Nieuwe Feeder gekocht

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • cquad
    Iets met water

• 18-03-2008
    • 361
    • Buitenpost [FRL]

Nieuwe Feeder gekocht

Gister op aanraden van een collega, een 2e hands D.A.M. New dimension feeder gekocht
    Ik heb hier een Shimano Nexave 4000FA bij gekocht, en gelijk dynema op de spoel laten zetten.

Heb Vanmiddag gelijk even de boel uitgetest op het P.M kanaal.
    Bij de hengelsport winkel waar ik hem heb gekocht, werd mij verteld om 4m uit de wal, aan de andere kant te gaan vissen.

Met m'n vorige picker kwam ik ongeveer halverwege en soms bij wind stil weer maximaal 15meter uit de kant, dus leek het me een leuke ervaring om dit te gaan doen.

Ben begonnen met een lus montage en een 30g speedkorf, zonder voorslag.
    Later heb ik nog een stuk powergum aan m'n korfje gedaan, aangezien ik er 2 kwijt ben geraakt..

1e keer werpen: grote Plons op 10 meter
    2e keer werpen: net voorbij de helft

Na ongeveer 5 worpen had ik hem bijna aan de overkant, maar heb nooit echt tegen de kant aan kunnen komen.. (max 8m van de kant ongeveer)

Na een uur, alleen maar worpen te hebben gemaakt,(en een lamme arm) ben ik maar begonnen met een voerstek op te bouwen..

Gevolg: voerstek aan de andere kant was ongeveer 6meter breed .. 3 meter lang..
    Met mijn vorige picker smeet ik wel niet zo ver, maar kon steeds wel op dezelfde plek komen..

Ligt dit aan de werpstijl? Of moet ik juist zwardere korfen gaan gebruiken??

Mijn werpstijl is als volgt:
    Rustig de hengel naar achteren brengen. linker hand op de onderkant van de hengel, de rechterhand daar boven en raak ik met de duim mijn voorhoofd.
    Mikpunt aan de andere kant bekijken en werpen...

Ik kom dus of een paar met voor de plek waar ik hem hebben wil, of 3 meter er links vandaan, of 3 meter er rechts vandaan...
    Volg mijn voorbereidingen op twitter: http://twitter.com/cqu4d/
  • cheffie
    Beginners geluk

• 03-04-2008
    • 664
    • Noord Holland

@ cquad, denk even om het spoel randje bij de lijn clip op de Shimano Nexave 4000FA, kan namelijk super scherp zijn, met gevolg dat je de lijn stuk gooit.

Succes met je nieuwe materiaal!

Reageer

• Johannes

Oorspronkelijk geplaatst door cquad
      Gister op aanraden van een collega, een 2e hands D.A.M. New dimension feeder gekocht
      Ik heb hier een Shimano Nexave 4000FA bij gekocht, en gelijk dynema op de spoel laten zetten.

Heb Vanmiddag gelijk even de boel uitgetest op het P.M kanaal.
      Bij de hengelsport winkel waar ik hem heb gekocht, werd mij verteld om 4m uit de wal, aan de andere kant te gaan vissen.

Met m'n vorige picker kwam ik ongeveer halverwege en soms bij wind stil weer maximaal 15meter uit de kant, dus leek het me een leuke ervaring om dit te gaan doen.

Ben begonnen met een lus montage en een 30g speedkorf, zonder voorslag.
      Later heb ik nog een stuk powergum aan m'n korfje gedaan, aangezien ik er 2 kwijt ben geraakt..

1e keer werpen: grote Plons op 10 meter
      2e keer werpen: net voorbij de helft

Na ongeveer 5 worpen had ik hem bijna aan de overkant, maar heb nooit echt tegen de kant aan kunnen komen.. (max 8m van de kant ongeveer)

Na een uur, alleen maar worpen te hebben gemaakt,(en een lamme arm) ben ik maar begonnen met een voerstek op te bouwen..

