Welkom bij het Nationaal HengelSportForum. Als dit uw eerste bezoek is, klikt u dan op FAQ voor de spelregels van dit forum.
Om te deelnemen op het forum dient u zich te registreren.
Meldt u zich vandaag nog aan bij de leukste hengelsportsite van Nederland en België en ontmoet uw (nieuwe) visvrienden online!
We waarderen uw bezoek aan het NHSF. We zouden het echter nog meer waarderen indien u aan de discussies meedoet.
Dus kom op, reageer op een vraag of stel zelf een vraag in het forum!
Ja er zijn ook vissers die er bij zweren zonder na te denken waar ze het feitelijk voor doen.
Hoe je er over denkt denk je er over ALS je er maar over nadenkt.
Nee maar wel omdat iemand anders het ook doet, of omdat het in de tijdschriften of op het forum staat, vraag anders maar eens waarom ze het doen.
Prettige jaarwisseling gewenst en tot horens.
Ach als ik het zelf maar weet waarom!
Iedereen die zoiets leest of hoort kan toch zelf beslissen
of hij of zij er wat mee wil doen.
En of ze er voordeel mee doen?
Maar als ze iets niet snappen kan iedereen daar toch om vragen.
Doe ik ook als ik iets niet weet of begrijp.
Van vragen wordt je niet dommer.
Ook namens mij iedereen een prettige jaarwisseling en alle geluk en gezondheid gewenst.
2015 de Belgen verslagen in eigen huis 2016 walk-over Blauforlaet ! 2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door! 2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet 2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !
EEN voorslag een nylon draadje van ongeveer 22/00 en acht mtr lang geknoopt aan je dyneema hooftlijn ,hoe moeilijk kan dat nou zijn ..Ik ben bang dat we de komende tijd meer moeite zullen krijgen om de eindjes aan elkaar te knopen.
22/00, als je niet te ver vist zou dat kunnen, mijn teamgenoten gebruiken voor korven boven 70 gr. 30/00 als voorslag en wat de eindjes aan elkaar kopen betreft, ik kan er geen touw aan vast knopen
precies 10 slagen met de molen
1 slag is 88 cm dus 8,8m en wel net iets meer dan 2 hengellengtes.
Op deze manier heb je ook nooit het probleem dat bij verlies van de voorslag, of een deel er van, je niet weer op dezelfde plek komt, immers 10 slagen is 10 slagen en je komt altijd weer ongeveer op dezelfde afstand.
Maar het is logisch dat je met 35/00 vrijwel nooit problemen hebt, dat gaat zo ongeveer richting de 10+ Kg.
Ik probeer juist altijd een balans te vinden tot zo dun mogelijk vissen en wat nodig is.
Vandaar dat ik meestal toch tussen de 25/00 en 28/00 zit voor afstanden van +35m.
Daaronder meestal op 20 of 22/00
suc6
Gerrit
21 juni 2014: de Belgen verslagen in Oldenzaal 4 juli 2015: de Belgen verslagen op hun eigen Bieswater te Putte 2 juli 2016: de Belgen verslagen bij Blauforlaet 30 juni 2018: de Belgen ........... 6 juli 2019: bijna gewonnen op 't witven 4 juli 2020: De Belgen durfden niet 12 juni 2021: De Belgen al bij de grens een retourtje gegeven
Dat geloof ik zeker jakob maar als je naar de 100 mtr toe wilt zal het zwaarder moeten ,Maar Piet Hein zit de hele zomer met korven tot 70 gr te smijten en hij houd het heel ,maar als je niet in de stroom vist en je houd de afstand rond de 60 a 70 mtr met een 50 grams korf volstaat 22/00 Ik denk dat een 22/00 draadje sterker is als de meeste mensen inschatten ,maar heeft e,a ook niet iets met techniek te maken ?
JAn, dat heeft inderdaad ook met techniek te maken. Ik heb een afgeknipte vinger van een huishoud handschoen om mijn vinger anders snijdt de gevlochten lijn erin, ook een gebrek aan goeie techniek en niet genoeg geconcentreerd.
Ik gooi wel makkelijk en ver, maar soms wel eens te makkelijk en vooral als het koud is snijd de lijn zo in je vinger en als je je gesneden hebt dan is het gooien op afstand helemaal over.
Ik ken 22/00 die het lang vol houdt en ook met 70 gram, dus tot 60 tot 70 meter dan durf ik dat ook wel aan.
Maar als je echt ver moet dan gebruikte ik toch ook 28/00 van Tubertini. Ik vis op dit moment met hengels van mijn koppelmaat, alleen kort, die heeft er ook een voorslag op of tot 25 meter helemaal nylon en dan ben ik mijn vinger condoom niet nodig.
Mannen, we hebben het hier toch over een voorslag voor de feeder?... Waarom dan zo moeilijk doen? Voor de vaste stok met lijntjes 07/00 en 08/00 enzo kan ik me voorstellen dat we gaan 'mierenn**ken', maar een voorslag van 25/00 of 30/00 met iets meer of minder rek of wat meer of minder treksterkte maakt m.i. geen ruk uit. In nylon zit altijd meer rek dan in je gevlochten lijntje en daarvoor is ie bedoeld.
Ik vis al een stief tijdje met gewoon een karperlijn van Spro (Spro Tec, 0.25mm om precies te zijn) en die bevalt mij prima. Waarom? Voor 4,80 euro voor 500m ga ik niet moeilijk doen. Als ie gekinkt is of wat slap wordt knoop ik gewoon een nieuwe voorslag, iets wat ik zo wie zo voor elke wedstrijd doe. Ik neem altijd twee maal de hengellengte en ik heb nog nooit een voorslag eraf gegooid, behalve bij de Whiplash Pro van Berkley, maar dat lag dus niet aan de voorslag.
Die Spro Tec heeft volgens het boekje een trekkracht van 5,6 kg, maar zelfs al zou die maar 5,2 kg wezen, als ik een brasem van 5 kilo vang bel ik zo wie zo de krant! Ik heb trouwens deze lijn ook bij Leo Koot en Bert Aufderhaar op het bijzettafeltje zien liggen, dus zo slecht kan ie niet zijn, maar dit terzijde....
Eduard, was afgelopen week in de hengelsportzaak, Heb mij een klosje Spro tec 25/00 aangeschaft. Kreeg die dag 40 % korting op alles, dus voor 3 euries het proberen waard, gelijk een nieuwe gevlochtenlijn aangeschaft om te proberen ( fireline smoke).
zoals ik gelezen heb knopten vele van de "voorslaggebruikers" de feedermontage waarin de korf hangt van de nylon voorslag Ik zelf maak mijn montages vooraf thuis al klaar en han deze montage (ca. 50 cm) dmv lus in lus montage aan de voorslag. Wanneer wanneer ik vast raak, breekt mijn lijn telkens op deze plaats. een nieuwe montage is dan snel weer eraan gehangen...
Waarom geen warteltje aan het einde van je dyneema waar je je power systeem aan vast haakt ,wil je van systeem veranderen haak je het ene uit en het andere in ,werkt perfect . Het lus in lus gebruik ik meer om de onderlijn mee te verbinden aan powersysteem .
Reageer