Geen voorslag

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • mike80
    Visser in hart en nieren

• 12-07-2007
    • 458
    • grave

Geen voorslag

Vraagje over het vissen met de Feeder en dan met name de voorslag.Als je op een metertje of 30/40 uit de kant vist en je hebt maximaal een korf van 30/40 gram er aan zitten, moet je dan ook een voorslag gebruiken of kun je dan je onderlijn direct aan de gevlochten lijn bevestigen.of heb je dan veel kans op breuk.
    "beter achter het net gevist als helemaal niet gevist"
  • henkus
    Met enige kennis...

• 23-12-2008
    • 457
    • hoogmade

natuurlijk kan het, hetgaat zelfs heel goed als:

er niet te veel stenen of mosseltjes liggen die je gevlochten lijn door kunnen snijden, en je niet vast komt te zitten waardoor je een iets groter probleem hebt als je je lijn door moet trekken.

bij afstanden van 30 of 40 meter gebruik ik echter geen gevlochten lijn maar alleen maar nylon, het voordeel van het niet rekken van gevlochten is in mijn ogen alleen maar prettig bij grote afstanden, bij 30 of 40 meter is de maximale rek c.a. 3m1 (bij volledige belasting van de lijn) en aangezien je nooit zo zwaar aan hoeft te slaan is de rek op nylon bij 30 / 40 meter wel op te vangen.

Reageer

• Bas Nijmegen
      wedstrijdvisser

• 13-01-2009
      • 541
      • Nijmegen

Nog steeds is de keuze tussen nylon en gevlochten een erg persoonlijke ervaring. Zelf vis ik meestal met gevlochten lijn, maakt niet uit waar of wat, om de hele simpele reden dat de beetregistratie vele malen beter is.
      Ik vis met nylon als de vis echt heel erg voorzichtig is en ze zelfs loslaten als ze ook maar enige weerstand voelen. Zoals bijvoorbeeld op de lage vaart. Daar zijn tijden bij dat de vis veel minder gretig is en dan met name de dikke platten. Je ziet dan dat ze op de nylon (die in een behoorlijke boog ligt) wel doortrekken, terwijl ze op de gevlochten lijn loslaten.

Let er wel op dat (ook persoonlijk hoor) je onderlijn onder de gevlochten draad is voorzien van een stukje powergum als je met dunnere onderlijnen wilt vissen. een 12/100 onderlijn van een kleine meter onde je gevlochten lijn, een grote brasem of een fanatieke grote voorn en je onderlijn is inderdaad aan gort. Een stukje powergum (5 - 15 cm, afhankelijk waar en hoe je vist) kan dit oplossen.

Nu zul je denken, als de vis voorzichtiger is zijn de beten minder goed te zien dus dan toch juist de gevlochten lijn? Niet altijd (ook weer persoonlijk). Op sommige wateren zijn de vissen enigzins 'gedreseerd' doordat er heel veel op dat water gevist wordt. Met name in de niet of traag stromende wateren. Dan kan je vaak beter voor nylon kiezen.
      Gr. Bas

Een vis vangen is niet moeilijk.
      Vis blijven vangen wel...

Reageer

• preston-freak
        wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
        • 1834
        • Oss

Je hebt niet echt een voorslag nodig voor deze afstanden en werpgewichten. Toch knoop ik altijd nylon aan mijn gevlochten lijn al is het maar 2 m. Dan heb je redelijk wat demping bij de aanslag en sterke vis. En daarbij ben ik van mening dat een feedermontage beter met nylon functioneert dan met dyneema. Nylon is stijver, waardoor je minder snel in de war gooit, de korf schuift beter in de lus, de lus-in-lus verbinding met je onderlijn houdt beter stand etc en de knoopvastheid is beter.
        Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• cheffie
          Beginners geluk

• 03-04-2008
          • 664
          • Noord Holland

Demping? Ik heb een slip gekregen op mn molens, die kan ik losser en vaster draaien, heel handig...

