Montage silder

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Rolla
    Allroundvisser

• 03-05-2009
    • 2420
    • Ter Apel

Montage silder

Ik heb de Cresta bullets aangeschaft om eens te proberen.

Nu heb ik een Garbolino SP W07 slider genomen, waar op staat 2 + 6 gram (Engelse methode). Dat betekent dat er nog 6 gram aan lood op de lijn kan.

MIjn montage ziet er van boven naar beneden als volgt uit:

-20/00 nylon (voorslag)
    -2x Stuitje van tandflos
    -Kraaltje
    -Slider
    -Kraaltje
    -Stotz nr 6 loodje
    -3 gram inline bullet
    -2 gram inline bullet
    -3 Stotz nummer 6 loodjes
    -22/00 Fluoro carbon (70 cm long)
    -Quick change swivel
    -Onderlijn 30 cm

Als ik nu nog 3 Stoz nr 6 loodjes tegen de quick change swivel aan zet, dan zinkt de slider. Dit heb ik getest in de regenton.

In de Witvistotaal 99 staat een artikel van Jo Adriolo en daarin legt hij uit dat hij een 15 grams (3 + 12) slider op de Engels methode uitlood middels een 8 grams en een 3 grams kogellood op een staafje en en vervolgens nog 5 nummer 6 loodjes op de lijn verdeelt en de onderlijn verbindt middels een micro wartel. 5 nummer 6 loodjes en een microwartel is samen toch ook geen gram?

Zullen de gewichten die aangeven worden op de silder niet exact zijn? Zal ik ipv 5 gram, 4 gram aan bulk moeten nemen, zodat ik wel nog 3 Stotz nr 6 als valloodjes kan nemen?

Vaste stok | Match | Feeder
  • bart125
    van alles wat

• 03-11-2020
    • 209
    • A

afbeelding.png

met een dergelijk bakje kan je bepalen hoeveel lood je dober werkelijk kan dragen

Reageer

• Rolla
      Allroundvisser

• 03-05-2009
      • 2420
      • Ter Apel

Die dobberuitloder van Stonfo, heb ik gezien, maar volgens sommigen kun je hier de dobber grofweg mee uitloden, maar de fijnafstelling zul je zelf moeten doen.

Nu weet ik niet of je hier ook wagglers en sliders mee kunt uitloden, welke een messing connector aan de onderzijde hebben.

Heb jij ervaring hiermee?

Reageer

• hans vis
        Specimen Hunter

• 26-08-2009
        • 1026
        • Eelde-Paterswolde

Ik vind jouw montage wel ingewikkeld. Na het kunststof dobberstoppertje gebruik ik bulk en daarna om fijn te tunen 3 of 4 loodjes nr 4 (Dinsmore). Daarna direkt de haak, dus geen onderlijn wat een extra knoop scheelt .
        groet,
        Hans

https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

Reageer

• Rolla
          Allroundvisser

• 03-05-2009
          • 2420
          • Ter Apel

De haak direct aan de hoofdlijn knopen heeft mijn in ziens meer nadelen dan voordelen. Ik hang mijn onderlijn in een quick change swivel en als de situatie er om vraagt, dan kan ik gemakkelijk van onderlijn c.q. haakgrootte wisselen. Jij moet je haak er afknippen en er een nieuwe aanknopen. Daar gaat kostbare vistijd mee verloren.

Mijn montage is op zich niet ingewikkeld. Ik gebruik een voorslag van 20/00 die in aan mijn hoofdlijn knoop, onder aan de voorslag een stuk fluoro carbon van 70 cm. Fluoro carbon, omdat dit stijver is dan nylon en minder gauw in de war gaat. Na het vissen kan ik de gehele montage op een tuigenplankje wikkelen en de volgende keer weer opnieuw aan de hoofdlijn knopen.

Reageer

• bart125
            van alles wat

• 03-11-2020
            • 209
            • A

een onderlijntje die wat dunner/zwakker is dan je hoofdlijn voorkomt draadbreuk in je hoofdlijn.

voorslag snap ik ook niet zo die montage kan je toch prima zonder voorslag werpen qua gewicht
            ik monteer mijn snoekbaars pennen gewoon op de hoofdlijn

Reageer

• hans vis
              Specimen Hunter

• 26-08-2009
              • 1026
              • Eelde-Paterswolde

Normaliter is er van lijnbreuk geen sprake, ik vis nooit dunner op de hoofdlijn dan 18/00 daar een dunne lijn te kink gevoelig is. Bovendien zijn de de targetsoorten ook karper en zeelt en dan is voor mij 18/00 voor de hand liggend.
              groet,
              Hans

https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

Reageer

• Rolla
                Allroundvisser

• 03-05-2009
                • 2420
                • Ter Apel

Oorspronkelijk geplaatst door bart125
                een onderlijntje die wat dunner/zwakker is dan je hoofdlijn voorkomt draadbreuk in je hoofdlijn.

voorslag snap ik ook niet zo die montage kan je toch prima zonder voorslag werpen qua gewicht
                ik monteer mijn snoekbaars pennen gewoon op de hoofdlijn

De voorslag gebruik ik, zodat ik eventueel na het vissen de montage op een tuigenplankje kan wikkelen. Bij de volgende keer vissen, knoop ik de montage dan zo weer aan hoofdlijn.

Reageer

Working...