cupsukkel

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • fpulles
    omgeturnd

• 15-02-2008
    • 1260
    • Eindhoven

cupsukkel

Hallo,

ik heb zo'n 2 jaar geleden het zoetwatervissen weer opgepakt na een lange carriere zeevissen.

Eerst begonnen met de feeder, waar ik vroeger (1992) mee ben gestopt. Nu heb ik ook de vs weer ter her hand genomen, en dat gaat prima. Verleer je eigenlijk niet, alleen de finesse en souplesse moet nog aangescherpt worden. Er is 1 ding echter wat ik niet goed ( lees: snel en soepel) onder de knie krijg en dat is: cuppen. Als ik het op z'n elfendertigste doe kom het voertje d'r wel; maar wil ik ff snel( lees: bijdehand zijn)
    pleurt alles er onderweg al uit voor ik op mijn plek ben. Gebeurt vaak tot mijn grote ergernis.

Nou ben ik aan het uitdokteren om het cupje met inhoud over (lees:door) het water te verplaatsen. Ik had ergens gelezen dat een stukje piepschuim uitkomst moest brengen. Dat heb ik gedaan. Op een regenachtige woensdagmiddag een mooi stukje onder de cup gelijmd en tot "zeilzwaard" gevormd om de cup stabiliteit en snelheid in het water te geven. Resultaat: stabiliteit nul; als ik de cup te water laat en in beweging breng kuukelt ie zij waarts om, of ik duw hem als een duikboot naar beneden!!. Volgende poging ga ik proberen met 2 drijvertjes; het zgn catamaran model.

Hebben jullie tips of ideen om het cupje op z'n plek te krijgen? Of kan ik het maar beter uit m'n hoofd laten omdat de vis misschien denkt dat er zo'n albatros met een grote kop in aantocht is?

Frank
    oude hond kan ook trucjes leren
  • esperto
    Sportvisser

• 16-09-2006
    • 654
    • Oostkamp (Brugge)

eerst en vooral een pluim voor de schitterende titel
    Die dingen zijn een kwestie van oefenen lijkt me. Het kan ook een je stok liggen. Wanneer die nogal zwieberig is (een mayonaiseklopper zoals ze hier zouden zeggen) dan is het helemaal niet makkelijk om alles op zijn plaats te krijgen. Trucjes zijn er wel voor handen, voor los aas durven die preston pots wel eens goed zijn, (hebben een rond) die bevestig je rechtreeks op de top, ook op een bestaande cup een horizontale rand bricoleren kan zeker helpen, met voer is dit weliswaar niet ideaal. Als je bolletje voer er uit valt dan duw je het simpelweg in de vorm van de cup, dan zit het wat beter vast.
    Nu, neem dit alles met een korrel zout want dit is enkel gestolen met de ogen van enkele vissers. Ik heb hoogstens enkele keren gecupt met iemand anders zijn stok. Mijn cupkit staat klaar in de winkel

ps, ivm jouw vlotverhaal, op pechemaniacs-forum is daar een bricolage rond geweest, ik zoek die even op.

edit/ gevonden, hier een oversized cup http://www.pechemaniac.com/forums/viewtopic_13468-2.htm bekijk de hele topic, staat een voerboot op voor aan de cup, maar ook een kleiner model.
    Aangepast door esperto; 25-02-2009, 23:12.

Reageer

• lolo
      Geniet maar niet met mate
      • 01-05-2003
      • 3873
      • Weesp

Waarom maak je niet van roacell een cupset !!plak er een heleboel stukken op elkaar zodat je een blok hebt waar je een cupmaat uit kan halen .
      Lijm daar de bout in wat je op de hengel schroef met vullende lijm .
      schilder het geheel zwart , en ik weet zeker dat je een cupset hebt die we een hoge draagkracht hebt zodat je wel over het water heen kan cuppen .je zult wat creatief moeten zijn met schuuren ,het is een hoop werk maar vast het proberen waard .
      En ja de naam noem dat maar dan een cupsukkel.
      MMM gat in de markt ?
      Groetjes
      Johnny

Match
      Feeder
      Stok

Reageer

• cquad
        Iets met water

• 18-03-2008
        • 361
        • Buitenpost [FRL]

Toen ik begin vorig jaar mijn vaste stok + Cup set kocht had ik precies hetzelfde probleem.