Reageer

• preston-freak

• 12-04-2008
            • 1834
            • Oss

Zelfs de slip van een Shimano Stella schiet tekort als je een dikke platte aanslaat op een 12/100 onderlijntje, laat staan als je op je lijnclip zit te vissen. Die paar extra decimeter speling met een stuk nylon of powergum is meer dan welkom tijdens de eerste seconden, pas tijdens de dril heb je pas echt wat aan je slip.

Reageer

• Douwe
              NHSF lid van verdienste
              • 01-07-2006
              • 3136
              • Leeuwarden

Ik ben toch echt bang dat cheffie het niet met je eens is, en ik kan je vertellen dat hij het heel goed doorheeft.
              De slip mag ook niet werken bij de aanslag, de rest is aan de visser en de hengel.
              Maar neem eens een haakje en een onderlijntje 12 loop de lijn 40 meter uit en sla eens snoeihard aan.
              Let daarbij ook nog op de weerstand van het water en huiver.
              Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• preston-freak

• 12-04-2008
                • 1834
                • Oss

Nou dan, waarom heb jij niet door dat hij de slip juist wel belangrijk vindt bij de aanslag.

Je hebt ook te maken met het korfgewicht dat gedempt moet worden tijdens de aanslag. Kracht is nog altijd snelheid x massa, dus de korf moet ook in toom worden gehouden en zo'n dikke platte geeft niet mee. Zoals Bas Nijmegen ook al zegt, een dunne onderlijn sla je makkelijk kapot op een dikke vis, nog voordat de slip echt in werking treedt, iets wat ik ook vaak genoeg heb meegemaakt.

Reageer

• Jakob
                  <*{{{{><(

• 06-03-2007
                  • 1870
                  • Staphorst

PF,

ik heb vrijwel nooit anders gevist als Cheffie en het is maar zelden voorgekomen dat ik door mijn onderlijn sloeg.
                  Ook gevlochten lijn heeft rek, echter dat is een stuk minder dan nylon. Ik schat dat gevlochten lijn op 100 m toch wel meer dan 2½ m rek heeft waar nylon een meter of 8 rek heeft en sommige soorten wel 20 m. Mijn oude koppelmaat viste vaak genoeg met 8/00 onderlijn, ook hij sloeg zelden door de onderlioijn
                  Ik vond een voorslag weer een onnodige knoop op de lijn en alles wat er niet zit kan ook niets achter blijven hangen of kapot gaan.

Reageer

• cheffie
                    Beginners geluk

• 03-04-2008
                    • 664
                    • Noord Holland

@ Preston-Freak

Goed, ik zal mijn antwoord even nuanceren.
                    Ik sla niet aan dmv een zwaai of zwieper aan de hengel te geven, ik zet slechts de haak door de hengel iets aan te halen, ik beweeg de hengel rustig in een vloeiende beweging op zij, meestal niet meer dan ongeveer 30 cm.
                    In veel gevallen heeft de vis zichzelf al gehaakt op de korf. De slip treed dus niet in werking. Tijdens het halen van de vis wordt het kritiek als de vis onder de kant komt. Bij een vlucht poging treed de slip in werking om de "run" op te vangen. Ook heb ik mijn molens van de anti retour staan dus kan ik een vlucht poging pareren dmv het terug draaien van de slinger.
                    Mijn feeder hengels zijn zacht van actie, allemaal Speedmasters van Shimano. Deze zijn soepel en zacht genoeg om klappen op te vangen. Ik heb bovenstaande ook geprobeerd met de veel hardere Grand View, spijker harde stok, gevolg: breuk in mn onderlijnen.
                    Deze techniek heb ik gepikt van Jakob, die gaf me eens deze tips. Ik ben dat gaan proberen en met volle tevredenheid.
                    Voor alle duidelijkheid wil ik niet impliceren dat ik het "Weet" ik beschrijf mijn manier van vissen en heb daar vertrouwen in omdat ik er resultaat mee behaal. Ik schrijf het omdat ik deze kennis wil delen met anderen zodat die hun voordeel er mee kunnen doen, daar is een forum toch voor? Het kan zomaar zijn dat deze aanpak helemaal niets voor je is en je totaal niet aanspreekt.
                    Prima, zoveel vissers zoveel meningen. Ik weet zeker dat deze aanpak ook op jou materiaal prima kan, je gebruikt een Stella als molen en waarschijnlijk een Dutch Master aan je profiel naam te zien.
                    De Stella heeft een geweldige slip en de Dutch Master is een schitterend zachte hengel met een mooie soepele actie.
                    Ik moet bekennen dat mijn spullen niet van dat niveau zijn. Maar misschien ben ik ook maar een prutser....

