welke winklepicker

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • fernand
    Newbie

• 22-01-2007
    • 24
    • maastricht

welke winklepicker

Hallo,

Ik heb afgelopen zomer vaker met de feeder gevist in een vijver bij mij in de buurt.
    Alleen is deze veel te grof voor dit soort werk.
    Hij is te lang[ 3.90] ,er staan nogal wat bomen langs de kant.
    Bovendien hoef ik maar 20 meter uit de kant te vissen.

Nu denk ik erover om een winklepicker te kopen van ong 2.70.
    Onlangs heb ik met eentje mogen vissen. Dat verliep een stuk beter, alleen heb ik veel vissen verspeeld bij het aanslaan.
    Ik ben ervan overtuigd dat het niet aan de montage [ standaard 1/3, 2/3] ligt maar aan de stugheid van de hengel .Arca of Bifa overigens

Nou hier komt dan eindelijk de vraag; Welk merk winklepicker is stug genoeg ?

Fer
  • preston-freak
    wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
    • 1834
    • Oss

Stug? Als je een hengel met body wilt dan ben je beter af met een light feeder, een wp moet juist niet te stug zijn.
    Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• henkus
      Met enige kennis...

• 23-12-2008
      • 457
      • hoogmade

i.d.d. een wp is van nature vrij zacht.

vooral als je met nylon ipv gevlochten lijn vist houd dit in dat je vaak een flinke zwieper moet maken om de haak te zetten, doordat de hengel niet zo stug is kan je dat ook zonder de haak gelijk uit de bek van de vis te slaan.

als je met een wp aanslaat zoals je dat met de feeder en gevlochten lijn doet sla je i.d.d. veel mis.

met de combinatie winkle picker en gevlochten heb ik geen ervaring, en dat kan ik dus niet beoordelen, maar het lijkt me niet ideaal. wp's zijn ontwikkeld voor nylon simpelweg omdat gevlochten lijn toen nog niet bestond.

ik weet ook niet of er stuggere pickers zijn, mijn advies zou zijn iets fermer aanslaan (nylon heeft tot +/- 10% rek) natuulijk met beleid en een goed afgestelde slip

Reageer

• dirkpost
        Frequent aanwezig

• 26-09-2008
        • 156
        • Rijssen

Ik heb 2 WP s in de schuur staan,eentje een DAM Parra,die is echt stug,over 2/3 van de hengel lengte,maar ik heb ook een Silstar staan,en die gaat krom inclusief het handvat zou ik bijna willen zeggen.Beide zijn 270 cm lang.
        Er is dus wel degelijk verschil in dit soort hengels.
        En het is maar wat je wil.
        De een vind de stuggere wat fijner,en de ander prefereerd een parabolischer picker weer.
        Mij maakt het niet zoveel uit,ik vis met beide graag,met de Silstar weet ik dat ik er iets sterkere zwieper aan moet geven bij beet.
        mvg Dirk

Reageer

• eitcbv
          Doe wat je goed dunkt!
          • 24-12-2005
          • 192
          • nabij Steenwijk

Ik wil me toch aansluiten bij de mensen die inderdaad vinden dat de aktie van een feeder of winkle picker zéér persoonlijk is! Ikzelf ben een liefhebber van lightfeeders... vanaf 3.00 meter tot aan 3.60 meter. De aktie en de te werpen afstand van een picker of een feeder bepalen voor mij of het iets is voor mij. Ikzelf hou niet van een te stugge aktie het aanslaan van een brasem met een lekkere parabolische hengel of het nu een picker is of een feeder maakt mij niet uit maar hij moet zeker bij het aanslaan tot 2/3 van de hengel doorbuigen. Daarom heb ik ook de lightfeeder gekocht van Preston de Dutch Master serie. De blank zelf is heerlijk dun waardoor de lichte aktie ontstaat maar daarnaast ook héél belangrijk heeft deze hengel toch een sterke ruggegraat je kunt er veel mee naar binnenhalen. Ik zoek dus nooit een zgn. sleurhengel om de gevangen brasems zo snel mogelijk naar binnen te slepen ik geniet van de aktie op dat moment ik forceer niks tijdens de dril van een brasem en dan zijn die parabolische feeders of pickers hier uitermate geschikt voor! Preston is een dure jongen maar je moet hem eerst in de handen krijgen alvorens je er wat van kunt zeggen dat geluk heb ik gehad ik heb de Ducht Master 11,8 ft. en hij is heerlijk. Maar zo heb ik ook een Ron Thomson Constuctor light feeder van 3.30 meter en die bevalt mij ook uitstekend en kostte mij via marktplaats € 45,- en die was maar 3x gebruikt... Het plakkertje van de prijs zat er nog op..... Als je het hebt over een feeder die je meer als 30 meter wilt wegzetten kom je in de echte feeders teecht de medium of de heavy feeders.... Het is maar wat je ermee wilt maar 30 gooien is vaak genoeg voor de wateren in ons kikkerlandje.

