Lijndikte vaste stok

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • PeBo
    Hengelaar

• 29-09-2007
    • 2643
    • Oosterhout

Leon,

Als je lijn in het midden breekt zit er al iets fout. Hij hoort te breken op een knoop dus de verbinding hoofdlijn/onderlijn. Vis je zonder onderlijn dan op de haakknoop.
    Jammer dat je zo ver weg woont, anders liet ik je zien hoe je er een brasem uithaalt met 8/100. Wel na hem eerst goed gedrilt te hebben. Het drillen doe je met een versneden top zelf. Als je met elastiek vist, doet het elastiek dit werk voor je, maar ik heb liever zelf wat spanning want daar vis ik voor.

Groeten,
    PeBo.
    ]Member of the Easterwood dreamteam.
    Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

Groeten,
    PeBo.

Reageer

• piet breukel
      Newbie

• 23-10-2008
      • 21
      • rozenburg

Oorspronkelijk geplaatst door Retlaw
      jan,

dit zal je echt flink tegenvallen. Ik vis vaak met 14/100 - 16/100 als hoofdlijn. En ik heb al meerdere malen meegemaakt dat op de grote meren een forse brasem doei zei en mijn lijn ergens in het midden brak. Ik zou graag willen zien hoe je dat met 8/100 zonder elastiek doet..
      Ik denk dat hier met die 8/100 een lijn van dynema bedoeld wort.

Reageer

• Retlaw
        TOPvisser

• 22-01-2008
        • 115
        • Nieuwe Pekela

Dat zou kunnen, dat soort lijn heb ik momenteel nog niet tot mijn beschikking gehad
        Jihahaha! Weer een baksteen in het net

Reageer

• Jans
          Toekomstig expert
          • 13-03-2004
          • 272
          • Drenthe

Moi,

De keuze van de lijndikte hangt volledig van de omstandigheden af.
          Zit je volop in de Brasem en in een wedstrijd waar het op kilo's aankomt kun je wat dikker gaan vissen zodat je een Brasem wat sneller kan landen.
          Is de vis erg voorzichtig en gaat het erom die ene Brasem toch te verleiden zou je voor een dunnere lijn moeten kiezen.

Bij een goeie techniek en een goede montage mag het geen enkel probleem zijn om met een 0.10 of 0.08 lijn een brasem te landen aan de vaste stok (nee geen dynema, gewoon nylon)
          Ik zelf vang Zeelt tot 5 pond op 0.10 lijn en die zijn heel wat sterker dan zo'n slijmjurk.
          Alleen bij brasem van 2kg of meer uit groot stromend water zou je voor 0.12 tot 0.16 lijn kunnen kiezen.

Om op de vraag van de topicstarterterug te komen, elke verandering aan je montage heeft invloed op het aasgedrag van de vis, als het nou gaat om een groter of kleiner haakje, het veranderen van dobbergewicht of het gebruik van dunnere of dikkere lijn, het zij positief, het zij negatief.
          Een goeie leidraad is, vis zo dun/licht als noodzakelijk maar zo zwaar/dik als nodig, waarmee ik maar wil zeggen, als je met een 0.06 lijntje zit te vissen een de Brasems vliegen je aan alle kanten door je lijn moet je wel dikker gaan vissen.
          Als je dan overstapt naar een 0.16 lijn en je krijgt opeens geen beet meer heeft het ook geen enkele zin en zal je dus ergens een middenweg moeten vinden.
          Er is altijd iemand die nog minder vangt.

Reageer

• PeBo
            Hengelaar

• 29-09-2007
            • 2643
            • Oosterhout

Jans,
            Helemaal eens met je uitleg. Alleen verschil boven- en onderlijn bij mij max 2/100.
            Piet,
            Er [B]word[/B ]natuurlijk geen dyneema bedoeld maar dat wist je al.
            Leon,
            Probeer geen dyneema op de vaste stok, want dan ben jij de volgende klant van de rijdende rechter die hengelbreuk heeft.
            Nog een beetje info. Kijk maar wat je er mee aan kan. Je sprietje moet van vol glasvezel zijn. Neem niet de zwarte soort maar de witte. Deze laatste zijn wat buigzamer. Als je de punt pakt moet je deze zonder moeite helemaal rond kunnen buigen in een circel met een diameter van ong 15 cm. Dan heb je de juiste spriet. Na een kilotje of dertig, standaard de lijn wisselen want dan is de rek eruit. Wat ik gebruik: Sigma tournament. Helaas is Shakespeare ter ziele, dus ik ben toe aan mijn laatste voorraadrolletjes. Dikte precies wat erop staat bij de dunnere soorten. Vanaf 20/100 gaat hij iets naar boven afwijken.
            Nou dit was mijn uitspraak en daar zullen julie het mee moeten doen.

Groeten,
            PeBo.
            ]Member of the Easterwood dreamteam.
            Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

Groeten,
            PeBo.

Reageer

• janb
              jan b
              • 21-11-2005
              • 1982
              • 't Nieuweland

Als een ieder het verhaal van Jans eens rustig door leest en niet enkel lezen ,maar ook proberen tebegrijpen wat er hij bedoelt,dan zijn we al een eind verder ,als ik de reactie's lees heeft ieder een wel een beetje gelijk ,maar ik vind dat Jans deze discussie heeft gewonnen met het beste verhaal ,dus een ruime overwinning op punten ,zo is er weer een probleem opgelost en kan Pebo gewoon met zijn zachte toppen blijven vissen,want natuurlijk is daar niets mis mee ,probeer het anders zelf maar eens ,dan zal blijken dat een 08/00 in de praktijk wat anders is als in een discussie op de PC.
              Groeten van Jan de visser

Reageer

• kjellflor
                Newbie

• 23-04-2008
                • 7
                • Ieper

Ik probeer altijd zo dun mogelijk te vissen.
                Ik vis soms ook nog met de versneden top.
                En kan ook gerust mooie vissen vangen aan een lijntje van 08/00 onderlijn.
                Je moet wel voorzichtig zijn en de juiste druk kunnen zetten op de vis.

Reageer

• lolo
                  Geniet maar niet met mate
                  • 01-05-2003
                  • 3873
                  • Weesp

Jans helemaal goed

Mooie uitleg
                  Groetjes
                  Johnny

Match
                  Feeder