Nieuwe stok

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • zev
    Zomaar Een Visser

• 10-01-2009
    • 86
    • Echt

Ha nu snap ik hem pas, ik las kanaal toen dacht ik meteen aan stroming. Bij de kanalen bij mij in de buurt (bijv. Julianakanaal) moet de dobber veel geblokt worden vanwege continu stroming. Natuurlijk heb ik dan ook een langere bovenlijn maar het helpt bij mij niet echt. Waterdiepte is op 13 meter 6-7 meter+ lange bovenlijn dan moet op 6-7 delen gaan afsteken, heb ik ook moeite mee met harde wind.

Maar je mag best weten dat ik oprecht bewondering voor je heb en jouw ervaring benijdt, lees ook altijd je stukjes op wedstrijdvissen.nl

Groet zev

Reageer

• KOELI3
      sensassupper pur sang

• 23-11-2007
      • 162
      • Heerlen

Hengelbreuk vaak onkunde.

Hey Jakob en Zev,

Ik zal me bij wind ook niet laten dwingen korter te vissen, en
      zal vaak de maximale lengte proberen te benutten. Op het julianakanaal
      pak ik vaak echter ook een deel minder, gewoonweg omdat het vaak
      nog beter is ook op die lengte. Daarnaast is je aasaanbieding gewoon een stuk secuurder.

Het breken van een hengel op volle lengte bij flinke wind is naar mijn mening vaak onkunde. Vaak ontstaan de breuken doordat men de hengel in de steun zet, of koste wat het kost de drift wil aanhouden.
      Je hengel gewoon een beetje laten meegaan, en weer bijsturen voorkomt een hoop ellende.

Daarnaast zie ik vaak mensen de hengel tot het derde of soms zelfs 4e deel in het water steken.
      Gevolg, alle druk op de laatste 5 delen. Op het moment dat men dan ook nog de aanslag inzet,
      komt er gewoon veel te veel druk op zo'n deel te staan, het gevolg lijkt me duidelijk.

Ik ben door de jaren (delen heen) ook wijzer geworden. Als het zo hard waait, dat het
      misschien niet verstandig is om nog met zo'n dure stok te vissen, (Hoe duurder hoe lichter, dus ook breekbaarder) gewoon inpakken. Gegarandeerd als je de wedstrijd wint, maar je hebt een kapot deel, heb je nog verloren!!

Of zo als mij doen, de goedkopere stok uit dezelfde serie pakken, die is een stukje zwaarder en kan veel meer hebben.
      Groeten,

Marc

TEAMSENSAS.NL

Reageer

• Jakob
        <*{{{{><(

• 06-03-2007
        • 1870
        • Staphorst

Koel, je snapt het helemaal of een stok kopen die het wel aan kan. Een superlichte stok heeft buiten veel voordeel, ook soms een nadeel, alhowel dat niet altijd op gaat. Ik heb wel eens naast Dick Endeveld gezeten en ik ging vissen met de match, maar hij pakte toch zijn snaarstrakke Spro uit, ik geloof dat het de Platinium was en viste daar mee, windkracht 9. Op 12½ meter dacht ik en hield de boel keurig heel, ik had het zelf ook aan gedurft met mijn Daiwa, maar had di van de Spro niet verwacht en als ik later dan lees dat Leo Koot er ook mee op karper vist zonder speciale carpset, dan denk ik dat die stok wel wat moet kunnen hebben. Andere kant van het verhaal is dat die jongens de stokken gratis krijgen en dat scheelt, of je 400 euro moet aftikken of voor niks.

Het klopt dat de meeste stokken sneuvelen in de steun, ze kunnen dan geen kant op.

Reageer

• KOELI3
          sensassupper pur sang

• 23-11-2007
          • 162
          • Heerlen

gratis is goedkoop

Ja als je het voor niks krijgt is het zeker een stuk makelijker. Er zijn zondermeer stokken die zeer veel kunnen hebben. Mijn Sensas stokken hebben me ook verbaasd. Ze geven bijna geen krimp in de wind.

Ik heb echter te vaak meegemaakt, dat mensen koste wat het kost wilden vissen.(mezelf hieronder).
          Einde wedstrijd 2 delen gesneuveld en een slecht humeur. Daarnaast zag de viszaak me op maandagochtend graag 2 nieuwe delen komen bestellen, en een paar eurotjes storten.
          Het geluk was dat we toen nog met 2 man werkten en geen kinderen hadden. Je kon je wat permiteren.

