alternatief voor tyribs

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • ironny
    Moderator
    • 04-04-2006
    • 1377
    • Hamont

dat stukje over dat koppelen snap ik niet goed. kun je dat nog eens uitleggen peter?

@jacob, waarom een omgekeerde dobber?

ik vis, ook op deze manier wel met een dobber. deze voegt dan niets meer toe als dat het verraadt als er vis zit.
    wanneer die ondergaat doe ik ook helemaal niets. pas als de elastiek uit de top vliegt dan is het kaasje
    Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

Reageer

• PeBo
      Hengelaar

• 29-09-2007
      • 2643
      • Oosterhout

Ronny,

Als je zit te koppelen en de stroom staat naar bv. links. Zou de linkerman nu een korf met voer gebruiken, dan ligt dit voer links van de linkerman. Degene die dan rechts zit kan deze voerplaats niet bereiken met zijn korf en je krijgt twee voerplaatsen. De vis aast meestal op de voerplaats op de uitdrift, waar hij het eerste komt, omdat hij tegen de stroom opzwemt. Beter is als de rechterman een korf met voer hangt en de linker een loodje. Zo kan je beiden vissen op 1 voerplaats. Mocht je nog eens tijd hebben en in de buurt zijn kom, dan gerust langs dan kan ik ter verduidelijking eens een hengel in elkaar steken met een zinklijn eraan. Ik heb altijd zes van deze lijnen in mijn kist op voorraad.

Groeten,
      PeBo.
      ]Member of the Easterwood dreamteam.
      Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

Groeten,
      PeBo.

Reageer

• Jakob
        <*{{{{><(

• 06-03-2007
        • 1870
        • Staphorst

Ronny, dat deden ze voor de zichtbaarheid, voor de duidelijkheid, die dobber zit vaak halverwege top en water.
        Zelf gebruikt ik de methode van pebo, stukje slang met een dobberantenne of een fel gekleurd rubberballetje (10 tot 15 mm doorsnee). Meestal ene cm of 30 boven het water. Wat de beten betreft, in het ARkanaal zat ik met een lijn van 1 meter tussen top en water en ik heb verschillende keren meegemaakt dat de top het water in werd getrokken. Wij deden dat vroeger zondr stiek, de laatste 2 jaar gebruikte ik de Daiwa gevulde stiek, wel vrij strak in de stok.

Reageer

• Kosmozz
          Match en Feeder
          • 25-07-2005
          • 1959
          • Hannut

Stiek is fijner, maar minder sport. Ik heb er elastiek 16 inzitten. Ik vis nu vooral met een spliced tip erin. Nadeel is dat de top verder doorbuigt tijdens de slinger waardoor de kans dat je korf het water raakt toeneemt. Wel heel mooi om een platte van 3-4 kilo op de vaste top te drillen. Ik vis altijd met een colmic holle antenne op de lijn die net het water raakt.
          Carpe Diem

Reageer

• esperto
            Sportvisser

• 16-09-2006
            • 654
            • Oostkamp (Brugge)

http://www.matchangler.com/Pages/Dec...olefeeder.html dit is een mooi stukje, staat zowat alles in uitgelegd.

Reageer

• eitcbv
              Doe wat je goed dunkt!
              • 24-12-2005
              • 192
              • nabij Steenwijk

Ok jongens er gaat nu bij mij een lichtje branden............ IK heb het achteraf gezien nu ook al eens gelezen en wellicht iets van gehoord maar omdat ik weinig in stromende wateren vis heb ik dit niet zo vaak bij de hand als ik in de ijssel vis nabij Zwolle ga ik gewoon natuurlijk met een heavy feeder aan de gang maar met een vaste stok in stromend water vissen en dan het tjonken zoals jullie dat noemen kan dan inderdaad effectief werken temeer omdat je dan slechts bij je onderlijn weinig voer kunt aanbieden het is mij nu duidelijk!!! Leuk toch weer dat dit soort dingen de revue passeert omdat sommige oudere technieken ook weer inzetbaar kunnen zijn in sommige situaties en je kunt het in sommige dingen ook weer verbeteren.

Groetjes,

Frans.
              Fishing is a way of life!!!

Reageer

• tester
                Maas en Waal visser
                • 06-03-2004
                • 2596
                • Son

Hallo

zo ben ik vroeger begonnen op de Maas

een bamboe hengel en dan vissen met de voeierveer

als de vis vis slecht beet alleen de veer vol voer

was ie goed los dan om de veer nog voer drukken zeg maar zoals nu de ( niewe manier) van vissen

toen dan die glasvezel hengels kwamen (goed slap ) werd de hengel in de volle stroom soms in een hoek van 90 graden getrokken door een grote brasem

ik vind het nog altijd een mooie manier van vissen
                gr Gerard

Reageer

• Retlaw
                  TOPvisser

• 22-01-2008
                  • 115
                  • Nieuwe Pekela

als er een flinke stroming staat, lijkt t mij dat je een behoorlijk stevige stok nodig bent.
                  anders kan je krijgen dat een aggresief azende vis zomaar je lijn of een deel in 2en trekt
                  Jihahaha! Weer een baksteen in het net

Reageer

• tester
                    Maas en Waal visser
                    • 06-03-2004
                    • 2596
                    • Son

Oorspronkelijk geplaatst door Retlaw
                    als er een flinke stroming staat, lijkt t mij dat je een behoorlijk stevige stok nodig bent.
                    anders kan je krijgen dat een aggresief azende vis zomaar je lijn of een deel in 2en trekt
                    Hallo Retlaw

daar heb je gelijk in maar met zo,en slappe glasvezel van vroeger was dat geen probleem

en topelastiek diaar hadde we nog nooit van gehoord
                    gr Gerard

Reageer

• willie
                      Sportvisser
                      • 03-12-2005
                      • 626
                      • wijhe

vroeger ook veel gedaan toen visten we nog veel met de vaste stok op de ijssel een iets dikkere versneden top er in balletje er op en vissen maar, mooi om te zien als er een brasem beet dat het balletje bijna onder water verdween,
                      maar nu vissen ik steeds meer met de feeder.

gr. wilfried

Reageer

• janb
                        jan b
                        • 21-11-2005
                        • 1982
                        • 't Nieuweland

Ik doe vaak als indicatie voor de beten die je krijgt twee ringetjes op de lijn met een lucifer er tussen maar vaak vergeet ik het ook de beten zijn zo heftig dat het belangrijkste is dat je je hengel heel goed vast houd ,en hengelbreuk ik heb het nog niet mee gemaakt[gelukkig]want dat is waar je krijgt er klappen op ,geweldig!wat ik wel vaak heb gezien bij collega's en liefhebber,s van dit systeem is de reaktie op de beet het aan slaan gebeurd vaak veel te heftig ,dat is dan vaak weer een reaktie op de aan beet die je krijgt dat zijn zulke klappen ,dat de vis zich allang gehaakt heeft en dubbel op is niet nodig ,rustig tikken is voldoende .
                        Aangepast door janb; 27-02-2009, 22:38.
                        Groeten van Jan de visser

Reageer

Working...