contra picker

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Kurt1968
    Frequent aanwezig

• 10-08-2009
    • 153
    • Wetteren

contra picker

Hallo ,

Heeft er iemand ervaring met de contra picker methode?
    Hoe gaat dat precies in z'n werk ?
  • henkus
    Met enige kennis...

• 23-12-2008
    • 457
    • hoogmade

Je bedoeld een contra quivertip,

Het is een speciaal quivertiptopje dat je in het topoog van een swingtiphengel kan schroeven
    verschil is echter dat het topje met de dunne kant in het topoog word geschroefd. dus eigenlijk is de top omgekeerd (contra)

het is een soort tussenvorm tussen swingtip en quivertip, volgens mij is de werking ervan omschreven in een boek van jan schreiner, ik heb ze zelf nooit ergens kunnen kopen en heb er een paar zelf gemaakt van oude topjes.

het systeem is minder wind gevoelig dan een swingtip en gevoeliger dan een quivertip, nadeel is dat zelfgemaakte topjes nogal eens willen breken op het stukje waar je je schroefconectortje aan hebt gelijmt.

verder werkt het systeem gewoon het zelfde als iedere andere swingtip of quivertip, de actie van de daarvoor bedoelde hengels zit namelijk niet in het topje maar in de hengel, bij winklepickers en feeders loopt de actie van de hengel door in het topje waardoor het gebruik van een contra quiver de actie van de hengel zou verpesten.

gek genoeg heb ik als ik een contraquiver gebruik veel meer terugvallende beten dan bij andere topjes, ik weet niet waarom maar het valt mij eigenlijk altijd op.

jammer genoeg is het systeem eigenlijk alleen nuttig als het niet tot nauwelijks stroomt (net als bij een swingtip) verder werkt het gewoon goed.

Reageer

• Kurt1968
      Frequent aanwezig

• 10-08-2009
      • 153
      • Wetteren

op de hengel staat contra picker rod.

Dus ik kan zo'n tip ook zelf maken , en die kopjes met schroefdraad op zijn die dan hol?

Reageer

• henkus
        Met enige kennis...

• 23-12-2008
        • 457
        • hoogmade

Nee, het zijn gewoon die swingtip schroefadaptertjes,

Als het inderdaad is wat ik net omschreven heb heeft de hengel een topoog met voorin een gaatje met schroefdraad, als de hengel die niet heeft zou het ook net zo goed een serienaam van een type hengel kunnen zijn net zoals cresta een type hengel is of een golf een type auto

voor zover ik weet zijn er namelijk nooit speciale hengels gemaakt voor een contraquivertip, en het zou dus best een pickerhengel kunnen zijn met contra als typenaam

Reageer

• Kurt1968
          Frequent aanwezig

• 10-08-2009
          • 153
          • Wetteren

Idd , er zit schroefdraad in het laatste topoog.
          Het gaat om de Shakespeare "The master contra picker 1888-250" .

Er zit 1 top bij die aan het uiteinde dikker is dan aan de schroefdraad.
          Maar ik kan begrijpen dat deze durven kapot gaan.

Reageer

• henkus
            Met enige kennis...

• 23-12-2008
            • 457
            • hoogmade

Doordat deze scharniert op het dunne stukje ipv parabolisch mee buigt als je beet hebt is loopt de weerstand die de vis ondervind nauwelijks op, de vis voelt dus een stuk minder weerstand als hij de top krom trekt als bij een gewone quivertip

als je zelf topjes wilt maken moet je eerst een stukje schroefdraad zien te vinden op de zelfde maat, of een swingtipadaptertje gebruiken.
            daar lijm je een buisje omheen (zo strak mogelijk passend, ik gebruikte oude topdelen van vaste hengels, gelukkig alle oude zooi jarenlang opgespaart)
            vervolgens neem je een glasfiber topje waarvan je het dunne stukje op de zelfde manier opdikt totdat deze strak in het buisje past dat je over de schroefadapter hebt gelijmt, daarna lijm je ook dit vast.
            het topoogje kan je eenvoudig met krimpkous vastzetten op het dikke gedeelte, kracht komt er niet op te staan dus eventueel kan het ook met een stukje siliconen slang.

Om te zorgen dat je topje niet losdraait tijdens het vissen kan je een stukje 2mm fietsbandventielslang op het schroefdraad schuiven, dit duwt newt hard genoeg om losdraaien tijdens het vissen te voorkomen.

het is even wennen met gooien zo'n topje, het zwiebert nogal, verder zijn deze topjes niet bedoeld voor hele grote werpgewichten of grote afstanden. meestal tot een gram of 15 en een meter of 20 ver.

het werkt echter goed, vooral als de vis voorzichtig bijt, je zult denk veel plezier aan dat hengeltje hebben.

Reageer

• preston-freak
              wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
              • 1834
              • Oss

Ik vind dit een beetje uit de tijd. Een light feeder (of winklepicker) met een 0,75 of 1 ounce tip heeft betere werp,- en drileigenschappen en is net zo gevoelig.
              Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• Kurt1968
                Frequent aanwezig

• 10-08-2009
                • 153
                • Wetteren

ja maar een beetje nostalgie kan geen kwaad

Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
                Ik vind dit een beetje uit de tijd. Een light feeder (of winklepicker) met een 0,75 of 1 ounce tip heeft betere werp,- en drileigenschappen en is net zo gevoelig.

