Dan zit je met nog een probleem, het gewicht en materiaal van de korf. Zo`n camou gekleurd drennan korfje van 35 gr of en speed korf van 70. Dus dan zou je de hele dag met de zelfde korf moeten blijven vissen...
Feedervissen op diep water
Collapse
X
-
-
gerrit, je zit er knal op. De bedoeling van het rekenwerkje was niet het berekenen op zich maar de vaststelling (hoe korter de afstand en hoe dieper het water, hoe groter het verschil).De bedoeling was om even te kijken of het verschil wel noemenswaardig was, want in feite had jij al de oplossing. Door de techniek die je daar beschrijft zal je helemaal geen last hebben, dat is de theorie in praktijk omzetten, en dat is ook de bedoeling.Denk alleen dat er een rekenfoutje in zit, immers je gaat de bodem onderzoeken en op 50,25m (bruine lijn) zet je de lijn achter de clip en niet plots op 50m.(of je moet snel even wat smokkelen)
En elke keer zal er dus 50,25m van de spoel lopen en geen 50m.
Vang je de korf met de hengel rechtstandig op dan is de afstand van de top ongeveer even ver als de afstand vanaf je feedersteun.
Door je hengel naar voren te houden krijg je dus bijna 4m extra lijn om de korf vrijwel rechtstandig te laten zinken zonder dat de lijn de korf noemenswaardig naar je toe trekt.
.Reageer
-
Op zich is het ook leuk dat je wiskundig aan kunt tonen dat op zo'n afstand het verschil minimaal is, alleen was het jammer dat je net die laatste 25 cm de fout in ging.
Niet dat ook dat nog zoveel uit maakt, want ondanks alle beweringen zijn er maar heel weinig die op 50m steeds in dezelfde vierkante meter kunnen gooien.
Tel er dan nog een beetje wisselende wind en stroming bij op dan zul je vrijwel nooit op 25 cm nauwkeurig uit komen.
De vraag komt dan ook is dat wel nodig, immers wel eens gezien welke afstand een vis met 1 staartslag kan overbruggen?
suc6
Gerrit21 juni 2014: de Belgen verslagen in Oldenzaal
4 juli 2015: de Belgen verslagen op hun eigen Bieswater te Putte
2 juli 2016: de Belgen verslagen bij Blauforlaet
30 juni 2018: de Belgen ....
.......
6 juli 2019: bijna gewonnen op 't witven
4 juli 2020: De Belgen durfden niet
12 juni 2021: De Belgen al bij de grens een retourtje gegevenReageer
-
nou ik weet niet hoe jullie dat allemaal berekenen en ik ben al moe bij de gedachten als ik zo moet rekeken als ik ga vissen... (wel met respect voor jullie rekenwerk hoor)
de wateren waar ik vis zijn meestal geen 8 m diep maar als ik mijn richel heb gevonden, trek ik de draad altijd nog een meter of anderhalf verder en over het algemeen werkt dit goed.Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender
Reageer
-
perfecte berekening ideaal als je dak spant moet plaatsen dan kun je schuine zijde berekenen.
maar vissen is geen wetenschap die zich in formules laat ontleden.
Reageer
-
ik trek altijd voor ik mijn lijn onder de lijnclip doe een paar mtr lijn van de spoel af, niet maar dat is meer omdat ik ook rekening houd met het straktrekken v/d lijn ed.
mvg Brasemvisser24
brasemvisser24
Reageer
-
ja daar komt nog bij dat je lijn theoretisch nooit in een strakke lijn naar je korf ligt.
ja op 20mtr zonder stroom misschien wel maar op grote afstanden gebruik je altijd meer lijn dan de werkelijke afstand.
welke formule gebruik je voor die kromming van stroom druk esperto
Reageer
-
@spui: toch even goed de topic doorlezen, ik heb het al gezegd.
Weet ook dat je zonder theorie en formule's nog steeds met metalen antenne's zat te vissen met het idee dat die gevoeliger warenDe bedoeling van het rekenwerkje was niet het berekenen op zich maar de vaststelling (hoe korter de afstand en hoe dieper het water, hoe groter het verschil).De bedoeling was om even te kijken of het verschil wel noemenswaardig was, want in feite had jij al de oplossing.
Reageer
-
-
Leuk om dit te lezen. Echter, je kunt lijn wel op je clip vastzetten zodat je deze bij een talud kan gooien maar ik ben er voorstander van om enkele meters extra te geven zodat je bij een zeer grote of sterke vis geen lijnbreuk optreedt door datzelfde clipje.Reageer
-
Dus als ik het goed begrijp vis jij zonder lijnclip??
Hmmmmmmmmmm........ voor de match doe ik dat weleens. Met de feeder echter niet!
Hoe groot wordt je voerplek dan wel niet!!!!!!!!Team Bobs hengelsport Prinz Royal
Team Attrafish NederlandReageer
-
dat is ook heel simpel op te lossen, simpel een paar meter extra geven, lijn onder de clip dan die paar meter weer opspoelen en nog een keer onder de clip.
Knappe kerel die de lijn dan nog op de clip stuk kan gooien of vis die de lijn stuk kan trekken.
suc6
Gerrit21 juni 2014: de Belgen verslagen in Oldenzaal
4 juli 2015: de Belgen verslagen op hun eigen Bieswater te Putte
2 juli 2016: de Belgen verslagen bij Blauforlaet
30 juni 2018: de Belgen ....
.......
6 juli 2019: bijna gewonnen op 't witven
4 juli 2020: De Belgen durfden niet
12 juni 2021: De Belgen al bij de grens een retourtje gegevenReageer
-
ik vis al jaren met de feeder en dit ieder weekende en altijd ligt mijn nylon vast achter de lijnclip,ik moet mijn eerst probleem nog krijgen i.v.m. lijnclip en nylon.
gr marnixReageer
-
Ik heb dat gevoel ook altijd als je je voerplek hebt opgebouwd en je hebt iedere keer beet en de wind valt weg dan beinvloed dat je worp dus ook je afstand ik slag dan ook zo'n 2 á 3 slagen terug en kom ik weer op hetzelfde uit... Ik denk dat je het bij het rechte eind hebt!
Inderdaad .. en dan komt het allemaal weer aan op 1 ding.. gevoel
2 weken geleden voor het laatst gevist met de feeder op een groot meer.
Ik wist zeker dat ik steeds op de juiste plaats had gevoerd. Omdat de wind ging liggen had ik het "Gevoel" dat ik net ietsje verder smeet (zelfs met lijnclip).
Dus 2 a 3 slagen terug, en ik had weer aanbeet ..Fishing is a way of life!!!
Reageer
-
Om dit te voorkomen kun je een stukje elastiek ,uit je topset (moet eens in de tijd vervangen worden)
gebruiken .Als je hem op de juiste afstand in heb geworpen,doe je een stukje elastiek om de lijn de 2 uiteinden van de elastiekjes zet je weer achter de lijnclip.
Heb het gelezen in de nieuwe WITVIS TOTAAL nr 40GR GINUS
Reageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

Reageer