Het kost wat oefening, maar wat ik altijd doe, is doe een klein handje vol maden / casters / hennep (of wat je ook wil gaan cuppen ) in de cup. En leg hierboven op wat plat gedrukt voer, zodat je een soort deksel krijgt.

Je moet er dan alleen op letten dat je met grote voorzichtigheid de cup leeg maakt in het water, en niet met een grote plons.
        Volg mijn voorbereidingen op twitter: http://twitter.com/cqu4d/

Reageer

• Douwe
          NHSF lid van verdienste
          • 01-07-2006
          • 3136
          • Leeuwarden

Ik houd een arm gestrekt en met de andere schuif ik de hengel naar voren.
          Het lange deel zolang mogelijk over de steun laten glijden.
          Je kunt dan met de gestrekte arm teveel schommelen opvangen.
          Later gaat het beter maar om het eerst aan te voelen beviel mij deze manier het best.

Met mijn nieuwe hengel - Sensas 444 - gaat het wel beter moet ik zeggen ook op 13 meter.
          Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• esperto
            Sportvisser

• 16-09-2006
            • 654
            • Oostkamp (Brugge)

lolo, volgens mij zit je met een praktisch probleem: is rohacell wel sterk genoeg? Een bal voer weegt toch behoorlijk wat, en alles komt dan tenslotte op de verbinding schroefdraad-rohacell te staan.
            Volgens mij zal dit alles ook nog een aardige duit kosten.

ik vind dit eigenlijk niet zo verkeerd om te bricoleren.

Reageer

• Ramon Ansing
              tsjah?
              • 27-06-2006
              • 760
              • Tolbert

Hallo, ik gebruik ze de bigdaddy pots van frenzee. Deze hebben hetzelfde effect als een beker die je op zijn kop in het water zet, dit komt door de dubbele buitenkant van deze pots. Je kan ze over het water schuiven naar je visplek, het enige nadeel hiervan is dat het best wel lang duurt. Verder zou je 2 rollers kunnen plaatsen, eentje op de plek waar je hem noraal neer zit en eentje vlak achter je. Zo steunt je hengel tot op het laatst op een een steunpunt en blijft de hengel stabieler tijdens het opsteken.

Hier nog een fototje van de bigdaddy pots zijn ter verkrijgen in 3 maten 90,250 en 400ml. De kleinste maat gebruik ik het liefste omdat deze pot vrij hoog is. Als je dan een voerbal maakt met 1 hand kan de voerbal er horizontaal in en staat zeer stabiel.

Reageer

• Eduard
                Moderator
                • 11-08-2004
                • 3278
                • Sappemeer

Frank,
                Waarom moet het snel? Cuppen doe je juist om de rust te bewaren (geen geplons) en om heel secuur te voeren, dan duurt het maar ietsje langer.
                Het hangt natuurlijk ook van je stok af, hoeveel wind er staat en hoe zwaar je jecupje voldoet.
                De enige tips die ik dus heb zijn:
                - rustig aan.
                - probeer je stok schoon te houden en je handen droog, dat glijdt beter.
                - vergelijkbaar met de tip van Esperto: maak je voerbal iets groter dan je cup (even uitproberen) en druk hem in je cup. Boven je voerplek draai je je cup om en tik je met je vlakke hand of vuist op het handdeel van je hengel (niet te hard natuurlijk). Als je de ballen niet te groot hebt gemaakt waardoor ze te vast in je cup zitten zullen ze netjes uit je voercup het water in glijden. Doordat ze wel iets vast zitten vallen ze er niet uit tijdens het 'transport' (sta je dus niet voor l*l)
                - er zijn tegenwoordig mensen die zweren bij een zgn "polerest" waar ze de hengel overheen laten glijden, maar die heb ik niet dus kan daar niet echt een oordeel over geven.
                groet,
                Eduard