Gevolg: voerstek aan de andere kant was ongeveer 6meter breed .. 3 meter lang..
      Met mijn vorige picker smeet ik wel niet zo ver, maar kon steeds wel op dezelfde plek komen..

Ligt dit aan de werpstijl? Of moet ik juist zwardere korfen gaan gebruiken??

Mijn werpstijl is als volgt:
      Rustig de hengel naar achteren brengen. linker hand op de onderkant van de hengel, de rechterhand daar boven en raak ik met de duim mijn voorhoofd.
      Mikpunt aan de andere kant bekijken en werpen...

Ik kom dus of een paar met voor de plek waar ik hem hebben wil, of 3 meter er links vandaan, of 3 meter er rechts vandaan...

Ik zou in ieder geval een iets zwaardere korf proberen.

Wat de werptechniek betreft: ik weet niet of je het zo doet, maar op het moment van werpen de onderzijde van de hengel met linkerhand naar achteren halen en de rechterhand naar voren duwen. Je krijgt dan meer hefboomwerking op de hengel.

Reageer

• cquad
        Iets met water

• 18-03-2008
        • 361
        • Buitenpost [FRL]

Oorspronkelijk geplaatst door Johannes
        Ik zou in ieder geval een iets zwaardere korf proberen.

Wat de werptechniek betreft: ik weet niet of je het zo doet, maar op het moment van werpen de onderzijde van de hengel met linkerhand naar achteren halen en de rechterhand naar voren duwen. Je krijgt dan meer hefboomwerking op de hengel.
        Dat doe ik inderdaad ...

Vandaag wezen proberen, bij de zwemmer westergeest.
        1e keer inwerpen met 30grams korf, OOOPPSS.. andere kant over het riet

Toch even wennen ..
        Daarna met lichtere korfjes gegooid, kwam steeds op dezelfde plaats terecht, dus het is echt nog even oefenen op verdere afstanden om gerichter op de plaats te komen...

Jammer dat de vangst vandaag tegenviel.. 5 voorntjes..
        Volgens omstanders was er daar dit weekend slecht gevangen, en moest blij zijn dat ik er toch nog 5 had..

Zit er wel aan te denken om toch maar met voorslag te gaan vissen.. Het voelt niet fijn wanneer de lijn bij de lijnclip is.. Komt toch echt wel wat kracht op de hele lijn/feeder te staan ..

Reageer

• Douwe
          NHSF lid van verdienste
          • 01-07-2006
          • 3136
          • Leeuwarden

Reepje fietsband onder de lijnclip is beter dan de lijn er onder zetten, enne een voorslag is juist NIET bedoeld om die onder de lijnclip te houden.
          Enne een voorslag hoeft op de Zwemmer zeer zeker niet die is bedoeld voor harde verre worpen.
          Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• Ramon Ansing
            tsjah?
            • 27-06-2006
            • 760
            • Tolbert

Hmm, die brasem op de zwemmer zijn behoorlijk sterk hoor door die stroming daar. Voorslag kan dat zeker goed zijn, je hebt een beetje rek in je lijn en vooral als je de vis onder de kant hebt en hij duikt nog 1 x naar beneden is het vaak past onderlijn als je geen voorslag gebruikt. Ik deed dit zelf eerst ook nooit, maar het heeft me achteraf veel vis gekost. De prologic camou is een hle mooie voorslag zijn vind ikzelf

Reageer

• spuiliefhebber
              Verificatie gaande...
              • 22-04-2006
              • 4156
              • onbekend

gooien met je duim op je voorhoofd?

ik zie wel meer mensen die leggen de hengel op hun voorhoofd en zitten dan een beetje te bengelen achter zich en vervolgens gooien ze schuin over de buurman.

gooien moet met gevoel probeer dat zo snel mogelijk te leren dan heb je er nog jaren plezier van.

hengel naar voor korf een 50cm tot een 1mtr onder de top 1 keer aan je lijn trekken om te weten of hij goed door je ogen zit ,dan of links of rechts over je schouder naar achter zachtjes door veren en in 1 keer weer terug.

