feeder vissen op Karper

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • eagle
    Piscem natere doces

• 13-07-2009
    • 165
    • leiden

Oorspronkelijk geplaatst door reijntjes
    Kun je met een method feeder ook op een kanaal vissen op brasem of is stilstaand water/ vijver beter ?
    douwe ik ging in op deze vraag en hier gaat het nadrukkelijk om brasem
    Ben nog even oude vissen uit de sloot aan het halen
    met vriendelijke groet arjan

Reageer

• Douwe
      NHSF lid van verdienste
      • 01-07-2006
      • 3136
      • Leeuwarden

Zelfs dan zit je met de voedselnijd.
      Method werkt het best op afgesloten goed tot overmatig bezet water, laat onverlet dat je ook op open water wel kunt vangen maar ik denk niet dat het een echt groot verschil maakt.
      Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• preston-freak
        wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
        • 1834
        • Oss

Ik zie het probleem niet zo. Op diep water moet je er dus voor zorgen dat de method intact de bodem bereikt, dus hoe dieper het water hoe steviger je het moet aandrukken. Op diepe rumoerige kanalen is het effect natuurlijk een stuk minder, maar je kunt er prima mee vissen op wat dieper stilstaand water tot 3 m diep ofzo.
        Wat karper betreft (op groot water) zie ik niet in waarom een methodfeeder minder goed zou werken als normaal vastlood al dan niet met voer in pva er bij. Ik denk juist dat je met een method meer aanbeten verzilverd dan wanneer je met die feeder schuivend vist, vooral omdat je vaak lang moet wachten op een karper. Verder heb je geen voedselnijd nodig voor de method, voor alle methodes geldt dat voedselnijd beter is.
        Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• reijntjes
          Swingt(o)(i)pper
          • 12-12-2005
          • 3499
          • Asten

Bedankt,

Ik ga het gewoon eens proberen hier op de ZWV.
          Veel slechter als met de feeder of de vaste stok kan het hier toch niet gaan dus wie weet
          Groeten

Frank

2015 de Belgen verslagen in eigen huis
          2016 walk-over Blauforlaet !
          2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
          2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
          2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

Reageer

• preston-freak

• 12-04-2008
            • 1834
            • Oss

Als het met de feeder of vaste stok al niet lukt, dan denk ik niet dat het met de method wel zal lukken. De ZWV is vaak ronduit slecht. Het ligt vooral aan het aas, want ik denk niet dat de ZWV een pelletwater is, dus ik zou me richten op een water met een goed bestand aan (dikke) platten.
            Komend jaar ga ik veel statisch vissen op zeelt en dikke platten op verschillende wateren met verschillende methoden, waaronder verschillende pellet,- en methodfeeders van de diverse merken, soorten pellets en voer etc.

Reageer

• Douwe
              NHSF lid van verdienste
              • 01-07-2006
              • 3136
              • Leeuwarden

PF dit is onderzocht door in mijn ogen zeer goede karpervissers en hun ervaringen over een aantal jaren plus de ervaringen die ik met hun aanwijzingen heb, geven bij mij toch echt meer geloofwaardigheid dan jou ontkenning.
              Zo je het nu verteld heb jij totaal geen ervaring met karpervissen met de method anders zou je wel anders praten.
              Of je wilt per definitie iets anders willen zeggen dan dat ik doe, dat kan ook nog natuurlijk.

Ik denk dat het beter is om mij uit de discussie te trekken want ik stel mij teveel op als karpervisser en besef dat het hier in hoofdzaak over witvissers gaat.
              Ik bedoel dit niet verkeert maar de instelling en de ervaringen zijn nu eenmaal anders.
              Een serieuze karpervisser gaat niet met een feeder op karper vissen.
              Als ik naar de driltijden zie kan ik een conclusie trekken, de vissers vissen veel te licht als ze GERICHT op karper willen vissen vissen.
              Voor de witvisser is het normaal ik zou het denk ik ook niet echt sneller kunnen doen.

Reageer

• Fisherman's Friend
                Frequent aanwezig

• 15-07-2007
                • 100
                • Numansdorp

Ik gebruik de method feeder weleens op de Binnenmaas(Z-H) een erg groot water en daar boek ik goede resultaten ermee...beter als met een gewone feeder methode.
                Maar op het Hollands Diep weer niet zo daar willen ze niet aan de boilies,een expanderpellet willen ze daarin tegen nog weleens pakken.

En over de juiste hengel? Het beste is een parabolische feederhengel te gebruiken om zeker bij karper de klappen wat beter op te vangen dus een light of medium feeder zijn erg geschikt.
                Ik heb dit seizoen misschien wel 10 karpers op natuurlijk water gevangen op mn Antares light feeder met 6Lb lijn mono,in de grootte van 72 t/m 83cm.
                Je bent er wel een tijdje mee bezig maar als je 'm eenmaal in je net hebt liggen fantastisch!

Wat ook zeer goed werkt om een karper te drillen is de molen in de vrijloop te gebruiken en met je wijsvinger de beugel te blokkeren zo kan je veel beter reageren op een run van een karper zeker vlak onder de kant.
                Het is even wennen maar als je het eenmaal onder de knie hebt werkt het erg goed,ik doe niet anders meer.

