Beter brasemvissen (1)

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • eduardpost
    The Bream Buster

• 21-06-2007
    • 108
    • Veenendaal

Oorspronkelijk geplaatst door minimus
    De dobberkeuze is sterk afhankelijk van de te bevissen diepte. Hoe dieper hoe zwaarder. Voorwaarde is dat het aas stil aangeboden wordt. Onder de gegeven omstandigheden vis ik met een 0,8 tot 1 gram bij een waterdiepte van 2,5 tot 4 mtr. Maar als de vis echt aast wil ik ook wel eens een 0.6 eraan knopen of juist een 1,5 gram (je moet uitslaan naar beide kanten !!!) Mijn brasempennen zijn allemaal van Jean Desque die onder de vlag van Sensas te koop zijn. Erg goede pennen. Koop ze wel bij voorkeur met een stalen onderantenne.

Over de haakgrootte kan men boeken schrijven. Vast staat dat veel vissers denken dat grotere haken (veel aas) ook grotere vis oplevert. Dat is een misverstand. Men kan door goter aas wel grotere vis selecteren maar op een haak 16 kan men al een aardig stuksje aas aanbieden.
    Maar het gaat veel dieper. Bij koud weer en nachtvorst als de vis niet vooruit te branden is dan vis ik met 8-honderste en een haak 20/22 want dan willen brasems geen groot haakaas dito haak. Maar als de vis goed los is dan vis ik in de regel met een haak 16 en 14-honderste bovenlijn/14 honderste onderlijn en daar kun je gewoon heel goed en hele grote (laatste sessie 54/56/59cm) brasem mee vangen. Daarbij moet ik ook nog vermelden dat ik niet met elastiek vis, tenminste als de vis goed aast. Bij 8-honderste natuurlijk wel. Maar bij 14/14 nergens voor nodig en men verliest enorm veel tijd. De meeste brasemvissers bouwen teveel zekerheid in. Als je bij 14-honderste ook nog elastiek gaat plaatsen dan is dat leuk als je een incidentele zeelt of karper te verwerken krijgt maar als dat bij een incident blijft dan laat hem mijn onderlijn maar meenemen. Ik kwam voor de brasem nietwaar !!!
    Tussendoor vis ik dan met mijn topset ook met een haak 14 en bepaal op dat moment wat het beste vangt. Maar buiten de grootte van de haak is het variëren in haakaas ook van groot belang. Iemand die alleen met maden vist zal aanmerkelijk minder vangen dan iemand die de hele riedel aan aas bij heeft. Maar daarover later meer.

De afstand tussen verklikkerlood en haak is variabel te nemen. Ik start altijd met onderlijnen van 15 cm en het verklikkerlood op 15 cm. Het zit tegen de lus van de hoofdlijn. De grootte van het verklikkerlood kan variabel genomen worden naar gelang de zwaarte van de dobber. Maar ik hou het tussen een loodhagel nr 8/9/10 (de rest van mijn loodzetting is styllood) Verder kan mijn natuurlijk naar gelang de beten schuiven met het verklikkerlood, maar dan moet je ook schuiven met de dobber anders gaat het verhaal vissen zonder te peilen niet meer op !!!!
    Hey

ik vis ook met die manier, en met suc6.
    laatste 3 wedstrijden 2e geworden, alle keren grote brasem gevange.
    Alleen kvis met een onderlijn van 25 cm, dus ook met 25 cm op de grond.
    Kvis trouwens maar met 0,4-0,8gram.
    kvindt dat net iets fijner afgesteldstaan.
    Als de vis niet naar jou komt...
    moet jij naar de vis toe.

The Bream Buster

Reageer

Working...