haak in geslikt

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • metselman
    Newbie
    • 15-07-2006
    • 28
    • provincie Groningen

haak in geslikt

Gisteren weer even met de feeder op pad geweest.
    Heb gevist in langweer resultaat 8 brasems en twee voorns.
    Allen de meeste vissen hadden de haak doorgeslikt.
    Heb geprobeerd met een onderlijn van 75 cm en een 1meter.
    Alle twee keer waren de meetse haken doorgeslikt.
    Hebben jullie een iedee hoe dit kan?

Henk.
  • cquad
    Iets met water

• 18-03-2008
    • 361
    • Buitenpost [FRL]

De vis is gretig, en heeft het aas al in de bek voordat jij het doorhebt.
    In dat soort gevallen heb ik ook nog een 45cm onderlijntje.
    Als dit niet wil, kun je ook nog je montage aanpassen, ik vis standaard altijd met een lus montage.
    Met 1 knipje, is de lusmontage weg, en vis ik met de vaste montage, welke de beet registratie iets fijner aangeeft.
    Volg mijn voorbereidingen op twitter: http://twitter.com/cqu4d/

Reageer

• metselman
      Newbie
      • 15-07-2006
      • 28
      • provincie Groningen

Het was op stilstaand water dus heb ik ook gevist met een vaste montage.
      Ik ga het eens weer proberen met een onderlijn van 45 cm.
      Ik heb de onderlijn maar afgeknipt als de vis hem doorgelikt had, en hoop dat de vis de onderlijn weer snel kwijt is.

Reageer

• Robin
        Vaste stok & Feeder

• 26-11-2006
        • 490
        • Meerssen

de onderlijn zo kort mogelijk afknippen is in geval van slikken het beste. Je richt meer schade aan met prutsen in zijn keel om het haakje te verwijderen dan dat het er na verloop van tijd vanzelf uitgaat.

In dit soort gevallen kun je het beste met een kortere onderlijn gaan vissen, hierdoor zie je meestal sneller de beet registratie omdat de vis zich eerder haakt
        groetjes Robin

"De beste tijd moet nog komen"

Reageer

• Retlaw
          TOPvisser

• 22-01-2008
          • 115
          • Nieuwe Pekela

deskundig gebruik van een hakensteker doe ik zelf aan. Maar inderdaad soms is afknippen onvermijdelijk.
          Jihahaha! Weer een baksteen in het net

Reageer

• Jan Broess
            Specimen Hunter
            • 21-09-2003
            • 1131
            • Nieuwegein

Ja, het peuteren met hakensteker is dodelijk bij de platten. Zeker in gevallen waarbij de haak groter is dan maat 14, dikstelig is en forse weerhaak heeft. Dan is doorknippen altijd het beste. Als je hem toch probeert te onthaken, sterft de brasem in no time! (onvoorstelbaar)

Bij voorn, winde en met name baars kan het geen kwaad 1x te douwen met de hakensteker. Met wat vernuftige stuurbewegingen krijg ik de haak altijd zonder bloedvergieten los. De vis is er nooit aan gestorven, uitzonderingen daargelaten.

Oefening baart kunst
            Greetz,
            Jan Broess

www.devaartposcar.nl

Reageer

• nanoe
              Frequent aanwezig

• 07-08-2007
              • 192
              • Amsterdam/Gorinchem.

Ja ik vind het losknippen ook de beste optie. Meestal is het los peuteren zeer slecht. Gewoon afknippen en het zweer gewoon los binnen enkele weken.
              Beter goed gekopieerd dan slecht ontworpen

Reageer

• Eduard
                Moderator
                • 11-08-2004
                • 3278
                • Sappemeer

Als je veel 'slikker' hebt inderdaad een kortere onderlijn nemen en zeker niet gaan beknibbelen op een haakje: gewoon doorknippen en de vis weer laten zwemmen.
                @Nanoe, vergeet dat enkele weken maar, dat is eerder een dag en soms zelfs nog wel sneller, binnen een paar uur! Ik heb al een paar keer gehad dat ik het haakje later in mijn leefnet vond...
                groet,
                Eduard

Reageer

• nanoe
                  Frequent aanwezig

• 07-08-2007
                  • 192
                  • Amsterdam/Gorinchem.

