tri-cast

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Burdie
    Newbie

• 20-04-2007
    • 17
    • Zeist

Oorspronkelijk geplaatst door Tom Meertens
    Burdie , het is niet de bedoeling om de Shimano hengels of andere artikelen af te schilderen als slecht . de afwerking is zelfs beter als bij Tri- Cast ( het ziet er mooier uit ) .
    Maar ik spreek uit ondervinding , ik heb zelf al eens hengelbreuk gehad met een Antares feeder en echt niet door overbelasting en ik ben zeker niet de enige .
    Wat je bolo betreft deze kun je maar op één manier in elkaar zetten anders staan de ogen niet in lijn .
    En controleren of de ogen goed zijn geplaatst kun je het beste doen door een hengeldeel met een kant op de grond te zetten de bovenkant in je hand te houden en met je andere hand in het midden van je deel druk uit te oefenen.
    Dan is het de bedoeling dat de ogen met de buigrichting van de blank mee staan .
    En wat de toppen van Tri- Cast betreft heeft Danny gelijk , je moet hier voorzichtig mee zijn ,maar ze zijn wel super gevoelig wat betreft beet registratie .

Tom .
    Hoi ik weet hoe het te controleren Tom alleen omschrijf jij het wat gedetaileerder , maar wat ik bedoel met het sas, is het (shimano aligment system) , is dat de delen voordat de ogen geplaatst worden gecontoleerd worden zodat alle delen de zachte kant op de juiste lijn hebben zitten voordat de ogen geplaatst worden.
    En wat die breuk betreft, ik heb het tot nu toe niet gehad met mijn hengels gelukkig.
    Maar ik ga er van uit dat het wel kan gebeuren , en ik heb ook gehoord dat de service van shimano dan nog wel eens kan haperen , waardoor je je hengel bijv maanden kwijt bent.
    Zo heb ik eens ruim 11 maanden op een kunstaas tasje van Shimano gewacht , en dat is toch niet ok vind ik.
    Grtz

Reageer

• Tom Meertens
      Feedervisser

• 05-12-2008
      • 182
      • Philippine

Burdie ,ik vind het een beetje raar dat shimano ook bij hengels met ogen hier een markering opzet , dat dit bij vaste hengels gebeurd snap ik .
      En nu je het over service hebt , daar kan ik over meepraten , ik heb de destijds gebroken Antares bij de dealer ingeleverd na een maand of 4 wachten op een nieuw deel .
      Gelukkig was de dealer zo aardig mij het betaalde bedrag voor deze hengel terug te geven .
      Daarna een Tri-Cast legend 4000 gekocht en nog nooit geen problemen mee gehad .
      Dit zijn sterke blanks , net zoiets als Century blanks ( heb ik al eens een paar karper hengels van gebouwd).

Groeten Tom .

Reageer

• Jakob
        <*{{{{><(

• 06-03-2007
        • 1870
        • Staphorst

Dat zijn jouw ervaringen Tom, ik ken een heleboel ervaringen van vissers die minder positieve ervaringen hebben met Tricast ( ik denk dat ik wel een 30 mails heb met klachten en nog wat telefonische die door mij zijn vastgelegd)) en ook met de in NL afgebouwde. Door de laklagen zouden ze te hard worden.

Ik heb 2 keer met een Tricast gevist, de 1 was een half uur na aankoop veranderd van een 3 in een 6 delige uitvoering en een 2e rechtstreeks uit Engeland heeft een kwartier langer uit gehouden. Als dit je overkomt is het vertrouwen direct weg ondanks dat het allemaal prettig is opgelost.

Dus niet alleen hossanna. Nou moet ik er bij zeggen dat ik de laatste 2 jaar wat minder klachten hoor.

Ik denk echter dat er met alle feeders wel wat kan gebeuren en waar er veel van verkocht worden loop je ook de kans dat er in aantallen meer kapot gaan, hou dat in verhouding ligt zegt dus niks. Als je 2 feeders verkoopt in NL en er gata er 1 stuk is dat 50 % uitval. Als je 1000 shimano,s of Tricast of Sensas verkoopt en er gaan er 50 kapot dan is dat een 5 %.

Wat ik veel belangrijker vind: hoe is de service na breuk, wanneer kan ik weer vissen??

Reageer

• danny69
          Feedervisser
          • 16-03-2005
          • 227
          • Clinge, Zeeuws Vlaanderen

Jacob,
          Over die breuk: Het ligt er natuurlijk aan hoe je die hengel op dat moment gebruikt. Nou denk ik niet dat de hengels van Tri-cast gemaakt zijn om in het AR-kanaal "tegen de balk"te vissen. Zelf vind ik ze geschikt voor de korte en middenlange afstand. Als ik verder weg wil, ben ik ook meer geneigd naar m'n KOC van Ultimate.
          Ik vis nu al zeker 10 jaar met hengels van tri-cast ( m'n eerste was een Trophy 2x2R, die ik nog steeds heb) en heb deze stokken al flink belast. Nog geen breuk gehad tot nu toe ( touch wood!). Ik moet toch wel zeggen dat ik in het begin van de Legend serie wel van breuken gehoord heb.

