Feederen op de waal?

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • fpulles
    omgeturnd

• 15-02-2008
    • 1260
    • Eindhoven

Feederen op de waal?

Hallo,

Ik ben sinds 5 weken aan het vissen op de waal. Wat een rivier is dat! daarmee vergeleken is de maas (mijn "thuiswater") een slootje.

Het lukt me niet om een bevredigend aantal vissen te vangen. Bijkbaar doe ik iets niet goed. Ik vis vanaf een krib (meestal een krib van enige lengte), tegen de kop aan. ik vis stroomafwaarts. Ik heb afstanden geprobeerd van 25 tot 60m, met een 40 / 60 grams korf en lange (80 cm) onderlijn (14/oo - haak 12). Als voer gebruik ik feedervoer van een bekend merk. Hierbij doe ik wat leem, geknipte wormen, maden, casters, en mais. Ik vis met maden/casters/mestpier en combinaties van deze. Ik vang wel wat vis (10 / 15 stuks) maar dan houdt het op.

Wat doe ik verkeerd? Wie kan mij helpen aan een goede stek in de buurt van hurwenen / rossum/ zaltbommel.
    Moet ik aan de andere kant van de krib tegen de stroom vissen met ankerlood? tussen de kribben in vissen op het strand? Vol in de stroming vissen is geen optie. Daar heb ik het materiaal niet voor (shimano beastmaster
    3.90m medium en nexave molen met 18oo shim antares shock;25oo voorslag).
    oude hond kan ook trucjes leren
  • Kosmozz
    Match en Feeder
    • 25-07-2005
    • 1959
    • Hannut

Leuke bak water he Ik vis er niet veel, maar een paar dingen kan ik je wel vertellen.
    Ze vissen daar meestal tegen de stroom in met korven van 80-120 gram en tegen de stroomnaad aan. Tussen de kribben kun je ze ook wel vangen. Continu blijven zoeken. Het is heel afhankelijk van de krib en zelfs goede kribben geven geen vangstgarantie. Ik zou flink veel voer en aas brengen. Liter casters/maden, 2 kilo voer, 2 blikken mais is niet uitzonderlijk. Van het strand kun je ook leuk vissen. Nadeel is dat je soms ver moet werpen om beet te krijgen. Je set is idd aan de lichte kant.

Succes ermee.
    Carpe Diem

Reageer

• Buster
      Met enige kennis...

• 21-08-2007
      • 311
      • Lingewaal

De Waal een rivier waar ik maf van ben, vis eens tussen de kribben of er tegen aan, een meter of veertig is genoeg om mee te beginnen, 70 gramskorf onderlijn van een meter, niet te dun begin bij 0.16 en haakmaat 12 of 10 groter kan altijd nog.
      De blauwe gamakatsu 2210 is een prima haak om mee te feederen.
      Het zal je verbazen op hoe weinig water je goed vis kan vangen, op de kribben is niet eens nodig wil je een leefnet gebruiken dan moet je wel, ik laat die thuis.
      Zelf vis ik nooit meer vanaf de kribben, mij te link en teveel gesjouw, en ook nergens voor nodig om plezierig te vissen. :wavey

En leem door je voer is nergens voor nodig op de waal, ook al blijf je gooien de hoeveelheid voer is gering op dit water.
      Aangepast door Buster; 16-07-2008, 22:43.

Reageer

• Buster
        Met enige kennis...

• 21-08-2007
        • 311
        • Lingewaal

Vis je zo tussen de kribben dan is je feederset net zwaar genoeg, zou wel een voorslag van 0.30 en een meter of 10 lang gaan gebruiken, teveel rek op je voorslag kost je anders een top.
        Aangepast door Buster; 16-07-2008, 23:22.

Reageer

• spuiliefhebber
          Verificatie gaande...
          • 22-04-2006
          • 4156
          • onbekend

teveel rek kost je een top

Reageer

• inspera
            Komt net kijken

• 20-08-2007
            • 65
            • Eindhoven

Ik vis vrij veel op de waal bij Rossum zowel tussen als op de kribben.
            Ook ik maak vaak mee dat ik vanaf het begin goed beet krijg maar naar 1.5 a 2 uur is het radikaal afgelopen.
            Vaak ga ik dan korter vissen van de stroomnaad af en kan daar dan nog wel wat vis vangen.
            Je moet op de waal altijd rekening houden met grootte vis die wel wat lusten, dus ook ik vis met maden, mais en pieren.
            Ik vis altijd met een voorslag van 26/00 (G,Super) en een onderlijn van 14/00 met haak 14 of 12, 80 cm. meestal met een korf van 80 of 100 gram nooit lichter.
            Ik kan wel begrijpen dat je op dezelfde voerplek naar verloop van tijd minder gaat vangen, maar dat het zo radikaal van de ene op de anderen minuut ophoudt begrijp ik ook niet. mischien dat iemand daar een antwoord op heeft?
            Vaak lees ik ook dat men eerst 5 korven voer brengt en dan pas gaat vissen, wat is daar het iedee achter?
            Ik denk maar zo, waarom niet meteen vissen, het zijn 5 gemiste kansen!! toch?

Reageer

• martinwinschoten
              ONVOORSTELBAAR

• 17-02-2008
              • 798
              • Winschoten

Bijna iedere feedervisser brengt een aantal korven voordat hij gaat vissen. Meestal tussen de 5 en 10 korven.
              Je moet het zien als voeren met de vaste hengel.
              Zou je niet een paar korven voorvoeren, zou het te lang duren voor je vis op je plek krijgt.
              Vooral op groot water is dit van belang. Veel voer en aas brengen. Want als er niks ligt, waarom zal de vis dan op je stek blijven?

