shimano antares bx multi

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • SvVoorden
    Sportvisser
    • 26-07-2002
    • 747
    • Woerden

Ben ik niet helemaal mee eens. Het aantal ounce staat voor het doorbuigen voor X %(weet niet precies hoever maar ik dacht 1/3) als je er een gewicht van 1 ounce aan hangt. Dit zelfde wordt ook bij karperhengels gehanteerd in lbs.

Ik pas mijn tip aan, aan de wind of stroming en vis altijd met de licht mogelijke tip. Een te zware tip kan nog wel eens resulteren in het niet doorbijten. Uitaard gaat een 1 ouce top niet zo lekker met een 100 grams korf

Wat de Antares feeders betreft .Ik heb zelf juist een multi heavy aangeschaft maar nog niet gebruikt. Ik heb twee gewone Antares heavy feeder, een AX en een BX en het zijn echt TOP hengels, je zult geen spijt krijgen van je aankoop. Mocht hij niet bevallen kun je er altijd een goede prijs voor terug krijgen op Marktplaats want ze zijn erg gewild.
    Sjaak van Voorden

Reageer

• feederboy
      Met enige kennis...

• 06-11-2009
      • 271
      • West-Vlaanderen

met wie zijn redenering ben je het niet eens? ik heb dat van de weerstand gevonden na gebruik te hebben gemaakt van de zoekfunctie

Reageer

• Kosmozz
        Match en Feeder
        • 25-07-2005
        • 1959
        • Hannut

Hoi Sjaak,

het is het gewicht dat je nodig hebt om de top 90 graden te buigen. Dat betekent betekent dat je voor een 1 oz 28 gram nodig hebt om de tip 90 graden te buigen.

In dit opzicht heb je gelijk dat het niet het werpvermogen bepaalt. Als je een karperhengel hebt van 2 lb, dan betekent dat dat je er bijna een kg aan moet hangen om de top 90 graden te buigen. Dit kan natuurlijk niet het werpgewicht zijn van zo'n stok.

Het zegt dus alleen iets over de actie.

Het neemt niet weg dat je zomaar een gewicht aan een tip kunt hangen. Te dunne tips zullen breken als ze overbelast worden. In dat opzicht zegt de oz waarde wel iets over het werpvermogen.

Groet,
        Dennis
        Carpe Diem

Reageer

• feederboy
          Met enige kennis...

• 06-11-2009
          • 271
          • West-Vlaanderen

thanks voor de uitleg mannen, iedereen zal het voor een deel bij het rechte eind hebben

Reageer

• SvVoorden
            Sportvisser
            • 26-07-2002
            • 747
            • Woerden

Ik was het niet eens met Dennis voor wat betreft de keuze om je top te kiezen aan de hand van de korf. Uiteraard heeft ieder zijn voorkeuren waar hij het lekkerste bij vist. Er zijn natuurlijk altijd grenzen die je niet kunt overschrijden.

De getallen zeggen inderdaad iets over de weerstand. Als je op vijvers vis zou ik bijna altijd met de lichtste top vissen tenzij wind of afstand dat niet toelaten.
            Sjaak van Voorden

Reageer

• preston-freak
              wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
              • 1834
              • Oss

Veel hangt met elkaar samen, zoals werpgewicht en afstand. Stroming en wind zijn variabelen in het verhaal. Ik hanteer de vuistregel dat ik voor iedere 10 m circa 10 gram lood nodig heb. Op stilstaand water en zo'n 30 m afstand gebruik ik een 1.5 ounce tip en 30 gram lood. Lichter dan 20 gram ga ik niet, want ik wil wel goed kunnen gooien, de lijn strak kunnen draaien en de vis zal zich sneller zelf haken. Ook op de lange afstand gaan de werpgewichten vrijwel gelijk op met de testcurves van de tips.

Vooral op stilstaand water is weerstand van belang. Op stromend water en verre afstanden moet je accuraat kunnen gooien en moet je niet te licht gaan. Hierbij is de weerstand veel minder van belang en hoeft de tip niet echt te buigen, maar te trillen. Het is dan ook een kwestie van juist afsteunen, zodat de gehele hengel hieraan meedoet.

Verder kun je een feeder wat betreft testcurves niet vergelijken met bijv. een karperhengel. De tip is er vrijwel alleen voor de registratie en is niet echt betrokken bij de benodigde kracht. De meeste hengels (feeders en anderen) breken dan ook in het midden.
              Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• SvVoorden
                Sportvisser
                • 26-07-2002
                • 747
                • Woerden

De karperhengel haalde ik alleen maar aan omdat beide getallen de weerstand aangeven, ofwel de testcurve, van de tip of de hele karperhengel. verder dan dit gaat de vergelijking niet, zover ben ik ook wel.

Ook op stromend water kan de weerstand belangrijk zijn en je hebt stromend water en stromend water. Als je op IJssel of Waal vist maakt het niet zoveel uit maar wij vissen ook vaak op water waar je met korfjes van 40-60 gram moet vissen en als je er hier een te dikke top in doet vang je significant minder vis
                Sjaak van Voorden

Reageer

• preston-freak
                  wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
                  • 1834
                  • Oss

Juist ja, maar voor die wateren heb je ook geen extra/ultra of weet ik veel wat feeder nodig. Deze iets lichtere hengels hebben sowieso een bijpassende registratie.
                  Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• Kosmozz
                    Match en Feeder
                    • 25-07-2005
                    • 1959
                    • Hannut

Op de ijssel maakt het inderdaad geen klap uit. Daar vis je liever met wat dikker tips. In het vroege voorjaar heb ik gemerkt dat het gebruik van dyneema belangrijker is dan de dikte van de tip. Meer kan ik niet zeggen :-)
                    Carpe Diem

Reageer

Working...