Na 15 jaar niet meer te hebben gevist toch weer onverwacht veel zin gekregen. Vergunning gekocht en wat nieuwe spulletjes. Hengel heb ik nog, een 7 meter oversteekhengel. Nou vraag ik me af wat ik het beste kan doen met mijn tuigjes. Net zo lang maken als de hengel (diepte waters waarop ik wil gaan vissen liggen tussen de 1,5 en 3 meter) of een kortere tuigjes maken waardoor ik bv. de laatste 3 delen van mijn hengel moet afsteken, denk dat de lengte van het tuigje dan zo'n 4 meter zou zijn. Vroeger deed ik beide wel maar ik heb geen idee wat nou eigenlijk het beste is.
Welke lengte tuigje stok van 7 meter
Collapse
X
-
Met langer tuig kun je wel verder vissen !!
Gewoon uitproberen zou ik zeggen.Groeten
Frank
2015 de Belgen verslagen in eigen huis
2016 walk-over Blauforlaet !
2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !Reageer
-
Een opslag van minstens 4 m werkt niet. Ik zou tuigjes van 4 m lang maken, zodat je een meter opslag hebt. Ik neem aan dat je niet met elastiek vist maar met kikkertjes, waar je de gewenste opslag mee kunt bepalen als het ondieper is als 3 m. Of je houdt al rekening met de dobberkeuze voor de diverse wateren. Tuigen met lichtere dobbers voor ondiepe wateren kun je dan bijv. 2.5 m lang maken etc.Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.Reageer
-
Ok, thanks! Vond dat vroeger met zo'n lange lijn op het water ook al niet zo prettig. Wel fijn dat je iets verder kon vissen maar bij voorzichtige aanbeten sloeg ik altijd mis herinner ik me nu. Waarschijnlijk dus door die lange lijn. Ga maar aan de slag met 4 meter tuigjes denk ik.
Ander vraagje: hoeveel moet ik voeren, vroeger deden we maar wat (halleluja to the internet tegenwoordig!). Ga met een vriend samen en we zitten zo'n 4 meter van elkaar af. Ieder zo'n 5 grote ballen om te beginnen? Is dat wat?Reageer
-
Standaard is mijn opslag 1 m. Bij veel wind is die langer (zo'n 1.5 m) zodat de op en neer deinende hengel niet de presentatie verstoort. Bij snel vissen op voorn wil ik 'm hem nog wel eens iets korter maken.
Ik heb meestal genoeg aan 1,5 tot 2 kg voer voor een wedstrijdje van 3 uur en dan hou ik nog vaak over. Pas als de vis actief is en je goed vangt heeft bijvoeren pas echt zin en gaat al het lokvoer op. In het begin maak je dus het meeste voer op, ongeveer een kg, maar ik heb als vuistregel dat ik voor ieder uur dat ik ga vissen een halve kg meeneem voor stilstaand water, maar voor stromend water gebruik je al gauw een stuk meer.Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.Reageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

Weer een baksteen in het net

Reageer