Ik snap de verschillen in onze methoden. Ik overlood de boel en jij niet. Beide methoden geven mij echter weinig vertrouwen. Ik snap dat we soms moeten roeien met de riemen die we hebben, maar zit nog steeds met de vraag of het niet subtieler kan. Misschien dat de oplossing in het gebruik van zeer lange sliders zit (+/- 40 cm) , maar dat hoor ik dan graag. Ik heb daar zelf geen ervaring mee
Matchopzet, slideren, specifiek voor .............
Collapse
X
-
Ik denk dat dat niet werkt, er is niet alleen sprake van stroming in het oppervlak, ze zit dieper, anders zou ze niet zo krachtig zijn. Ik denk dat de enige oplossing is te kiezen voor een totaal andere aanpak, lees feeder, of een andere stek te kiezen, heb in al die jaren dat ik met een dobber vis ervaren dat het je soms onmogelijk wordt gemaakt. Ben benieuwd naar oplossingen, maar heb er een hard hoofd in.Reageer
-
Je kon wel eens de spijker op zn kop slaan. Maar ik heb niet altijd alle spullen bij me, zeker niet als ik ga matchen, waardoor een andere vismethode niet tot de mogelijkheden behoort. Dat is een punt om nog eens goed in overweging te nemen. Moest van de week abrupt de sessie beëindigen. omdat ik verder vissen zinloos achtte.
Verder ben ik, als het gaat om bovengenoemd water, nogal beperkt in de stekkeuze, vanwege begroeïng, ter plaatse geldende bepalingen, etc.
Maar goed, ik vrees idd net als jij dat een oplossing voor ons probleem niet bestaat. Desalniettemin sta ook ik nog steeds open voor een eventuele oplossing.Reageer
-
Heb ik me ook vaker afgevraagd. Het ligt in mijn ogen niet aan de afstand of diepte maar de mate waarin voedselnijd op de voerplek aanwezig is. Veraf is er mogelijk meestal meer vis aanwezig terwijl voeraanbod beperkter is, dit maakt de vis gretiger.Hier kun je een leuke gedachtenboom over opzetten. Zou de vis zich op afstand (buiten bereik van de vaste stok ) vrijer gedragen en dus een grovere aanbeet durven geven?l Of is de aasaanbieding van de feeder en de match dermate dat de vis met meer vertrouwen het aas neemt?
Tell me????
Ik heb een keer een voorbeeld meegemaakt wat dit onderbouwd nl.: Ik ging met mijn vismaat vissen. Hij met de vaste hengel op 11m dobbertje ca. 1 gram op 3 meter diepte. Ik match slider ca. 14 gram met ca. 6 gram op de lijn 40m uit de kant op 7m diepte. Na 2 uur vissen hij >50 voorns en ik enkele visjes maar nog belangrijker nauwelijks zichtbare aanbeten. Ik ging vervolgens met mijn match met de 14gr dobber op zijn voerplek vissen 11m uit de kant (natuurlijk de diepte aangepast). Ik ving slag op slag voorn trokken de dobber weg zonder problemen.
Mijn conclusie in deze: het ligt dus niet aan diepte of afstand maar aan de hoeveelheid aanwezige vis. Als de vis gretig genoeg is krijg je uiteindelijk grovere aanbeten.
Wat betreft het probleem van Markman-B. Dit is heel lastig mogelijk kun je in die omstandigheden gewoon niet matchen. Het wordt kennelijk veroorzaakt door boven/onderdrift. Indien duidelijk bemerkt wordt dat de lijn tussen dobber en hengel de dobber van zijn plek trekt moet de lijn uit het water (bolo hengel) of de lijn dieper in het water liggen (zwaardere lijn)of dunnere lijn
De dobber voorzien van een dunnere bovenantenne zodat bovendrift er minder vat op krijgt.
Lood meer verdelen over de lijn om mogelijk een evenwicht te vinden tussen de drift in de diverse waterlagen.
Nog zwaarder vissen, durf gewoon 30 gram te pakken en zet voldoende op de grond maar niet als bulk maar schuif bijv. aaa's naar beneden (ca. 10cm uit elkaar laten staan tot er voldoende op de grond ligt.Reageer
-
ja, natuurlijk, je kan net zo lang doorgaantot je stabiliteit hebt bereikt, echter je kan je afvragen hoe efficient je dan nog vist, en of het dan nog wat oplevert..Wat betreft het probleem van Markman-B. Dit is heel lastig mogelijk kun je in die omstandigheden gewoon niet matchen. Het wordt kennelijk veroorzaakt door boven/onderdrift. Indien duidelijk bemerkt wordt dat de lijn tussen dobber en hengel de dobber van zijn plek trekt moet de lijn uit het water (bolo hengel) of de lijn dieper in het water liggen (zwaardere lijn)of dunnere lijn
De dobber voorzien van een dunnere bovenantenne zodat bovendrift er minder vat op krijgt.
Lood meer verdelen over de lijn om mogelijk een evenwicht te vinden tussen de drift in de diverse waterlagen.
