Ik kan maar een ding zeggen: Ga met de dobbers vissen, leer ze kennen en beleef er veel plezier aan door ze vaak onder water te zien gaan (= vis). Al vissend leer je de negatieve en de positieve eigenschappen van de dobbers kennen en daarmee ga je verder zoeken naar je eigen persoonlijke voorkeuren.
aanschaf dobbers
Collapse
X
-
die eerste is hetzelfde model als de G7, die daaronder lijkt net dezelfde functie te hebben. Hoewel ik hem eerder zou gebruiken op stilstaande visserij zonder blokkering. Die onderste is om te blokkeren en die bovenste is zowat een middenweg. Materiaal van de onderantenne is niet te zien op foto, en dat is ook van belang.Reageer
-
Series aanschaffen moet ik niet, vis altijd met dezelfde dobbers.( reden ervan is, dat ik weet bij het minste wat er aan de pen te zien is dat het een beet is of niet )Waarom zou je 20 dobbers aan schaffen, als je een ½, een ¾, een grammer, anderhalf en eventueel nog een 2 gram hebt kun je al leuk uit de voeten, 2 series, kom je uit op 10 dobbers en als je ziet welke ik de afgelopen jaren heb gebruikt dat zijn nog geen 10, terwijl ik toch 3 a 4 topsets had klaar liggen. Je valt altijd op dezelfde terug.
Ik gebruikte de G3 voor water wat flink in beweging was en de G23 voor alle andere omstandigheden
Aangezien ik altijd rechtdoor vis zonder onderlijntjes verspeel ik wel een aantal dobbers per jaar, daarom koop ik ze steeds met 20, om verder te verkopen doe ik het zeker niet, dat zou niet mooi zijn tegenover mijn pennenmaker hé, geld verdienen met zijn werk en zweet.
Groetjes Freddy
*
Teamlid "Dierenvriend" België
*
http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm
http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm
http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892Reageer
-
Je moet toch wat in deze barre tijden met een recessie die aangepraat is en zo. Extra zakcentje, was maar een idee.
Jouw redenatie klopt perfect, je dobber leren kennen, voor jou is dat iets makkelijker als bij ons. Bij ons wil het ook nog wel eens stromen en dat komt op vijvers minder voor, dus zullen wij zeker een model meer moeten hebben.Reageer
-
Goed ingekocht, Misser. Gewoon de pennen leren kennen, dan kun je in de toekomst pennen kopen die precies bij jouw wensen passen.
Na lange tijd experimenteren met verschillende modellen ben ik er achter gekomen dat het niet erg veel uitmaakt welk model. Zelfs een olijfvormig model op stilstaand en windstil weer doet het prima. Voorzichtige bliekbeten zijn gewoon te zien hoor. Het is volgens mij de dikte van de bovenantenne die het verschil uitmaken en de uitloding en loodverdeling.
Mijn tuigenkoffer zullen nu veel meer peren, uien en olijven bevatten, slanke en 'rare' modellen zullen flink uitgedund worden.
Het gaat de fabrikanten erom ze te verkopen door verschillende modellen te maken denk ik.Reageer
-
Jan Broess
Het gaat de fabrikanten erom ze te verkopen door verschillende modellen te maken denk ik.
Dat maakt de keuze ook zo moeilijk als je net met de stok begint te vissen
maar hoop dat ik ze snel binnen heb dan kunnen we er mee aan de slag
tuigjes maken /of zoals de zuiderbuuren zeggen stelletjes maken
Eduard zij . Al vissend leer je de negatieve en de positieve eigenschappen van de dobbers kennen .
Waar let je dan op eduard als je een nieuwe dobber uit probeerd
bv
we zullen zien, als ik er dit jaar en volgend jaar achter deze eigenschappen kan komen
nu eerst maar even wat vissen in feb 2009 koppel in huizen ,<havens>Reageer
-
Hallo Jan BroessGoed ingekocht, Misser. Gewoon de pennen leren kennen, dan kun je in de toekomst pennen kopen die precies bij jouw wensen passen.
Na lange tijd experimenteren met verschillende modellen ben ik er achter gekomen dat het niet erg veel uitmaakt welk model. Zelfs een olijfvormig model op stilstaand en windstil weer doet het prima. Voorzichtige bliekbeten zijn gewoon te zien hoor. Het is volgens mij de dikte van de bovenantenne die het verschil uitmaken en de uitloding en loodverdeling.
Mijn tuigenkoffer zullen nu veel meer peren, uien en olijven bevatten, slanke en 'rare' modellen zullen flink uitgedund worden.
Het gaat de fabrikanten erom ze te verkopen door verschillende modellen te maken denk ik.
die boven antenne kan inderdaad veel verschil uitmaken
een antenne van 1 mm dik en die nog 30 mm boven water uitsteekt heeft nog een drijvermogen van +- 0,023 gr
een antenne van 3 mm dik en 30 mm lang heeft een drijfvermogen van +- 0,211 gr
de vis heeft dus een +- 9 maal meer weerstand als bij een 1 mm antenne
een drijflichaam van een dobber verlaats zich met de minste weerstand als de punt naar boven staat
de waterdruk heeft dan nog kans om aan te sluiten bij het naar beneden gaangr GerardReageer
-
Dobber met bovenkant/bovenantenne als een dolfijnensnuit

