Welkom bij het Nationaal HengelSportForum. Als dit uw eerste bezoek is, klikt u dan op FAQ voor de spelregels van dit forum.
Om te deelnemen op het forum dient u zich te registreren.
Meldt u zich vandaag nog aan bij de leukste hengelsportsite van Nederland en België en ontmoet uw (nieuwe) visvrienden online!
We waarderen uw bezoek aan het NHSF. We zouden het echter nog meer waarderen indien u aan de discussies meedoet.
Dus kom op, reageer op een vraag of stel zelf een vraag in het forum!
Ik gebruik ze allebei.
De crallusso dobbers (vlag) heb ik van 3 tm 30 gram die gebruik ik voor
een zo'n stil mogelijke aas presentatie voor de brasemvisserij.
De boldobbers gebruik ik tot 15 gram voor het vissen op voorns, driftend dus.
In het voorjaar leg ik ze beiden meestal klaar omdat ik bij voorbaat meestal
niet weet wat me te wachten staat.
De cralusso-dobbers werken echt prachtig, maar tot 5 gram gebruik ik liever een bolvormige dobber. Als het toegestaan is kun je vooral in stromend water ook denken aan zinkvissen met de korf, voordeel is dan dat je je voer bij je haakaas krijgt. Bij een sterke stroming in vooral dieper water is het lastig voeren en bijvoeren is al helemaal lastig, ook al gebruik je leem of grind.
Het model van die mooie groene peervormige dobbers is net zo oud als het model van Crallusso. Dertig jaar terug werd er al gevist met vlagdobbers (ik dacht van DAM). Persoonlijk vond ik het ondingen, want als er wat wind stond was het net of je de was aan het ophangen was. Ik zeg dus persoonlijk, maar indertijd is het eigelijk bij niemand zover ik me kan herrinneren, als een doorslaand succes ervaren. Waarmee ik dus niemand wil afraden vlagdobbers te gebruiken, want de een houd van de moeder en de ander van de dochter en je raad het al: je hebt er die gebruiken allebei. (dobbers bedoel ik)
Groeten,
PeBo
]Member of the Easterwood dreamteam. Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years
Cralusso is er nog niet zo lang hoor, dacht dat het Hongaarse uitvinding is en voor het eerst gebruikt op het Wereldkampioenschap 2003 door het Hongaarse team wat ze de titel opleverde. Inmiddels heb je diverse modellen voor zowel driftend als blokkerend vissen die nu ondergebracht zijn bij Sensas. PeBo bedoelt de ouderwetse vlagdobbers, ook wel lollies genoemd, maar die zijn niet te vergelijken met de Cralusso's. Deze zijn ook in wind niet ideaal, maar als je goed blokkerend kunt vissen en dus niet drift, dan hoef je toch maar weinig in te werpen.
Cralusso is er nog niet zo lang hoor, dacht dat het Hongaarse uitvinding is en voor het eerst gebruikt op het Wereldkampioenschap 2003 door het Hongaarse team wat ze de titel opleverde. Inmiddels heb je diverse modellen voor zowel driftend als blokkerend vissen die nu ondergebracht zijn bij Sensas. PeBo bedoelt de ouderwetse vlagdobbers, ook wel lollies genoemd, maar die zijn niet te vergelijken met de Cralusso's. Deze zijn ook in wind niet ideaal, maar als je goed blokkerend kunt vissen en dus niet drift, dan hoef je toch maar weinig in te werpen.
Ron,
Je bent gezien je leeftijd voor mij de jongere generatie. Vraag aan jou: Hoe dikwijls en waar vis jij nog met de vaste stok op de stroom? Ik bedoel hiermee bv. de Maas, Dortse Kil, Wantij, Stuw bij Maurik (als hij open staat). Toen ik jou leeftijd had, was het op deze wateren vissen met de vaste stok, de gewoonste zaak van de wereld. Momenteel wordt het meer uitzondering, omdat er dan eerder naar de feeder gepakt wordt. Verder denk ik dat Cralusso een afgeleide is van het idee van de vroegere vlagdobbers. Inderdaad is Cralusso nog van vrij recente datum, maar ook daar is niets nieuws aan, want in hengelland is het een komen en gaan van merken en namen. Dikwijls is het nieuwe wat ze brengen, oud aangepast nieuws. Het is echter wel goed voor de verkoop en daar draait het hele zaakje om.
Groeten,
PeBo.
]Member of the Easterwood dreamteam. Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years
Klopt, ik ben pas 26, heb wel 20 jaar viservaring en lees mijn visblaadjes al 15 jaar. Voor de gehele hengelsport geldt dat er nog maar weinig revolutinaire uitvindingen gedaan worden, dus is het meer evolutie. Alles wordt geleidelijk beter als je het vergelijkt met 20 jaar geleden of het nu gaat om nylonlijn of om vlagdobbers. De Cralusso heb je in diverse soorten, maar qua vorm lijken ze nog nauwelijks op ronde lollies, omdat ze 3-hoekiger zijn geworden. Vooral in de aboslute wedstrijdtop zijn ze niet meer weg te denken op stromend water anders doe je jezelf te kort. De ''normalere"' visser gebruikt ze nog te weinig omdat ze misschien te duur zijn en omdat inderdaad in ons land de feeder domineert zo gauw het water stroomt.