Nog zwaarder vissen, durf gewoon 30 gram te pakken en zet voldoende op de grond maar niet als bulk maar schuif bijv. aaa's naar beneden (ca. 10cm uit elkaar laten staan tot er voldoende op de grond ligt.
inderdaad een bolo of een ultralange match geeft je wat meer mogelijkheden, dikwijls is de stroomrichting omgekeerd evenredig aan de windrichting en door de lijn boven het water te houden fingeert ie als rem, maar mijn ervaring is zeker in zandgaten,(en graag commentaar als anderen andere ervaring hebben) dat in het bizonder met brasem een zeer stabiele aanbieding essentieel om ze te verleiden.Reageer
-
Nog zwaarder vissen heeft ook niet mijn voorkeur. Maar goed, dit is vooralsnog meer een gevoelsmatige kwestie aangezien ik zelden sessies heb gehad met zeer zware sliders, laat staan goed gevangen. Ben er al wel achter dat zeer strak uitloden van zware sliders een vereiste is.
Er schoot me gister iets te binnen. Zou de sterke zijdelingse verplaatsing van de slider, veroorzaakt kunnen worden door de circulatie van verschillende waterlagen? De bovenlaag koelt inmiddels behoorlijk af ten opzichte van de onderlaag. Het betrof namelijk een afgesloten zandput, dus ik was nogal verrast door dit fenomeen.Reageer
-
Als je op zo'n diepte vist moet je met een slider vissen en deze laten schuiven. Er moet weinig lood in de dobber zitten en veel lood bij de grond. Met de voorgelode in de winkel verkrijgbare exemplaren kun je niet op die dieptes vissen. Door weinig voorverzwaarde dobbers zal de montage mooi op de plaats blijven liggen en niet wegdrijven.
In de Lithse Ham wordt ook altijd zo gevist en als je alles goed uitlood vang je met dobbers van 20 grams ook prima vis. Op 25 meter kun je met een 8 of 10 grams slider prima vissen. eventueel een klein loodje no 6 of 8 op de onderlijn als er veel trek staat.
Ik vind dit persoonlijk een erg mooie manier van matchvissenSjaak van VoordenReageer
-
Je kunt ook eens probeen een lange pen ,maar de pen niet als pauwenveer maar een lange carbon 0.8mm met een slyder onder ligaam en op de punt kant en klare topjes
De eerste 25 cm carbon geeft minder weerstand in het water zodat je al minder druk op de lijn krijgt .
Ik heb ermee (door toeval) experiment mee gedaan en het overtrof mijn verwachting .
Daarom ben ik ook niet zo voorstander van vleugels op de pauwenveer .
er geeft Te veel weerstand op de dobber waardoor hij meer gaat wandelen dan vissen.
Een 20 grams boddy met een stuk carbon25 tot 30 cm , daar op van colmic een topje .
Probleem is al veelal opgelost .Groetjes
Johnny
Match
Feeder
StokReageer
-
Ik ga met jullie aanbevelingen aan de slag. Ik moet echter eerst mijn collectie met matchpennen bijwerken, vrees ik. Dat zware spul heb ik niet. Sjaak, ik heb de vorige keer een 17 grams slider van Maver gebruikt, waarvan 5 voorgelood. Deze pen was dus nog steeds te licht onder de gegeven omstandigheden?
Bedankt voor jullie reacties.Reageer
-
Ik kon me al goed een voorstelling maken van wat je bedoelde. Maar jullie maken zeker zelfs je sliders? Dat materiaal kan ik volgens mij niet aankomen. Die hele dunne lange antenne kon wel eens de oplossing zijn. Klinkt erg aannemelijk.Reageer
-
Als je de site van Ronald (pennenbouwer) bekijkt of een mail stuurt dan zal hij je voledig uit kunnen leggen wat je nodig hebt en kunnen leveren .Dit draatje staat ook op het forum
Je kunt zelf met een accu boor dobbers bouwen tuurlijk kan je een draaibank aanschaffen en weet ik allemaal wat .
Zo gek ben ik nu eenmaal, maar niet iedereen kan dat en dat hoeft ook niet .
Geloof me maar je eerste vis aan je eigen dobber is een KICKGroetjes
Johnny
Match
Feeder
StokReageer
-
Je kunt ook eens probeen een lange pen ,maar de pen niet als pauwenveer maar een lange carbon 0.8mm met een slyder onder ligaam en op de punt kant en klare topjes
De eerste 25 cm carbon geeft minder weerstand in het water zodat je al minder druk op de lijn krijgt .
Ik heb ermee (door toeval) experiment mee gedaan en het overtrof mijn verwachting .
Daarom ben ik ook niet zo voorstander van vleugels op de pauwenveer .
er geeft Te veel weerstand op de dobber waardoor hij meer gaat wandelen dan vissen.
Een 20 grams boddy met een stuk carbon25 tot 30 cm , daar op van colmic een topje .
Probleem is al veelal opgelost .
Hey lolo,
Jij hebt vrijwel dezelfde dobber uitgevonden als de "Zorro" van Sarfix. Kijk maar eens op bladzijde 88 van deze online catalogus;
Of hebben zij het ideetje van jou gejat??
Een tijdje terug had Van Eik dobbers ook zoiets in z'n assortiment met zelfs een dubbeldrijflichaam.Reageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

Reageer