Brasem vangen

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Vis
    Newbie

• 03-05-2009
    • 15
    • Amstelveen

Kan het ook mogelijk zijn dat er gewoon geen brasem te vangen is op de plekken waar ik vis of is dat zeer onwaarschijnlijk?
    Vis Vist Vissend op Vis

Reageer

• Douwe
      NHSF lid van verdienste
      • 01-07-2006
      • 3136
      • Leeuwarden

Als er eenden - watervogels zwemmen is er ook brasem.
      Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• Viskerluu
        Banned

• 07-08-2008
        • 278
        • Groningen

Er zwemmen een hoop vogels in het IJsselmeer, maar er zwemt geen vis meer. De aanwezigheid van vogels zegt helaas niks over de visstand. In een warmwaterreservoir van de suikerbietenfabriek te Hoogkerk en in een koelwaterreservoir van de Gasunie te Grijpskerk zitten ook kolonies aalscholvers. Aanwezigheid van vis? Geen.

Reageer

• hopjesvla
          Met enige kennis...

• 26-03-2009
          • 353
          • hazerswoude

ja gewoon aardappels en groente is goed voer om in de sloot te gooien dat gebruik ik ook altijd als er wat over is
          en voor dopey en retlaw: je weet nooit wat vissen doen/denken ik had juist precies het tegen overgestelde eerst ving ik bijna niets of helemaal niets en nu gaat het bij mij een stuk beter qua vangsten.

gr,
          martijn

Reageer

• Douwe
            NHSF lid van verdienste
            • 01-07-2006
            • 3136
            • Leeuwarden

Viskerluu als de vraag groter is dan het aanbod is er inderdaad iets mis.
            Als je die factor weg haalt is de aanwezigheid van watervogels wel een graadmeter of er vis aanwezig KAN zijn zonder dat er een uitzetting is geweest.
            Ook met een uitzetting is er met de factoren die jij aangeeft geen garantie dat de vis er ook werkelijk zit.

Aanwezigheid van aalscholvers is wel een garantie dat er nog vis zit anders waren ze er net, doordenkertje maar dat kun jij heel goed weet ik uit ervaring.

Hartelijke groeten Douwe

Reageer

• Vis
              Newbie

• 03-05-2009
              • 15
              • Amstelveen

Op de plekken waar ik vis zwemmen wel heel veel eenden en er zijn een paar reigers. Ik had ook ergens gelezen dat waar voorn is, dat er ook altijd brasem is. Dus brasem onder, voorn midden, ruisvoorn boven, maar dat hoeft niet altijd te zijn?
              Vis Vist Vissend op Vis

Reageer

• Douwe
                NHSF lid van verdienste
                • 01-07-2006
                • 3136
                • Leeuwarden

Je wilt niet de brasem in je slaapkamer hebben liggen die aan het oppervlak zijn gevangen en ook niet de voorn die op de bodem zijn gevangen.
                Ruisvoorn moet je water geschikt voor zijn meestal azen ze inderdaad aan het oppervlak maar ook wel op de bodem als er iets te eten valt.

Dus inderdaad het hoeft niet en is ook niet altijd zo.

Reageer

• fishfreak
                  allround
                  • 18-08-2004
                  • 16
                  • mijdrecht

hey vis! ik denk dat ik die slootjes wel herken,in de buurt van de westwijk?
                  als je brasem wilt vangen in de buurt van amstelveen,zou je eens naar de amstel kunnen gaan.
                  route: bij bowlingbaan de kegel oversteken,en dan rechtdoor blijven rijden.

er zijn ook vast wel grotere vijvers in amstelveen probeer het daar eens.
                  het blijft vissen en geen wetenschap maar soms MOET je gewoon ffe vissen

Reageer

• Vis
                    Newbie

• 03-05-2009
                    • 15
                    • Amstelveen

Oorspronkelijk geplaatst door fishfreak
                    hey vis! ik denk dat ik die slootjes wel herken,in de buurt van de westwijk?
                    als je brasem wilt vangen in de buurt van amstelveen,zou je eens naar de amstel kunnen gaan.
                    route: bij bowlingbaan de kegel oversteken,en dan rechtdoor blijven rijden.

er zijn ook vast wel grotere vijvers in amstelveen probeer het daar eens.
                    Het is niet in de buurt van de westwijk, juist de andere kant. Ik heb wel is geprobeerd op de amstel te vissen zonder resultaat, maar ik moet het gewoon nog is proberen. Weet jij een goede stek bij de amstel waar brasem is te vangen? En dan met de vaste stok of met de feederhengel?
                    Vis Vist Vissend op Vis

Reageer

• JohanPG
                      Komt net kijken

• 02-08-2008
                      • 98
                      • Alteveer

Hmm, waarom woon ik nou weer in zo'n afgelegen gebied waar nooit iemand vist :P

De vijver en sloot waar ik vis vang ik wel voorn, en er zitten ook genoeg vogels. Ook zie ik vaak plonzen van grote vissen als ik aan het vissen ben in de vijver.

Reageer

• yannik
                        De kasteelvissers Viane

• 27-07-2006
                        • 694
                        • Geraardsbergen

Weet je wat je doet Vis,

Je koopt je een zak brasemvoer.