Reageer

• lolo
                  • 01-05-2003
                  • 3873
                  • Weesp

Oorspronkelijk geplaatst door esperto
                  lolo, volgens mij zit je met een praktisch probleem: is rohacell wel sterk genoeg? Een bal voer weegt toch behoorlijk wat, en alles komt dan tenslotte op de verbinding schroefdraad-rohacell te staan.
                  Volgens mij zal dit alles ook nog een aardige duit kosten.

ik vind dit eigenlijk niet zo verkeerd om te bricoleren.
                  http://img184.imageshack.us/img184/420/01010005le1.jpg
                  Je kunt ook ik noem het maar die isolatie platen bij de doe het zelf zaken kopen .
                  Ik denk dat je dan wel een goed cuppie hebt met een hoog drijf vermogen .
                  Al die grote dingen boven het water vind ik (en dat is personelijk) niks.
                  Zeker met helder water en schaduw Dag vis .
                  En wat Ed al aangaf waarom mag het niet wat langer duren.
                  Neem de tijd er voor dan komt het vanzelf goed kwestie van veel doen .
                  Neem gewoon eens een kilo bruin brood maak daar voerballetjes van .

Ga gewoon alleen cuppen inplaats vissen ,net zo lang dat je het ritme hebt,en de handigheid beheerst .
                  Wat ik ook wel eens wil doen neem pva uit de karper wereld en maak bolletjes voer en stopt die in de pva en hang dit aan de haak .
                  Laat je dobber met daar aan de pva voerballetjes op je plek zakken .
                  even tot 20 tellen en een klein rukje geven want de pva lost op .
                  Zo heb je een perfecte voerbal op je visplek.
                  Dit werkt heel goed op stroming
                  Groetjes
                  Johnny

Match
                  Feeder
                  Stok

Reageer

• zev
                    Zomaar Een Visser

• 10-01-2009
                    • 86
                    • Echt

Ik heb op 10 januari de volgende reactie geschreven in het volgende draadje

Dit sluit achteraf aardig aan op dit draadje

"Ik sluit me aan bij de vorige Jan en Bas maar er wordt nog iets vergeten wat de laatste jaren steeds belangrijker wordt in de (wedstrijd)visserij. En dat is....voeren of te wel cuppen. Ik had tot voor enkele jaren geleden ook "goedkopere" minder strakke hengels. Tijdens vissen had ik weinig problemen, bij matige wind een zorgvuldige aasaanbieding werd al moeilijker, maar cuppen was naar achteraf bleek pure ellende. Ik moest iedere keer tijdens cuppen zorgvuldig de hengel naar cup naar de voerplek brengen, maar vaak gebeurde het dat ik de lading onderweg al was verloren, vooral los aas cuppen en dus weinig gewicht in de cup is/was moeilijk.

Bij aanschaf van een betere hengel ging er een wereld voor me open, cuppen gaat als vanzelf, verllies nooit aas etc. uit de cup. Daarnaast cup ik vaker (ipv werpen) in de eerste 5 minuten van de wedstrijd ca. 10-15 voerballen ter grootte van een sinaasappel op 13 meter, Was me met mijn oude hengel nooit gelukt. Ik cup tijdens een gemiddelde wedstrijd al snel 10-20keer dit meestal als net geen stroming in het water zit, en dit is juist het moment dat je niet graag de dobber uit het water haalt, dus snelheid is uitermate belangrijk.

Dus mijn tip, beoordeel een hengel ook op cupgedrag."

Mijn antwoord is: het ligt voor een groot gedeelte aan de hengel. Probeer eventueel een uiterst stijf 2e en 3e deel van een andere (oude) hengel passend te maken. het toepassen van schuim etc. zie ik met los aas niet zitten alleen zinvol met dikkere voerballen. Is allemaal extra gewicht. De cup niet het water laten raken (behalve tijdens omdraaien cup) anders komt er water in en wordt het nog zwaarder.

