cuppen II

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • fpulles
    omgeturnd

• 15-02-2008
    • 1260
    • Eindhoven

cuppen II

Hallo allen,

enige tijd geleden heb ik mijn probleem op (de discussie) tafel gelegd over het cuppen. Nu kan ik toch met enige trots zeggen dat het aardig gaat. Ik ben begonnen met de basispricipes: goed afstellen van de roller steunen achter me, en rollersteun van het zitplateau.De juiste zithouding op de kist, en het geleidelijk voorwaarts brengen van de hengel. Begonnen op 9m. Eerst een tijdje "droog" geoefend in de tuin met kattegrit in een mayonaise emmertje zien te krijgen. Daarna de voorste rollersteun weggelaten en de knie als ondersteuning. Toen ik dat onder de knie had ben ik naar de vijver bij mij in de buurt gegaan. Verder gecupt met leem en oud brood. Vroeg een oud baasje aan me of ik al een voerplekje aan het maken was voor de zomer!!. Toen ik hem zei dat ik aan het oefenen was om goed te kunnen voeren kkek hij bedenkelijk, schudde een keer mer z'n hoofd, en liep door... Ik wil niet weten wat ie dacht.

Tot dusver!! Volgende stappen zijn op 11, en resp. 13m. Ik moet zeggen dat de hengel idd een groot verschil maakt, hoe het cuppen verloopt.

Tot dusver mooi onder ideale omstandigheden; maar wat en hoe bij een korte,(3m) en steile ( 45%) en vrij hoog (1,7m) talud achter je?? of windkracht 5/6 dwars op het water?

Frank
    oude hond kan ook trucjes leren
  • zev
    Zomaar Een Visser

• 10-01-2009
    • 86
    • Echt

Oorspronkelijk geplaatst door fpulles
    Tot dusver!! Volgende stappen zijn op 11, en resp. 13m. Ik moet zeggen dat de hengel idd een groot verschil maakt, hoe het cuppen verloopt.

Tot dusver mooi onder ideale omstandigheden; maar wat en hoe bij een korte,(3m) en steile ( 45%) en vrij hoog (1,7m) talud achter je?? of windkracht 5/6 dwars op het water?

Frank
    Met taluds of weinig plek achter je de hengel de hengel veel schuiner (meer parellel tov het water) achter je afsteken. Tijdens cuppen de hengel pas naar de voerplaats draaien als je bij de laatste delen (handvatdeel) aangekomen bent.

Je kunt ook meerdere keren afsteken maar bij 2e keer insteken hoger dan 6e deel (>8m) is dit zeer zwaar en is de roller voor je onmisbaar als extra steun tijdens insteken.

Zoals je ook reeds bemerkt maakt de hengel veel verschil. Ik ben dan ook van mening dat een (verstevigde) cupset onmisbaar is. Wil je voor je hengel geen extra cupset kopen dan moet je even knutselen. De cupset nooit op het topdeel zetten maar op het 2e deel, indien de lengte dan niet klopt een oud 2e deel (van bijv andere hengel) over je huidige 2e deel schuiven en vastzetten om weer op de oorspronkelijke lengte te komen. De top moet stijf zijn, anders valt er te snel iets uit de cup.

Groet Zev

Reageer

• fpulles
      omgeturnd

• 15-02-2008
      • 1260
      • Eindhoven

bedankt voor de tip zev
      oude hond kan ook trucjes leren

Reageer

Working...