match

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Roha
    pennenbouwer
    • 18-04-2005
    • 1175
    • Nijverdal

Dag Gerrit,

Wanneer de beschadiging op de pauwenveer zit, hoef je niets te doen. (Pauwenveer is namenlijk hydrofoob )

Als er barstjes of deuken in het balsa drijflichaam zitten, kun je dit 't beste met sneldrogende lak afwerken anders trekt de lak te ver in je drijflichaam. Een eventuele poriënvuller van thinner met daarin opgeloste plastic koffiebekertjes voldoet vaak ook prima
    Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
    www.dobberbouw.nl

Reageer

• rutilus
      Banned
      • 04-02-2006
      • 44
      • Beesd

Oorspronkelijk geplaatst door gerrit Bakker

Ik heb me vandaag een hele serie matchdobbers gekocht van oa drennan, Tubertinni, Mat, Colmic, grebensein en nog wat merken.
      Sommigen zijn iets beschadigd waar zou ik die mee bij kunnen lakken?

suc6

Gerrit Bakker
      Met nagellak

Reageer

• jeroenk
        zolang er geen ijs ligt..
        • 27-12-2005
        • 1490
        • Oldebroek

vandaag mn nieuwe match uitgeprobeert, samen met rickie aan de zande gezeten.
        ging niet helemaal super, veel golven zorgen ervoor dat dobber soms ff raar deed, we hebben overigens niks gevangen.
        het water waar we zaten was een meter of 4/4.5 diep, daarom heb ik de slider gebruikt.
        het enige nadeel is dat als ik ingooi de slider gelijk helemaal terug over de lijn schuift tot aan het stuitje. de lijn tegenhouden helpt niet, want daar is de afstand te lang voor.
        iemand enig idee wat ik hier tegen kan doen :?

Reageer

• rickie
          hoe kouder hoe beter
          • 18-11-2005
          • 2377
          • Oldebroek

Oorspronkelijk geplaatst door jeroenk

vandaag mn nieuwe match uitgeprobeert, samen met rickie aan de zande gezeten.
          ging niet helemaal super, veel golven zorgen ervoor dat dobber soms ff raar deed, we hebben overigens niks gevangen.
          het water waar we zaten was een meter of 4/4.5 diep, daarom heb ik de slider gebruikt.
          het enige nadeel is dat als ik ingooi de slider gelijk helemaal terug over de lijn schuift tot aan het stuitje. de lijn tegenhouden helpt niet, want daar is de afstand te lang voor.
          Ik had niks gevangen, Jeroen 2 keer zijn eigen leefnet en 1x met de match zijn vaste stok lijn

Ik kon er met een dobbertje van 3 gram makkelijk naar de overkant gooien, het is daar ongeveer 40 m breed, dus werpen gaat prima! Een korfje kwam er ook, niet helemaal op de juiste plek, wat sommige mensen wat minder waardeerden %) T feeder ging zegmaar weer echt op z'n Rick's, wat staat voor lomp

Oorspronkelijk geplaatst door Kosmozz

Heee Rickie,

We gaan binnenkort eens matchen!

Ik gebruik een Drennan katapult softfeed groundbait. De groene variant, is tot 35 meter. Als ik niet te ver vis, voer ik altijd met de hand. Ik heb ook een drennan maden pult, maar dat werkt alleen als ik wind mee heb . Ik moet nog leren om sticky mag te gebruiken, zodat ik maden balletjes kan maken. Je maden moeten goed schoon zijn anders werkt het niet, heb ik wel ontdekt
          Best! Volgende week kan ik niet, week erna wel weer! Als je vroeg genoeg kan horen, kan ik zelfs, met uitzonderingen van zater- en zondagen iedere dag! Mijn katapult is kwijt, dus ik moet nog een nieuwe aanschaffen

[Gewijzigd door rickie op 05-31-06 at 10:12 PM]

Reageer

• jeroenk
            • 27-12-2005
            • 1490
            • Oldebroek

Oorspronkelijk geplaatst door rickie

Ik had niks gevangen, Jeroen 2 keer zijn eigen leefnet en 1x met de match zijn vaste stok lijn