Reageer

• Douwe
                      NHSF lid van verdienste
                      • 01-07-2006
                      • 3136
                      • Leeuwarden

PF je slaat een dunne onderlijn niet kapot op een vis wel als je als een dwaas met je hengel naar achteren loopt te meppen maar dat is niet vissen maar vis verkrachten.
                      Bovendien is het niet echt verstandig om dunner te gaan vissen dan 0.12 bij het feederen.
                      Ik sla ook niet anders aan, en ik gebruik de preston, speedmaster, vd Willik en de 4.50 sensas teamfeeder en weet je je slaat zelf de lijn af en niet anders.

Reageer

• Douwe
                        NHSF lid van verdienste
                        • 01-07-2006
                        • 3136
                        • Leeuwarden

Ohh ja de slip kun je aan de kant beter van de antiretour halen is eventjes wennen maar is een prachtige manier om een eventuele fout te corrigeren.

cheffie ook bij de sensas teamfeeder sla je de lijn niet zo snel af.

Reageer

• henkus
                          Met enige kennis...

• 23-12-2008
                          • 457
                          • hoogmade

Het hebben van een stukje voorslag als demping kan ik me goed voorstellen, het geeft een veiliger gevoel dan het vissen zonder voorslag, vooral als je gewent bent aan het hebben van een voorslag en uit ervaring weet dat je snel te hard aanslaat,

ik heb af en toe nog steeds moeite me in te houden bij het aanslaan (vooral als je na 2 uur plotseling door een beet wordt overvallen), jullie weten vast nog wel de tijd waarin je met een kort pickertje met 18/100 nylon toch zo ver mogelijk weg zat te vissen en je bij het aanslaan bijna achterstevoren op je kist zat om contact te krijgen met de vis.

die reflex is voor mij moeilijk af te leren, en met mij zijn er denk wel meer. (een bankstick naast je hengel zodat je niet te ver kan aanslaan is de minst succesvolle tip geweest tot nu toe)

met dit oogpunt kan ik een veiligheidje op dit gebied me best voorstellen (in de vorm van een korte voorslag, of powergum) of het nodig is hangt af van de visser zelf en het viswater, het is in ieder geval geen vereiste.

Reageer

• Douwe
                            NHSF lid van verdienste
                            • 01-07-2006
                            • 3136
                            • Leeuwarden

Feitelijk gebruik ik de manier van aanslaan bij de WP nog altijd, en dat is de elleboog strekken alleen niet meer zover naar achteren maar nu een soepeler beweging.
                            Met de match is het verhaal weer totaal anders overigens, dus het ligt puur aan de manier van vissen.
                            De bankstick naast je hengel lijkt mij een dure manier van afleren.

Reageer

• mike80
                              Visser in hart en nieren

• 12-07-2007
                              • 458
                              • grave

Bedankt mensen hier kan ik wat mee.Ga het zeker proberen.Als je wel met een voorslag vist hoe dik mmoet/mag die zijn dan?
                              "beter achter het net gevist als helemaal niet gevist"

Reageer

Working...