Knagende zeelt??

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Pieter Stam
    -
    • 11-10-2002
    • 2882
    • NL

Als je te lang, te intensief sport krijg je van die stekende, zere spieren. Dat wordt veroorzaakt door een stofje dat melkzuur heet.

off-topic

Reageer

• Sido
      Sportvisser
      • 06-09-2005
      • 801
      • dorpje aan franekervaart

ohh op die manier, maar spierpijn is gezond toch? dus is het dan niet goed voor de vis? (ik weet dat het off-topic is maar een vraagje tussendoor moet kunnen, om hier nou een topic over te maken...)
      Sido
      ____
      HSV: De Deinende Dobber

Reageer

• yannik
        De kasteelvissers Viane

• 27-07-2006
        • 694
        • Geraardsbergen

Nog een oftopic: is spierpijn gezond?! dan ben ik toch liever ongezond hoor
        Wie vist, die vangt!

Reageer

• Pieter Stam
          -
          • 11-10-2002
          • 2882
          • NL

Spierpijn (verzuring) is niet gezond. Om te kunnen bewegen heb je brandstof en zuurstof nodig. Zuurstof adem je in, brandstof is het voedsel dat eet en opslaat in je lichaam. De brandstof wordt 'verbrand' d.m.v. zuurstof. Dit levert energie op waar je je inspanningen mee kunt doen. Verzuring ontstaat pas als je niet meer genoeg zuurstof in je bloed heb om via de normale manier je brandstof te verbranden. Je lichaam gaat de brandstof dan op een andere manier verbranden. Voor deze manier is geen zuurstof nodig. Hierbij ontstaat melkzuur, en dat is de pijn die je voelt.

Conclusie, verzuring ontstaat door een zuurstoftekort. En dat kan nooit de bedoeling zijn in een lichaam.

Reageer

• Sido
            Sportvisser
            • 06-09-2005
            • 801
            • dorpje aan franekervaart

oke dan, bij het fitnesscentrum hier staat altijd dat spierpijn gezond is.

maar zullen we nu maar weer ontopic?
            Sido
            ____
            HSV: De Deinende Dobber

Reageer

• jasperfeedervlieg
              Lucass vismaat

• 15-07-2007
              • 268
              • Amersfoort

Is dat niet net zo als je lang rent en je een steek krijgt??

Reageer

• Pieter Stam
                -
                • 11-10-2002
                • 2882
                • NL

Ja maar dat komt niet door melkzuur.

Oorspronkelijk geplaatst door Wikipedia
                Steek in de zij
                Het bekende verschijnsel van de "steek in de zij" bij overmatige fysieke inspanning is het gevolg van samentrekking van de milt bij zuurstoftekort om extra rode bloedcellen in de bloedbaan te brengen.

Een alternatieve uitleg over de "steek in de zij" gaat ervan uit dat de steek wordt veroorzaakt door ophoping van lucht in de darmen. Omdat de bocht van de dikke darm links hoger ligt dan rechts (waar zich de lever bevindt), zou de steek juist hier goed te voelen zijn.
                MVG,
                Pieter

Reageer

• jasperfeedervlieg
                  Lucass vismaat

• 15-07-2007
                  • 268
                  • Amersfoort

Oke nu snap ik dat ook weer =)

Reageer

• panevino
                    Match, altijd en overal
                    • 30-08-2004
                    • 17
                    • Nieuw Vennep

Spierpijn ontstaat niet alleen door verzuring. Een ander process is dat er vele miniscule haarscheurtjes in de spieren ontstaan bij overmatige belastig. Dit veroorzaakt ook pijn. Lijkt me overbodig te melden dat dat niet altijd even gezond is...

Reageer

• Amadeus
                      Knoeit wat aan het water.

• 02-09-2007
                      • 1626
                      • Westerlee

Ok, na wat "slap geouwehoer" te hebben gelezen ben ik er achter dat het hier om een zeeltvisser gaat die wat tips wil ontvangen.
                      Welnu hier wat tips van een noordeling.
                      De meeste wateren hier bij mij in de omgeving word veelal gevist met maden en/of wormen.
                      Men ziet de zeeltvangst achteruitlopen naarmate er meer gevist word.
                      Probeer eens een aas die niet iedereen gebruikt.
                      Ik gebruik meestal voor zeelt......doperwten uit blik.
                      De Aldi heeft van die kleine blikken met gemengde mais,doperwten
                      wortelen en wat paprika.
                      Goedkoper kan bijna niet.
                      Zowel met de doperwten als de mais en worteltjes heb ik redelijk sucses geboekt..........de paprika nul comma nul.
                      Je kunt het sap van het blikje door je voer heen mengen.
                      Het voer wat ik voor zeelt gebruik is gemalen hennep, gemalen brood met wat doperwten en mais.
                      Als je hierdoorheen ook nog wat sap doorheen mengt vanuit het blikje dan meng je dus nog wat extra smaak en geurzooi er door.

