Feederen , met wat voor haak en onderlijn.

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • ghelsing
    Frequent aanwezig
    • 20-03-2004
    • 245
    • Vleuten

Feederen , met wat voor haak en onderlijn.

De meningen liggen nogal uiteen bij verschillende wedstrijdvissers , over haakmaat en dikte onderlijnen . Zelf vis ik meestal met Haakmaat 16 en onderlijn 10 maar ik heb de laatste tijd nogal grootte vis verspeeld op een onderlijn van 10/00 en haakmaat 16. Ik heb het nu niet over de Waal of de Maas. maar over bv. de Vecht of leidsche Rijn. Nu spreek ik nogal eens wat wedstrijdvissers, en ieder heeft hier zijn eigen mening over. Ik ben nu van plan om over te gaan op bv haak 14 of 12. en een onderlijn van 12 of 14/00.
    Toch zie ik menigmaal dat de wedstrijdvissers ook met onderlijnen van 12 of 14/00 en haakmaat 12 of 14 vissen. Maar als je nu aan ze vraagt , wat hun voorkeur is, is het steevast 10/00 onderlijn en haak 16 of 18 , eigenlijk doen ze hier een beetje geheimzinig over, ze willen niet kwijt wat nu het beste is.

Groeten Gerard
    Groeten van Gerard Elsing
  • spuiliefhebber
    Verificatie gaande...
    • 22-04-2006
    • 4156
    • onbekend

feederonderlijnen heb ik van 14/00 tot 25/00

met haken no 14 tot no 2.

10/00 kan op de feeder maar het is eigenlijk veel te licht ik gebruik het niet in ieder geval.

maar daar zullen de meningen wel over verdeeld zijn.

maar als je verspeelt moet je zo snel mogelijk zwaarder gaan ,ik zou nooit het zelfde weer erop zetten.

in ierland verspeelde ik ooit een brasem op 18/00 gelijk daarna 22/00 erop en toen ving ik de volgende wel en die was 5200 gram dat was ook gelijk de enige die zo groot was ,ik won die dag wel maar wat denk je als je dan met 10/00 zit te pielen

Reageer

• cquad
      Iets met water

• 18-03-2008
      • 361
      • Buitenpost [FRL]

Ik feeder meestal altijd met onderlijn 14/00 en haak maat 14 tot 8.
      Het is net wat voor haakaas ik gebruik...
      Volg mijn voorbereidingen op twitter: http://twitter.com/cqu4d/

Reageer

• arnoldus
        Feeder&Picker/Brasem&Zeel

• 24-08-2006
        • 61
        • Linschoten

Ga zelf zelden lichter dan 14/00 voor de onderlijn. Haakmaat lijkt me inderdaad vooral afhankelijk van het aas. Meestal tussen 12 of 8.

Reageer

• eitcbv
          Doe wat je goed dunkt!
          • 24-12-2005
          • 192
          • nabij Steenwijk

Ikzelf gebruik voor de feeder op stilstaand water eigenlijk alleen maar onderlijnen vanaf 16/00 tot 20/00. Omdat ik nogal zoet voer gebruik gebeurd het wel eens dat ik er een zeelt aan de haak krijg vandaar die 20/00... Voor sterk stromend water te denken aan bijv. de Ijssel nabij Zwolle gebruik ik 20/00 tot 25/00. De haken neem ik altijd van Gamakatsu en dan die blauwe serie ze zijn supersterk en buigen vrijwel nooit uit en de haak heeft een vrij brede bocht om lekker wat cocktailtjes erop te zetten ik gebruik meestal haaknr. 12. En die blauwe haken van Gamakatsu zijn superscherp en blijven ook zeer scherp daarnaast zijn ze mooi met de haakpunt rond naar binnen toe geslepen ze noemen dit vlgens mij ook: termisch geslepen.... Heb vele haken geprobeert maar voor de brasem vindt ik het belangrijk dat ze een brede bocht moeten hebben indien de bocht te krap is wil ie er nog wel eens uitschieten omdat hun bek groter is dan een voorn.
          Fishing is a way of life!!!