Als ik in een restaurant zit en krijg niks te eten, ben ik ook vertrokken!
              Team Bobs hengelsport Prinz Royal

Team Attrafish Nederland

Reageer

• fpulles
                omgeturnd

• 15-02-2008
                • 1260
                • Eindhoven

Oke. bedankt voor de tips. Ik ga er mee aan de slag. Zwaardere feeder + toebehoren lijkt me geen overbodige luxe op dit water. ik kan er een lenen van een vriend en ga jullie adviezen uitproberen.
                oude hond kan ook trucjes leren

Reageer

• Harpie
                  Specimen Hunter
                  • 13-02-2003
                  • 1009
                  • Emmen

Oorspronkelijk geplaatst door martinwinschoten
                  Bijna iedere feedervisser brengt een aantal korven voordat hij gaat vissen. Meestal tussen de 5 en 10 korven.
                  Je moet het zien als voeren met de vaste hengel.
                  Zou je niet een paar korven voorvoeren, zou het te lang duren voor je vis op je plek krijgt.
                  Vooral op groot water is dit van belang. Veel voer en aas brengen. Want als er niks ligt, waarom zal de vis dan op je stek blijven?

Als ik in een restaurant zit en krijg niks te eten, ben ik ook vertrokken!
                  Martin,

Je zegt het goed, bijna iedere feedervisser.
                  Ik doe het b.v. niet, net als vele anderen.
                  Bij mij is het direct vissen en elke 100 tellen binnendraaien en weer een korf brengen.
                  Het is maar net op welke manier je de voerplek opbouwt.

Gr,
                  Harpie
                  https://www.prestonfishing.nl/

Reageer

• Buster
                    Met enige kennis...

• 21-08-2007
                    • 311
                    • Lingewaal

Oorspronkelijk geplaatst door spuiliefhebber
                    teveel rek kost je een top
                    Zat al te pitten geloof ik, vervang mijn voorslag nu door 0.35 de rek was er wel erg snel uit vanmorgen, kan ook aan de gebruikte lijn kan liggen.

Reageer

• ironny
                      Moderator
                      • 04-04-2006
                      • 1377
                      • Hamont

Oorspronkelijk geplaatst door Harpie
                      Martin,

Je zegt het goed, bijna iedere feedervisser.
                      Ik doe het b.v. niet, net als vele anderen.
                      Bij mij is het direct vissen en elke 100 tellen binnendraaien en weer een korf brengen.
                      Het is maar net op welke manier je de voerplek opbouwt.

Gr,
                      Harpie
                      Harpie,

Wat heeft je doen besluiten om niet eerst voor te voeren maar direct te vissen? Is dat om de toevallig al aanwezige vissen op je stek direct te kunnen verschalken?

gr ronny
                      Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

Reageer

• Buster
                        Met enige kennis...

• 21-08-2007
                        • 311
                        • Lingewaal

Oorspronkelijk geplaatst door ironny
                        Harpie,

Wat heeft je doen besluiten om niet eerst voor te voeren maar direct te vissen? Is dat om de toevallig al aanwezige vissen op je stek direct te kunnen verschalken?

gr ronny
                        Bij veel stroming vind ik het weinig zinvol om eerst wat korven voer te brengen, en vis ik zoals harpie dat doet. Het hangt een beetje van de stek af waar je gaat vissen.

Reageer

• Kosmozz
                          Match en Feeder
                          • 25-07-2005
                          • 1959
                          • Hannut

Idd, op de ijssel is het ook niet nodig.
                          Carpe Diem

Reageer

• janb
                            jan b
                            • 21-11-2005
                            • 1982
                            • 't Nieuweland

Op stromende rivieren kan je geen voerplek opbouwen ,je kan wel de vis er op attent maken dat je er bent, door om de 3 min,je korf weer op nieuw in te halen en weer vullen ,ik weet het het is een discipline maar als je het goed doet werkt het wel En als je daar op die rivier om je heen kijkt als je zit te vissen dan moet je toch ook het idee hebben dat het korfje voer wat jij brengt binnen te kortste keren verdwenen is het zij door de stroming of door de in grote getale aanwezig zijnde brasems ,je hoort over brasems tot 4 kg ik kan mij voorstellen als daar een stuk of 50 van deze broeders over jou zgn voerplek aan het grazen zijn dat je wel het e,a zult moeten brengen om deze heren een beetje tevreden te houden ,daar om start ik meestal met het gooien op de zelfde plek ,[tegen de stroom in]v,a de krib ,op zo'n 20 mtr v,a de kop ,want als de vis over de kop heen gaat word het een moeilijke zaak, en dan een beetje afhankelijk van de stroom naad zo'30 a 40 mtr uit de kant meestal gaat dat goed [maar ook niet altijd ]Maar ik denk dat je door het doen[vissen] je vanzelf je weg gaat vinden ,ik zou zeggen doe je best ,
                            Groeten van Jan de visser

Reageer

• Harpie
                              Specimen Hunter
                              • 13-02-2003
                              • 1009
                              • Emmen

Oorspronkelijk geplaatst door ironny
                              Harpie,

gr ronny
                              Ronny,

Inderdaad.

In wedstrijden (kanalen) heeft me dat menigmaal bij de eerste worp vis opgeleverd.
                              Als je consequent om de 2 minuten een korf brengt, dan bouw je ook een voerplek op.
                              Dus, ik zie het voordeel niet van eerst een 10 korfjes brengen en dan pas te gaan vissen.

Zoals al aangegeven heeft het op stromend water helemaal geen nut om eerst 5 tot 10 korven te brengen.

Waar ik het soms wel doe, dat is op de meren, maar dan gok ik ook maar op 1 ding, dat is brasem.
                              Dus, ga direct wormen brengen.

Gr,
                              Harpie
                              https://www.prestonfishing.nl/

Reageer

Working...