Nu moet ik echter ook nog 2 kinderen onderhouden, en als je dan een paar honderd euro naar de viszaak gaat brengen om dat je koste wat het kost de wedstrijd wilde uit vissen zal ik me nog eens achter de oren krabben.
          Groeten,

Marc

TEAMSENSAS.NL

Reageer

• Amadeus
            Knoeit wat aan het water.

• 02-09-2007
            • 1626
            • Westerlee

Even geknipt en geplakt van een vorige posting.

"Het breken van een hengel op volle lengte bij flinke wind is naar mijn mening vaak onkunde.
            Vaak ontstaan de breuken doordat men de hengel in de steun zet, of koste wat het kost de drift wil aanhouden.
            Je hengel gewoon een beetje laten meegaan, en weer bijsturen voorkomt een hoop ellende."

Daar kan ik mij geheel in vinden.
            De mijne kan redelijk wat hebben, doch ben ik toch geneigd om eerder "in te binden" en dan
            dichter onder de wal te gaan vissen.
            Ik wordt niet gesponsord en moet ( de toch al niet meer goedkope stokken ) zelf bekostigen en
            dat is het mij echt niet waard.
            Dan maar eieren voor mijn geld.
            https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

Reageer

• roptop
              Frequent aanwezig

• 02-01-2009
              • 133
              • groningen

hallo,
              Wel eens aan FAPS hengel gedacht?
              Heeft stokken in verschillende prijs klassen.
              Vis zelf al jaren met de Extreem carp 1304 13m.
              Is op dit moment nog steeds mijn vaste stok
              voor de visserij die bij mij past. Heb destijds
              meerdere stokken 'getest' maar voor de prijs te
              hoog of de bv de actie te slecht.
              Let wel, een hengel moet je kiezen naar je eigen
              visserij en je eigen financiele mogelijkheden.
              Een dure hengel leverd echt niet meer vis(lezier) op.

Met vriedelijke groet.

Reageer

• jeroen2711
                brasser van het jaar

• 28-10-2008
                • 25
                • Reuver

Hoi Roptop

Ik heb met een adriolo hengel gevist deze komen ook van faps af.
                Het was een goede hengel en heb er met veel plezier mee gevist.
                Het enige probleem is dat als er een stuk breekt dat ik dan naar
                Heerlen toe moet en Jo de delen niet of nauwelijks op voorraad heeft.
                Daarom heb ik besloten om een andere hengel gaan te nemen.
                Ben al bij diverse zaken geweest en heb al heel wat stokken in de hand gehad.
                De een zegt dat colmic het beste is en de ander maver en weer een andere Garbolino,
                Ik weet het allamaal niet maar heb de maver hengels van 2008 en 2009 in de hand gehad, Vindt ze erg dunwandig als je ze in de hand hebt. verder zijn het exact de zelfde stokken als 2008.
                Bij mij in het dorp is iemand met een maver 151 13mtr heeft al 3x een deel gebroken gehad en is ondertussen al ruim 2 maand op delen aan het wachten. ( Vindt dit geen geweldige service).
                Vorige week ben ik bij Hengelsport de Snoek geweest voorheen in Maaseik nu in Ophoven aan de venlosesteenweg. Daar heb ik een aantal garbolino stokken geprobeerd.
                Ik moet nog even doorsparen maar het gaat de Garbolino G6 Power worden. op 13mtr met 3 topsets 6,15mtr en 3 lange toppen en een 3 delige cupset.
                De hengel is strak sterk en niet te zwaar. Kosten €1170 een hoop geld maar wel een goede stok hoop ik waar ik nog jaren mee vooruit kan.
                En de service achteraf moet ook goed zijn heb ik al van meerdere gehoord.

Gr Jeroen
                Aangepast door jeroen2711; 20-01-2009, 09:53.

Reageer

• Bas Nijmegen
                  wedstrijdvisser

• 13-01-2009
                  • 541
                  • Nijmegen

Oorspronkelijk geplaatst door roptop
                  hallo,
                  Wel eens aan FAPS hengel gedacht?
                  Heeft stokken in verschillende prijs klassen.
                  Vis zelf al jaren met de Extreem carp 1304 13m.
                  Is op dit moment nog steeds mijn vaste stok
                  voor de visserij die bij mij past. Heb destijds
                  meerdere stokken 'getest' maar voor de prijs te
                  hoog of de bv de actie te slecht.
                  Let wel, een hengel moet je kiezen naar je eigen
                  visserij en je eigen financiele mogelijkheden.
                  Een dure hengel leverd echt niet meer vis(lezier) op.

