Succes methodfeeder

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • fpulles
    omgeturnd

• 15-02-2008
    • 1260
    • Eindhoven

Oorspronkelijk geplaatst door lwes
    Ik lees hier al die lofzang op de method maar heb toch nog wel vragen hierover.
    Vissen jullie dan voornamelijk op plassen en meren of vangen jullie de vis ook op
    kanalen en rivieren met de method.

Heb nu al verschillend keren gevist met de method maar moet nu nog steeds beet krijgen.
    Ik vis zelf vooral op kanalen en heb het ook al uitgeprobeerd op de Vecht maar nog steeds niets.
    Ik vis zelf dan met 10 mm boilies softpellets en als voer methodmix van sonubaits in combinatie met
    2mm pellets en soms aangevuld met 8 en 16 mm harde pellets
    Hey Lucien

kijk nog eens naar mijn opmerking.
    Vorige week heb ik het ook weer op de vecht geprobeerd met een method van 45gr, toen de stroming wat minder was. Resultaat: 0

De dag daarna ook nog even met de vaste stok op zink met een aangepaste methodkorf van ca 60gr.
    resultaat:0

Vele keren op de maas geprobeerd met method korven van 50gr tot 120gr. Tot op heden slechts 3 voorns en 1 winde meegevangen. En dan ook nog met een 75cm lange onderlijn.

Frank
    oude hond kan ook trucjes leren

Reageer

• rlaak
      Newbie

• 01-05-2010
      • 4
      • Eindhoven

75cm onderlijn....hmmmmm. ;lijtk me te lang voor de method.

Maar, ik denk dat het goed is om de Method-hype wat te relativeren. Ik heb er mooie resultaten mee bereikt maar ik denk dat dat meer komt door dat ik samen met de method, andere voeders en aas ben gaan gebruiken. Ik zeg dit mede omdat ik gisteren een DVD heb gezien over feedervissen waarbij het aasgedrag van de vissen onderwater is gefilmd. Alhoewel het geen wetenschappelijk onderzoek is, ontdoet het het feedervissen van een aantal 'mythes'.

Mijn conclusie na het zien van deze film:

- lengte van de onderlijn is kritisch (ik denk dat de beginnende methodvisser hier het grootste deel van zijn success aan te danken heeft. korte onderlijnen geven de vissen minder kans om het aas te proeven en weer uit te spugen !). optimum volgens de heren van de film is 25cm. de 10cm die je in de klassiek method setup gebruikt is voor het haken van de vissen het beste. en alhoewel de vissen zich weinig lijken aan te trekken van de feeder zelf, is 10cm wel erg kort.

- type voer en type aas maakt geen wezenlijk verschil. als ze grazen dan grazen ze. op mais, boillies, wormen, casters....maakt niet uit. manier van aanbieden van het voer is wel van belang. het lijkt erop, maar hiervoor is het experiment in de film wat te summier, dat veel voeren niet zonder meer tot betere resultaten leidt. wat ik vermoed is dat je basisvoer vooral aan moet trekken op basis van geur. als ze op je voerplek landen, heb je de eerste slag geslagen. ze daar houden is kwestie van snel ingooien nadat je weer een vis gevangen hebt ;-)) het aanbieden van het aas zelf lijkt van nog minder belang. tijdens het grazen worden boillies opgezogen als ware het pellets of iets anders. slechts heel incidenteel zie je een vis straight op de boillie afgaan om 'm vervolgens op te slurpen.

ach, ik raadt iedereen aan op die film is te bekijken. schijnt een heel ander licht op het visserslatijn rondom feederen................

Reageer

• rlaak
        Newbie

• 01-05-2010
        • 4
        • Eindhoven

nog conclusie vergeten: de boillie als aas zorgt er in ieder geval voor dat je minder 'last' hebt van voorn. zeker op vijvers met overvloed aan vis, is dat niet wat je wil: voorntjes van 10-15cm aan de lopende band

Reageer

• rovertje
          Maas & Waaler

• 18-06-2008
          • 293
          • 2e Krib

Ja idd zet er onderlijntjes aan van max 15cm anders blijft het 0!
          Grt, Jurgen.

Reageer

• SvVoorden
            Sportvisser
            • 26-07-2002
            • 747
            • Woerden

Ik heb zelf ook het een en ander geprobeerd met de method en met wisselende resultaten. Op de stroom werkt het niet best, volgensm mij omder het voer en pellets explodeert uit je korf en de pellet oplossen gaat die met de stroom mee en de vis er achteraan. Op heel diep water lijkt het ook minder te werken.

Belangrijk is de visstand van een water. Er moet een goed bestand zijn aan grote brasem en/of kleinere karper anders gaat het niet werken.

Ik heb op een water langs de Issel zitten vissen en daar duurde het 4,5 uur voordat ze op de method gingen bijten. De vis was er echt wel want degenen die conventioneel aan het vissen waren vingen vis genoeg.
            Ik vind het methodvissen een mooie manier van vissen maar om het in de wedstrijden te gebruiken blijft een risico omdat het toch vaak een tijd duurt voor ze gaan bijten.
            Welke boilies of pellets je moet gebruiken verschilt per dag en per water. Het is echt niet zo dat een domme vis alles zomaar eet omdat hij honger krijgt, dat is te kort door de bocht.

