Je hebt dat kraaltje toch niet per ongeluk aan de bovenzijde van het stuitje geplaatst !!
advies gevraagd
Collapse
X
-
Hieronder staat een voorbeeld van een montage
De rubber stuitjes kunnen natuurlijk ook gebonden stuitjes zijn
To match or not to match thats the question
Reageer
-
-
Ik heb ergens gelezen dat die koortjes wat aan thee zakjes hangen ook goed zijn als stuitjes.
Als ik ga matchen gebruik ik meestal de laaste tijd 3 stuitjes van 12/00 .
Ik heb er nooit problemen meer gehad
Dat derde stuitjes gerbuik ik als herkennig als ik terug moet naar de oude diepte .
Moet ik veel dieper vissen dan helaas ,dan nog kan je hem markeren met zo witte stift .
Met vissen blijf ik toch met de standpunt zo min mogelijk troep op je lijn
Nu vis ik gewoon 16/00 recht door wel op diepte dan als op bouw het volgende van boven af gezien.
stuitjes 3 keer ,klein kraaltje ,dobber voorgelood meestal 5 gram dan een grote bulklood type olivettie resterend bv 10 gram ,dan een zo klein mogelijk warteltje en je onderlijn .Je dobber rust op de bulklood en ik gooi er prima mee.
Maargoed ieder zijn techniek de een vind dat makelijk de ander dat het is ook een kwestie van uittesten .
De vaste montage heb ik veel meer moeite mee ,daar ga ik dit jaar aan werken.
Geloof me wel ,buiten het stokvissen is het echt een machtig wapen en heel leuk om te doen .Groetjes
Johnny
Match
Feeder
StokReageer
-
Ik vis inderdaad al jaren met stuitjes van 14/00 nylon op een 18/00 voorslag met 12/00 hoofdlijn. (moet wel als je 50-60 meter wilt gooien)
Ik heb wel een plaatje hoe die knoop eruit zien en Antoinette, geloof me, die gaan echt door de ogen heen van een matchhengel. Ik heb er verschillende met echt kleine ogen. De eindjes knip ik meestal op een cm of 2 af zodat het nylon een beetje flexibel blijft en je lijn niet blijft haken met inwerpen.
Ik hoop dat het plaatje te zien is.
Succes SjaakAttached FilesSjaak van VoordenReageer
-
Antoinette dat heeft te maken met de "tunnel" dus de slagen die de lijn maakt bij en tussen de ogen, grotere slagen meer weerstand.
De tendens - alleen dat is aangegeven door de fabrikanten!!!- is dat een groot startoog en MINDER ogen voor minder weerstand zorgen maar dat is gel-ul maar wel kostenprijs - ook bij het maken van de hengel - drukkend op de vele honderden/duizenden hengels.
Meer en kleine ogen zorgen voor een kleine "tunnel" dus de lijn gaat rechter door de ogen dus minder weerstand.
De tekening die verhoeven laat zien is alleen geschikt voor een montage op ondiep water waarbij het stuitje buiten het topoog kan blijven.
Maar ook dan is de rubberkraal ongeschikt als stuitje.Aangepast door Douwe; 07-01-2009, 13:15.Vissen is een hobby geen religie!Reageer
-
De meeste matchhengels van 420 hebben dacht ik zo'n 17 ogen.
Het verschil zit hem meestal in de kwaliteit van deze ogen en hoe hoog ze die op de hengel hebben gezet.
Sommigen zweren bij hoge ogen (grote afstand tussen hengel en lijn) zodat de lijn niet aan de hengel kan blijven plakken, de ander heeft ze liever wat lager.
Koop je een goede (wat duurdere) hengel dan hoef je je daar meestal geen zorgen over te maken en is dat prima in orde.
In de low budget series zijn de verschillen vaak wat groter en kom je prima hengels tegen maar ook stokken (je kunt ze bijna geen hengel noemen) die voor geen meter gooien.
Ook de kwaliteit van de ogen is dan heel verschillend, ik heb bijv. een merkloos ding gehad waar ik voordat ik ging vissen eerst alle oogjes weer rechtop moest zetten en richten omdat ze veel te zwak waren.
Je kunt dan wel nagaan wat er gebeurd na tig keer vissen.
