Welkom bij het Nationaal HengelSportForum. Als dit uw eerste bezoek is, klikt u dan op FAQ voor de spelregels van dit forum.
Om te deelnemen op het forum dient u zich te registreren.
Meldt u zich vandaag nog aan bij de leukste hengelsportsite van Nederland en België en ontmoet uw (nieuwe) visvrienden online!
We waarderen uw bezoek aan het NHSF. We zouden het echter nog meer waarderen indien u aan de discussies meedoet.
Dus kom op, reageer op een vraag of stel zelf een vraag in het forum!
De knoop die ik heb vermeld heeft het voordeel dat hij aan twee kanten evenveel wikkelingen heeft, en als je hem aantrekt is hij aan de buitenkanten een beetje conisch.
Maar heb vooral vertrouwen in je knoop die je gebruikt.
Ik gebruik ook altijd de albright knoop omdat deze dun is. Ik heb meerdere knopen geprobeerd maar voor mij is de albrightknoop tot nu toe de beste en makkelijkste als gaat deze ook nogal eens mis met gevlochten lijnen van 6 of 8/00. Die dubbele grinnerknoop heb ik nooit geprobeerd en deze ziet er wel goed uit maar vlgs mij is een albrichtknoop nog iets dunner, zeker niet dikker.
Sjaak ik heb die knoop ook altijd gebruikt tot er gevochten lijnen kwamen die gladder waren toen ging de knoop slippen en ik wil geen lijm op de lijn.
De knoop die ik aangeef trekt zichzelf vast op het kleine knoopje als extra borg.
De dubbele grinner gebruik ik ook wel maar alleen voor nylon op nylon dus van een dikkere lijn naar een dunnere of andersom.
Ik vis zelf met de dubbele Grinner en er nog nooit problemen mee gehad, ook niet met kleine tipoogjes. Met de Grinner-ouwewijvenknoop en de Albright is ook niks mis. Zo zijn er nog meer, te denken aan de Firelineknoop die vaak ingewikkelder zijn en niet eens beter.
Het is gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur, net zoals sommige voor de bevestiging van wartels de clinch knoop en andere bijv. de palomarknoop gebruiken.
Bloedknoop heb ik ook jaren gebruikt maar het nadeel daarvan vind ik dat je uiteinde naar buiten steekt en bij een albrightknoop in de richting van de lijn wijst. Ook merkt ik met een albright knoop minder van het knoopje omdat deze dunner is aangezien je geen wikkelingen maakt met het nijlon. Zeker met dunne gevlochten lijnen en een 28/00 voorslag maakt dat veel verschil.
Reageer