Loodverbod

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Johannes

Loodverbod

Zoals het er nu naar uitziet komt er met ingang van 2015 een loodverbod.
    Ik vraag mij af of er tegen die tijd wel een goede loodvervanger is...
    Bij het feedervissen kan ik nog wel alternatieven bedenken, maar een vervanger voor bv. loodhagel bij het vaste stok vissen zie ik zo 1 - 2 - 3 nog niet voor mij.
    Hoe kijken jullie hier tegen aan?
  • martinwinschoten
    ONVOORSTELBAAR

• 17-02-2008
    • 798
    • Winschoten

Een aantal weken terug heb ik een aantal doosjes loodvrije lood uit Engeland besteld! Ze zien er net zo uit als de gewone loodhagel, maar bevatten geen lood. Zelf vind ik ze beter dan gewoon lood, omdat ze superrecht op de lijn zitten en heel erg gemakkelijk weer te verwijderen zijn, en niet verschuiven. Heb de grote maten besteld vanaf BB om te gebruiken voor het slideren, maar weet zeker dat het ook super is voor de vaste stok. Weet alleen niet hoe klein ze te verkrijgen zijn. Dit spul hebben ze een aantal jaren geleden ook al in Nederland gehad, maar dat verkocht voor geen meter. Heb geen idee waarom.
    Team Bobs hengelsport Prinz Royal

Team Attrafish Nederland

Reageer

• Jakob
      <*{{{{><(

• 06-03-2007
      • 1870
      • Staphorst

Het soortelijk gewicht van de loodvrije was veel kleiner als lood, dus de loodkorrels waren ene stuk kleiner met hetzelfde gewicht. Dat schrok d emensen af. Ik weet niet hoe het nu is, maar er is maar weinig met een hoger sg als lood.

Reageer

• martinwinschoten
        ONVOORSTELBAAR

• 17-02-2008
        • 798
        • Winschoten

Dat lood wat ik heb, is niet of nauwlijks groter dan echt lood. Het gaat om de Anchor non toxic shot. De Engelsen mogen namelijk boven loodje no 8 geen echt lood gebruiken. Dit spul is dan een goede vervanger daarvoor.
        Team Bobs hengelsport Prinz Royal

Team Attrafish Nederland

Reageer

• Jakob
          <*{{{{><(

• 06-03-2007
          • 1870
          • Staphorst

Groote kan wel gelijk zijn, maar ik hoor nog de Engelsen vloeken over het feit dat ze lichter waren en het was Anchor, ja.
          Ik hoop eigenlijk dat het gewicht ongeveer hetzelfde is, haal je sneller de hengelaars over. Er zijn er echter die zweren bij bladlood, die hebben dan problemen.

Reageer

• Johannes

Oorspronkelijk geplaatst door martinwinschoten
            Een aantal weken terug heb ik een aantal doosjes loodvrije lood uit Engeland besteld! Ze zien er net zo uit als de gewone loodhagel, maar bevatten geen lood. Zelf vind ik ze beter dan gewoon lood, omdat ze superrecht op de lijn zitten en heel erg gemakkelijk weer te verwijderen zijn, en niet verschuiven. Heb de grote maten besteld vanaf BB om te gebruiken voor het slideren, maar weet zeker dat het ook super is voor de vaste stok. Weet alleen niet hoe klein ze te verkrijgen zijn. Dit spul hebben ze een aantal jaren geleden ook al in Nederland gehad, maar dat verkocht voor geen meter. Heb geen idee waarom.
            Ah, weer wat geleerd, wist niet dat er al een alternatief was.
            Ik heb even op internet gezocht, het is wel duurder dan gewoon lood. Dat zal waarschijnlijk (onze aard kennende) een van de redenen zijn dat het in Nederland nog niet massaal te verkrijgen is.

Reageer

• Douwe
              NHSF lid van verdienste
              • 01-07-2006
              • 3136
              • Leeuwarden

Loodverbod zit er wel in denk ik maar wat er ook in zit en dat is geen utopie is een aasverbod.
              Er zijn al vragen wat een gemiddelde visser jaarlijks op bepaalde wateren dumpt en wat dat voor invloed heeft op de kwaliteit.
              stel dat een karpervisser per week plus sessie 5 kilo voert en nog eens 5 kilo partikels bijvoert en hij vist 4 maal per maand dat is 40 kilo per maand soms vist hij niet dus doe dat eens 10 keer is 400 kilo per jaar.
              Er zijn op dat water 30 karpervissers dat is 12000 kilo voer en aas per jaar.

Oei dat zijn toch flinke hoeveelheden plus wat dan de witvissers er in gooien.
              Ik heb dit voorbeeld maar niet genoemd toen mij de vraag als bestuurder werd gesteld ik pas wel op.

Mijn antwoord was het valt wel mee jaarlijks valt er mee in het water door wind en vervuilde lucht dan de vissers in het water gooien, terwijl je natuurlijk weet dat het een plus is wat er natuurlijk in valt.
              Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• Douwe
                NHSF lid van verdienste
                • 01-07-2006
                • 3136
                • Leeuwarden

Geluk bij een ongeluk is uiteraard wel dat alles valt en staat bij controle dus het zal een lege regel blijken te zijn.

