Nieuwe vaste stok

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • maai
    Newbie

• 06-10-2010
    • 8
    • groningen

Nieuwe vaste stok

Sindskort ben ik weer an het witvissen, en dan vooral met de feeder. Maar ik wil ook weer met de vaste stok gaan vissen. Wat is er nou mooier dan een goed afgelood dobbertje te zien weglopen na een aanbeet?
    Op dit moment heb ik een telescopische vaste stok van 5 meter, maar ik wil eigenlijk wat anders. Omdat ik student ben heb ik een zeer beperkt budget. De volgende hengels heb ik gevonden die passen binnen mijn budget:

en

Meestal vis ik op zwakstroomende vaarten, plassen en stadsvijvers. Ook wil ik viswedstrijden van de lokale visclub mee gaan vissen en als dat goed bevalt misschien ook wedstrijden georganiseerd door de federatie.
    Ik weet dat er betere merken zijn, maar die vallen allemaal buiten mijn budget. Ik twijfel ook een beetje aan de lengte van de hengel, 9,5m of een 11m.
    Is elastiek in de top een goede keuze? Meestal vang ik voorn en brasem en ook heel vaak een dikke zeelt, ik vis dan met 14/00 hoofdlijn en een 10/00 of 8/00 onderlijn.

Alvast bedankt voor het meedenken en de eventueele reacties!
  • maai
    Newbie

• 06-10-2010
    • 8
    • groningen

Wat ik dus eigenlijk wil weten, welke hengel zou de beste keus zijn en welke lengte kan ik het beste kiezen.

(ik kon het eerste bericht niet meer bewerken, vandaar dit tweede bericht)

Reageer

• speciman
      zo kalm als een zalm

• 07-05-2010
      • 347
      • maas

mischien effe googlen voor recensie en of er goed of juist slechte ervaringen zijn opgeschreven!
      zover ik het kan zien zijn ze wel redelijk het zelfde, dus of hij veel zal uitmaken[helaas als je ze besteld kan je ze niet eerst vasthouden en het een beetje aanvoelen]

succes!!

Groetjes speciman

Reageer

• preston-freak
        wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
        • 1834
        • Oss

Met een beperkt budget zou ik gaan voor 11.00m spro tijdens een 20% kortingsdag ofzo.
        Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• Bollekneiter
          Met enige kennis...

• 11-02-2010
          • 479
          • Amsterdam

Als je hier in de vijvers in Groningen vist dan kan elastiek zeker geen kwaad ivm het karperbestand.

En tja, 9.5 of 11m? Ik heb jaren goed gevangen op 9 meter. Meestal is 9 meter wel voldoende om vis te kunnen vangen. Volgens mij maakt het niet zoveel uit welke van de 2 hengels je kiest.
          Je zou naar Titus Blom hengelsport kunnen gaan en je daar laten adviseren, daar werken mensen die er verstand van hebben.

Reageer

• maai
            Newbie

• 06-10-2010
            • 8
            • groningen

Bedankt voor de reacties!

Oorspronkelijk geplaatst door speciman
            mischien effe googlen voor recensie en of er goed of juist slechte ervaringen zijn opgeschreven!
            zover ik het kan zien zijn ze wel redelijk het zelfde, dus of hij veel zal uitmaken[helaas als je ze besteld kan je ze niet eerst vasthouden en het een beetje aanvoelen]
            Via google heb ik niet zoveel kunnen vinden over deze specifieke hengels. IIk ga zelf naar de winkel om ze in ieder geval vast te houden en te kijken hoe ze hand liggen.

Met een beperkt budget zou ik gaan voor 11.00m spro tijdens een 20% kortingsdag ofzo
            Mooie hengels van Spro, maar zelfs met die korting gaan ze nog boven mijn budget. Als het vissen me blijft bevallen en ik student af ben komen dat soort hengels meer in beeld.

Als je hier in de vijvers in Groningen vist dan kan elastiek zeker geen kwaad ivm het karperbestand.
            De vijvers die ik bevis bevatten ook veel karper en ook veel dikke zeelt. Ik vang altijd en overal zeelt (die beesten zoeken mij op denk ik) dus ik ga dan voor elastiek.

En tja, 9.5 of 11m? Ik heb jaren goed gevangen op 9 meter. Meestal is 9 meter wel voldoende om vis te kunnen vangen. Volgens mij maakt het niet zoveel uit welke van de 2 hengels je kiest.
            Je zou naar Titus Blom hengelsport kunnen gaan en je daar laten adviseren, daar werken mensen die er verstand van hebben.
            Als de beide hengels niet zo gek veel verschillen ga ik denk ik voor de 11m variant, ik dan ook op 9m vissen met de mogelijkheid om ook op 11m te vissen.
            Even langs gaan bij die hengelsportzaak kan ook geen kwaad natuurlijk.

