Elastiek in hoeveel delen

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • jeroen2711
    brasser van het jaar

• 28-10-2008
    • 25
    • Reuver

Elastiek in hoeveel delen

Hallo allemaal

Ik wilde even weten in hoeveel delen jullie elastiek monteren.
    Ik heb een nieuwe hengel gekocht met best een lange en dunne top.
    Aan de voorkant zit er een externebus op van 1,5mm (preston)
    De top is ongeveen 1,2mtr lang en heeft achter een diameter van 8mm inwendig.
    Het nadeel is dat het topje een diameter heeft van 8mm en er dus bijna geen bung in past.
    Het tweede deel is 1,7mtr lang. is dit samen niet te lang voor de elastiek in te bevestigen???
    Hebben jullie wat tips voor me????
    Oh ja misschien ook wel handig om te weten dat ik met de hengel op rivieren en kanalen in het zuiden des lands ga vissen. De maas , latteraal , juliana kanaal.

Gr Jeroen
  • martinwinschoten
    ONVOORSTELBAAR

• 17-02-2008
    • 798
    • Winschoten

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen2711
    Hallo allemaal

Ik wilde even weten in hoeveel delen jullie elastiek monteren.
    Ik heb een nieuwe hengel gekocht met best een lange en dunne top.
    Aan de voorkant zit er een externebus op van 1,5mm (preston)
    De top is ongeveen 1,2mtr lang en heeft achter een diameter van 8mm inwendig.
    Het nadeel is dat het topje een diameter heeft van 8mm en er dus bijna geen bung in past.
    Het tweede deel is 1,7mtr lang. is dit samen niet te lang voor de elastiek in te bevestigen???
    Hebben jullie wat tips voor me????
    Oh ja misschien ook wel handig om te weten dat ik met de hengel op rivieren en kanalen in het zuiden des lands ga vissen. De maas , latteraal , juliana kanaal.

Gr Jeroen
    Zoals ik het kan lezen, zou ik het topje gewoon weglaten en je elastiek doormiddel van een interne bus monteren door deel 2 en 3. Omdat je op sterk stromende rivieren vist, met grote sterke vissen, heb je wat dikker elastiek nodig. Zelf zou ik daarvoor minimaal 1,3mm elastiek pakken. Het voordeel van een interne bus is dat je elastiek niet zo snel slijt dan met een externe bus en makkelijker uit je top komt. Doordat je top zo dun is komt het elatiek niet goed uit je top. Daarom zou ik het topje weglaten of heel erg kort afzagen, zodat je elastiek genoeg speling heeft om makkelijk uit je top te komen.
    Team Bobs hengelsport Prinz Royal

Team Attrafish Nederland

Reageer

• jeroen2711
      brasser van het jaar

• 28-10-2008
      • 25
      • Reuver

Hoi Martin

Ik heb nog geen elastiek in de top gemonteerd dus weet niet of deze er nu wel of niet goed uitkomt.
      Bij mijn vorig hengel een adriolo had ik de elastiek in 2 delen zitten er e dikte was iets van 0.9mm en 1, nog iets.
      Deze voldeden prima. voor mijn gevoel.
      Als ik de top weglaat mis ik dus 1,2mtr van mijn hengel en is hij nog maat 11.5mtr.
      En moet ik dus met een hele dikke elastiek gaan vissen. omdat mijn 2de deel voor ongeveer een diameter heeft van 8mm.
      Wat betreft de internal bus heb je idd gelijk. Welke kan ik daarvoor het beste nemen of maakt dat niet uit??
      Gr Jeroen

Reageer

• martinwinschoten
        ONVOORSTELBAAR

• 17-02-2008
        • 798
        • Winschoten

Nee, dat maakt niet zo veel uit. Ik gebruik zelf van Future. Ik zie net dat ik je eerdere bericht verkeerd heb gelezen. Ik dacht dat je top 0,8 mm dik was. Nu lees ik 8 mm.

Het gevaar in een lange top zit hem in de buiging. Een lange top buigt veel meer dan een kortere top. Doordat een lange top veel meer doorbuigt, zou je elastiek gaan/kunnen klemmen. Daardoor zul je nooit het maximale uit je elastiek halen.
        Team Bobs hengelsport Prinz Royal

Team Attrafish Nederland

Reageer

• jeroen2711
          brasser van het jaar

• 28-10-2008
          • 25
          • Reuver

Oorspronkelijk geplaatst door martinwinschoten
          Nee, dat maakt niet zo veel uit. Ik gebruik zelf van Future. Ik zie net dat ik je eerdere bericht verkeerd heb gelezen. Ik dacht dat je top 0,8 mm dik was. Nu lees ik 8 mm.

Het gevaar in een lange top zit hem in de buiging. Een lange top buigt veel meer dan een kortere top. Doordat een lange top veel meer doorbuigt, zou je elastiek gaan/kunnen klemmen. Daardoor zul je nooit het maximale uit je elastiek halen.
          Hoi Martin

De hengel die ik heb is een Garbolino G6 Power.
          Deze heeft er ook nog 3 losse toppen bij zitten.
          De bungs die ik heb gezien zijn meestal vanaf een 10 of 11 mm.
          Ik heb nu andere besteld van comoran mini bungs. besteld bij fisching4u geloof ik dat de site heet.
          Ik probeer nu of ik deze in de top kan zetten en de gehele lengte van de top kan benutten.
          de hengel is al wat stugger.
          Hoop dat het lukt.
          Daar komen we alleen achter door te proberen.
          Mocht het niet gaan da moet ik een stukje inkorten en de bung in het 2de deel plaatsen.
          Hoop alleen dat deze dan niet te lang wordt.
          Groeten Jeroen