Reageer

• fpulles
                      omgeturnd

• 15-02-2008
                      • 1260
                      • Eindhoven

Bedankt wederom allemaal voor die gouden tips & trucs. Ik denk dat ik het toch maar houd bij de adviezen van Eduard en Johny. Ik ga oefenen. Heb ik ook gedaan met m'n maat, voor precisiewerpen boven 70m met de feeder. Leverde resultaat op. Ik heb nu een vaste hand, kennis van,- en vertrouwen in m'n langeafstand feeders.

Ook bij het cuppen moet oefening kunst baren. Ik gä "droog oefenen" in de tuin met Douwe z'n techniek (spreekt me aan) en de rust van Eduard. Droog oefenen met kattegrit. Kan ik mooi het volume en gewicht mee oefenen. Vervolgens over naar Johny zijn voorstel: enkel cuppen in echt water met oud brood en wat klei om de juiste "voerbal" (Eduard) te zoeken.

Zev sprak ook over cupgedrag van de hengel; welnu, ik heb een nieuwe spro cresta s18. Mooie strakke stok. Die moet idd ander cupgedrag vertonen dan m'n oude (zwabber) shakespear polestar. Dat zal ongetwijfeld schelen.

Maar ik ga ook verder met het ontwikkelen van mijn eigen cupje, want knutselen doe ik nou eenmaal graag. Zo'n gigantisch vlaggeschip als Esperto liet zien zal het niet worden maar het bied wel perspectieven.

Frank

Reageer

• Eduard
                        Moderator
                        • 11-08-2004
                        • 3278
                        • Sappemeer

Misschien een paar aardige artikeltjes, welliswaar in het engels maar toch...

en

http://www.matchangler.com/Pages/Dec...nethpart2.html
                        groet,
                        Eduard

Reageer

• lolo
                          • 01-05-2003
                          • 3873
                          • Weesp

Oorspronkelijk geplaatst door fpulles
                          Bedankt wederom allemaal voor die gouden tips & trucs. Ik denk dat ik het toch maar houd bij de adviezen van Eduard en Johny. Ik ga oefenen. Heb ik ook gedaan met m'n maat, voor precisiewerpen boven 70m met de feeder. Leverde resultaat op. Ik heb nu een vaste hand, kennis van,- en vertrouwen in m'n langeafstand feeders.

Ook bij het cuppen moet oefening kunst baren. Ik gä "droog oefenen" in de tuin met Douwe z'n techniek (spreekt me aan) en de rust van Eduard. Droog oefenen met kattegrit. Kan ik mooi het volume en gewicht mee oefenen. Vervolgens over naar Johny zijn voorstel: enkel cuppen in echt water met oud brood en wat klei om de juiste "voerbal" (Eduard) te zoeken.

Zev sprak ook over cupgedrag van de hengel; welnu, ik heb een nieuwe spro cresta s18. Mooie strakke stok. Die moet idd ander cupgedrag vertonen dan m'n oude (zwabber) shakespear polestar. Dat zal ongetwijfeld schelen.

Maar ik ga ook verder met het ontwikkelen van mijn eigen cupje, want knutselen doe ik nou eenmaal graag. Zo'n gigantisch vlaggeschip als Esperto liet zien zal het niet worden maar het bied wel perspectieven.

Frank
                          Frank hou ons op de hoogte zal leuk zijn om dit eens weer te lezen met goede resultaten .
                          Groetjes
                          Johnny

Match
                          Feeder
                          Stok

Reageer

• fpulles
                            omgeturnd

• 15-02-2008
                            • 1260
                            • Eindhoven

Mooi Eduard. duidelijk. afstellen hengelrol in hoogte en afstand ( 1/2 lengte minus 1) ,merken van de hengel. het cuppen zelf; idd rustig en smooth. evt. "lostikken".

Ga morgen aan de gang in de tuin zoals ik zei.

Gaat lukken!!

bedankt voor deze mooie en uitvoerige beschrijving. duidelijker kan het niet.

Frank

Reageer

• fpulles
                              omgeturnd

• 15-02-2008
                              • 1260
                              • Eindhoven

Oke Johnny, ik hou je op de hoogte van de vorderingen.

Grjus

Frank

Reageer

Working...