Reageer

• Kosmozz
              Match en Feeder
              • 25-07-2005
              • 1959
              • Hannut

Bel Voorhuis eens in Albergen. Zij verkopen shimano vaste stokken voor 50% van de adviesprijs. Jurgen heeft vast nog wel een hengel voor je liggen.

Groet,
              Dennis
              Carpe Diem

Reageer

• preston-freak

• 12-04-2008
                • 1834
                • Oss

Ik vind 60 euro voor een vaste hengel eigenlijk wel een erg krap budget. Het is maar net hoeveel je voor je hobby over hebt, op mijn 16e kocht ik er 1 voor 900 gulden. Daar moest ik behoorlijk wat krantjes voor rondbrengen, maar ik heb er wel zo'n 7 jaar plezier van gehad. Een wedstrijdvisser mag de lat best hoger leggen dan een mooiweervisser die 3x per jaar gaat vissen. Ik zou even doorsparen, want voor zo'n 250,- heb je een veel betere hengel en meer keuze, te denken aan een JVS Opticon tijdens de kortingsdag van volgende week of een nog betere hengel bijv. Shimano tijdens een eindejaarsopruiming.

Reageer

• The Frisian Viking
                  NHSF Erelid
                  • 27-06-2006
                  • 5454
                  • Feânwalden

Ga naar de hengelsportbeurs in Utrecht, hier zijn de echte koopjes te vinden.
                  Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

ik knibbelje foar gjin ien

The Frisian Viking

Reageer

• Rolla
                    Allroundvisser

• 03-05-2009
                    • 2439
                    • Ter Apel

Howel ik de X2 vaste stokken van Vlemmix/Raven nooit in handen heb gehad raad ik je af deze te kopen. Voor dat geld mag je geen kwaliteit verwachten. Je kunt beter zoals preston-freak aangeeft even doorsparen, zodat je de mogelijkheid hebt om bijv. een Spro of Shimano aan te schaffen. Als jij serieus wedstrijden wilt gaan vissen dan zou ik persoonlijk geen losse stok kopen, maar een z.g.n. pack. Pack betekent dat er extra delen bij zitten zoals een extra topset en cuppingkit.

Ik ben zelf begin dit jaar overgestapt van een 6 meter composite carbon vaste stok naar een Shimano Nexave BX 950. Dit is een 9.50 mtr oversteekhengel die geschikt is voor elastiek. Ik vis geen wedstrijden, maar ik heb er wel een extra topset bij gekocht, zodat ik met elastiek kan vissen of met de ouderwetse kikkertjes.
                    Vaste stok | Match | Feeder

Reageer

• maai
                      Newbie

• 06-10-2010
                      • 8
                      • groningen

Bedankt voor jullie input! Ik denk er nog even over na wat ik ga doen.
                      Nog een vraagje: elastiek in de top, verwijder je dat na het vissen of kun je dat het beste laten zitten?

Reageer

• The Frisian Viking
                        NHSF Erelid
                        • 27-06-2006
                        • 5454
                        • Feânwalden

Laten zitten die stiek
                        Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

ik knibbelje foar gjin ien

The Frisian Viking

Reageer

• preston-freak

• 12-04-2008
                          • 1834
                          • Oss

De topdelen met de stiek in een aparte tube bewaren, zodat het water beter uit de top loopt en het kan drogen, maar voor alle hengeldelen geldt dat ze droog moeten worden na het vissen.

Reageer

• maai
                            Newbie

• 06-10-2010
                            • 8
                            • groningen

Ok dus het elastiek laten zitten en de hengeldelen uit elkaar leggen zodat ze drogen. Maar als je elastiek hebt in de top en het 2e deel, hoe berg je dat dan op? Kun je die delen in elkaar laten zitten? Heb je daar een apparte koker voor nodig o.i.d.?

Reageer

• Opperprutser
                              Van Alver tot Zeelt

• 27-08-2010
                              • 99
                              • Roswinkel

Oorspronkelijk geplaatst door speciman

succes!!

Groetjes speciman
                              Niet als kritiek (nou ja, een beetje!) Maar dit forum is toch de Google van de sportvisserij. Heb je een vraag dan zoek je eerst via de zoekfunctie en vind je daar je antwoord niet dan stel je een nieuwe vraag. Verwijzen naar Google is de kracht en kennis binnen dit forum ontkennen.
                              Het uiteindelijk doel is dat als een sportvisser die nog geen lid is van dit forum een vraag stelt aan de Goden van Google hij doorgestuurd wordt naar een onderwerp op dit forum!
                              Als je dan toch wil vissen, doe het dan met echte hengels!

Reageer

Working...