Reageer

• martinwinschoten
            ONVOORSTELBAAR

• 17-02-2008
            • 798
            • Winschoten

Ik begin altijd met haak 14 en onderlijn 12/00.

Naar gelang de omstandigheden kun je dit aanpassen.

Veel vis, haak 10 onderlijn 14 of 16/00

Moeilijke visserij, haak 16 onderlijn 12/00

In de winter gebruik ik nog weleens haak 18 met onderlijn 10.
            Team Bobs hengelsport Prinz Royal

Team Attrafish Nederland

Reageer

• Ivo-69
              Noob

• 12-04-2008
              • 166
              • Zuidland

Voor zowel flink stromend en stilstaand en alles ertussenin gebruik 16/00 en haakmaat 12 en nog nooit lijnbreuk gehad.
              Kijk ik om me heen, sta ik midden in het leven

Reageer

• Ramon Ansing
                tsjah?
                • 27-06-2006
                • 760
                • Tolbert

Waar ik mee begin verschilt per water, op het een niet dunner dan 16/00 en maxi 25/00 op de andere 10/00 en niet dikker dan 16/00. Gebruik de gamakatsu g1-101 serie en de blauwe allemaal tussen 6 en 18.

Reageer

• feedervisser
                  Met enige kennis...

• 27-03-2008
                  • 389
                  • merelbeke

op de vijvers waar ik vis gebruik ik 10/00 en als haak nr18 tot nr24 kamasan b611 en op kanaal 12/00 tot 14/00 en als haak kamasan b611 nr 18 tot nr 14

gr marnix

Reageer

• ghelsing
                    Frequent aanwezig
                    • 20-03-2004
                    • 245
                    • Vleuten

Oké ik weet nu het een en ander, bedankt .

Groeten Gerard
                    Groeten van Gerard Elsing

Reageer

• cheffie
                      Beginners geluk

• 03-04-2008
                      • 664
                      • Noord Holland

@ghelsing: onderlijnen, haken en systemen pas je aan op het moment dat het nodig is.
                      Ik start altijd met een basis waar ik vertrouwen in heb en die zichzelf bewezen hebben.
                      Als dat niets opleverd ga ik rommelen met lengte en dikte van de lijn, haak maat en model, ander aas en desnoods een ander systeem.

Reageer

• hengeltje
                        Veteraan

• 09-04-2008
                        • 96
                        • Zuid Holland

Ik begin meestal met 14/100 met haak 12 lengte 0,70 meter, tot 18/100 met haak 8.
                        12/100 wil ik ook nog wel eens gebruiken met haak 14.

Lengte van de onderlijn is afhankelijk van wat voor aanbeten je krijgt.
                        Koud..????? Als ijsberen met kachels lopen te slepen dan is het pas koud.

Reageer

• 4x14
                          Banned

• 10-12-2006
                          • 849
                          • Brielle

Feedervissen doe ik nog niet heel erg lang, ben er eigenlijk sinds een tijdje pas mee bezig. In het begin leek het me allemaal veel te dik dus ik begon ook met 10/00 en haakje 16. Het kan wel maar dat zou ik pas doen als je met 1 vis een wedstrijd zou winnen bijvoorbeeld. Heb het hier gezien dat je met 14/00 haak 12 of 16/00 haak 10 net zoveel ving als met 12/00 haak 14 of 10/00 haak 16. Feedervissen vind ik een vrij grove visserij, de vis ligt er of niet in mijn ogen.

Ik heb dus altijd 12/00 haak 14, 14/00 haak 12 en 16/00 haak 10 standaard bij me. De haken en nylon gaan wel mee, als ik dan een langere onderlijn of dunnere onderlijn wil maken. Dan heb je toch niet zoveel haast want als het loopt dan hoef je niet zo snel te wisselen. Ik heb ze van 60cm en 100cm standaard bij me. Tegenwoordig ook van 20 voor de method korf.

Reageer

Working...