hulp bij keuze vaste stok

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • wallage
    Newbie

• 22-06-2010
    • 17
    • rosmalen

vandaag in tilburg naar vlemmix geweest.
    Hier onder andere de spro cresta s20 in mijn handen gehad.
    Ik vond dit een erg prettige stok. Helaas hadden ze niet een s18 BS liggen want hier was ik ook wel geïnteresseerd in geweest.
    verder ook enkele shimano stokken geprobeerd maar binnen mijn prijs range vond ik alleen de exage bx allround nog een fijne stok. dit was echter het 10 meter model dus niet helemaal eerlijk te vergelijken met de 11 meter spro.

Misschien morgen kijken of ik ergens in de buurt een 11 meter shimano kan vinden en dan de knoop door hakken.

Thanks voor de shimano aanbieding.

Reageer

• jodoti
      Vrije witvisser

• 03-02-2007
      • 207
      • Tilburg

Ik vis zelf al enkele jaren met de Shimano Exage AX 13 mtr.
      Ben hierover erg te spreken, ook al is dat natuurlijk persoonlijk.
      Afgelopen Dinsdag had ik pech, verloor mijn evenwicht en brak deel 5.
      Na vele gvd etc. snel naar Vlemmix Tilburg gereden om een nieuw deel 5 te bestellen.
      3 dagen later was dit nieuwe deel al binnen, en dat vind ik nou erg belangrijk.
      Op merken als (nee ik noem ze maar niet) moet je vaak weken wachten.
      En de handelaar speelt hierin ook een belangrijke rol.
      Toen ik Zaterdagochtend mijn nieuwe deel kwam halen, wist Roland mij te vertellen dat het niet eens besteld had hoeven worden, omdat ze gewoon op voorraad staan.
      Foutje van de stagaire dus, maar ik ben blij met deze supersnelle service.

Jodoti

Reageer

• Amadeus
        Knoeit wat aan het water.

• 02-09-2007
        • 1626
        • Westerlee

Oorspronkelijk geplaatst door wallage
        dit was echter het 10 meter model dus niet helemaal eerlijk te vergelijken met de 11 meter spro.
        Laat je niet van de wijs brengen van de aangegeven lengtes die op de stok staan.
        De Shimano kan net zo lang zijn als de Spro.
        Heb je ze naast elkaar gehad?
        Ik heb een shimano en een spro.
        De spro moet zijn 9,50 maar is in werkelijkheid "slechts" amper 9 meter
        De Shimano van 11,50 is ook daadwerkelijk 11,50.

De ene fabrikant telt de totale lengte van de losse hengeldelen bij elkaar op.
        De andere geeft de gehele lengte weer als de stok in zijn volle lengte is.
        Eigenlijk is het eerste een beetje verneukeratief, daar je de buslengte er nog vanaf moet trekken.
        Dus eigenlijk moet je haast gaan spreken van een bruto of netto lengte
        https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

Reageer

• wallage
          Newbie

• 22-06-2010
          • 17
          • rosmalen

Oorspronkelijk geplaatst door Amadeus
          Laat je niet van de wijs brengen van de aangegeven lengtes die op de stok staan.
          De Shimano kan net zo lang zijn als de Spro.
          Heb je ze naast elkaar gehad?
          Ik heb een shimano en een spro.
          De spro moet zijn 9,50 maar is in werkelijkheid "slechts" amper 9 meter
          De Shimano van 11,50 is ook daadwerkelijk 11,50.

De ene fabrikant telt de totale lengte van de losse hengeldelen bij elkaar op.
          De andere geeft de gehele lengte weer als de stok in zijn volle lengte is.
          Eigenlijk is het eerste een beetje verneukeratief, daar je de buslengte er nog vanaf moet trekken.
          Dus eigenlijk moet je haast gaan spreken van een bruto of netto lengte
          Ik heb ze niet naast elkaar gehouden om te vergelijken maar de shimano leek ook een stukje korter.

Reageer

• wallage
            Newbie

• 22-06-2010
            • 17
            • rosmalen

iedereen bedankt voor alle reacties en info.
            Ik heb zojuist de knoop door gehakt en een spro cresta s20 besteld.
            Vond het een fijne stok en verschil met shimano (nog) niet het prijs verschil waard.