Met vriedelijke groet.
                  Hallo rotop,

Een dure hengel levert niet meer vis op?
                  Ben het niet helemaal met je eens. Niet dat je een dure hengel nodig hebt om te vangen, maar een duurdere hengel is vaak wel strakker en lichter en dus beter hanteerbaar.
                  Als je tijdens het vissen met de hengel in de hand zit kun je sneller reageren op een aanbeet. Dit kan niet met een zware hengel, want dan kost het je je rug. Ook is het zo dat je met een strakke hengel veel beter contact hebt en kan houden met je lijn. Als je met een slappere hengel op een aanbeet slaat moet je eerst contact maken met je hengel en dan pas kun je contact maken met je draad en dus de vis.
                  Kortom, met een lichte en strakke hengel heb je meer controle over je aanbeten en kun je dus ook veel sneller reageren wat dus automatisch ook meer vis (en waarschijnlijk meer visplezier) opleverd.

Nu is het natuurlijk wel zo, als je niet veel wedstrijden vist of je niet de financiële mogelijkheden hebt is het onzin om een hele dure hengel aan te schaffen. Dat ben ik zeker met je eens. Maar het blijft wel een feit dat de betere hengels (lichter en strakker) de wat duurdere hengels zijn. En dan bedoel ik uiteraard niet meteen de nieuwste Faps van 5000,- Euro...

Dus mijn mening is dat een duurdere hengel wel degelijk meer vis(plezier) kan opleveren.

Groeten Bas
                  Gr. Bas

Een vis vangen is niet moeilijk.
                  Vis blijven vangen wel...

Reageer

• janb
                    jan b
                    • 21-11-2005
                    • 1982
                    • 't Nieuweland

Ik denk dat je knap dicht bij de wwaarheid zit Bas ,om je te verplaatsen van A naar B gaat prima in een lelijke eend ,maar in een dikke BMW ga je wel met wat meer comfort ,en dan is het maar wat kun je betalen of wat heb je er voor over .En dan nog doe je mee met wedstrijden waar dilkke platte moeten worden gevangen ,mag je het aanslaan in een wat rustiger tempo doen ,als met het vangen van voorn. Met de brasem ben je met het fel aanslaan vaak te vroeg,en dan zou je kunnen zeggen als mijn hengel door wat voor omstandig heden wat aan de zware en doorzakkerige kant is ,hoeft dat dan geen probleem te zijn ,maar comfort wil ook wat , met een lichte strakke hengel van 13 mtr belet niets je om het aanslaan van vriend Brasem op een rustige secure manier te doen ,Maar voor allebei de opties geld ,je moet wel kunnen vissen ,en aan je hengel gewend zijn ,en dan is het nog geen garantie dat de lichte het van zijn wat zwaardere broertje bij voorbaat gaat winnen.
                    Groeten van Jan de visser

Reageer

• zev
                      Zomaar Een Visser

• 10-01-2009
                      • 86
                      • Echt

Ik sluit me aan bij de vorige Jan en Bas maar er wordt nog iets vergeten wat de laatste jaren steeds belangrijker wordt in de (wedstrijd)visserij. En dat is....voeren of te wel cuppen. Ik had tot voor enkele jaren geleden ook "goedkopere" minder strakke hengels. Tijdens vissen had ik weinig problemen, bij matige wind een zorgvuldige aasaanbieding werd al moeilijker, maar cuppen was naar achteraf bleek pure ellende. Ik moest iedere keer tijdens cuppen zorgvuldig de hengel naar cup naar de voerplek brengen, maar vaak gebeurde het dat ik de lading onderweg al was verloren, vooral los aas cuppen en dus weinig gewicht in de cup is/was moeilijk.

Bij aanschaf van een betere hengel ging er een wereld voor me open, cuppen gaat als vanzelf, verllies nooit aas etc. uit de cup. Daarnaast cup ik vaker (ipv werpen) in de eerste 5 minuten van de wedstrijd ca. 10-15 voerballen ter grootte van een sinaasappel op 13 meter, Was me met mijn oude hengel nooit gelukt. Ik cup tijdens een gemiddelde wedstrijd al snel 10-20keer dit meestal als net geen stroming in het water zit, en dit is juist het moment dat je niet graag de dobber uit het water haalt, dus snelheid is uitermate belangrijk.

Dus mijn tip, beoordeel een hengel ook op cupgedrag.

Groet zev

Reageer

• jeroen2711
                        brasser van het jaar

• 28-10-2008
                        • 25
                        • Reuver

Komend weekend naar de Snoek in ophoven(B) die heeft opendag.
                        Daar ga ik eens kijken voor een nieuwe hengel.
                        Het gaat waarschijnlijk en Garbolino G6 Power worden.
                        Heeft iemand al ervaring met deze hengel???

Reageer

Working...