Beginneling Winkle Picker - waar vissen

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Dopey
    Frequent aanwezig

• 15-04-2009
    • 106
    • Maastricht

Beginneling Winkle Picker - waar vissen

Ik heb sinds een paar dagen een Winkle Picker. Gisteravond eens wat gaan proefgooien op een grindgat waar ik ook wil gaan vissen. Gepeild volgens de manier zoals ik hem hier en elders heb gelezen, top omhoog en langzaam binnenhalen. Op 10 meter ligt er een steil talud, voor de rest loopt het langzaam af naar het diepe, de eerste 10 meter lopen ook langzaam af tot aan het talud. Kon met mijn korfje van 30 gram zo'n 30-40 meter gooien schat ik en kon geen bodemverschillen ontdekken op het talud na.

Nou de grote vraag, waar te vissen? Onderaan het talud, een stukje ervan af of gewoon een meter of 10verder in het diepe. Was laatst eens aan het kijken bij een feedervissen en die viste op 30 meter uit de kant.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
  • Douwe
    NHSF lid van verdienste
    • 01-07-2006
    • 3136
    • Leeuwarden

De WP is in mijn visie beter geschikt voor de korte afstand zodra je op 30 40 meter moet gaan vissen is een feeder beter geschikt.
    Zelf neem ik de WP tot op een metertje of 15 - 20 verder niet.

Waar te vissen is zoeken; in het diepe is afhankelijk van de afgraving, in deze tijd is er al weer een laag ( spronglaag )in het water die de diepere delen afsluit daar wordt het dan slecht overleven voor de vis.
    Ik zou beginnen op de rand van het talud en dan steeds meer naar de kant toe gaan vissen.
    Je kunt ook onderaan het talud gaan vissen maar niet als dat een talud is die direct de diepte in gaat, ik vis wel op een water waar het talud direct naar 20 meter gaat daar vis ik dus zelden en de ervaring is om dat niet in de zomer te doen.
    Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• Dopey
      Frequent aanwezig

• 15-04-2009
      • 106
      • Maastricht

Ik denk dat het talud waar ik het over heb van ongeveer 2 meter naar een meter of 4 loopt op het punt waar ik het duidelijk kan oppikken. En daarna loopt het heel geleidelijk verderaf omlaag.

Reageer

• Douwe
        NHSF lid van verdienste
        • 01-07-2006
        • 3136
        • Leeuwarden

Zandafgravingen kennen soms - meestal - vreselijk scherpe randen pas wel op dat je de lijn niet beschadigd op die randen.
        4 meter kan nog steeds perfect gewoon proberen of het ook werkt.

Reageer

• Dopey
          Frequent aanwezig

• 15-04-2009
          • 106
          • Maastricht

Ok, thanks. Zal dan eens onderaan het talud gaan vissen. Ben benieuwd, 1e keer met de WP. Wel veel gelezen inmiddels en wat heel wat tips gehad van de hengelsportwinkelier maar ja, dat is nog wat anders dan in real life een visje vangen.

Reageer

• preston-freak
            wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
            • 1834
            • Oss

In de zomer zijn diepe wateren vooral in de oeverzone interessant. Een diepte van 4 meter is ook weer niet zo diep, maar er zijn ook andere factoren zoals plantengroei en dergelijke. Als het windstil is moet je kijken waar je de meeste activiteit aan de oppervlakte ziet, vooral in de avonden is dat het geval. Bij een glad wateroppervlak zie je vaak kringen door kleine vis, een brasem die de oppervlakte doorbreekt, een karper die springt, een fuut die duikt etc dus daar zou ik werpen. Maar op 30-40 m is het veel comfortabeler vissen met een medium feeder dan met een wincklepicker. Je kan dan zwaardere korven gerichter werpen en een feedertip van 1,5 ounce is licht/zwaar genoeg.
            Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• Douwe
              NHSF lid van verdienste
              • 01-07-2006
              • 3136
              • Leeuwarden

Kleine toevoeging voor je helemaal gaat kijken naar springende karpers: uit eigen ervaring weet ik dat karper op sommige waters veel en op andere waters weinig springt.
              Ik had op een mij onbekend water de vis gevonden, de karper sprong uit het water en was duidelijk aan het oppervlak aanwezig.
              Snel een voerplek gemaakt de vis was er immers, na een harde blank toch maar eens beter kijken.
              Met de peilhengel kwam ik er achter dat het daar 15 meter diep was.