Voor de ijssel gebruik ik de KOC feeder van Ultimate bijvoorbeeld echt een zeer strakke hengel waarvan je de korf van 100 gram echt vol in de stroom kunt gooien. Het is dus belangrijk jezelf af te vragen waar je die picker voor wilt gebruiken. Ikzelf vindt 2,70 meter wéér net iets te kort omdat je dan net niet strak genoeg kunt gooien. Zo kan ik wel doorgaan .....

Doe je voordeel hiermee zou ik zeggen maar ga vooral een hengel bekijken en "bevoelen" in de viswinkels zodat je een overwogen keuze maakt!

Groetjes,

Frans.
          Fishing is a way of life!!!

Reageer

• T3RR0R
            Dacht dat ik beet had

• 15-09-2007
            • 980
            • Heerlen

Oorspronkelijk geplaatst door fernand
            Hallo,

Ik heb afgelopen zomer vaker met de feeder gevist in een vijver bij mij in de buurt.
            Alleen is deze veel te grof voor dit soort werk.
            Hij is te lang[ 3.90] ,er staan nogal wat bomen langs de kant.
            Bovendien hoef ik maar 20 meter uit de kant te vissen.

Nu denk ik erover om een winklepicker te kopen van ong 2.70.
            Onlangs heb ik met eentje mogen vissen. Dat verliep een stuk beter, alleen heb ik veel vissen verspeeld bij het aanslaan.
            Ik ben ervan overtuigd dat het niet aan de montage [ standaard 1/3, 2/3] ligt maar aan de stugheid van de hengel .Arca of Bifa overigens

Nou hier komt dan eindelijk de vraag; Welk merk winklepicker is stug genoeg ?

Fer
            Hoi Fer,

Ik heb dit jaar heel veel op de vijver gepickerd.
            s zomers volstaat bijna elke picker die je krijgen kan.
            Ikzelf heb zeer veel vis mogen vangen op van die €22.50 euro DAM pickertjes.
            Die hengeltjes heb ik met een dunne gevlochten lijn gevist, werkt prima.
            Is de vis echter voorzichtiger zoals nu het geval is, wil ik je een light feeder adviseren.
            Gewoon omdat ze iets stugger zijn en je sneller de haak kunt zetten op de kleine beetjes.
            Heb gevist met de Preston DM en Drennan light. Super hengeltjes, zetten prima de korf weg en je bent wat sneller met de aanslag, maar deze stokken zijn soepel genoeg om met dunne onderlijnen te vissen.
            Hoop dat je er wat mee kan,

Groet,

Marco
            Lid Team Sensas Punt NL
            marco@breamteam.nl
            http://www.teamsensas.nl/

Reageer

• preston-freak
              wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
              • 1834
              • Oss

Ik vind light feeders ook dermate licht dat ze een winkle picker eigenlijk overbodig maken. Vaak zijn de wp's van goedkope merken veel te stug en de toppen lijken soms wel 5 ounce ofzo te zijn, zoals ik er laatst 1 van ron thompson zag. Light feeders zijn echter toch al gauw 3.30 m, terwijl een picker vaak 2.70 m of soms zelfs 2.40 m is. Als je o.a. vanwege de lengte toch een wp wilt, dan zou ik kijken voor de speedmaster (te vissen op 2.40 of 2.70) of nexave van shimano, maar er zullen ook wel andere merken te vinden, zoals blijkbaar de eerder genoemde dam die lekker licht is.
              Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• eitcbv
                Doe wat je goed dunkt!
                • 24-12-2005
                • 192
                • nabij Steenwijk

Preston Freak: je hebt gelijk met die topjes die ik bij de hengel kreeg! Ze waren eigenlijk niet in overeenstemming met de aktie van de hengel zelf althans die light feeder van Ron Thomson. Hiervoor heb ik gelijk 4 topjes bij gekocht bij Vlemmix die wel lekker licht waren 1 oz. meende ik.... of zelfs nog lichter qua aktie. Het waren die rood/witte topjes volgens mij voor een light feeder van JVS. Bij mij sneuvelt er nog wel eens een topje vandaar dat ik er gelijk 4 van heb gekocht. Indien een topje je bevalt kun je vrijwel altijd wanneer ie stuk is gegaan nooit direct dezelfde topjes ophalen vandaar dat ik er direkt meerdere van koop! En je hebt ze dan altijd als reserve bij je je kunt immers gelijk weer doorvissen en dan hoef je de boel niet direkt aan de kant te gooien...Wel zo prettig!

Reageer

• fernand
                  Newbie

• 22-01-2007
                  • 24
                  • maastricht

Heren, bedankt voor jullie reactie.
                  Ik ga eens op zoek naar een light feeder.

Gr. Fer

Reageer

• eitcbv
                    Doe wat je goed dunkt!
                    • 24-12-2005
                    • 192
                    • nabij Steenwijk

Zou je dan ook wanneer je iets hebt gekocht het ons willen laten weten wlke light feeder het is geworden?

Oorspronkelijk geplaatst door fernand
                    Heren, bedankt voor jullie reactie.
                    Ik ga eens op zoek naar een light feeder.

Gr. Fer
                    Aangepast door eitcbv; 14-11-2009, 19:07.

Reageer

Working...