Montages

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Douwe
    NHSF lid van verdienste
    • 01-07-2006
    • 3136
    • Leeuwarden

Montages

Mijne heren ik worstel toch met een vraag en als je worstelt moet je ook eens bovenkomen.

Ik ben bekent met de mechanische werking van de diverse montages daar gaat de vraag dan ook niet over.

Ik vraag mij af welke montage een wedstrijdvisser gebruikt in wat voor omstandigheden.
    De korf direct glijdend op de lijn, in een vaste lus, glijdend in een lange(re) lus.

Wanneer je een dag gaat vissen maakt het niet veel uit de vis komt op een gegeven moment toch wel een keer en je haakt bij iedere montage wel eens vis.
    Waar het om gaat is de keuze die je maakt wanneer het echt in een paar uur de meeste aanbeten moet registreren.

Ik dacht dat je hier niet vaak op stromend water zult vissen, nu sinds afgelopen zaterdag weet ik het beter het kan plotseling erg veranderen.
    En hoe speel je daar met een montage of soort korf op in.
    Vissen is een hobby geen religie!
  • cheffie
    Beginners geluk

• 03-04-2008
    • 664
    • Noord Holland

Ik kies in alle gevallen voor een zij lijn/lus montage. Dus die montage is vast en niet schuivend. Korf onderaan de lijn aan een speld om de korf snel te kunnen wisselen. Aan de zij lijn/lus komt mijn onderlijn, bevestigd met een mini wartel om draaien tegen te gaan. Vooral als je veel casters gebruikt twist de lijn snel.
    De zij lijn is altijd iets langer ten opzichte van mijn korf lijn, de onderlijn varieerd rond de 1meter of meer.

www.abc-sportvissen.be even door klikken naar: vis technieken
    Handige link met tekeningen mijn montage word hier omschreven als VAST LOOD MONTAGE.

Reageer

• Jakob
      <*{{{{><(

• 06-03-2007
      • 1870
      • Staphorst

Ik vis vrijwel altijd met een lusmontage, ik geloof dat gerrit Bakker hier een keer een tekening van neer heeft gezet.
      Vooral op bewegende wateren een onderlijn van minimaal 1.25 m voor brasem.

Reageer

• Douwe
        NHSF lid van verdienste
        • 01-07-2006
        • 3136
        • Leeuwarden

Cheffie loop je met die montage met een ankerkorf niet meer het risico dat de onderlijn om het anker heen slaat??

Reageer

• cheffie
          Beginners geluk

• 03-04-2008
          • 664
          • Noord Holland

Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
          Cheffie loop je met die montage met een ankerkorf niet meer het risico dat de onderlijn om het anker heen slaat??
          Ik heb het woord ankerkorf niet in getikt hoor, hier heb ik ook geen ervaring mee.
          Ik gebruik speedkorven, die van Preston vind ik erg fijn gooien, dus een korf met het loodgewicht in de punt.
          Voor water waar het erg hard stroomd zet ik er een blok korf op, dat is een korf waar van het lood in een blokvorm gegoten zit aan één kant van de korf.

Reageer

• Douwe
            NHSF lid van verdienste
            • 01-07-2006
            • 3136
            • Leeuwarden

Cheffie ik zeg ook niet dat je het hebt ingetikt ik vraag alleen of er met die vaste montage niet meer kans is op een onderlijn die vast komt te zitten.

Maar in ieder geval bedankt voor je uitleg, en de tip van de blokkorf zal ik zeker uit proberen.

Reageer

• cheffie
              Beginners geluk

• 03-04-2008
              • 664
              • Noord Holland

Volgens mij begrijpen we elkaar verkeerd. Of hebben we bij het woord ANKER KORF allebei een andere uitleg?
              Maar ik heb geen last met vast zitten, althans niet meer dan andere montages. Deze vorm van montage is de meest eenvoudige, zo min mogelijk toeters en bellen zoals wartels, spelden, afhouders, stoppers..etc.
              Gewoon recht toe recht aan, gooit het minste in de knoop. Het voordeel van deze montage is ook dat waneer je wel eens een knoopje hebt deze er weer makkelijk uit haalt.

Welke montage je ook neemt: HEB VERTROUWEN IN JE KEUS!

Reageer

• Jakob
                <*{{{{><(

• 06-03-2007
                • 1870
                • Staphorst

Hans, een wijs woord. hou het zo simpel mogelijk zonder toeters of bellen. Alles wat er niet aan zit kan ook niet in de war of kapot gaan. Eigenlijk gooi ik nooit een montage in de war, wel een enkele keer als de wind in de rug is en ik haal niet snel genoeg door dat de haak om de hengel slaat, maar alleen bij wind in de rug.