Bij welke wedstrijden wordt dan in Nederland nog gevist op stromend water. Ik bedoel dus niet de vrije hengel wedstrijden, want dan pakken ze de vaste hengel al niet meer uit. Ik bedoel dus echt op stromend water met de vaste stok. Volgens mij gebeurt dit haast niet meer, dus ook niet door onze topvissers. Ze komen dan ook ervaring te kort in deze discipline. Dat is volgens mij ook meer de reden dat de Hongaren gewonnen hebben en had dat minder te maken met de vorm van de dobber. Hetzelfde geld voor het WK in Italie dat gewonnen is door de Italianen. Ze waren het gewend op stromend water te vissen en het lag echt niet aan het zijderupsmeel. Gelukkig is het dit jaar op de Lage Vaart, het thuiswater voor onze toppers. Die maken nu een redelijk kansje en dat ligt echt niet aan de dobber die ze gaan gebruiken, zelfs niet al gebruiken ze een echte handgemaakte PeBo. Het is gewoon het soort water en de manier waarop wij gewend zijn te vissen en dat geeft al een flinke voorsprong (hopelijk).
Groeten,
PeBo.
die mooie cralusso dobbers zien er echt uit om gekocht te worden
maar dan is mijn vraag waarom zouden die bollen niet geschikt zijn om te blokken want ik las een stukje van een andere mede visser dat die voor driftend vissen gebruikt worden en voor blokken met die hongaarse
het enigste voordeel wat ik verleden week hoorde is dat je er de helft lichter mee kan vissen dan de bollen
maar er zullen ook wel ander voordelen zijn bij die bollen tenopzichte van die cralusso
Vissen is ontspannend.
Maar wedstrijdvissen is juist inspannend
Ik vis zowel met bollen als vlaggen. Ik heb nog vlaggen van ca. 20 jaar geleden (ruitvorm/vliegervorm) deze visten zich goed. Later kwamen de ronde vlaggen bijv de witte van sensas, deze visten zich matig. De huidige cralussos vissen zich goed maar ik moet zeggen nauwelijks beter als de ruitvorm van ruim 20 jaar geleden.
De bollen zijn vooral te verkiezen bij dobbergewichten onder de pakweg 6-8 gram. En hebben vooral voordelen bij een niet constante stroming. bijv als de stroming vaak wegvalt en weer opkomt is een vlagdobber niets waard. Daarnaast heeft een bol voordeel bij ongelijke bodem (je ziet beter als het lood de bodem raakt) en je ziet bij een bol opstekers beter.
Bij hardere constante stroming (als je een boldobber van 8 gram nauwelijks kunt blokken) is een vlagdobber beduidend in het voordeel.
Natuurlijk is dit mijn persoonlijke mening en ervaring.
Cralusso's gaan zelfs tot 50 gram, een bolvormige dobber zou dan zo groot zijn als een tennisbal, waar je natuurlijk niet mee kunt vissen vanwege de stroomdruk die bij een bolvormige toch al groter is dan bij een vlagdobber.
PeBo,
Precies, zo is het altijd wat met klassiek hengelen, als het niet de harde stroming is (weinig ervaring met de vlagdobber), dan is het wel de visserij met vers de vase (in ons land vaak verboden, dus een achterstand), in de zuidelijke landen betreft het vaak een visserij op karper en meervalletjes (ons niet echt bekend) en met de match lopen we ook best achter of het moet het powermatchen op meer als 40 m zijn. Nederland is gewoon een feederland, we zijn gewend om op een tamelijk grove manier veel vis te vangen. Als er een wk feedervissen zou komen dan maken we een hele goede kans, maar op de Lage Vaart moet het nu maar eens gebeuren.
Het is misschien inderdaad overdreven om te zeggen dat de Hongaren de titel te danken hadden aan de Cralusso, maar het verschil vind ik groter t.o.v. een normale vlagdobber dan wanneer Alan Scothorn weer eens gewonnen heeft door zogenaamd de nieuwste hengel van Shimano, zoals die fabrikant steeds beweert.
Ik vind, net zoals roptop al zei een bolvormige dobber van 15 gram wel maximaal. Dan heb ik het over driftend vissen, want dat soort bollen zijn bijna niet tegen te houden, omdat ze dan onrustig aan je top beginnen te sleuren. Voor voorn is dat nog wel oke, maar voor brasem niet, dat terwijl een vlagdobber mooi stil staat. Stroomt het hard voor een bolvormige en is er alleen voorn te vangen, dan moet je gewoon met een vlagdobber blokkerend en met een lange onderlijn vissen die dan een stukje boven de bodem wappert.
Ron,
We zijn het bijna eens, echter een opmerking. Nederland is een feederland. Als je daar "geworden" achter zet ben ik het helemaal met je eens, maar vindt het wel ontzettend jammer dat dit zo is. Ik ben een vaste stok man en houd niet zo van het feederen.
Met een peervormige stroomdobber zou ik zeggen tot 15 gram. Daar kan je in Nederland overal mee uit de voeten en is zwaar genoeg om je lood aan de grond te houden en daar gaat het toch om. Een vlagdobber van 50 gram zal wel mooi zijn op de schoorsteen, maar je hebt hem hier nergens nodig. Wat dat betreft is het net een Ferrari, hij rijdt ruim 300 maar je kan er hier nergens rijden.
Groeten,
PeBo.
Reageer