Reageer

• Jakob
                  <*{{{{><(

• 06-03-2007
                  • 1870
                  • Staphorst

Inderdaad, dat zijn geen misselijke hoeveelheden.
                  Als je dit op een klein water gooit is je viswater naar de knoppen, met een 10e gedeelte al. Dan hebben we mazzel dat het bij de witvisserij niet meer zo is dat ze met 25 kilo voer aan de waterkant komen.

Nou heb ik toen ik nog dook gezien wat een school brasems met voerplekken van 25 kilo op een groot meer deden.
                  In rekordtijd was de plek leeg, we hadden 4 plekken met 25 kilo voer gemaakt en binnen 1½ uur waren die schoon leeg. 100 kilo zo pleite.
                  Je wilt ook niet weten hoe groot die scholen waren, onvoorstelbaar, echt honderden van die grootte jongens waarbij de grootsten als laatste op de voerplek doken. Wat een schouwspel.

Ik akn mij voorstellen dat een water best wel te lijden heeft van zoveel voer.

Reageer

• Viskerluu
                    Banned

• 07-08-2008
                    • 278
                    • Groningen

Op groot water zal het ook absoluut geen probleem zijn al dat voer. In kleine wateren zijn de waterwaarden gauw verstoord en zal de visstand daar echt wel onder lijden. Het is niet voor niets dat er zoveel vis sterft in die commerciele visvijvers. Maar ook daar is het natuurlijk een combinatie van factoren. Verder hangt het ook af van de hoeveelheid bomen die om de vijver staan die in de herfst hun bladeren laten vallen. Zelf heb ik in een strenge winter wel eens massa's dode vis onder het ijs zien liggen. Puur omdat er geen wak in de vijver was waardoor al die schadelijke stoffen niet uit de vijver kon en er zodoende een zuurstoftekort ontstond.

Reageer

• Douwe
                      NHSF lid van verdienste
                      • 01-07-2006
                      • 3136
                      • Leeuwarden

Mijne heren neem van mij aan dat het voeren zwaar onder discussie komt, neem als voorbeeld maar iemand die de eendjes stond te voeren en een bekeuring kreeg wegens oppervlaktewatervervuiling.

Reageer

• Austin
                        Banned

• 05-12-2008
                        • 208
                        • veendam

Heavy feading is ok if the amount of fish are there to eat it! Mind you in the uk they have all sorts of rules as to how much you can fead also as to what you may fead. In some places groundbait may not be used others it may only be used in combo with the feader and not thrown.Pellets are quit often restricted to that what the owner uses.More often than not no joker or blood worm or perhaps only in winter!
                        Another no nut based products or even bread based products also on alot of waters cat meat is out!
                        Alot of waters also ban keep nets unless in a match!The main reason being HERPES most nets will have to be dipped on many waters you will have to use the nets the owner has ready this stops the movement/transfer of sickness.

Ierland also has a lead ban and from what i heard denmark as well!

Reageer

• lolo
                          Geniet maar niet met mate
                          • 01-05-2003
                          • 3873
                          • Weesp

Oorspronkelijk geplaatst door Austin
                          Heavy feading is ok if the amount of fish are there to eat it! Mind you in the uk they have all sorts of rules as to how much you can fead also as to what you may fead. In some places groundbait may not be used others it may only be used in combo with the feader and not thrown.Pellets are quit often restricted to that what the owner uses.More often than not no joker or blood worm or perhaps only in winter!
                          Another no nut based products or even bread based products also on alot of waters cat meat is out!
                          Alot of waters also ban keep nets unless in a match!The main reason being HERPES most nets will have to be dipped on many waters you will have to use the nets the owner has ready this stops the movement/transfer of sickness.

Ierland also has a lead ban and from what i heard denmark as well!
                          Wat staat hier ??
                          Ik begrijp het niet
                          Groetjes
                          Johnny

Match
                          Feeder
                          Stok

Reageer

• † Frederik de Belder
                            [IN MEMORIAM] Kom maar ff voorbij
                            • 13-01-2003
                            • 5730
                            • Niel (België)

Oorspronkelijk geplaatst door lolo
                            Wat staat hier ??
                            Ik begrijp het niet

Is er hier een tolk in de zaal?????
                            Groetjes Freddy

* Teamlid "Dierenvriend" België *
                            http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm

http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm

http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892

Reageer

• † Frederik de Belder
                              [IN MEMORIAM] Kom maar ff voorbij
                              • 13-01-2003
                              • 5730
                              • Niel (België)

Moet daarom nog niet in het mooi Nederlands zijn zolang het maar verstaanbaar blijft, van vreemde talen heb ik geen koek gegeten.
                              Groetjes Freddy

* Teamlid "Dierenvriend" België *
                              http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm

http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm

http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892

Reageer

Working...