Vraag.. Wat voor een vis is dit (lijkt op brasem )
Collapse
X
-
Er zijn veel verschillende kleuren Brasem !
Goed antwoord Douwe
Groeten
Frank
2015 de Belgen verslagen in eigen huis
2016 walk-over Blauforlaet !
2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !Reageer
-
Kleine brasems, ook wel bliek genoemd zijn zilver van kleur en worden later in de meeste gevallen goud van kleur, soms heel donker, maar ze kunnen ook wel zilver blijven. Ik vind het ook best vreemd, wat een grote "bliek" lijkt op het oog best anders te zijn dan een kleine brasem, dus ik kan je vraag best begrijpen. Ik vind dit best wel een twijfelgeval, ik zou het misschien net een brasempje noemen (een platje) terwijl anderen het misschien een grote bliek zullen noemen. De grens ligt bij mij rond de 600 gram ofzo.Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.Reageer
-
Al is ie 10 cm en 20 gram dan nog is het een brasem. Je kunt ze blieken of whatever noemen maar het blijft een brasem. Je hoort inderdaad wel verschillende namen voor jonge brasempjes. Er zijn trouwens ook mensen die kolbleien blieken noemen. Al met al wat verwarrend.
Groet, Pieter
Reageer
-
De Engelse noemen kleine brasem skimmers, maar dan zijn ze vaak ook nog groter dan op bovenstaande foto, maar voor mij zijn dat gewoon brasems. Bij de meeste vissoorten is het zo dat de kleintjes exacte kopieen zijn van hun grote ouders (voorn, snoek, karper etc). Bij brasem (bliek) is de kleur vaak anders en moeten ze in verhouding nog de breedte in gaan, pas vanaf een cm of 35 beginnen ze ook een stuk dikker te worden. Ik noem ze net als de meeste dus gewoon lekker bliek en dan weet iedereen het onderscheidt. Maar goed, ik kom uit Brabant dus het zijn blieken of platten. Baars is trouwens ook zo'n vis die lekker verandert naarmate ie groeit, dus in de hoogte gaat.Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.Reageer
-
Bij ons in de volksmond heet alles wat rond de 30 cm en kleiner platters.Reageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

Reageer