Nu komt het volgende hoofdstuk alle rand-spullen aanschaffen.
            Denk dat ik eerst met een kikker wil gaan vissen. Dan hoef ik niet in de hengel te zagen en als het niet bevalt kan ik altijd nog een elastiek erin zetten.
            Ben al druk aan het speuren op hengelspullen.nl naar een zitkist en andere spullen.
            Tevens druk aan het lezen over dobbers/dikte lijnen/afleg steunen/ enz......

Dit weekeind zal ik hem nog niet in huis hebben maar volgende week ga ik hem zeker testen.

Reageer

• wallage
              Newbie

• 22-06-2010
              • 17
              • rosmalen

gister avond is hij binnen gekomen.
              Eerst een halve studie hoe hij nou eigenlijk in elkaar gezet moet worden.
              (ik heb nog nooit een andere vaste stok vast in elkaar gezet behalve zo'n kinder bamboe ding)

Tijdens het in elkaar zetten was ik bang voor beschadigingen en vroeg mij dan ook af hoe strak je de oversteek moet aanduwen.

Toen alles een keer in elkaar gezeten had (ik heb hem nog niet op volle lengte in elkaar gezet omdat dat niet in mijn woonkamer past ) weer alles opgeborgen.
              Het viel mij nu pas op dat de hengel standaard met een holle top wordt geleverd dus beginnen met een kikker zoals ik eerder had geschreven is geen optie.

Vandaag of morgen naar een lokale visboer om wat tuigjes en spullen te halen en tevens een elastiek te laten plaatsen.

Ben heel benieuwd hoe hij vist. Dit weekeind gaat het er zeker (minstens) een keer van komen.

Reageer

• Amadeus

• 02-09-2007
                • 1626
                • Westerlee

Holle top en kikkers geen optie?
                Leg eens uit?
                Al mijn toppen zijn hol en ik heb kikkers.

De beslissing waarom kikkers of elastiek is een overweging die je voor je zelf moet maken door de voors
                en de tegens ( welks voor jou van belang zijn ) tegen elkaar af te strepen.

Ik heb jaren met kikkers gevist, totdat iemand dacht dat ie het licht had gezien, vele voordelen en eigenlijk bijna geen nadeel.
                Na 2 jaar te hebben gevist met elastiek ben ik weer terug naar kikkers.
                Teveel tuigen over elke lengte/diepte weer een plank en kwam steeds meer bij.
                De voorslag kon ik alleen maar goed krijgen door of een stuk van de lijn af te knippen of een stuk er bij aan te knopen.
                Dat je er dikkere vissen mee kon vangen? Ik heb nog geen vis verspeeld door wel of niet met stiek te vissen.
                Dunner? ja je kunt dunner vissen met stiek, maar ik vis ook met 8/100 zonder stiek en verspeel nagenoeg niets.
                Stiek vergt wat meer onderhoud en dient om de zoveel tijd vervangen te worden, kikkers niet.
                Als je vast zit aan de bodem is met stiek een drama terwijl het met kikkers een korte ruk afdoende is.
                De dril is wel leuker en duurt zeker langer dan nodig.

Meestal wordt de stiek ingepraat door de huidige generatie winkeliers en door het zien van anderen.
                En weten dus niet de voor en/of nadelen van deze meestal door anderen opgelegde keuze.
                Ga het voor je zelf na of beter ervaar beiden.
                Maar maak wel een zelf overwogen keus.

Reageer

• wallage
                  Newbie

• 22-06-2010
                  • 17
                  • rosmalen

Oorspronkelijk geplaatst door Amadeus
                  Holle top en kikkers geen optie?
                  Leg eens uit?
                  Al mijn toppen zijn hol en ik heb kikkers.
                  Ik dacht dat een kikker niet kon worden gebruikt i.c.m. een holle top maar dit is niet waar?
                  Dan ga ik als nog voor de kikker.

Vind het toch wel makkelijk om niet al te veel tuigjes te moeten maken.
                  En als ik het niks vind kan ik altijd nog een elastiek (laten) plaatsen.
                  Bedankt voor je reactie anders was ik zeker voor het elastiek gegaan.
                  Moet je met een holle top nog iets op de top zetten om met kikker te kunnen vissen of is een silicone slangetje voldoende?