Ik kon er met een dobbertje van 3 gram makkelijk naar de overkant gooien, het is daar ongeveer 40 m breed, dus werpen gaat prima! Een korfje kwam er ook, niet helemaal op de juiste plek, wat sommige mensen wat minder waardeerden %) T feeder ging zegmaar weer echt op z'n Rick's, wat staat voor lomp
            tja dat vangen van mn leefnet en stok kwam deels door de wind, maarja je dobber en de korf afwerpen kun je de wind niet de schuld van geven.
            oja die 3 grams dobber haalde makkelijk de overkant, maarja toen zat ie niet meer aan de lijn
            %)

[Gewijzigd door jeroenk op 05-31-06 at 10:28 PM]

Reageer

• Roha
              pennenbouwer
              • 18-04-2005
              • 1175
              • Nijverdal

Het kan zijn dat de slider niet helemaal in balans is. Meestal helpt 't wanneer je een stukje looddraad om de onderkant van de pen wikkelt en vast zet met krimpkous. Je neemt dan wel iets draagvermogen weg, maar komt 't werpen aanzienlijk ten goede. Geen klimmende-aapjes-pen meer!
              Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
              www.dobberbouw.nl

Reageer

• jeroenk
                • 27-12-2005
                • 1490
                • Oldebroek

ok, bedankt voor de tip, zal het proberen.
                ik had overigens al gekeken waar het balans van de pen lag,als ik de dobber op mn vinger wou laten balanseren, moest ik mn vinger ongeveer 3cm achter het drijflichaam houden,
                de dobber maakte ook een zig-zaggende beweging tijdens het werpen.

ik zat zelf eerst te denken om er een kraaltje tussen de dobber en het stuitje te doen, ik dacht namelijk dat het verschuiven daar aan lag
                ik viste nu namelijk direct van de dobberconnector op het stuitje.

[Gewijzigd door jeroenk op 05-31-06 at 10:27 PM]

Reageer

• Kosmozz
                  Match en Feeder
                  • 25-07-2005
                  • 1959
                  • Hannut

Volgende week kan ik ook niet. Vrijdag de 9e ga ik naar Veessen om wat te oefenen voor de wedstrijd van zaterdag Ik hoop dat ik barbeel vang, lijkt me erg gaaf! Vrijdag de 16e misschien. De 17e ben ik naar Duitsland voor een congres tot die week erop anders de 23e. Kijk wel ff.

[Gewijzigd door Kosmozz op 05-31-06 at 11:18 PM]
                  Carpe Diem

Reageer

• hbtje
                    Sportvisser
                    • 02-02-2005
                    • 773
                    • heerde

kosmozz ga morgen ook ff proberen te regelen dat ik mee kan doen
                    groet hbtje
                    wordt geen crimineel de overheid duldt geen concurrentie

Reageer

• rickie
                      hoe kouder hoe beter
                      • 18-11-2005
                      • 2377
                      • Oldebroek

ok, bedankt voor de tip, zal het proberen.
                      ik had overigens al gekeken waar het balans van de pen lag,als ik de dobber op mn vinger wou laten balanseren, moest ik mn vinger ongeveer 3cm achter het drijflichaam houden,
                      de dobber maakte ook een zig-zaggende beweging tijdens het werpen.

ik zat zelf eerst te denken om er een kraaltje tussen de dobber en het stuitje te doen, ik dacht namelijk dat het verschuiven daar aan lag
                      ik viste nu namelijk direct van de dobberconnector op het stuitje.

[Gewijzigd door jeroenk op 05-31-06 at 10:27 PM]
                      dat had ik dus ook al ja! Even later met die andere dobber niet. Voorverzwaarde dobbers gooien fijner.

Reageer

• Kosmozz
                        Match en Feeder
                        • 25-07-2005
                        • 1959
                        • Hannut

Ik las net dat een bodied waggler tot 12 gram in balans was als het evenwichtspunt op 1/3 van het drijflichaam ligt (vanaf de pen) en voor zwaardere dobbers op 2/3 (Witvis Totaal).

Hoe zit het dan met straight/insert wagglers?

Ik moet me ook nog opgeven Hbtje. Kan nog tot 2 dagen van te voren. Ben benieuwd!

