Aanslaan, 1 sec. contact, daarna vis weg

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Dopey
    Frequent aanwezig

• 15-04-2009
    • 106
    • Maastricht

Aanslaan, 1 sec. contact, daarna vis weg

Afgelopen weekend voor het eerst sinds 15 jaar weer eens gaan vissen.
    6 mooie brasems gevangen van allen zo'n 45-55 cm. Mijn vismaat idem maar dan met 2 voorns.
    Echter beide veel vaker beet gehad. Aanslaan, dan 1 a 2 seconden vis, en dan schiet hij los. De haak zit er nog aan maar de vis is weg.

Wat doen we verkeerd? Te vroeg aanslaan, niet krachtig genoeg? Ik heb echt geen idee.
    De aanbeten waren overigens zeer voorzichtig. Ik ben benieuwd.
  • nanoe
    Frequent aanwezig

• 07-08-2007
    • 192
    • Amsterdam/Gorinchem.

ik gebruik altijd de 2 seconden regel. Beetregistratie door dobber onder, dan 2 seconden later aanslaan. Mogelijk kunnnen kortere onderlijnen ook wel eens helpen. Grotere haak enzovoort
    Beter goed gekopieerd dan slecht ontworpen

Reageer

• Viskerluu
      Banned

• 07-08-2008
      • 278
      • Groningen

We zitten in het voorjaar en de vis is op dit moment bezig met de paai, of heeft deze net achter de rug. Kenmerkend aan deze periode is dat de vis, met name de mannelijke, ruw aanvoelt. Na de paai keert de slijmlaag in een extra laag terug en is met name de brasem een enorme 'slijmbal'. Gevolg is dat de lip van de vis, met name die van de brasem, erg dun is. Als je dan een beetje hard aanslaat dan bestaat de kans dat je de haak door de lip van de vis slaat.

Wat ook een optie is, is dat je gewoon te vroeg aan slaat. In dat geval kun je het advies van nanoe opvolgen en beter even wachten met aanslaan (natuurlijk niet te lang wachten )

Reageer

• Dopey
        Frequent aanwezig

• 15-04-2009
        • 106
        • Maastricht

Aanslaan doen we beide eigenlijk meteen nadat de dobber onder is gegaan.
        Misschien is dat dan wel te vroeg?

Reageer

• Viskerluu
          Banned

• 07-08-2008
          • 278
          • Groningen

Misschien, want het hangt allemaal af van hoe een vis aast en bijt. Aast de vis fel dan zijn de aanbeten ook feller en kun je sneller aanslaan, omdat de vis de haak dan al in de bek heeft. Aast de vis traag dan zijn de aanbeten ook minder fel, zakt je dobber langzaam en moet je even wachten met aanslaan. Het is echter allemaal afhankelijk van de situatie en die kan ik hier op het forum uiteraard niet nabootsen.

Maar wat ik uit jouw verhaal begrijp is dat je de vis wel voelt, dus je trekt de haak uit de bek van de vis. Ik zou dan toch adviseren om even een paar seconden langer te wachten met aanslaan, zodat de vis jouw haak goed in zijn bek heeft. Even twee tegenvragen: Met welk formaat haak vis je? En vis je ook met een weerhaak?

Reageer

• preston-freak
            wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
            • 1834
            • Oss

Een grotere en/of betere haak zal al een hele verschil maken maar soms werkt het om net ff een tikje langer te wachten met aanslaan.
            Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• Dopey
              Frequent aanwezig

• 15-04-2009
              • 106
              • Maastricht

Onderlijntjes van Gamakatsu, 20 cm, 12/00, haak 12 met weerhaak

Reageer

• esperto
                Sportvisser

• 16-09-2006
                • 654
                • Oostkamp (Brugge)

Lijnzwemmers?
                Als het water koud is, komt het wel meer voor dat vissen op de stek vertoeven, maar niet echt azen, dan krijg je vaak zo'n beten. Op belgische vijvers is dit zeker het geval wanneer de vis net is uitgezet, dan wordt er heel veel nieuwe vis gepikkeld.
                Ga gewoon op je handen zitten, dat scheelt altijd een beetje, wachten lukt me toch niet.
                Er zijn ook gewoon dagen dat je veel valse beten hebt, daar valt weinig aan te doen. Je kan altijd wel wat foefelen om het probleem te verhelpen, maar als ze niet willen, willen ze niet.

