Lijndikte vaste stok

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • ghelsing
    Frequent aanwezig
    • 20-03-2004
    • 245
    • Vleuten

Lijndikte vaste stok

Ik vis met een vaste hengel van Shimano 13 mtr met elastiek, ik gebruik altijd onderlijnen 8/00 of 10/00
    Mijn vaste lijn aan de hengel is dan 12/00 , mijn vraag is kan ik ook bv. 14/00 of 16/00 als vaste lijn gebruiken, zonder dat de resultaten slechter worden. 12/00 beavalt prima, maar toch ???

Groet Gerard
    Groeten van Gerard Elsing
  • † John van der Zee
    [In Memoriam]
    • 16-11-2005
    • 1761
    • in zuidholland in een mooi visgebied

waarom zou je dikker gaan vissen als je toch met elastiek vist
    zijn de vissen zo groot en sterk of vertrouw je je hoofdlijn niet
    Vissen is ontspannend.
    Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

Met Vriendelijke Visgroeten

vaste stokvisser????????

Reageer

• ghelsing
      Frequent aanwezig
      • 20-03-2004
      • 245
      • Vleuten

Lijndikte vaste hengel

Oorspronkelijk geplaatst door John van der Zee
      waarom zou je dikker gaan vissen als je toch met elastiek vist
      zijn de vissen zo groot en sterk of vertrouw je je hoofdlijn niet
      Niet dat ik mijn lijndikte 12/00 niet vertrouw, maar wilde eigenlijk weten of bv 14/00 of 16/00 nadelige invloed op de vangsten heeft

Groet Gerard
      Groeten van Gerard Elsing

Reageer

• † John van der Zee
        [In Memoriam]
        • 16-11-2005
        • 1761
        • in zuidholland in een mooi visgebied

als de je met onderlijnen vist zou het eigenlijk niks uit moeten maken.
        het zou zelfs zo zijn dat als je hoofdlijn dikker is dat je aas rustiger aan geboden wordt.
        Vissen is ontspannend.
        Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

Met Vriendelijke Visgroeten

vaste stokvisser????????

Reageer

• janb
          jan b
          • 21-11-2005
          • 1982
          • 't Nieuweland

Het zal altijd zo zijn hoe lichter hoe meer raffinement , je aas aan bieding verloopt heel anders met een 16/00 als met 10/00 en het zal dus echt zo licht mogelijk moeten ,maar wat John al zij je vist toch met elastiek en dan kan je aan een 10/00 echt hele grote vissen vangen dus bewaar de 16/00 maar voor de grote rivieren daar is de vis wat gretiger en wat minder wantrouwig .
          Groeten van Jan de visser

Reageer

• preston-freak
            wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
            • 1834
            • Oss

Ik gebruik ook standaard 12/100 hoofdlijn. Voor dikke stroomdobbers is 14/100 aan te de raden en in deze tijd kan de vis goed los zijn, zodat je wilt kunnen sleuren. Als je dan met onderlijnen vist van 12- of 14/100 dan is het wel zo fijn als je enkele tuigjes hebt die minstens zo dik zijn.
            Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• PeBo
              Hengelaar

• 29-09-2007
              • 2643
              • Oosterhout

Gerard,

Ik ben nog een beetje van de oude stempel en vis met een versneden top (erg dunne). Elastiek heb ik wel maar kan mij nog steeds niet bekoren. Ik maak geen gebruik van onderlijnen. Voor de lijn heb ik altijd zonder problemen met 8/100 gevist op het binnenwater. Op de rivier 12/100 tot 14/100. Voor het binnenwater ben ik nu overgegaan op 10/100. De enige reden is dat ik 8/100 niet zo goed meer zie.
              Ik heb ook wel geprobeerd destijds om over te stappen naar 6/100, maar dat is te dun voor een versneden top. Je vraagt dan om problemen.

Groeten,
              PeBo.
              ]Member of the Easterwood dreamteam.
              Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

Groeten,
              PeBo.

Reageer

• ironny
                Moderator
                • 04-04-2006
                • 1377
                • Hamont

Ik ben waarschijnlijk toch een van de lompere vissers.. ik moet ook wel zeggen dat ik vrij standaard op brasem en zeelt vis maar toch. mijn bovenlijn is 14/100 en mijn onderlijn 12/100. ( in de meeste gevallen. dunner als 10/100 vis ik vrijwel nooit. evenals ik niet met een kleiner haakje vis dan haakje 16
                Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

Reageer

• Retlaw
                  TOPvisser

• 22-01-2008
                  • 115
                  • Nieuwe Pekela

8/100 pebo? Jij hebt dan vast heel wat haken eraf geslagen.
                  Jihahaha! Weer een baksteen in het net

Reageer

• feedervisser
                    Met enige kennis...

