Waar of niet waar?

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Noel Gulpen
    Rutsekletser

• 11-10-2007
    • 450
    • Nieuwkuijk

Ik denk dat het een gevolg is van meerdere oorzaken, namelijk het beter filteren van het afvalwater, zo blijven bv de fosfaten weg uit het water. Hierdoor strem je de algengroei.

Maar wat volgens mij absoluut ook een oorzaak is van het helder worden van de openbare wateren ....... Het wegvangen van bodemazers. Denk in dit geval aan de scholen brasems die met honderden tegelijk op een stuk van bv het gooimeer vielen en alles omploegden. Het enige dat deze vissen nu nog omploegt zijn de nederlandse en belgische "wedstrijd"vijvers.
    Een aantal jaren geleden was het geen probleem om deze vissen door de beroepsvisserij te laten vangen. alleen werden toen ook andere vis bijgezet in de vijvers, denk aan ruisvoorns blankvoorns en windens om maar iets te noemen. Vandaag de dag worden deze vissen niet meer bijgezet omdat ze opgevreten worden. dus wat gebeurd er....... er worden platten besteld van een kilo en groter. voorheen bv. 3000 kilo aan gemengde vis..... nu alleen nog maar 3000 kilo aan Brasems en het liefst zo groot mogelijk. Praat eens met de mensen die vissen aan het gooi en het eemmeer. Tuurlijk worden daat nog mega goede vangsten geboekt van 80 kilo op 6 uurtjes. maar dan gaat het om 1 man van de 100.... de brasems verwijnen langzamerhand. en dit is absoluut ook geen voordeel voor het vertroebelen van het water.

En even of-topic de brasems die er 15 jaar of langer over gedaan hebben om bv tot 2 of 3 kilo te worden, worden nu weggevangen. Uitgezet bv bij onze zuiderburen, en na 3 keer gevangen te zijn geweest aan een haakmaat 8 en 0.20mm lijn worden na 2 weken van het water geschept. Ik voorspel dan ook dat mocht aan deze in mijn ogen bepalende oorzaken niets gedaan worden dat we allemaal onze kanaalstok naast de tomaten kunnen zetten en een karperstok kunnen kopen omdat op de kanalen,rivieren en andere openbare wateren niets gevangen zal gaan worden. Gevolg... vijvers vol met karpers.
    Noel Gulpen

Reageer

• Jan Broess
      Specimen Hunter
      • 21-09-2003
      • 1131
      • Nieuwegein

Maak je maar geen zorgen, de vis sterft heus niet uit. Ze planten zich nog altijd goed voort. Als ik op een grachtje ga vissen, zie ik altijd een enorme school speldaas voorbijzwemmen.

En in openbare vaarwateren blijft de vis zich ook handhaven, is te danken aan stukken waar mensen en aalscholvers nooit komen (zoals onder de overhangende bomen, waterlelies, afgelegen zijarmen, etc...)
      Dit jaar heb ik nog redelijke vangsten geboekt, al is het een klein beetje minder dan in het vroege begin van de 21ste eeuw. Er zitten nog zat gezonde kleine brasems, kolbleien en voorns tussen. Dus het komt wel goed.

De natuur doet het werk, laten we daar niet tussenin komen. Het evenwicht komt vanzelf: aalscholvers sterven weer een beetje af, beroepsvissers vinden het niet meer de moeite waard en de vis komt terug.
      Greetz,
      Jan Broess

www.devaartposcar.nl

Reageer

• rickie
        hoe kouder hoe beter
        • 18-11-2005
        • 2377
        • Oldebroek

wat denk je van alle boeren die eerder hun overtollige gier in de sloot liepen lopen, aangezien er toch geen controle was, op het verschil tussen wat er geproduceert en afgevoerd werd.

Reageer

• Harpie
          Specimen Hunter
          • 13-02-2003
          • 1009
          • Emmen

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Broess
          Het evenwicht komt vanzelf: aalscholvers sterven weer een beetje af, beroepsvissers vinden het niet meer de moeite waard en de vis komt terug.
          Dan moet men niet met deze onzalige voorstellen komen.
          Toch goed dat er een Sportvisserij Nederland bestaat.

Zie onderstaande link.

Wij zijn de Sportvisunie de organisatie die op landelijk niveau de belangen behartigt van sportvissers.

Gr,
          Harpie
          Aangepast door Harpie; 30-07-2008, 12:10.
          https://www.prestonfishing.nl/

Reageer

• Douwe
            NHSF lid van verdienste
            • 01-07-2006
            • 3136
            • Leeuwarden

John in helder water is het voedselaanbod lager dat zeg ik niet maar dat is bewezen.

Juist door de eutrofiëring - voedselrijkdom - terug te dringen neemt de helderheid toe.
            Kleine organismen eten de plankton en algen grotere organismen eten weer de kleinere organismen en zo groter tot het weer afsterft dan eten weer andere organismen dat afval en is de cirkel weer rond.

Master geeft ook de problemen al aan wat helder water weer met zich mee brengt.

Al met al een heel leuke materie om er eens meer over te lezen.
            Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

Working...