Mooie vissen op die foto's trouwens! één zo'n vis en je sessie is al goed
            Sjaak van Voorden

Reageer

• megasem
              Trying the method

• 28-03-2010
              • 19
              • Koewacht

Zelf vis ik ook alleen maar op stilstaande wateren, waar toch redelijk veel op karper wordt gevist. Bij mij in de buurt zijn geen grote rivieren (jammer) dus ik ben zelf wel compleet over gestapt op de method maar dat is natuurlijk op elk water anders. Vooral dit jaar ben ook op andere plekken gaan vissen bij ons water, vooral op de plekken waar veel op karper wordt gevist en daar ik heb nu het meest succes.

Reageer

• TheSir
                Newbie

• 12-05-2010
                • 28
                • Groningen

Ik zelf ben dit seizoen de method ook aan het testen op verschillende manieren.
                Vooral op mijn Picker met een method van Korum (small) heb ik prima resultaten gehaald op kleine vaartjes en kanalen. Ik gebruik de kant en klare hair rigs van Gamakatsu (12cm lang, 16/00). 1/2 kleine maiskorrels op de hair en soms 1 maad op de haak zelf wil nog wel is leven in de brouwerij brengen.

Op de Feeder met een wat grotere method en mini-bollies/pellets zijn de resultaten redelijk, weinig aanbeten maar wat bijt is wel direct echt groot (50cm+, het is allemaal brasem wat de klok hier over het algemeen slaat)
                En wat eerder gezegt is, met een method echt geen langere onderlijn gebruiken als 20/25cm.

@rlaak jij hebt het over de film: Underwater Coarse Fishing - Volume One Feeder Fishing.
                Dat is een dvd die elke feedervisser zou moeten zien!
                Aangepast door TheSir; 12-05-2010, 19:50.

Reageer

• Markman-B
                  7 x wereldkampioen

• 24-07-2008
                  • 59
                  • Arnhem

Oorspronkelijk geplaatst door SvVoorden
                  Ik heb zelf ook het een en ander geprobeerd met de method en met wisselende resultaten. Op de stroom werkt het niet best, volgensm mij omder het voer en pellets explodeert uit je korf en de pellet oplossen gaat die met de stroom mee en de vis er achteraan. Op heel diep water lijkt het ook minder te werken.
                  De belangrijkste reden waarom deze manier van vissen minder voor de rivier geschikt is zit 'm mijn inziens in de relatieve onbekendheid van boilies en pellets. Deze aassoorten doen het met name goed op wateren waar de afgelopen decennia volop met dit aas is gevist. Brasems en zeelt hebben dit aas weten te waarderen. Het is dus niet zo vreemd dat wateren als de Lage Vaart het zeer goed wanneer de methodtechniek in stelling wordt gebracht. Daar wordt immers al jaren intensief op karper gevist met boilies en pellets.

Ik spreek uit ervaring. Ik ben als een van de eersten in de regio in 1984 begonnen met de boilievisserij op karper. In de eerste 2 jaar vingen we nooit een brasem op dit aas. Daarna werd dit anders. Niet zo vreemd. Boilies worden zachte sponsjes als ze pakweg 24 uur in het water liggen en daardoor ook makkelijk eetbaar voor witvis.

Uitzonderingen zijn natuurlijk mogelijk, maar het zal nog wel even duren voordat pellets en boilies het uiteindelijk ook goed gaan doen op de rivier, is mijn inschatting.

Reageer

• Joey
                    Witvisser en Roofvisser
                    • 16-05-2006
                    • 122
                    • Breda

Oorspronkelijk geplaatst door lwes
                    Ik lees hier al die lofzang op de method maar heb toch nog wel vragen hierover.
                    Vissen jullie dan voornamelijk op plassen en meren of vangen jullie de vis ook op
                    kanalen en rivieren met de method.

Heb nu al verschillend keren gevist met de method maar moet nu nog steeds beet krijgen.
                    Ik vis zelf vooral op kanalen en heb het ook al uitgeprobeerd op de Vecht maar nog steeds niets.
                    Ik vis zelf dan met 10 mm boilies softpellets en als voer methodmix van sonubaits in combinatie met
                    2mm pellets en soms aangevuld met 8 en 16 mm harde pellets
                    Ik heb een aantal keer op een kleine rivier gevist met de method. Ik heb wel gevangen maar ik ben van mening dat de traditionele voerkorf toch meer vis in het net brengt dan de method feeder (althans op mijn thuiswater).

Wel opvallend was dat ik de eerste keer dat ik met mini bolies viste direct 3 brasems vlak na elkaar haakte. Ik viste met 2mm pellets van Sonubaits als grondvoer in de method-feeder en als aas gele 10mm Shellfish boilies van ringers.