Dom dom, weer iets geleerd wel zien of de vis springt of aanwezig is maar ook eerst peilen, je weet maar nooit.
              Ook een meerkoet kan heel diep duiken.

Reageer

• preston-freak

• 12-04-2008
                • 1834
                • Oss

Vis aan de oppervlakte is een hulpmiddel, uiteraard altijd nog de diepte bepalen door te tellen tijdens het afzinken enzo.

Reageer

• Douwe
                  NHSF lid van verdienste
                  • 01-07-2006
                  • 3136
                  • Leeuwarden

Als je echt serieus op karper wilt vissen dan is tellen geen optie dan moet je echt met een peilhengel aan de slag dan kun je tevens ook een idee krijgen over de bodem en wat er ligt.

Reageer

• preston-freak

• 12-04-2008
                    • 1834
                    • Oss

Dat is waar, maar we hebben het hier over feedervissen en geen karpervissen. Tellen is niet echt accuraat, maar tussen 3 meter en 15 meter diepte zit nogal een verschil.

Reageer

• brasemkiller
                      Newbie

• 27-06-2009
                      • 3
                      • Grafhorst

Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
                      Kleine toevoeging voor je helemaal gaat kijken naar springende karpers: uit eigen ervaring weet ik dat karper op sommige waters veel en op andere waters weinig springt.
                      Ik had op een mij onbekend water de vis gevonden, de karper sprong uit het water en was duidelijk aan het oppervlak aanwezig.
                      Snel een voerplek gemaakt de vis was er immers, na een harde blank toch maar eens beter kijken.
                      Met de peilhengel kwam ik er achter dat het daar 15 meter diep was.

Dom dom, weer iets geleerd wel zien of de vis springt of aanwezig is maar ook eerst peilen, je weet maar nooit.
                      Ook een meerkoet kan heel diep duiken.
                      dit kunnen ook jagende meervallen zijn die zijn nog al dol op karpers

Reageer

• Douwe
                        NHSF lid van verdienste
                        • 01-07-2006
                        • 3136
                        • Leeuwarden

Preston jij begint over karper en ik vul het alleen maar aan.
                        Eigenaardig dat je niet eens weet waar je zelf over begint.

Brasemkiller nee dat kunnen en konden geen meervallen zijn.

Reageer

• rovertje
                          Maas & Waaler

• 18-06-2008
                          • 293
                          • 2e Krib

[QUOTE=Douwe;121076]Preston jij begint over karper en ik vul het alleen maar aan.
                          Eigenaardig dat je niet eens weet waar je zelf over begint.

Vraag ik me ook wel eens af!!!!!!

Reageer

• Dopey
                            Frequent aanwezig

• 15-04-2009
                            • 106
                            • Maastricht

Vandaag mijn eerste sessie met de WP gehad van 6.00 tot 12.00 uur. Op zich ging het prima, alleen de vis liet het nogal afweten vandaag. Slechts één kort rukje op de top gehad that's it. Zal wel met het bedrukkende weer van vandaag te maken hebben gehad ben ik bang. Zaten nog twee vaste stok vissers bij mij in de buurt en die hebben ook geen beet gehad.

Reageer

• tester
                              Maas en Waal visser
                              • 06-03-2004
                              • 2596
                              • Son

Hallo Dopey

wat je vaak ziet op een grindgat (die meestal +- 20 m diep zijn )in de zomer dat de vis niet veel lager kan dan 12 m terwijl in de winter 20/25 m geen probleem was

toen je nog mocht vissen met levend aas op snoekbaars moest niet dieper gaan 10/12 m in de zomer

tenminste waar ik vis de grintgaten die aansluiten op de Maas zoals de Lhitse Ham

het zou iets te maken hebben met een zuurstof gebrek door algen
                              gr Gerard

Reageer

Working...