Reageer

• Boschje
                    Komt net kijken

• 06-05-2010
                    • 99
                    • Veghel

Misschien heb ik het bij het verkeerde eind, maar zijn die holle toppen juist niet voor het vissen MET elastiek? Ik zou met zo'n top niet willen vissen met een kikker. Die zijn namelijk veel stugger omdat ze (denk ik dus) alleen voor het gebruik met elastiek zijn. Ik vis zelf met Colmic en ik weet dat daar gewone ouderwetser top-deeltjes voor te krijgen zijn. Ik heb ze pas vastgehad in de winkel en die zijn veel flexibeler.

Qua tuigen maken, inderdaad.... Ik heb ook al mijn tuigjes op minimaal 2 lengtes. Dat gezegd, je verspeelt echt minder met elastiek.. Grote brasems met of zonder elastiek maakt me niet veel uit... Maar voor bijvangst als groet zeelt en kleinere karpers heb ik het zeker nodig (en die bijten hier nogal eens)!

Nick

Reageer

• Harpie
                      Specimen Hunter
                      • 13-02-2003
                      • 1009
                      • Emmen

Ik dacht dat een kikker niet kon worden gebruikt i.c.m. een holle top maar dit is niet waar?
                      Dan ga ik als nog voor de kikker.

Vind het toch wel makkelijk om niet al te veel tuigjes te moeten maken.
                      En als ik het niks vind kan ik altijd nog een elastiek (laten) plaatsen.
                      Bedankt voor je reactie anders was ik zeker voor het elastiek gegaan.
                      Moet je met een holle top nog iets op de top zetten om met kikker te kunnen vissen of is een silicone slangetje voldoende?
                      Als je niet met elastiek wilt vissen, dan zou ik er wel een versneden topje in laten zetten.

Gr,
                      Harpie
                      https://www.prestonfishing.nl/

Reageer

• Amadeus

• 02-09-2007
                        • 1626
                        • Westerlee

Zoals Harpie zegt is natuurlijk beter, een versneden top erin.
                        Ik heb alleen in de tip van mijn spro een glasvezelspriet gestoken, in mijn shimano niet.
                        Glasvezeltip was van een oude feedertip ( bijkomen voordeel hij is knalrood, voor als ik weer zit te dromen ).
                        Qua stugheid heb ik geen last, en als toprubber gebruik ik ouderwets fietsventiel.
                        Moet er wel bijzeggen dat mijn toprubbers in al mijn tuigen zijn verwerkt, dus niet op de tip zelf.

Zoals ik mijn lijnen heb ( van haak af gezien ) onderlijn.....loodbezetting....dobber....toprubber ......

Als ik van tuig verwissel, verwissel ik dus ook mijn toprubber.
                        Wel om denken, de meeste vergeten dat gauw en af en toe ik ook..
                        Als je je tuig om de kikkers wikkeld en daarna je toprubber om de tip schuift, alvorens je de rubber erom schuift even een paar slagen om de topdeel heen wikkelen.
                        Dit is om het "pijl en boog" effect te voorkomen en wordt de kracht over de tip verdeelt.

Voor het verspelen van de vis moet ik zeggen dat ik ook gewoon zeelt en kleine karper naar binnen trek.
                        Het is gewoon even een kwestie van gedult en als het moet gewoon even meelopen. ( of zoals wij dat zeggen even de hond uitlaten in het water ).

Reageer

• wallage
                          Newbie

• 22-06-2010
                          • 17
                          • rosmalen

gisteren bij 'het lisje' in oirshot wezen vissen.
                          Erg leuke plas. Mooie ruime stekken en de auto is dicht bij de plek te parkeren waardoor je geen eind hoeft te lopen met al je spullen.