Over service: Op dat gebied ben ik blij dat ik nog geen breuk gehad heb. Vaak is dat de goodwill van de winkelier om jou een ruilhengel mee te geven. Als ik kijk bij os hier in Zeeuws-Vlaanderen: Als de betreffende hengels uitverkocht zijn, kan het soms wel 6 maanden duren eer er nieuwe binnenkomen. laat staan wat er gebeurd als je wisseldelen of zoiets nodig hebt..... Ik hoor bij ons aan de waterkant ook vaak klachten over de wachttijd voor topjes etc. Veel mensen ( waaronder ik) zijn zelf gaan bouwen omdat je dan kwalitiatief betere toppen hebt en ze zijn altijd beschikbaar.
          Sprak met een winkelier in het waasland. Die vertelde mij dat ze bij tri-cast maar een keer in de 6 maanden blancs maakten. Vandaar de wachttijden.
          Nu moet ik zeggen dat ik ook een jaar op een Sportex strandhengel moeten wachten heb ( en ben niet de enige!!) die ik bestelde bij een bouwer hier in de buurt.

Tom: Ben ook in het bezit van twee Shimano's, m'n vader heeft er ook een stuk of drie. Wij hebben nog geen breuk gezien.

grt. Danny
          Lid van de Clingse Hengelaars en ONI Terenuzen.

Reageer

• Tom Meertens
            Feedervisser

• 05-12-2008
            • 182
            • Philippine

Jacob , ik ben het met je eens dat als je veel hengels van een bepaald merk verkoopt er ook meer van kapot zouden kunnen gaan .
            Hier waar wij vissen worden er behoorlijk wat Tri-Cast feeders gebruikt en met name tot de legend 4000 en ik heb nog van niemand gehoord dat hij hier hengelbreuk mee heeft gehad .
            Nu behoeven wij gelukkig geen 100 meter te gooien met een korf van 80 gram , en dit kan overigens ook niet met een 4000 .
            Ik hou het voorlopig toch maar bij Tri-Cast ik heb hier een beter gevoel bij , en met name ook door het lichtere bovendeel met de oversteek topjes wat je erbij hebt ,ideaal voor in de winter als de aanbeten wat zachter zijn .

groeten Tom .

Reageer

• Jakob
              <*{{{{><(

• 06-03-2007
              • 1870
              • Staphorst

Nou, het wordt wat anders als de verkoper zegt dat je met de Tricast met een 60 gr. korf de andere kant van het ARkanaal kan halen.
              Met de verkoper in de auto en direct proberen, want dat had ik nog nooit gezien. Ik heb het ook niet gezien want met de derde poging was hij 6 delig. Ik had gewaarschuwd.

Toen volgens de Uk vertegenwoordiger dat met 80 gram fluitend moet lukken hebben we dat uitgeprobeerd toen we toch samen eens zouden vissen. Zeker de korf heeft de overkant gehaald helaas was de stok er niet tegen bestand, net boven het handvat is sindsdien vermist. Ik ben maar met mijn eigen stokken ( toen de Killmore 2003 van Garbolino) gaan vissen, hoefde ik ook met 150 gr er aan niet bang te zijn. Overigens had volgens mij de Sensas River de Zelfde blank.

Ik kon van de Engelse maat 3 Tricast krijgen om uit te proberen, ik had echter de splinters van de 2e nog in de klauwen zitten, dus heb er voor bedankt zonder spijt later.

Voor de duidelijkheid, ik ken mensen die de andere kant van het ARkanaal wel halen met een Ton Temming Tricast, dus het kan echt wel.

Reageer

• feederboy
                Met enige kennis...

• 06-11-2009
                • 271
                • West-Vlaanderen

nu over de toppen van een tri-cast legend 3500 en 4000 er zijn daar insteek en oversteektoppen bij, hoe te gebruiken? die oversteektoppen zijn ook korter dan de insteek.
                bvb voor afstanden tot 30 m?
                of voor afstanden tot 60m?
                welke zijn aan te raden voor op vijver (25m)?

Reageer

• Tom Meertens
                  Feedervisser

• 05-12-2008
                  • 182
                  • Philippine

Feederboy , de insteektoppen zijn carbontoppen deze kun je gebruiken voor verdere afstanden .
                  En de oversteektopjes zijn glastopjes deze zijn voor wat dichterbij .
                  En niet proberen wat Jacob van de vertegenwoordiger mocht want dan gooi je je hengel in bonken .

groeten Tom .