Er wordt wel veel op karper gevist met boilies op dit riviertje, dus waarschijnlijk zijn de brasems ook al gewend aan boilies.
                    www.beekvissers.web-log.nl

Reageer

• Dopey
                      Frequent aanwezig

• 15-04-2009
                      • 106
                      • Maastricht

Gisteren gevist op een plas grenzend aan een grindgat en de Maas. Begonnen met pellets maar die pakten ze toch niet zo goed. 3 vissen in 2 uur maar wel heel veel beweging op de top door azende vissen. In mijn mix zat o.a. hennep en mais. Daarna dus maar eens mais aan de hair gehangen en dat ging stukken beter, kreeg meteen beet. Eindresultaat, 12 mooie brasems en 2 kleine karpertjes.

Nou had ik gisteren geen maden/ caster bij me maar ik vroeg me af of je wellicht ook succes zou kunnen hebben met maden of casters aan de haak icm de method? Iemand daar ervaringen mee?

Reageer

• Joey
                        Witvisser en Roofvisser
                        • 16-05-2006
                        • 122
                        • Breda

Maden en Casters? Ja, dat werkt ook i.c.m. de method.
                        www.beekvissers.web-log.nl

Reageer

• Ardi
                          Newbie

• 05-02-2010
                          • 15
                          • Spijkenisse

En het mooie van maden is dat ze meteen het voer van de method feeder los maken. Want die beesten willen eruit kruipen. Dus gelijk een mooie voerplek.

Gr Ardi

Reageer

• SvVoorden
                            Sportvisser
                            • 26-07-2002
                            • 747
                            • Woerden

Het voer dat voor de method visserij gebruikt wordt komt over het algemeen van zichzelf als snel uit je korf, als je het goed klaar maakt heb je daar geen maden voor nodig.

Dopey: Ik dank dat als je op een zandput na twee uur vissen al vis hebt dat dit helemaal niet zo slecht is. Geduld is het sleutelwoord bij het vissen met de method. Waarschijnlijk gaan ze vanzelf bijten als je nog een uur geduld hebt. Ik heb daar meermalen gezien, bv op de Lithse Ham. Als ze eenmaal gaan bijten heb je die 12 platten zo gevangen en dan zijn ze allemaal nog dikker dan degene die je met maden vangt.

Dat het sneller kan merkte ik afgelopen zondag. Toen ving ik binnen 15 minuten al 4 dikke brasem en later nog 6 brasem en 3 zeelten (daar doe ik het voor)
                            Sjaak van Voorden

Reageer

• SvVoorden
                              Sportvisser
                              • 26-07-2002
                              • 747
                              • Woerden

Oorspronkelijk geplaatst door Markman-B
                              De belangrijkste reden waarom deze manier van vissen minder voor de rivier geschikt is zit 'm mijn inziens in de relatieve onbekendheid van boilies en pellets. Deze aassoorten doen het met name goed op wateren waar de afgelopen decennia volop met dit aas is gevist. Brasems en zeelt hebben dit aas weten te waarderen. Het is dus niet zo vreemd dat wateren als de Lage Vaart het zeer goed wanneer de methodtechniek in stelling wordt gebracht. Daar wordt immers al jaren intensief op karper gevist met boilies en pellets.

Ik spreek uit ervaring. Ik ben als een van de eersten in de regio in 1984 begonnen met de boilievisserij op karper. In de eerste 2 jaar vingen we nooit een brasem op dit aas. Daarna werd dit anders. Niet zo vreemd. Boilies worden zachte sponsjes als ze pakweg 24 uur in het water liggen en daardoor ook makkelijk eetbaar voor witvis.

Uitzonderingen zijn natuurlijk mogelijk, maar het zal nog wel even duren voordat pellets en boilies het uiteindelijk ook goed gaan doen op de rivier, is mijn inschatting.
                              Ik denk dat je wat stromend water betreft (een groot) deel gelijk hebt maar dat wisten we ook wel. Iets anders wat een rol speelt is het voer en pellets dat voor de method gebruikt wordt gemakkelijk "oplost" in het water en met de stroom meegaat. Hierdoor komt de vis waarschijnlijk ver achter je korf te liggen.
                              Feit blijft dat op wateren waar veel gekarperd wordt, de vangsten met de method het beste zijn en dat zal niet snel veranderen aangezien witvissers niet snel met voercampagnes gaan beginnen om vis te laten wennen.
                              Toch kunnen boilies op de stroom, zeker als het slecht is, wel een paar bonusvissen opleveren. Daarom heb ik tegenwoordig standaard zo'n hengels erbij liggen.
                              Sjaak van Voorden

Reageer

• jurpronk
                                Method feeder

• 15-05-2008
                                • 22
                                • leersum

Hoeveel water voegen jullie eigenlijk toe aan jullie method mix? Ik doe het namelijk op gevoel en heb geen basis om te beginnen. Doen jullie het ook op gevoel of echt met een maatbeker?

Reageer

Working...