Maar goed genoeg over de visstek.
                          Alles begon nog een beetje onwennig. Ik had de avond ervoor al tuigjes gemaakt van 4 meter alleen moest ik nog de dobbers uitlooden. Toen moest ik de diepte bepalen. Dit was voor iemand die nog nooit met een stok langer dan 4 meter heeft gevist een hele klus. steeds de delen in/uit elkaar halen, dobber verschuiven en weer proberen. Maar uiteindelijk was dit ook gelukt en kon het vissen beginnen. Voor een eerste probeer sessie heb ik de hengel niet op volle lengte gebruikt (om ook het afsteken te leren). Wat is de stok licht en strak. Ik ben er heel tevreden mee. Heb als bonus ook nog goed vis gevangen.

Helaas toen ik ging opruimen ontdekte ik een scheurtje in het 7de deel van de hengel. Hierover al contact opgenomen met de winkel maar moet hun antwoord even afwachten. Ik neem aan dat dit gewoon onder garantie valt.

Nogmaals dank voor alle adviezen en wie weet tot aan de waterkant.

Reageer

• Rolla
                            Allroundvisser

• 03-05-2009
                            • 2439
                            • Ter Apel

gisteren bij 'het lisje' in oirshot wezen vissen.
                            Erg leuke plas. Mooie ruime stekken en de auto is dicht bij de plek te parkeren waardoor je geen eind hoeft te lopen met al je spullen.

Maar goed genoeg over de visstek.
                            Alles begon nog een beetje onwennig. Ik had de avond ervoor al tuigjes gemaakt van 4 meter alleen moest ik nog de dobbers uitlooden. Toen moest ik de diepte bepalen. Dit was voor iemand die nog nooit met een stok langer dan 4 meter heeft gevist een hele klus. steeds de delen in/uit elkaar halen, dobber verschuiven en weer proberen. Maar uiteindelijk was dit ook gelukt en kon het vissen beginnen. Voor een eerste probeer sessie heb ik de hengel niet op volle lengte gebruikt (om ook het afsteken te leren). Wat is de stok licht en strak. Ik ben er heel tevreden mee. Heb als bonus ook nog goed vis gevangen.

Helaas toen ik ging opruimen ontdekte ik een scheurtje in het 7de deel van de hengel. Hierover al contact opgenomen met de winkel maar moet hun antwoord even afwachten. Ik neem aan dat dit gewoon onder garantie valt.

Nogmaals dank voor alle adviezen en wie weet tot aan de waterkant.
                            Ik vis sinds dit jaar met een 9.50 mtr Shimano Nexave BX en deze was ook al voorbereid voor elastiek. Bij aanschaf heb ik er kikkertjes op laten zetten en is er een versneden top voor in gekomen, omdat ik altijd met kikkertjes gevist hebt. Toch heb ik een paar weken na aanschaf de eerste 3 delen extra besteld en het eerste deel laten voorzien van elastiek. Het bevalt me tot op heden zo goed dat ik nog nooit weer met kikkertjes gevist heb.

Ik viste voorheen altijd met een 6 meter insteekhengel met simpele tuigen, maar door de aanschaf van de nieuwe hengel moest ik ook nieuwe tuigen gaan maken. Ik ben er eens in gedoken en kwam tot de conclusie dat er aan mijn tuigen nog het e.e.a. te verbeteren viel. Vooral wat betreft dobberkeuze en loodzetting. Dat heeft mij er toe gezet om alles nieuw aan te schaffen en compleet nieuwe tuigen te maken.

Ik heb nu een doos met 7 tuigen met een lengte van 3 hengeldelen voor het elastiek vissen en een doos met 7 tuigen voor het vissen met kikkertjes. Mocht ik nu op een water komen waar het dieper is dan 3 delen dan pak ik een tuig die bedoeld was voor het vissen met kikkers en pas daar de lengte van aan.

Ik lood de tuigen bij het maken al uit in een regenton of grote bloemenvaas.

Dat in en af steken wen je snel genoeg aan. Na een paar keer met de hengel gevist te hebben was ik er al aan gewend.
                            Vaste stok | Match | Feeder

Reageer

• preston-freak
                              wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
                              • 1834
                              • Oss

Woensdagavond 21 juli is er 25% korting bij Vlemmix/Raven!
                              Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• Kosmozz
                                Match en Feeder
                                • 25-07-2005
                                • 1959
                                • Hannut

Je kunt nog altijd beter naar Voorhuis gaan, standaard 50% korting op Shimano stokken ;-)
                                Carpe Diem

Reageer

Working...