Reageer

• danny69
                    Feedervisser
                    • 16-03-2005
                    • 227

Tom,
                    Sorry: Ik moet even corrigeren. Zowel de insteek en de oversteek zijn bij zowel de 300, de 3500 als de 4000 carbon.
                    Het is zelfs zo dat ze van deze 3 types uit te wisselen zijn. Er is 1 nadeel: Ik durf er niet mee te vissen omdat het "strootjes"zijn ( zoals onze vlaamse collega's zeggen).
                    Maar de essentie is waar: de oversteekjes voor de gevoelige, korte-afstands visserij en de insteekjes als het wat grover mag.
                    Zelf prefereer ik de insteek. Ik weet dat jij mooie oversteek toppen zelf bouwt. Dat is wellicht een uitdaging voor komende winter als het vriest!

Jacob: Gebruiken ze dan een Euro-Feeder of een Legend 5000? Ik bedoel als ze de overkant van het AR-kanaal halen?
                    Heb zelf nl. ook nog een Trophy Euro feeder liggen en kan hier makkelijk 70 meter mee vissen. Die is wel potig genoeg.
                    Zo worden ze niet meer gemaakt!

Grt. Danny

Reageer

• Burdie
                      Newbie

• 20-04-2007
                      • 17
                      • Zeist

Oorspronkelijk geplaatst door Tom Meertens
                      Ik hou het voorlopig toch maar bij Tri-Cast ik heb hier een beter gevoel bij , en met name ook door het lichtere bovendeel met de oversteek topjes wat je erbij hebt ,ideaal voor in de winter als de aanbeten wat zachter zijn .

groeten Tom .
                      Tom ik denk dat je hier het belangrijkste aspect van materiaalen in de sportvisserij te pakken hebt.
                      Ik wil er een heavy feeder bijkopen en heb er een paar bekeken , maar door mijn vertouwen neig ik toch weer bij een shimano te komen.
                      Ik zit alleen in dubio.
                      Ik heb de nieuwe beastmaster in mijn handen gehad en heb naar de multi xh gekeken uit de speedmasterserie.
                      De speedmaster vond ik op 3m 96 lekkerder aanvoelen als de 3m 96 beastmaster , maar met het verlengstukje op 4m 20 wss net iets minder.
                      An de andere kant kan ik me geen 2 hengels veroorloven, en dekt de mulri speedmaster wel mooi mijn range af, van winklepicker naar medium tot xh.
                      Ik vind feeder vissen steeds leuker (doe het nog niet zo lang) dus ben eigenlijk beginner op dit gebied , en op deze manier kan ik dit eens rustig verder ondervinden van licht tot zwaar.
                      Om een lang verhaal kort te houden , het draait denk ik om het vertouwen wat je hebt.
                      En het lijkt me ***lig als dit vertouwen beschaamd wordt door hengelbreuk en alle nare gevolgen vandien.
                      Het gaat toch om een 250 euro meestal
                      Grtz Burdie

Reageer

• feederboy
                        Met enige kennis...

• 06-11-2009
                        • 271
                        • West-Vlaanderen

Oorspronkelijk geplaatst door danny69
                        Tom,
                        Sorry: Ik moet even corrigeren. Zowel de insteek en de oversteek zijn bij zowel de 300, de 3500 als de 4000 carbon.
                        Het is zelfs zo dat ze van deze 3 types uit te wisselen zijn.
                        Grt. Danny
                        idd, mijn winkelier zei toch ook dat die allemaal in carbon waren. heb eens geprobeerd de toppen van 3500 op de 4000 en andersom enkel de oversteek passen een beetje op elkaar, de insteek niet (alleszins toch niet op mijn feeders)

Reageer

• danny69
                          Feedervisser
                          • 16-03-2005
                          • 227

feederboy,
                          Dat bedoel ik inderdaad: De oversteek toppen van de 3000, de 3500 en de 4000 passen op elkaar. De inteektoppen van de 3000 en de 3500 ook. Je moet echter wel en beetje oppassen: De heren van tri-cast hebben bij de 2009 versie van de legend de diameter van de insteektoppen veranderd. Dus goed kans dat de insteektoppen nu niet meer uitwisselbaar zijn. Bij mijn 3500's zijn ze verschillend. Een klein beetje, maar dat is al voldioende.
                          Hetzelfde fenomeen heb ik ook bij m'n 4000's: De oudste van de 2 heeft een kleinere diameter top dan de laatste die ik aanschafte.

Grt. Danny

Reageer

• Tom Meertens
                            Feedervisser

• 05-12-2008
                            • 182
                            • Philippine

Heren Tri - Cast hengelaars ,moet ik jullie toch teleurstellen de oversteek topjes zijn wel degelijk glasfiber .
                            Ik heb er hier namelijk door mijn eigen stomme schuld al eens eentje van gebroken en ook mijn vis maat al eens , de busjes heb ik gerecycled om mooie nieuwe glastopjes te maken .
                            En ook een bezoekje aan de website van Tri - Cast fishing en wel bij de feeders en dan bij de spare tips zal je erop wijzen dat de push over tips allemaal in glasvezel zijn ,en het dunste oversteek topje wat je bv bij een 4000 krijgt het geeltje is zo slap dit zou met carbon echt nooit kunnen .
                            En de toppen van de 3500 passen dus niet in een 4000 deze zijn dunner .

groetjes Tom .

Reageer

Working...