Zeelt vang ik het meest tegen de extreme vroege ochtend en laat in de avond.
                      Direct tegen de wal, soms nog geen 10 cm van de beschoeing.
                      Het aas laat ik zo'n cm of 10 a 15 op de bodem liggen ( op sleep noemen we dat hier ).
                      Wat ook heel belangrijk is, is rust en weinig beweging bij je stek.
                      Zeelt is heel gevoelig voor trillingen ( geluid en beweging).

Uiteraard zijn er altijd mensen die dit tegenspreken, maar ja daarvoor is het ook een forum.
                      Hengelsport is een sport van trail en error.
                      https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

Reageer

• Driehoek
                        Sportvisser

• 17-06-2007
                        • 787
                        • Rijssen

He oude pekelaar Amadeus...

Wat je zo ff verteld is toch een goede tip!
                        je zult mij dit niet zien tegenspreken, integendeel.
                        Nu is het niet alleen voor de zeelt zo dat er 'rust' moet zijn op je stek.
                        dat geld eigenlijk over het algemeen voor de hele sportvisserij.
                        en inderdaad die paprika zou ik ook niet gebruiken want het zal
                        je stek 'visloos' maken... en niet alleen de zeelt vertrekt...
                        maar de erwten, mais en wordteltjes zijn zeker goede aasjes.
                        Wanneer je ergens voor het eerst vist met dit goedkope aas, voer dan eens
                        een paar dagen tevoren met dit aas...
                        Zeelt (en andere vissen als karper) kunnen dan wennen en de onzekerheid over dit aas, verliezen...
                        wel de paprika eruit vissen...

Maar het topic ging over 'knagende zeelt??'
                        dus wat was het dat de rietstengels zo liet bewegen...?
                        en i.d. dat kan zeelt zijn maar evengoed ook een karper of zelfs een snoek die positie kiest voor zijn hinderlaag...
                        en evengoed ook een waterrat...
                        .
                        Happy fishing.
                        ----------------------------------------

Reageer

• Amadeus
                          Knoeit wat aan het water.

• 02-09-2007
                          • 1626
                          • Westerlee

Laatst zat ik ook op een schijnbaar leuke stek, het water was lekker vlak en glashelder dus elke beweging kon je duidelijk zien.
                          Na een voercampagne begon het aardig te leven tegen het riet, ook hier was het riet aardig aan het bewegen.
                          Ik zag duidelijk donkere schimmen over mijn voerplek ( a 50cm diep en glashelder ).
                          Keer op keer ging mijn dobber er vandoor, maar geen vis sterker nog ik voelde ze niet eens.
                          Van alles geprobeert, tot dat ik er zat van werd.
                          Ik ben toen heel voorzichtig naar de plek toegeslopen zodat ik duidelijk zicht had van wat er allemaal afspeelde onder water.
                          Na wat geloer zag ik i.p.v. mooie schimmen alleen maar ronde donkere plekken die over mijn stek heen kropen.
                          Wat dacht je, allemaal krabben, de wereld van die dingen.
                          Dus ook die kunnen de rietjes aardig laten bewegen.
                          Moraal van het verhaal?
                          Het is niet allemaal vis wat daar beweegt

Ik wil er van de herfst nog een keer kijken, maar dan met de korte stok even de kantjes afstruinen.
                          https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

Reageer

• Machinehead
                            Zeelt en Karper visser

• 07-07-2007
                            • 146
                            • Houten

wat ook superaas is voor zeelt, een broodvlok ;]
                            hiermee heb ik al aardig wat zeelt gevangen.

Reageer

• Pieter Stam
                              -
                              • 11-10-2002
                              • 2882
                              • NL

Ik ook machinehead. Vooral als ze stevig de bodem omwoelen kan een flinke broodvlok een uikomst zijn. Zo'n broodvlok is namelijk erg licht en heeft bijna de neiging om te gaan zweven. Daarom zal een vlok niet zo gemakkelijk onder een laag stof en modder verdwijnen als maden en wormen.

MVG,
                              Pieter

Reageer

Working...