l_Sensas%20agnes.jpg
Tester, je bedoelde dus zo'n dobber
Aangepast door Jan Broess; 29-11-2008, 16:01.Reageer
-
Dat vind ik moeilijk om zo een, twee, drie een pasklaar en simpel antwoord op te geven. Als je met veschillende dobbers aan het vissen bent kom je vanzelf dingen tegen waaraan je je bv ergert. Dat ie bv na een half uurtje inneens wat dieper gaat staan omdat ie toch water opneemt en je dus je lood moet aanpassen, of omdat je regelmatig wel een lege haak of leeggezogen made naar boven haalt, maar geen aanbeet hebt gezien terwijl je bij die andere dobber die aanbeten wel zag/ziet. Ook binnen een bepaalde fabrikant of zelfs een serie dobbers zit kwaliteitsverschil. Meestal is het de bekende "Aha-Erlebnis", herken je pas achteraf hoe of wat.
Maar het is ook een persoonlijke voorkeur, de een wil zijn dobber heel scherp afgelood hebben, de ander wat minder, de ene dobber leent zich daar ook wel voor, de andere weer niet. Een dobber met een lange, dunne antenne zou ik bij het voornvissen niet zo diep uitloden als een dobber met een dikke, korte antenne. Bij mooi en windstil weer pak ik een dikkere korte bovenantenne die ik zo uitlood dat eigenlijk alleen de oppervlaktespanning de boel nog boven water houdt. Elk tukje is dan gelijk te zien. Als het wat winderig is moet je consessies doen en neem ik een wat langere bovenantenne die een paar centimeter boven het water uitkomt. Bij het brasem vissen pak ik look liever een lange bovenantenne, maar dan kun je hem weer wel vrij diep uitloden om de 'opstekers' goed te kunnen zien... enz. enz. Het is (helaas) allemaal een kwestie van trail and error maar standaard regel is en blijft dat een dobber er alleen maar is om aanbeten door te geven, meer niet.
Wat Jan Broess beweert kan ik ook beamen, een olijf vormige dobber of een 'bolletje' voldoet ook prima op stilstaand water, dus meestal zie je de mensen ook met die vormen in de weer. Andersom, een langgerekte brasempen op stromend water zou ik weer niet aanraden...groet,
EduardReageer
-
Hallo Jan mooie dobber maar ik bedoelde het drijflichaam maar deze dobber zal inderdaad wel 10 x moeilijker onder gaan als een 1 mm antenne
ik heb trouwens eens een test gedaan op 25 m diep water ( Lithse Ham vanuit de boot ) met een peervormig drijflichaam met de punt omlaag duurde het langer voor dat de dobber op de bodem was
dan een zelfde dobber maar dan met de punt omhoog die was veel vlugger benedengr GerardReageer
-
We zullen het allemaal eens uitproberen
maar eerst goed proberen het vis water in te schatten en dan bepalen waar ik mee ga vissen ,of staand of liggend vissen
verder heb ik nog een boel info hier weg gehaald en in een map verzameld zo dat ik dat op mijn gemak even door kan spittenReageer
-
De onderantenne is van het eerste model ,stalen onderantenne hol.die eerste is hetzelfde model als de G7, die daaronder lijkt net dezelfde functie te hebben. Hoewel ik hem eerder zou gebruiken op stilstaande visserij zonder blokkering. Die onderste is om te blokkeren en die bovenste is zowat een middenweg. Materiaal van de onderantenne is niet te zien op foto, en dat is ook van belang.
de andere zijn van carbonReageer
-
het lijkt wel of de pennen van geer vereerd wordenVissen is ontspannend.
Maar wedstrijdvissen is juist inspannend
Met Vriendelijke Visgroeten
vaste stokvisser????????

Reageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

Reageer