Reageer

• Douwe
                  NHSF lid van verdienste
                  • 01-07-2006
                  • 3136
                  • Leeuwarden

Volkomen met de heren eens, eenvoudig houden en vertrouwen in je materiaal en keuze.
                  Soms ligt dat vertrouwen in een klein onderonsje zoals deze.

Als die ene wartelspeld nu net niet een heel slechte keuze was geweest scheelt dat zomaar 6 plaatsen.
                  Maar zonder een wartel zit je weer met dat verrekte kinken wat de lijn weer zwakker maakt.

Reageer

• cheffie
                    Beginners geluk

• 03-04-2008
                    • 664
                    • Noord Holland

Ik gebruik zo'n klein warteltje in 3 delen maat 18 van Ultimate. Bijna geen kinken meer. Soms nog als ik alleen casters op de haak zet en als een idioot binnen probeer te halen vlak voor een boot bijvoorbeeld.

Reageer

• Douwe
                      NHSF lid van verdienste
                      • 01-07-2006
                      • 3136
                      • Leeuwarden

De warteltjes houden het ook wel maar de speldjes van Ultimate liggen nu in de vuilnisbak.
                      Dit is al de zoveelste keer dat die dingen breken.

Reageer

• Jakob
                        <*{{{{><(

• 06-03-2007
                        • 1870
                        • Staphorst

Ik gebruik geen wartels van Ultimate meer. ook slechte ervaringen. In karperzaken kun je vaak goeie wartels kopen

Reageer

• feedervisser
                          Met enige kennis...

• 27-03-2008
                          • 389
                          • merelbeke

hoi douwe

tot halverwege het jaar viste ik met de korf aan een zijlijntje je weet wel een grote lus in twee doen hé,maar daarna begon ik met een schuivende motage,een zeer groot voordeel hiervan is dat je telkens niet een andere lengte van onderlijn moet maken,zeker als je op dresuurwater vist gelijk ik(haakje 22 om een brasem te kunnen vangen en altijd moeten veranderen van lengte onderlijn)nu moet ik juist de stopper verschuiven.
                          en op kanaal verkies ik de korf in de lus.

gr marnix

Reageer

• janb
                            jan b
                            • 21-11-2005
                            • 1982
                            • 't Nieuweland

Douwe de heren zijn mij al weer voor geweest maar ik wil toch nog een beetje tussen gas geven wat betreft de stroom ik gebruik hier in het spui 8 vaks korven met een brede bodem[lood] plaat dus geen ankers ondingen en de korf niet meer als 2,5cm doorsnede als je de korven hoger maakt kan ik het niet meer houden dus niet te hoog die dingen en zeker geen speed korven,in tegen stelling met jakob waar ik het meestal mee eens ben maar deze keer wijk ik af van zijn mening wat betreft de onderlijn zeker niet langer als 50cm dus heel kort op de korf en die hangt dan weer in een lus in lus systeem deze manier van aas presentatie levert hier in het spui over het algemeen heel veel vis op de gewichten van de korven varieer en tussen de 70 en de 100 gram ,maar ik heb ze wel zwaarder bij me je weet maar nooit als je een keer het springtij niet in de gaten hebt heb je wel een probleem dan doet 150 vol op mee ,maar ja dat heb je niet iedere dag als we doodtij hebben vis je met 30 gr maar standaard om een verhaal nog langer te maken lus in lus en korven tussen de 70 en de 100 gram en een onderlijntje van 14/00 met een lengte van 50 cm.
                            Groeten van Jan de visser

Reageer

• Eduard
                              Moderator
                              • 11-08-2004
                              • 3278
                              • Sappemeer

Douwe ik gebruik vrijwel altijd ook een eenvoudige lusmontage. Waarschijnlijk is het dezelfde als Jacob (en de meesten) gebruiken. ik heb hier al eens een tekeninge van geplaatst op het forum: lusmontage
                              Ik wil soms op stilstaand water wel eens de gewone doorgeknipte lus gebruiken, zoals cheffie hem ook gebruikt. Is ook een simpele en goede montage alleen mijn ervaring is dat bij voorzichtige beten (en het dus te laat reageren en missen van de vis) de hele zaak nogal eens in elkaar gedraaid weer boven water komt, vandaar dat ik de lusmontage meer gebruik.
                              groet,
                              Eduard

Reageer

Working...