• 27-03-2008
                    • 389
                    • merelbeke

hoi
                    ook al vis ik het meest met de feeder,sinds kort terug begonnen met de vaste stok en dit in dressuur brasemputten dus voor mij enkel 8/00 voor de lijn in combie met elastiek.

gr marnix

Reageer

• PeBo
                      Hengelaar

• 29-09-2007
                      • 2643
                      • Oosterhout

Oorspronkelijk geplaatst door Retlaw
                      8/100 pebo? Jij hebt dan vast heel wat haken eraf geslagen.
                      Niet noemenswaardig. Ik heb ook niet veel vis verspeelt. Je moet echter wel goed erop letten dat je spriet in evenwicht is met de dikte van de lijn d.w.z. bij gebruik van 8/100, erg dun. Een haak aanzetten doe ik net zo snel als een onderlijn wisselen en puur handwerk dus geen haki-an. Ik denk ook, dat een hele lijn 8/100 sterker is dan een 12/100 met een 10/100 onderlijn eraan geknoopt.

Groeten,
                      PeBo.
                      ]Member of the Easterwood dreamteam.
                      Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

Groeten,
                      PeBo.

Reageer

• zev
                        Zomaar Een Visser

• 10-01-2009
                        • 86
                        • Echt

Ik kies ook de hoofdlijn zo dun mogelijk om de volgende redenen. Hoe dikker de lijn hoe meer vat de (onder)stroming op de lijn heeft. Hoe dikker de lijn hoe meer vat de wind op het stuk lijn boven water heeft (vandaar dat mijn hoofdlijn op dobbers onder een gram 9/100 is). Tevens moet ook de combinatie met elastiek kloppen. Bijv. elastiekdikte rond de 1mm heeft een breeksterkte van 1200-1300 gram, lijndikte van 10/100 heeft ongeveer ook deze breeksterkte. M.a.w. als de hoofdlijn te dik is en je komt vast te zitten met het lood breekt waarschijnlijk de elastiek.

Ik wil dus sterk afraden om met bijv. 16/100 bovenlijn te vissen want dan moet de elastiek ook dikker gekozen worden met als gevolg dat je geen dunne onderlijnen meer kunt gebruiken, want deze gaat kapot voordat de elastiek uit de top is.

Groet Zev

Reageer

• janb
                          jan b
                          • 21-11-2005
                          • 1982
                          • 't Nieuweland

Ik denk als je met 16/00 vist je zo wie zo geen elastiek nodig zult hebben ,de trekkracht van je lijn is dan zo groot dat je bij wijze van spreken de brasems er zo uit kunt tillen ,daarom vis ik in de rivier als ik met de vaste hengel vist liever zonder elastiek , geeft een hele boel minder problemen .
                          Groeten van Jan de visser

Reageer

• preston-freak
                            wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
                            • 1834
                            • Oss

Uiteraard moet alles naar verhouding zijn. Een 16/100 hoofdlijn combineer je natuurlijk met een karperelastiek en 14/100, misschien 12/100 onderlijn. Ik vis met 8- en 10/100 onderlijnen met elastiek van 0.87 tot 1 mm, maar ik heb nog nooit een elastiek gebroken wanneer ik vast zat.

Zelf vis ik niet graag met een hoofdlijn van 10/100 al is het maar omdat ik meestal met 10/100 onderlijnen zit te vissen. Ik vind het te soepel (sneller in de war en eenmaal in de war is het lastiger te ontwarren), meer kans op beschadigingen bij verschuiven van lood, de lus-in-lus verbinding is onbetrouwbaarder en slechter te openen bij vervangen van de onderlijn, meer kans op kringelen, 12/100 is wat stijver maar dat vind ik wel fijn en verder geeft 12/100 meer zekerheid dat je hoofdlijn in ieder geval niet zal breken ook al heb je diverse onderlijnen vervangen.

Alleen als ik met 6/100 zou vissen dan zou ik een 10/100 hoofdlijn gebruik.
                            Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• Retlaw
                              TOPvisser

• 22-01-2008
                              • 115
                              • Nieuwe Pekela

jan,

dit zal je echt flink tegenvallen. Ik vis vaak met 14/100 - 16/100 als hoofdlijn. En ik heb al meerdere malen meegemaakt dat op de grote meren een forse brasem doei zei en mijn lijn ergens in het midden brak. Ik zou graag willen zien hoe je dat met 8/100 zonder elastiek doet..
                              Jihahaha! Weer een baksteen in het net

Reageer

Working...