Reageer

• preston-freak

• 12-04-2008
                  • 1834
                  • Oss

Tja sommige mensen houden nostalgie, ik ben meer van de effectiviteit.

Reageer

• reijntjes
                    Swingt(o)(i)pper
                    • 12-12-2005
                    • 3499
                    • Asten

met een 0,75 of 1 ounce tip heeft betere werp,- en drileigenschappen en is net zo gevoelig
                    Dat durft ik toch wel te betwijfelen . Mijnsinziens is een swingtip vele malen gevoeliger als een 1 ounce feedertip !
                    En een goede swingtiphengel heeft zeker dezelfde ( zo niet betere) drileigenschappen als een feederhengel.
                    Wepen is een kwestie van oefenen, net zoals met een feeder, maar ik gooi dezelfde afstanden als met een picker / light feeder.
                    Aangepast door reijntjes; 08-09-2009, 11:35.
                    Groeten

Frank

2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                    2016 walk-over Blauforlaet !
                    2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                    2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                    2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

Reageer

• Kurt1968
                      Frequent aanwezig

• 10-08-2009
                      • 153
                      • Wetteren

ik dacht ook dat 0.5 OZ pas zeer gevoelig was, op kortere afstanden dan wel

Reageer

• henkus
                        Met enige kennis...

• 23-12-2008
                        • 457
                        • hoogmade

effectieviteit bij het vissen is natuurlijk belangrijk, maar nog belangrijker is het naar je zin hebben aan de waterkant, met de feeder, match, vaste stok, picker, swingtip of zoals in dit topic de contraquiver is nog veel belangrijker.

hele volksstammen kijken met plezier naar een dobbertje terwijl andere zweren bij een feeder.

een heavy feeder met een slappe lijn is zeker net zo, mischien wel nauwkeuriger dan een swingtip(als je alleen naar je lijn kijkt voor de beetregistatie), het gaat om de spanning die op de lijn staat tijdens de aanbeet en doe de weerstand oploopt tijdens de beet, bij een parabolische top neemt de weerstand toe naarmate de beet aanhoud, bij een contra quiver is dit al een heel stuk minder, en bij een swingtip neemt de weerstand nagenoeg niet toe.

het systeem is en blijft het zelfde, lood/korf op de bodem, beetregistratie op de top.

de truc is in een bepaalde omstandigheid de juiste top te kiezen, een te lichte top en het werkt niet goed, een te zware en het werkt ook niet goed,

het gaat er echter altijd om of je het zelf fijn vind werken, vissen is een hobby, en een hobby bedrijf je per definitie met plezier, een aanbeet op een feeder vind ik mooi maar af en toe wil ik met de match vissen, of met een swingtip, net waar je zin in heb,
                        Aangepast door henkus; 08-09-2009, 16:10. Reden: spelfout 1 tm 5 opgelost

Reageer

• preston-freak

• 12-04-2008
                          • 1834
                          • Oss

Natuurlijk heeft een swingtip zijn charmes, maar vistechnisch kan die gewoon niet op tegen een quivertip. Dan heb ik het over werpen en wat te denken van aanslaan, dat gaat bij een quivertip door een zijwaarste aanslag ook veel makkelijker. Daarbij hou ik van actief vissen, dus de korf steeds een tikje verleggen of varieren met de lijnspanning, dat gaat bij de quiver ook makkelijker door het verschuiven over de steun. En een swingtip werkt eigenlijk alleen op stilstaand water. Maar goed het is gewoon leuk vissen en daarbij kan de variant op de swingtip, de poly-butt ook heel effectief zijn. Verder zijn swingtips ideaal als je op zeelt enzo vist, maar niet met optonics wilt vissen. Vissen met 2 swingtips gaat beter dan met 2 quivers.

Reageer

• henkus
                            Met enige kennis...

• 23-12-2008
                            • 457
                            • hoogmade

@ prestonfreak,

met een swingtip vis ik gewoon zijwaards, bij veranderende omstandigheden schakel je dan makkelijk om naar een quivertip o.a. en ik sla dus gewoon zijwaards aan

bovendien is het dan net als bij een quivertip mogelijk om te spelen met je aasaanbiedig,
                            juist bij een swingtip hengel is het mogelijk je hengel in de meest rare posities neer te zetten, het topje zwaait gewoon achter je lijn aan en zolang je aan kunt slaan staat je hengel dus gewoon goed, als je met de hand voerballen gooit is het echter makkelijker om naar het water te kijken, ik gebruik gewoon kleine onverzwaarde korfjes en hoef dus niet te gooien, als ik zwaar wil voeren ga ik wel naast mijn koffer staan.

maar je heb gelijk wat betreft het stilstaande water, het systeem is erg gevoelig voor stroming en wind.

Reageer

Working...