Welkom bij het Nationaal HengelSportForum. Als dit uw eerste bezoek is, klikt u dan op FAQ voor de spelregels van dit forum.
Om te deelnemen op het forum dient u zich te registreren.
Meldt u zich vandaag nog aan bij de leukste hengelsportsite van Nederland en België en ontmoet uw (nieuwe) visvrienden online!
We waarderen uw bezoek aan het NHSF. We zouden het echter nog meer waarderen indien u aan de discussies meedoet.
Dus kom op, reageer op een vraag of stel zelf een vraag in het forum!
Ziet er interessant uit Henkus je montage. Zou je wellicht wat meer tekst en uitleg kunnen geven? Ik ben altijd wel in voor het uitproberen van een nieuwe montage.
Als je wat meer wilt weten over hoe dit systeempje werkt moet je even zoeken naar het topic balanselastiek?
Ik heb het systeempje niet zelf uitgedacht maar Tester heeft dit gedaan, In het topic balanselastiek geeft hij prachtig uitleg over hoe en waarom het werkt en heeft zelfs foto's geplaatst hoe je zijn systeem in elkaar moet zetten.
Ik heb zijn montage alleen iets aangepast aan mijn eigen voorkeur, zijn balanselastiek zit in een loopsysteem terwijl mijn balanselastiekje een powergum zijlijn omhoog houd.
principe is echter volledig het zelfde en ik raad je zeker aan het topic te lezen als er wilt weten hoe het werkt.
Zal van t weekend ff een fotootje nemen van mijn montage... simpel maar doeltreffend!! Waarschijnlijk vis jij dan ook niet met een voorslag Henkus... heeft zo zn voordelen, maar ook zn nadelen
Nick , ik vis in de zomer met 14/00 gamkatsu super G line en als haakje maatje 16 super magot van drennan , de onderlijnen zijn normaal 1 meter lang , in de winter vis ik met 12/00 .
Een voorslag heb ik hier gelukkig niet nodig omdat we hier weinig last van stenen of mossels etc hebben .
Ik maak een klein lusje van de gevlochten lijn welke ik als hoofdlijn gebruik en dmv dezelde knoop als waar je bij het zeevissen een afhouder knoopt zo bevestig ik dit lusje in de hoofdlijn , dit heeft het grote voordeel dat je geen lusje maakt in je hoofdlijn zelf en hij zijn sterkte behoud , ik heb maar 1 knoopje en dat is waar ik mijn korf aan hang .
ik gebruik gewoon een voorslag, 28/100, een voorslag heeft voor en nadelen, en de meningen verschillen hierover nogal.
in mijn ogen zijndevoordelen:
veel minder slijtage van de gevlochte lijn op mosselbanken en keien
bij breuk gebeurt dit in de voorslag en verspeel je niet enorme stukken lijn
na breuk een nieuwe voorslag aanzetten en de werpafstand (lijnklip) is bijna weer het zelfde
powergum + voorslag -> extra rek bij het aanslaan (minder vaak een vis van de haak afslaan
Kan iemand mij zeggen welk soort(merk )onderlijn voor de feeder goed bevallen.
En dan heb ik het over nylon onderlijn voor het vissen met de feeder in de ijssel om zelf te maken.
Welke rol van welk merk is een aanrader?.
Zit ik met een dikte van 0,14 tot 0,16 mm aardig goed?
gr dirk
Ik gebruik zelf een nylon hoofdlijn van 22/00 of 25/00 en hieraan knoop ik bovenstaande Tuff Feeder Link van Spro. Vervolgens haak ik in de lus een van de kant en klare onderlijnen van Gamakatsu. Makkelijker kun je het niet krijgen en in de war gooien is er bijna niet bij.
Ik gebruik dus kant en klare onderlijnen van Gamakatsu en voor het bewaren heb ik een onderlijnkoker van Sensas.
@Dirk
Persoonlijk zou ik gewoon G-line van Gamakatsu nemen of Suffix. Met 14/00 of 16/00 zit je volgens mij wel goed.
Ik gebruik nu reflo van preston, bevalt mij wel goed maar dit is natuurlijk erg persoonlijk.
De dikte mag volgens mij wel wat dunner, is vis nooit op de ijsel maar ze moeten wel heel vreselijk los zijn wil ik naar 16/00 toe gaan, meestal is het bij mij 10/00 of 12/00
afhankelijk van wat ik er van verwacht begin ik dus daarmee, bijten ze flink door dan wordt het dikker, bijten ze slecht ga ik dunner
Ik heb op het forum toch ook wel gelezen dat de gewone G Line nog beter voldeed dan de Super G Line.
De Super G Line zou erg kringelen.
Of zijn deze lijnen anno 2010 nu wel goed?Iemand die ze nu gebruiken en er tevreden mee zijn, De G Line,of de Super G Line??
gr Dirk
De dikte mag volgens mij wel wat dunner, is vis nooit op de ijsel maar ze moeten wel heel vreselijk los zijn wil ik naar 16/00 toe gaan, meestal is het bij mij 10/00 of 12/00
Als je op de IJssel vist is 16/00 echt niet te dik, zeker niet als je bedenkt dat er nog wel een barbeel kan bijten.
14/00 is op de IJssel echt wel het dunste dat je normaal kunt gebruiken.
Ik gebruik zelf tegenwoordig weer G-line van Gamakatsu. Ik heb inmiddels ook lijn van JVS en Preston geprobeerd maar deze zijn dikker dan aangegeven. De Preston knoopt niet goed, daar gebeurde het me regelmating dat de knoop over het blaadje gleed, waar ik met G-line geen problemen mee heb.
Shimano Antares Silk shock lijkt is ook een fijne en sterke lijn.
Heb een rolletje G Line Copetitiongehaald,maar gaat ook meteen weer terug.
Zit m i lang niet de trekkracht in die er op staat.
Ga hem snel voor wat anders ruilen.
gr Dirk
Hoe heb je dat getest dan?
Ik heb zelf de competition gebruikt en op het kringelen na is het ene goede lijn. Het idee dat hij zwakker is lijkt omdat bij deze lijn de dikte klopt en niet dikker is zoals bij JVS of Preston. bij 12/00 van deze merken kun je het gelijk voelen.
ik zou deze lijn niet zomaar afdoen als een slechte lijn.
Oke,.ik heb geen emmer testen gedaan o i d..
Maar ik had er geen goed gevoel bij wat treksterkte betreft, toen ik er een keer aan trok
Heb een rolletje trabucco genomen,en die moet het voor mij gaan doen.
gr Dirk
Reageer