[Gewijzigd door Kosmozz op 06-01-06 at 08:41 AM]
                        Carpe Diem

Reageer

• Roha
                          pennenbouwer
                          • 18-04-2005
                          • 1175
                          • Nijverdal

Oorspronkelijk geplaatst door Kosmozz

Ik las net dat een bodied waggler tot 12 gram in balans was als het evenwichtspunt op 1/3 van het drijflichaam ligt (vanaf de pen) en voor zwaardere dobbers op 2/3 (Witvis Totaal).

Hoe zit het dan met straight/insert wagglers?

[Gewijzigd door Kosmozz op 06-01-06 at 08:41 AM]
                          Hoi,
                          De balans van de bodied wagglers die in WT worden beschreven betreft onverzwaarde sliders .

Van bodied/straight/insert wagglers die je gebruikt voor de vaste montage is het belangrijk dat het zwaartepunt zover mogelijk onderin, c.q. voorin de pen komt te liggen. Daarom worden dit soort pennen dan ook gemaakt met een interne verzwaring. (loodschijfjes).
                          Zo'n pen is vergelijkbaar met een dartpijltje; alle gewicht voorin voor een rustig en stabiel gedrag tijdens de vlucht. Hierdoor kun je secuur en ver werpen en heb je tijdens het vissen te maken met een comfortabel stabiele pen.

De enige reden die ik kan bedenken om toch onverzwaarde sliders te gebruiken is omdat je hiermee op grotere diepte (meer dan 10 meter!!) snel je aas aan kunt bieden.

In WT wordt vaak over dit soort sliders gepraat omdat de Shimano Masters aan de Lithse Ham wordt gevist. Een zeer diep water waar je ver uit de oever moet vissen; extreme omstandigheden dus!!
                          Voor een gemiddeld polderwater, vijver of kanaal kun je prima met vaste montage (= verzwaarde pen) uit de voeten. Mocht je dan toch een slider voor iets dieper water (dieper dan de hengellengte) willen inzetten, mag deze wel iets verzwaard zijn omwille van 't werp/viscomfort
                          Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                          www.dobberbouw.nl

Reageer

• jeroenk
                            • 27-12-2005
                            • 1490
                            • Oldebroek

zijn er buiten looddraad ook andere manieren om een onverzwaarde slider te verzwaren?
                            ik heb nl. gezocht naar looddraad bij Fred Wolf en Zunnebeld maar kon deze nergens vinden
                            nu kan ik natuurlijk ook gewoon daklood gebruiken, maar dat wordt denk ik niet erg netjes.

[Gewijzigd door jeroenk op 06-01-06 at 05:32 PM]

Reageer

• Kosmozz
                              Match en Feeder
                              • 25-07-2005
                              • 1959
                              • Hannut

Roha, zijn dit soort zware sliders ook geschikt voor op de rivier (ijssel), of kun je dan beter een ander soort gebruiken? Hoe zwaar zou je dan nemen?Ik heb het over de moeilijke omstandigheden waarbij de wind op de kant staat en je de draad onder water moet houden omdat anders de dobber op de kant wordt geblazen. Het lijkt me namelijk fijner dan het plaatsen van een loodje boven een normale stroomdobber/stickfloat om zo de lijn onder water te krijgen.

Jeroen, moet je voor looddraad niet naar de big boss oid?
                              Carpe Diem

Reageer

• jeroenk
                                • 27-12-2005
                                • 1490
                                • Oldebroek

weet ik niet, k weet alleen wel dat het ook met vliegbinden wordt gebruikt.

ben net toevallig even bij raven geweest. op zoek naar matchdobbers mocht ik ff in de pennenlades achter de toonbank kijken.
                                lag niet echt veel moois meer. heb 2 sensas straigt waglers, en een drake straight wagler gekocht.
                                lagen ook bodied waglers van JVS, wat een plastic TROEP. die dingen worden los aangeleverd, en worden door de winkelier in elkaar gelijmt. de onderdelen zijn allemaal van kunstof. mischien dat het best fijn vist, maar in mijn ogen leek het net speelgoed.

Reageer

Working...