@Eduard, ik weet dat het bij paling die ik bewaarde wel zo was, maar weet niet hoe dit was met witvis. Ik ben blij dat dit zeer snel gaat, want niks mooier dan gezonde vis om te vangen.
                  Beter goed gekopieerd dan slecht ontworpen

Reageer

• preston-freak
                    wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
                    • 1834
                    • Oss

Afgelopen zaterdag weer een net vol gevangen, zo'n 45 kg. Ik viste met een onderlijn van 75 cm, haakje 12, met daarop 4 maden. Ik had ook last van slikkers, sommige zo diep dat je de haak niet zag en je hakensteker zowat te kort is bij de grote platten van meer als 1,5 kg. In dat geval probeer ik het een klein beetje voorzichtig met de hakensteker, met een rukje trek je 'm vaak nog los, maar anders gewoon afknippen. Bij een dunne onderlijn kun je gewoon trekken, dan schiet ie of los of de lijn breekt dicht bij de haak. In ieder geval niet blijven porren met je hakensteker, want dan bloedt de vis binnen de korste keren en overleeft ie het misschien niet.
                    Het hielp wel toen ik de onderlijn inkorte naar 50 cm. Het was ingooien en binnen een halve minuut kreeg ik al kleine tikjes of gelijk beet. Maar als ik niet wist of ik moet aanslaan verlegde ik de korf als vrij snel een stukje. Daardoor strekt de onderlijn zich, waardoor de beet beter doorkomt en vaak haakte je de vis met het verleggen, zonder dat je beet zag.

Als de vis actief is, moet de visser dat ook zijn door de korf te blijven verleggen, je moet dan misschien wel eerder opnieuw inwerpen als de korf te dichtbij is komen te liggen, maar actieve vis vraagt om meer voeren en dus moet je sowieso vaker inwerpen.
                    Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• Bas Nijmegen
                      wedstrijdvisser

• 13-01-2009
                      • 541
                      • Nijmegen

45 KG?
                      Dan heb je vast niet in de buurt van Oss-Nijmegen gevist of wel?
                      Ben nl afgelopen zondag (ja, mocht eerste paasdag weg...) geweest en wist met veel pijn en moeite een kilo of 5 bij elkaar te schrapen. Dat was op de Maas en ben dus heel benieuwd waar jij hebt gevist. In ieder geval heb je aardig je best gedaan, petje af!

Gr. Bas
                      Gr. Bas

Een vis vangen is niet moeilijk.
                      Vis blijven vangen wel...

Reageer

• preston-freak

• 12-04-2008
                        • 1834
                        • Oss

Die 45 kg is een schatting, want ik kreeg mijn leefnet voor het 2e weekend op een rij niet op de kade getild. Vorige week ging het zelfs nog wat beter. Het gaat dus om een kade, dus daarmee verklap ik dat het om een kanaal gaat en niet in Oss.
                        Nou vooruit, ik vis meestal in Den Bosch waar je volop goed viswater hebt.

Reageer

• Bas Nijmegen
                          wedstrijdvisser

• 13-01-2009
                          • 541
                          • Nijmegen

Den Bosch...
                          Tja, ik ben laatst meegevraagd naar de Henriëttewaard. Dat kanaal tussen de Maas en de Dieze geloof ik. Ik had er wel eens van gehoord, maar mij te onbekend dus ben niet gegaan. Volgens mij moet ik daar nu spijt van krijgen hahaha. Maar nu ben ik toch wel benieuwd of je wat leuke tips hebt bij jou in de buurt. Ik heb nu al zo vaak en veel op de maas en bij ons het maaswaalkanaal gevist dat ik wel eens iets anders wil proberen. Ik vis ook mijn wedstrijden in heel nederland, maar ik zou het ook leuk vinden om eens wat nieuws te proberen wat dichter in de buurt. Heb nl ook wel eens gevist in dat dode maasstuk in Machharen, was ook best lekker vangen.
                          Dus, alle tips zijn welkom!

Groeten Bas
                          Gr. Bas

Reageer

• preston-freak

• 12-04-2008
                            • 1834
                            • Oss

Ik ben vrij onbekend richting Nijmegen, vanaf de Maas gezien. Oss heeft alleen de Maas en Burgemeester Delenkanaal en dat wat parkvijvertjes, niks bijzonders dus. Iets verderop heb je de Lithse Ham, bekend van de matchmasters, moeilijk maar je kunt er leuk vangen. Ik vis dus meestal 15 km verderop in Den Bosch en omstreken, wat naar mijn mening één van de visrijkste gemeente van Nederland is. Ben daar lid van meerdere verenigingen voor wedstrijden, hoewel ik nu de stap aan het maken ben naar de grotere wedstrijden in de rest van het land.
                            Den Bosch is gewoon top: Maas en Waal zijn vlakbij, diverse parkvijvers, stadsgrachten, singels, (middel)grote zandafgravingen, kanalen (zuid-Willemsvaart, Dieze etc), riviertjes (Dommel, Aa).

Ik kan jou dus wegwijs maken in Den Bosch en jij mij op de Maas, ik hoor het wel.

Reageer

• Bas Nijmegen
                              wedstrijdvisser

• 13-01-2009
                              • 541
                              • Nijmegen

Ron,

Ik zal je een pb-tje sturen mbt het vissen op de Maas...

Gr. Bas
                              Gr. Bas

Reageer

Working...