Loodverdeling met vissen met de vaste stok.

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • tester
    Maas en Waal visser
    • 06-03-2004
    • 2596
    • Son

Hallo Eduard

een bulklood heeft een bepaalde zaksnelheid ,druppelvorm met de punt omhoog of bolvorm blijkt gemiddeld het besten

het schuifbulklood blijft op het stoppertje rusten bij een snelle aanbeet slaat de lijn door het lood ,zit het lood vast dan zijn de krachten op dat moment vele malen hoger

een schuifbulklood blijft zijn kracht behouden ook als de lijn even door het lood slaat

als bij een vast bulklood de vis na een aanbeet omhoog zwemt krijg je een opsteker de vis draagt dan het volle bulklood

als bij een schuifbulklood de vis na een aanbeet omhoog zwemt krijg je ook een opsteker maar de vis hoeft dan niet het volle lood te dragen
    het schuifbulklood gaat dan als katrol werken en zoekt zijn eigen punt op en word dan gedragen door de dobber en de vis

sorry Eduard
    90 gr en 180 gr was natuurijk bedoeld graden
    gr Gerard

Reageer

• Eduard
      Moderator
      • 11-08-2004
      • 3278
      • Sappemeer

Moi Tester,

Bulklood in druppelvorm is in theorie beter, maar ik gebruik ook rustig een reeks hagellood, zeker bij bijvoorbeeld het matchvissen met de slider.

Op het moment dat de lijn door het lood slaat bij een snelle aanbeet wordt de functie van het lood (de zwaartekracht) opgeheven en zal het de opwaartse kracht van de dobber niet meer compenseren, dus dat moet de vis zelf doen en juist dan zijn de krachten groter, immers de impuls van de aanbeet wordt overgebracht op de dobber, die juist een kracht omhoog uitoefent, tegengesteld aan de richting van de impuls, terwijl de richting van de zwaartekracht juist met de impuls mee gaat (zie tekening 2 en 3 en vergeljk de richtingen van de resulterende krachten). Hoe kan het schuiflood dan zijn kracht behouden?

Bij een opsteker moet je niet vergeten dat de dobber ook nog steeds opwaartse kracht uitoefent, dus dat hij ook het lood draagt c.q. omhoog trekt. De dobber 'helpt' de vis dus ook het lood te dragen. Op het moment dat het bulk (doordat het niet kan schuiven naar het onderste punt van de lus) geheel gedragen wordt door de vis is de opsteker maximaal (maar dan heeft elke visser al aangeslagen, tenzij hij zit te slapen, een shaggie aan het draaien of een kop koffie aan het inschenken is...).
      Bij schuivend lood klopt het dat het loodje gaat fungeren als 'losse' katrol en blijft het lood altijd neerwaartse kracht uitoefenen op de dobber (en zal de vis 50% minder gewicht hoeven te dragen van het bulk), maar in mijn ogen help je dan wel juist die opsteker om zeep, c.q. maak je hem minder duidelijk, met andere woorden, het eventuele voordeel wordt een nadeel. Bovendien moet je bij het aanslaan dan ook nog eerst de lus met het schuivende loodje (= gewicht) onderin rechtslaan.

Je krijgt echter pas een opsteker als de vis zich boven het lood bevindt en het optilt. Aangezien ik vrijwel nooit met lood op de bodem vis zal er bij mij altijd eerst een moment zijn dat de dobber naar beneden getrokken wordt, ook al is de aanbeet zijdelings. Dan heb ik al aangeslagen. Maar, zelfs met lood op de bodem, of vlak boven de bodem, zal door het gewicht van het bulk een scherp uitgelode dobber eerst naar beneden gaan, zeker bij een felle aanbeet. Is het een rustige aanbeet zal het schuifloodje op het stoppertje blijven en zal het schuivende effect helemaal niet van toepassing zijn. Kortom, ik blijf erbij, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Oorspronkelijk geplaatst door PeBo
      Is het niet beter, om in het vissen, de hogere mechanica en natuurwetten van Newton en Archimedes opzij te zetten en meer op intuitie over te gaan.
      @PeBo...zou kunnen, maar dit is veel leuker...
      groet,
      Eduard

Reageer

• tester
        Maas en Waal visser
        • 06-03-2004
        • 2596
        • Son

Hallo Eduard

dit is inderdaad leuk en zeker de manier waarop ik bedoel het is toch een visforum

we hebben het hier over een bulklood aanbieding vlak boven de bodem als dat nodig is

als de lijn bij een snelle aanbeet door het bulkschuiflood gaat komt de kracht inderdaad vol op de dobber laat zeggen 3 gr

als je het bulklood met een gewicht van 3 gr blokkeerd moet de vis die 3 gr ook nog eens snel verplaatsenen dat bij elkaar kan afhankelijk van de snelheid vele malen hoger zijn dan die die 3 gr van de dobber

als een vis bij een geblokkeerd bulklood na aanbeet omhoogzwemt en hebt een opsteker dan sla je eerst vol op het lood dan de lus er uit en dan pas de vis

als een vis bij een schuifbulklood na aanbeet de vis omhoog zwemt werkt het andersom door het katrol efect sla je direct op de vis

zo en nu gaat deze jongen doen wat ook leuk is vissen aan de water kant
        gr Gerard

Reageer

• PeBo
          Hengelaar

• 29-09-2007
          • 2643
          • Oosterhout

Eduard/Tester.
          Ik moet eerlijk toegeven dat ik technische benaderingen ook best interessant vindt. Dus ik volg de door jullie vermelde zaken op de voet.
          Groeten,
          PeBo.
          ]Member of the Easterwood dreamteam.
          Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

Groeten,
          PeBo.

Reageer

• Douwe
            NHSF lid van verdienste
            • 01-07-2006
            • 3136
            • Leeuwarden

Nee dat vind ik niet beter, het kan geen kwaad om theorieën aan natuurwetten te toetsen dan blijkt vaak dat een theorie gewoon niet waar kan zijn.
            Laat onverlet dat men wel moet vissen op een manier waarin men zelf het meest vertrouwen heeft ongeacht wat Newton daar van vindt.
            Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

Working...