Reageer

• renssss
                  Komt net kijken

• 31-08-2009
                  • 97
                  • Arnhem

wat bedoel je in de vrijloop zetten
                  en nog een vraag ik heb gelezen ik een visblad Beet dat je ook op karper kan vissen met een normaal voerkorfje gaat dit ook goed of niet echt?

Reageer

• Rolla
                    Allroundvisser

• 03-05-2009
                    • 2439
                    • Ter Apel

Oorspronkelijk geplaatst door renssss
                    en nog een vraag ik heb gelezen ik een visblad Beet dat je ook op karper kan vissen met een normaal voerkorfje gaat dit ook goed of niet echt?
                    Hij bedoeld denk ik dat je de slip van je molen open draait en vervolgens met je wijsvinger de beugel blokkeert. Wil de karper een run nemen dan kun je gemakkelijker lijn geven.

Waarom zou een gewoon voerkorfje niet werken? Ik zou gewoon beide methodes eens proberen.
                    Vaste stok | Match | Feeder

Reageer

• Douwe
                      NHSF lid van verdienste
                      • 01-07-2006
                      • 3136
                      • Leeuwarden

Nee hij bedoeld de Engelse manier van drillen, dus het knopje onderaan de molen in de vrijloop te zetten en zo te drillen.

Reageer

• Fisherman's Friend
                        Frequent aanwezig

• 15-07-2007
                        • 100
                        • Numansdorp

Oorspronkelijk geplaatst door renssss
                        Nee je slip moet helemaal dicht staan.

Je hebt toch een knopje op je molen zitten dat hij "achteruit" kan draaien dat is zn vrijloop.
                        Zo kan je een run van een grote vis veel makkelijker opvangen ook van een grote brasem.
                        Omdat je met nylon vist met dunne diameters vist je geen vis verliest omdat je slip nét ff bleef hangen..
                        of een haak die uit een bek scheurt.

Reageer

• eagle
                          Piscem natere doces

• 13-07-2009
                          • 165
                          • leiden

Oorspronkelijk geplaatst door Douwe

Een serieuze karpervisser gaat niet met een feeder op karper vissen.
                          Als ik naar de driltijden zie kan ik een conclusie trekken, de vissers vissen veel te licht als ze GERICHT op karper willen vissen vissen.
                          douwe hier ben ik het niet helemaal mee eens
                          met een heavy feeder kan je wel degelijk gericht op karper vissen.

maar het belangrijkste waar je dan naar moet kijken is het bestand karpers op het water waar je vist
                          op open water zal ik nooit gericht op karper vissen maar kan het niet voorkomen dat ze de pellets voor de brasem pakken.

op afgesloten putten met een groot bestand kleine karpers is het wel degelijk goed mogelijk. (vakantie parken en gemeente vijvers)
                          gericht op karper vissen met een feeder betekend automatisch dat je niet op jacht moet gaan naar spiegels of schubs van 20+ persoonlijk vind ik 10 pond echt de max om behoorlijk aan een feeder te drillen zonder dat dit de karper echt kwaad doet.
                          Ben nog even oude vissen uit de sloot aan het halen
                          met vriendelijke groet arjan

Reageer

• fpulles
                            omgeturnd

• 15-02-2008
                            • 1260
                            • Eindhoven

Kan het laatstgenoemde van Douwe en Eagle alleen maar bevestigen. Op diepe kanalen en rivieren werkt het niet. Ik heb het diverse keren geprobeerd op het Wilhelminakanaal bij Ooosterhout, en op de Maas, met verzwaarde (80gr) korum method korven (groot model). kreeg er de vis niet mee aan de gang. Na een poosje met de klassieke gaaskorf gevist te hebben kreeg ik de vis er. Wederom overgeschakeld naar de method; ving er een paar en ze waren snel weer pleitte.

Conclusie: Je brengt op diepte en stroming te weinig voer. het merendeel verdwijnt al uit de korf voor het op de bodem is,
                            of het wordt te snel door de stroming meegevoerd. Om nog maar niet te spreken over de scheepvaart.

Frank
                            oude hond kan ook trucjes leren

Reageer

• Douwe
                              NHSF lid van verdienste
                              • 01-07-2006
                              • 3136
                              • Leeuwarden

Eagle zeg ik ergens dat je niet met een feeder op karper kan vissen?
                              Ik zeg wel dat een serieuze KARPERVISSER geen feeder zal gebruiken.

Ik zeg ook dat de lange driltijden komen door te licht te vissen, bv met een 0.12 of 0.16 onderlijn.

Reageer

• preston-freak

• 12-04-2008
                                • 1834
                                • Oss

Dit is een witvistopic, we hebben het dan ook niet over het moderne karpervissen. Als een witvisser op karper vist is het doorgaans toch op de kleinere exemplaren, dus de driltijden vallen wel mee of het nu om een betaald water gaat of om een cultuurwatertje met veel kleine vissen. Hij heeft het over 22/100 en niet over 12/100, zo dun hoeft ook helemaal niet met de method. Ik zou zelf voor 18/100 kiezen als het water vrij is van obstakels en de karpers niet te groot zijn.

De witvisbladen puilen uit van deze methodfeeder-hype, dus dan zal het heus wel effectief zijn. Daarom zeg ik om de methodfeeder te gebruiken als je met de feeder op (kleine) karper vist of als je ze op zijn minst verwacht i.p.v. met vast lood of een gewone feedermontage.

Reageer

Working...