als je de hengel stil houd op zeg 2uur zo schuin achter je en je gooit dan buigt hij minder ver door dan dat je voor vandaan zeg van 9uur zachtjes naar achter zwaait en gelijk door ramt.

die hengel moet echt buigen voor verre worpen.

deze techniek gewoon proberen en bijsturen kun je met je hengel tijdens de vlucht doen door naar links of rechts te bewegen als je tenminste wel hard genoeg gegooid heb anders rem je weer te veel af en haal je het niet.

ohja en daarbij een nieuwe hengel is ook niet zomaar in een dag gewend hoor daar ga je als het goed is gaandeweg lekkerder mee gooien en verder let maar op

Reageer

• Douwe
                NHSF lid van verdienste
                • 01-07-2006
                • 3136
                • Leeuwarden

Ja ramarte ik ken de vissen daar, een voorslag om wat rek op de lijn te krijgen is uiteraard goed maar een echte voorslag is daar niet nodig.

Onderlijn die breekt omdat een grote brasem naar onderen duikt? Probeer eens de vis met de hengel plat te drillen je zult zien dat de vis eerder en gemakkelijker naar de kant komt omdat hij eerder naar het oppervlak komt en dan simpel uit het evenwicht getrokken kan worden.
                Dat is ook een goede manier om karper te drillen enne ook met de vaste stok werkt het.
                Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• cquad
                  Iets met water

• 18-03-2008
                  • 361
                  • Buitenpost [FRL]

Oorspronkelijk geplaatst door spuiliefhebber

ohja en daarbij een nieuwe hengel is ook niet zomaar in een dag gewend hoor daar ga je als het goed is gaandeweg lekkerder mee gooien en verder let maar op
                  Inderdaad , dat merkte ik gister al.. Werd op een gegeven moment steeds leuker om in te gooien.
                  Je krijgt meer gevoel bij de hengel/lijn actie..

Reageer

• cquad
                    Iets met water

• 18-03-2008
                    • 361
                    • Buitenpost [FRL]

Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
                    Reepje fietsband onder de lijnclip is beter dan de lijn er onder zetten, enne een voorslag is juist NIET bedoeld om die onder de lijnclip te houden.
                    Enne een voorslag hoeft op de Zwemmer zeer zeker niet die is bedoeld voor harde verre worpen.
                    Ik zal vanavond mijn binnenband even slopen .. :P
                    Reepje doe je dan een knoop in, en zo over de spoel ..

Reageer

• janb
                      jan b
                      • 21-11-2005
                      • 1982
                      • 't Nieuweland

Je hebt van die hengels met 7 lak lagen verwacht nou niet dat die gelijk lekker gooien ga er eens lekker een uurtje mee gooien en zeker wat over belasten om die lak een beetje uit zijn fatsoen te trekken persoonlijk vind ik 7 lagen gekke werk 3 lagen is in mijn optiek ruim voldoende en je houd veel meer actie ,aan de fabrieks hengels van temming kun je het verschil heel goed merken ten opzichte van de zwaar belakte hengels ,maar toe gegeven ze zien er prachtig uit ,maar daar vang je geen vis mee .
                      Groeten van Jan de visser

Reageer

• jan wever
                        Banned

• 19-09-2008
                        • 258
                        • Valthermond

Beter is eerst te kijken wat je met de hengel kan.Voerkorven inverschillende gewichten meenemen en aan het water niks anders doen dan werpen. Laat je aas en lokvoer maar thuis eerst een indruk krijgen wat zo"n hengel kan.

Reageer

• jan wever
                          Banned

• 19-09-2008
                          • 258
                          • Valthermond

sorry dit was van dezelfde strekking als mijn vorig bericht

Reageer

• cquad
                            Iets met water

• 18-03-2008
                            • 361
                            • Buitenpost [FRL]

In ieder geval zijn we zijn 2 maand verder Dus ik denk dat ik alwel heel wat worpen heb gemaakt :-P

Reageer

Working...