keuze matchhengel shimano?
Collapse
X
-
-
Die molen is veel te zwaar :-) Op een match hoort een 4000 molen. Ook het baitrunner systeem maakt de molen onnodig zwaar en je hebt er verder niks aan.
Als je aan het budget van een xtea denkt dan zou ik voor een Twinpower 4000 xtrb gaan (slip achterop) of een Stradic of Technium fb 4000 met slip voorop. Deze laatste molens zijn degelijker dan een molen met slip achterop. Voor het slideren gebruik je 14/00 hoofdlijn met 18/00 voorslag. Ik gooi 14/00 altijd door. Als ik kort vis of met gunstige wind, dan vis ik meestal met 18/00 rechtdoor. dan kun je sneller vissen.Carpe DiemReageer
-
Ik zou voor een speedmaster 420 FA gaan. Ik ben ook in bezit van een 450 spm; een prima hengel maar heeft toch wat weg van een zwabberstok. De 420 FA vind ik het mooist voor het slideren. Ook pennen van rond de 20 gram gooit hij zonder problemen een heel eind.
Wat de molen betreft zou ik voor een 4000 maatje gaan. Dit kan een shimano stradic zijn maar ook de andere series zijn prima. Ik vis zelf erg veel met 20/00.Dik zullen velen misschien zeggen. Maar dit is een tip die ik van Alan Scotthorne heb gehad want ik had destijds regelmatig last van knopen. Bij 20/00 verdwijnen die als sneeuw voor de zon.Reageer
-
Ik vraag me dan af, hoe je montage is wanneer je met de slider gaat vissen?Ik zou voor een speedmaster 420 FA gaan. Ik ben ook in bezit van een 450 spm; een prima hengel maar heeft toch wat weg van een zwabberstok. De 420 FA vind ik het mooist voor het slideren. Ook pennen van rond de 20 gram gooit hij zonder problemen een heel eind.
Wat de molen betreft zou ik voor een 4000 maatje gaan. Dit kan een shimano stradic zijn maar ook de andere series zijn prima. Ik vis zelf erg veel met 20/00.Dik zullen velen misschien zeggen. Maar dit is een tip die ik van Alan Scotthorne heb gehad want ik had destijds regelmatig last van knopen. Bij 20/00 verdwijnen die als sneeuw voor de zon.Groet,
Foxdonut
www.wedstrijdvisser.com
Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....Reageer
-
Ik heb een bulk waarop de dobber rust. Daaronder één of twee valloodjes en daaronder weer een warteltje waaraan de onderlijn zit.Reageer
-
Met slideren gebruik je een dobber die niet veel voorverzwaard is. Er moet wel een paar gram voorverzwaring in zitten anders gaat de dobber klimmen in de lijn en kun je helemaal niet meer gooien. De montage is meestal erg simpel. Je dobber schuift en rust op een wartel. daaronder een loodlijn die net iets langer is dan de dobber. Op de loodlijn plaats je de olivetti en onder de loodlijn komt je onderlijn. Op zich is het niet zo'n moeilijke manier van vissen.
Die olivetti's met ankers werken met veel wind goed. Als je veel trek/stroming op het water hebt moet je wel kunnen zorgen dat je dobber niet onder drijft. Als je dit soort dingen nodig hebt kun je beter een feeder uitpakken. Met windkracht 5 of 6 vanaf de zijkant is matchen niet echt leuk meer. Die ankerloodjes gebruikte Ton Ruijs met de MM en die omstandigheden waren toen bedroevend.....
Op de Maas kun je volstaan met een 420FA. Een 450 FA kan ook en is in mijn ogen de beste hengel voor het slideren op afstanden vanaf 30 meter met dobbers vanaf 15 gram. Als molel zou ik een type 4000 molen nemen. Een 5000 is wat lomp onder een matchhengel maar het kan natuurlijk altijd.Sjaak van VoordenReageer
-
Sorry dat ik wat afdwaal van de originele discussie. Ik had nog een vraag mbt de slidermontage. Wat is in jullie ogen (matchvissers) de beste montage.Met slideren gebruik je een dobber die niet veel voorverzwaard is. Er moet wel een paar gram voorverzwaring in zitten anders gaat de dobber klimmen in de lijn en kun je helemaal niet meer gooien. De montage is meestal erg simpel. Je dobber schuift en rust op een wartel. daaronder een loodlijn die net iets langer is dan de dobber. Op de loodlijn plaats je de olivetti en onder de loodlijn komt je onderlijn. Op zich is het niet zo'n moeilijke manier van vissen.
Die olivetti's met ankers werken met veel wind goed. Als je veel trek/stroming op het water hebt moet je wel kunnen zorgen dat je dobber niet onder drijft. Als je dit soort dingen nodig hebt kun je beter een feeder uitpakken. Met windkracht 5 of 6 vanaf de zijkant is matchen niet echt leuk meer. Die ankerloodjes gebruikte Ton Ruijs met de MM en die omstandigheden waren toen bedroevend.....
Op de Maas kun je volstaan met een 420FA. Een 450 FA kan ook en is in mijn ogen de beste hengel voor het slideren op afstanden vanaf 30 meter met dobbers vanaf 15 gram. Als molel zou ik een type 4000 molen nemen. Een 5000 is wat lomp onder een matchhengel maar het kan natuurlijk altijd.
Die met loodlijn of de montage waarbij de slider rust op het bulklood, of maakt er weinig verschil?Groet,
Foxdonut
www.wedstrijdvisser.com
Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....Reageer
-
Ik zou meestal kiezen voor de montage met loodlijn, dat werkt meestal, bijna altijd prima. De montage met de dobber op de lijn werpt strakker als het hard waait maar je dobbers beschadigen ook veel meer omdat het lood er tegen aan komt met gooien.
Of er veel verschil is wat aaspresentatie betreft weet ik niet, dat zal afhangen of je met 1 bulk vis of dat je er nog wat losse loodhagels onder zet.
Als ik zelf moet kiezen, kies is voor de loodlijn die 5 cm langer is dan de dobber.Sjaak van VoordenReageer
-
Dobber direct op het lood is niet nodig. Het werpt misschien beter, maar ik vind het praktischer om voor iedere dobber een loodlijntje te hebben. Dat is ideaal als je even van dobber wilt wisselen. Als je de dobber op de bulk laat rusten heb je die vrijheid niet. Of je moet een dobber hebben die je met 1 bulk kunt uitloden, maar dat is zelden het geval tenzij je ze met looddraad gaat tunen. Dit laatste is voor mensen die veel tijd over hebben :-) Aaspresentatie varieer je dmv loodhagels en afstand bulk bodem.
Vind je dat fijner dan 1.5 keer de dobberlengte Sjaak?Carpe DiemReageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

Reageer