advies gevraagd
Collapse
X
-
-
Klopt helemaal JanB daar heb ik 2 jaar geleden een paar keer gematched totdat mijn man de matchhengel ontdekte en opeiste
Maar toen was het nog zeker niet makkelijk om goed te werpen al heb ik toen geen enkele pruik gegooid dat ging dan wel goed.

Reageer
-
Ik heb vernomen dat Kees de B een fenomeen moet zijn op matchvis gebied moet zijn ,en bovendien een regio visser ,als ik jou was zou ik het eens proberen om hem een daagje mee te krijgen om de fijne kneepjes van het vak te leren.Groeten van Jan de visserReageer
-
Van wie heb je dat vernomen Janb ?
Reageer
-
Hallo, ik heb dit forum pas enkele dagen geleden ontdekt en derhalve nieuwe poster. Ik ben nu de draadjes in dit forum aan het doornemen en vindt dit zeer interessant.
Wat ik in het algemeen kan zeggen over matchen (eigen ervaringen) vooral voor iemand door nog niet zolang matcht.
Gebruik niet te lichte dobbers, ik las net iets over dobber gewichten van 6 gram. Ligt natuurlijk aan het water maar ik gebruik over het algemeen dobber gewichten van 10-14 gram. Klinkt als veel maar de meeste Italiaanse vissers vissen ca. 20 gram en worden de lichte gewichten zelfs minder verkocht. Nogmaals het ligt natuurlijk aan het water, met 2 meter diepte op 20 meter is 6 gram voldoende maar op 50 m op 3-4 meter zal ik waarschijnlijk rond de 12 gram vissen. Ik lees ook veel over voorslagen etc. ben ik ook vanaf gestapt. Gewoon 14/100 compleet is voldoende met een zwaardere dobber kun je rustiger gooien en de lijn loopt lekker door de ogen.
Let op: ik bedoel 14 tot 15 /100 echte dikte. Ik heb een dikte meter gekocht om de lijndiktes na te meten die op het doosje staan. Een nachtmerrie, klopt bijna nooit. bijv. de 15/100 van Maxima is in werkelijkheid 18/100.
Als de lijndiktes groter dan 15/100 worden is er nog een ander nadeel als je iets verder vist en dat is het gewicht van de lijn, deze trekt de dobber langzaam onder.
Mijn advies dus voor afstanden van 35+ meter. Iets zwaarder dobbers en dunne lijn, maakt in mijn visie niet veel uit of het een slider of wagler constructie is. Ik vis bijv. aan de lage vaart in almere tegen de overzijde (ca. 60m) met bijv. een 14 grams dobber wagler constructie, heeft tevens als voordeel dat wat lood op de grond gelegt kan worden zodat bij iets wind de dobber nog op zijn plek blijft.
Groet zevReageer
-
Ik ben het met je eens Zev, niet te licht vissen in het begin. Dit maakt het secuur werpen in het begin ook iets makelijker. Daarnaast wil ik het advies meegeven om in het begin de loodzetting zo eenvoudig mogelijk te houden, dat is vaak het struikelblok voor veel mensen.
Verder zou ik voor een startende matcher iets dikker nylon aanraden, geen 14 maar eerder 16 of zelfs 18 honderste. (Ik heb een keertje scotthorne mogen bewonderen, deze viste met 18 bij dobbers van 12 gram of meer.) Je zal niet de eerste zijn die zijn dure dobber naar het midden gooit, zonder dat deze nog aan de hengel zit. Daarnaast zal je met een dikkere nylon ook minder pruiken werpen
Zorg voor een goede nylon, en ontvet deze goed voor het vissen. Niets is zo erg als een vette lijn die op het water drijft en je dobber van de voerplek laat afdrijven.Groeten,
Marc
TEAMSENSAS.NLReageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

Reageer