De opzet die hier boven staat is gewoon de meest gebruikte alleen moet je dan de rubber stuitjes vervangen door geknoopte stuitjes en dan werpt hij prima. Stuitje kort afknippen is ook niet zo handig rond de 2 cm is meestal geen enkel probleem.
Ga ik op ondiep water vissen dan gebruik ik geen stuitjes, maar vis ik tot 3 a 3,5m en zo'n 25m afstand gewoon met een vaste montage.
De montage is dan ook weer ongeveer hetzelfde alleen heeft de dobber dan meer eigen lood, zit er minder lood op de lijn en wordt de dobber vastgezet met 2 kleine loodjes of gebruik ik een conector van stonfo waarmee de dobber vast op de lijn gezet kan worden.
suc6
Gerrit21 juni 2014: de Belgen verslagen in Oldenzaal
4 juli 2015: de Belgen verslagen op hun eigen Bieswater te Putte
2 juli 2016: de Belgen verslagen bij Blauforlaet
30 juni 2018: de Belgen ....
.......
6 juli 2019: bijna gewonnen op 't witven
4 juli 2020: De Belgen durfden niet
12 juni 2021: De Belgen al bij de grens een retourtje gegevenReageer
-
Dit klopt niet Douwe, de montage zoals ik deze laat zien is door de Italianen tijdens het EK 2006 gebruikt. Er werd toen gevist op een diepte van 10-15 meter en een afstand van 40 meter. Vandaar ook de de voorslag van 20 meter 18/00 om de vrij zware dobber te kunnen werpen.
Het ging er met name om, om te laten zien hoe de volgorde van een lijnopbouw kan zijn. Van onder naar boven.
1. haak
2. wartel
3. lood
4. dobber
5. kraaltje
6. stuitje
Buiten dit ben ik zelf ook een groot voorstander om een stuitje te knopen (zie ook Gerrit zijn posting) en geen rubbertjes te gebruiken. Het plaatje was alleen zo heerlijk duidelijk.
ps. Antoinette , zorg voor veel kleine ogen op je hengel. Minimaal 16 en als het kan 18. Geen grote ogen gebruiken, dat gooit voor geen meter.To match or not to match thats the question
Reageer
-
Johnny de montage zoals beschreven maar dan geen rubber stuitjes maar gewoon geknoopte stuitjes.
Ze kunnen mij veel wijs maken - of juist niet - maar die rubber stuitjes krijg je NIET door de ogen dus vissen op dieptes meer dan de lengte van je hengel kun je vergeten.
En een vaste montage bij ondiepe wateren waar je niet met een schuivende montage HOEFT te vissen, je kunt het ook combineren namelijk dat is beter wanneer je dicht tegen de overkant aan moet/wilt vissen.
Lekker duidelijk aangegeven dat is correct maar dan GEEN rubber stuitjes.Vissen is een hobby geen religie!Reageer
-
Douwe je hebt gelijkt.
De montage die Verhoeven aangeeft kan idd een slider montage zijn. alleen worden dan de ribberen stuitjes vervangen door nylon stuitjes. Ik maak zelf de stuitjes van 0/14mm. hiervan maak ik er idd ook 3 van. 1 voor de vaste diepte en 2 voor het kraaltje een de dobber op de juiste diepte te houden. De kraaltjes die ik gebruik zijn kraaltjes van Sensas. meestal de Oranje gekleurde. Deze gaan door elk oogje van elke matchhengel als het moet. Een kraaltje tudden dobber en lood en 1 kraaltje tussen dobber en stuitje.
GroetenNoel GulpenReageer
-
Nou aan de discussie hierboven kan ik niks meer toevoegen, Gerrit, Charles, Gerrit en Noel geven helemaal mijn visie weer.
Wat het klapperen van de lijn in te grote ogen betreft, dat scheelt echt meters, op 40 meter misschien wel 10 meter.Reageer
-
Het begint al te dagen bij me
Maar ik hoef geen tientallen meters te gooien maar ik vis o.a. op het voorns kanaal en daar is de diepte 5-6 meter, dus dan moet er een schuivende montage gebruikt worden. Ik ben nog steeds van mening dat ik liever een hengel met wat grotere ogen heb waar het stuitje niet zo moeilijk doorheen gaat (ik weet ut ik ben soms erg eigewijs) Maar voor de rest kan ik me aardig vinden in de hierboven genoemde montages en argumenten, tnx

Reageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

Reageer