Arca Twin-Carbon Crusader 1500-820 : elastiek plaatsen of niet?

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Nabuc
    Newbie

• 21-08-2026
    • 1
    • Kortrijk

Arca Twin-Carbon Crusader 1500-820 : elastiek plaatsen of niet?

Goede morgen,
    Ik ben een zeer sporadische visser, die nu door zijn kleinkinderen die op vakantie het vissen ontdekt hebben, gevraagd wordt om met hen te gaan vissen. Dit heb ik ondertussen een paar keer gedaan, en nu wil ik mijn materiaal wat op orde brengen.
    Ik heb lang geleden de Twin Carbon Crusader 1500-820 gekocht. Die was toen niet zo goedkoop. Nu ben ik lid geworden van een hengelclub (Drie Hofsteden Vissers te Kortrijk), die een visvijver beheert waar nogal wat karper opzit. Gisteren was ik in een hengelzaak waar ze mij meedeelden dat mijn hengel niet geschikt is om op karper te vissen, en meer nog dat hij op een eerste aanbeet mogelijk zou kunnen sneuvelen.
    Vandaag worden die hengels met uiterst dun topeind en kikkertjes niet meer verkocht. Alles blijkt nu elastiek te zijn. Voor vaste stoken althans. Ik heb mij daar uitvoerig over ingelezen, vooral op dit forum. Vooral het draadje "Vaste montage of toch elastiek", gestart door John67 vond ik interessant en zeer leerrijk. Het dateert echter van 2021, en is misschien ook reeds achterhaald, vooral wat betreft de koopadviezen die erin staan.
    Nu vraag ik mij af of het zinvol is om mijn hengel om te bouwen. Volgens dezelfde winkelier kan ik mijn hengel behouden om op kanalen waar minder karper zit, nog te gaan vissen op voorns, brasem edg.
    Nadeel van de ombouw naar elastiek zou namelijk zijn dat ik een goede meter van de totale lengte zou verliezen.
    Daarom overweeg ik de aankoop van een andere hengel. Bij de hengelzaak toonde men mij een Tubertini Crazy Andor LX 8m, voor de zeer schappelijke prijs van 105 euro.
    Mijn vraag is nu of die Tubertini een stap vooruit zal zijn tov. de Crusader of niet.
    Belangrijk is ook te vermelden hoe ik vis. Dit is mogelijk een beetje atypisch. Meestal trek ik erop uit met de fiets. Mijn visspullen passen in twee grote fietszakken acherop. Op de bagagedrager heb ik een vouwstoel, en een plooibaar schepnet mee, en mijn hengel draag ik in een foedraal op mijn rug. Met de fiets gaan vissen laat mij toe naar plekjes te fietsen waar je met de wagen moeilijk of niet bijkunt. Meestal zijn dat weinig bezochte en erg rustige plekjes. De hengel hou ik tijdens het vissen gewoon op mijn knie en in de hand. Vandaar mijn fixatie op een lengte van ongeveer 8 m. Ik ben niet van plan een grote viskist te kopen of een plateau met 6 poten, want dan ik kan de verplaatsingen met de fiets vergeten.
    Vandaar mijn vraag: De Crusader afzagen, of de Tubertini kopen?
    Alvast bedankt.
    Groet,
    Toon.
Working...