Reageer

• Viskerluu
                  Banned

• 07-08-2008
                  • 278
                  • Groningen

Oorspronkelijk geplaatst door Dopey
                  Onderlijntjes van Gamakatsu, 20 cm, 12/00, haak 12 met weerhaak
                  Absoluut niks mis mee.

Reageer

• Amadeus
                    Knoeit wat aan het water.

• 02-09-2007
                    • 1626
                    • Westerlee

Mischien stomp haakje, of aas niet goed bevestigd?
                    https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

Reageer

• Dennis Benton
                      Komt net kijken

• 28-11-2007
                      • 69
                      • Sittard (Limburg)

Betse Dopey,

Mag ik eens iets vragen vis je dan met elastiek in de top, want als dit het geval is probeer het dan eens met dunnere elastiek.
                      Het is mij namelijk ook opgevallen dat als ik vis en krijg er één aan ik met dikkere stiek meer vis los. Schakel ik dan over naar dunnere moet ik wel meer werken als ik een dikke vis eraan krijg.
                      mijn dikke stiek is
                      Elastic Latex 1.00 mm Fluo Yellow van browning
                      en mijn dunne is
                      Elastic Latex 0.60 mm Fluo Blue van browning
                      Wat je eventueel ook zou kunnen proberen is een middenweg te nemen van die twee en hem in twee of drie delen te zetten en niet te strak inspannen anders trek je de haak ook weer snel eruit.
                      Succes.
                      Fishermen never die, they just smell that way

Reageer

• Dopey
                        Frequent aanwezig

• 15-04-2009
                        • 106
                        • Maastricht

Toen ik het bericht plaatste viste ik nog niet met elastiek. Sinds dit weekend wel, deze week een nieuwe hengel gekocht. En helaas ook eerste vis hierop al kwijt geraakt. Vrij lange dril, heb de vis niet gezien helaas maar het was een flinke. Haakje losgeschoten helaas. Verder nauwelijks beten gehad dus niet kunnen testen hoe het aanslaan gaat als ik wat langer wacht.

Reageer

• Ramon Ansing
                          tsjah?
                          • 27-06-2006
                          • 760
                          • Tolbert

Dopey, met welk type haak vis je? Je zou een haak kunnen pakken met een rechte punt die prikt wat eerder in dan eentje met een naar binnenstaande punt, misschien dat het probleem daar licht?

Reageer

• tester
                            Maas en Waal visser
                            • 06-03-2004
                            • 2596
                            • Son

Oorspronkelijk geplaatst door Dopey
                            Toen ik het bericht plaatste viste ik nog niet met elastiek. Sinds dit weekend wel, deze week een nieuwe hengel gekocht. En helaas ook eerste vis hierop al kwijt geraakt. Vrij lange dril, heb de vis niet gezien helaas maar het was een flinke. Haakje losgeschoten helaas. Verder nauwelijks beten gehad dus niet kunnen testen hoe het aanslaan gaat als ik wat langer wacht.
                            Hallo Dopey

als niets helpt kun je met een kraaienbek tangetje de haakpunt 20/30 graden uit het lood buigen

doe de test leg hem nu maar eens tussen de krant en leg er een boek op

trek hem nu aan de onderlijn er onder uit

haakt onmiddelijk

een normaal haakje komt er zo onderuit en haakt niet of nouwlijks

suc6
                            gr Gerard

Reageer

• Dopey
                              Frequent aanwezig

• 15-04-2009
                              • 106
                              • Maastricht

Ik vis met normale rechte haken.
                              Afkomstig uit een hagelnieuw onderlijnenboekje dus bot zijn ze zeker niet.

Reageer

Working...