Reageer

• janb
            jan b
            • 21-11-2005
            • 1982
            • 't Nieuweland

je hebt de bungs ook in de kleinere maten maar daar zit dan weer geen trapje bij zo dat je niet de zaak kan laten schieten of wat strakker zetten ,wat al eerder aan gehaald is spreekt mij ook wel aan top weg laten en van uit het tweede deel vissen minimale buiging dus ook minimale slijtage van je elastiek als je de mannen hier op het voornse kanaal bezig ziet, zie je hengels met vrijwel geen buiging en een elasiek in de maten v,a 1,5 mm tot 2mm ,het gaat er in het voorjaar dan ook niet zo zacht zinnig aan toe
            Groeten van Jan de visser

Reageer

• jan wever
              Banned

• 19-09-2008
              • 258
              • Valthermond

hoi Jeroen.
              Die g6 power heeft waarschijnlijk hetzelfde systeem als de exage pro van shimano.Hier bestaat het eerste en tweede deel bij een normale hengel,bij deze uit 1 stuk. Als je de topbus op het volgende deel zet is dat hetzelfde als je hem bij een andere hengel op het derde deel zet,hetgeen mij wel heel erg overdreven lijkt.Je kunt beter een stukje van de toppen afhalen en een interne bus plaatsen ,waardoor het elastiek er erg gemakkelijk zonder horten en stoten uit komt. Bijkomend voordeel als je de toppen inkort is dat de hengel in de top minder zal buigen hetgeen weer resulteert in een nog beter werkend elastiek.Wat die bungs betreft:ik heb van die kleine van vespe met een los opwikkel plankje,die je aan de bung kunt vast klikken. Ik heb net even gemeten maar die kun je wel zover inkorten dat ze ook achter in jouw toppen passen.

Reageer

• zev
                Zomaar Een Visser

• 10-01-2009
                • 86
                • Echt

Ik zou gaan voor interne bus nr 4 van preston (1.8mm) waarschijnlijk moet je de top nog verder inkorten. Nr 3 (1,6mm) zou ook nog net kunnen scheelt ruim 5 cm in inkorten. Elastiek 1.06 (6s, geel) van vespa voor zwaardere dobbers op kanaal en maas. Elastiek 0.87 (zwart) van ZIM voor algemene visserij. Met deze zwarte elastiek vis ik bijna alles, zeer goed en vet gaat een heel seizoen mee.Geschikt voor lijndikte vanaf 6-10/100, ik vis er zelfs mee op voorns kanaal. Kleine bungs (groen)van vespe op maat snijden passen in de 8mm.
                Persoonlijk vind ik elastiek alleen in jouw top (ca. 1 meter) te kort, dus ik zou het over beide delen doen en een extra koker aanschaffen om deze opgeklapt te vervoeren.

Lees ook eens onderstaand artikel van Jo Adriolo

Groet Zev

Reageer

• jeroen2711
                  brasser van het jaar

• 28-10-2008
                  • 25
                  • Reuver

Hoi Zev

Ik had nog een paar externe busjes liggen van preston. het kleinste model 1,5mm
                  Deze kan ik zonder de top te hoeven inkorten erop zetten.
                  De lengte van de top is dan 1,45mtr.
                  Verder heb ik kleine bungs s micro van cormoran gekocht deze passen in de top van de hengel.
                  Is de lengte nu nog te kort??
                  Ben van plan er de zwarte elastiek van zimms in te doen en ermee te gaan vissen op vijvers en op kleine vis op de maas en kanaal.
                  Verder zal ik 2 topsets uitvoeren met elastiek in 3 delen deze zal rond de 1,2 mm worden voor dikkere vissen.
                  Moet dan alleen even een koker halen waar ik de top dan opgeklapt in kan vervoeren.
                  Ik hen ook nog een paar interne bussen van drennan de oranje inwendig 1,4mm en uitwendig 1,6 geloof ik, maar vind dat deze snel vervormen (ovaal worden) aan de voorkant waardoor de elastiek er niet meer goed door gaat.
                  Groet jeroen

Reageer

• zev
                    Zomaar Een Visser

• 10-01-2009
                    • 86
                    • Echt

1,45 meter zou moeten kunnen. De topbusjes zijn goed als de elastiek er goed uitkomt en vooral er ook goed in teruggaat. Ik had voorheen ook kleinere busjes maar geregeld het probleem dat de elastiek niet fatsoenlijk terug in de top ging ondanks smeren. Mijn devies: gewoon proberen als het niet bevalt kun je altijd nog wijzigen, een stuk van de top afzagen kan altijd nog.Vergeet niet een water stop van sensas voor de connector te zetten.

Ik heb zelf enkele kokers voor al mijn toppen ook extra toppen 2e en 3e delen bij mijn hengel besteld zodoende heb ik dubbel zoveel toppen als topsets. Afhankelijk van de waterkeuze bepaal ik welke elastiek montage ik kies. Ik heb ook bijv. een top met elastiek 1.2mm over 3 delen, gebruik ik zelden want is mijn inziens gewoon te dik, zelfs op bijv. het Voorns kanaal en Maas. Ik merk zelf dat ik meer (teveel) vis los op dikkere elastiek (vanaf 1.1mm).

Ik denk zelden was mijn elastiek maar dikker geweest want dan had ik nog meer gevangen omdat je dan sneller bent, als je zoveel aanbeten krijg win je de wedstrijd waarschijnlijk toch. Vaker komt voor: had ik maar met dunnere elestiek gevist dan waren enkele dikkere vissen me mogelijk niet los gekomen en had ik in de prijzen gevist.

Groet Zev

Reageer

Working...