Je maakt je een montage met een dobbertje van een half grammetje en een draad van 12/100 of, lood dat uit tot het puntje van de dobber nog net boven water staat ( moest je dat niet kunnen, dan kan je altijd montages kopen die al volledig klaar zijn), daar doe je een haakje aan vanaf maat 16 of kleiner. Je hangt alle loodjes een centimeter of 20 onder je dobber, en het onderste loodje hang je op 20 cm van je haak, dat loodje moet net ietsje boven de bodem hangen, dus je draad ligt iets minder dan 20 cm op de grond.

Je koopt je een halve liter maden en je kan aan de slag! Je gaat vissen als het rustig weer is, met weinig, of liefst geen wind want dan zie je je dobbetje beter.

Het voertje maak je al de avond op voorhand (de hoeveelheid water enz. staan meestal wel op het pak aangeduid) maar aan de waterkant kan naturlijk ook.

Eenmaal je aan de waterkant bent begin je met uitpeilen, dus je hangt het peillood aan dat onderste loodje en blijft peilen tot het dobbetje mooi strak staat zoals je het hebt uitgelood.

Wanneer dat allemaal gebeurd is begin je met voeren, precies op de plaats waar je dobbertje ligt. Dat doe je door ballen van ongeveer een tennisbal groot te maken, houw wel nog wat voer over (ongeveer 1/4 ) zodat je late,r als de vis stopt met bijten, nog wat bij kan voeren.

Als dat gebeurd is kan je echt beginnen met vissen, je hangt 1 of 2 maden aan je haak en gooit in, telkens op de plaats waar je je voer gegooid hebt natuurlijk.

En dan is het wachten geblazen... Je schiet best wel om de 5 minuten een made of 20. om de aandacht van de brasem te trekken, en eenmaal die er is, ook op je plek te houden. Je mag ook meer dan 20 maden schieten als je ziet dat de brasems goed bijten, maar overdrijf niet, dan zijn ze snel volgevreten en gaan ze weg...

Ziezo, als je dit allemaal doet, dan is da kans groot dat je toch één brasem zal kunnen verschalken, en als het niet van de 1ste keer lukt, geef de moed dan niet op en blijf vissen tot je vangt!

Suc6!

(Moest ik dingen gezegt hebben die totaal onverandwoord zijn, of niet kloppen, dan hoor ik het graag! )
                        Wie vist, die vangt!

Reageer

• sobatjo
                          Komt net kijken

• 12-11-2008
                          • 59
                          • Hardinxveld-Giessendam

Oorspronkelijk geplaatst door eitcbv
                          Rond deze tijd vang je weinig brasem??? Man je zit midden in de paaitijd!!! Ik vang nu niet anders dan alleen maar platten ook met de wedstrijden. Je weet nu immers dat de brasem los is ok je krijgt veelal te maken met lijnzwemmers maar je zult het moeten zoeken in je voer denk ik je hebt het nu over het vissen met de vaste stok ook daar kun je nu platten mee vangen. Ik zoek nu juist wateren op die niet echt diep zijn lekker ondiep dus omdat dat water het snelste is opgewarmt. Ze paaien bij een temperatuur van ca. 10 graden. Ik zou juist kiezen voor de echte werkende rijke voertjes voor de brasems. Ikzelf vis zelf nooit met maiskorrels ik gebruik ze enkel in mijn voer. Maar wat belangrijk is dat je zeer ondiepe watertjes opzoekt nu liefst boezemwateren helemaal mooi

Hiermee hoop ik dat je erover nadenkt hoe je nu wel brasems kunt vangen.
                          Succes!

Ps.vergeten te melden de vorige 2 sessies gevangen: 35 en 28 brasems en als ze er zijn lekker blijven doorvoeren als je ze hebt niet bang zijn dat je ze overvoert ze hebben juist alle eten nodig omdat ze veel energie verliezen door het paaien je ziet ze ook veelal boven het water uit klappen voor je begint met vissen dan weet je dat het goed zit en komt!
                          Ik ben het helemaal met bovenstaande eens.
                          Denk dat je vooral eens goed naar je lokvoer moet kijken.
                          Brasem houd erg van zoet, dus misschien kan je daar wat meer mee doen.
                          ook hennep zijn ze gek op.
                          Overvoeren doe je ze op het moment echt niet zomaar.
                          Had er van de week nog een aantal op een kanaal op C.a. 1.5 Mtr. water
                          De groottste was 65cm.

Gr. Kees

Reageer

• Vis
                            Newbie

• 03-05-2009
                            • 15
                            • Amstelveen

Yannik, ontzettend bedankt met je reactie!! Ik zal precies wat jij hebt gezegd gaan toepassen . Misschien de reden waarom ik niks vang, is omdat mijn lokvoer al 2 jaar oud is :P. Bedoel je met een draad van 12/100, draad die 0,12 mm dik is? En is het nodig om nieuw lokvoer te kopen?
                            Vis Vist Vissend op Vis

Reageer

• 4x14
                              Banned

• 10-12-2006
                              • 849
                              • Brielle

Oorspronkelijk geplaatst door Vis
                              met een draad van 12/100, draad die 0,12 mm dik is? En is het nodig om nieuw lokvoer te kopen?
                              Hij bedoeld inderdaad die lijndikte, 12/00 of 0.12 is hetzelfde.
                              Het is al vaak verteld maar vers is altijd beter dus ik zou zeker een nieuwe zak voer kopen. Nou is het niet meteen zo dat je met jouw voer helemaal geen brasem of andere vis kan vangen maar wij eten ook liever iets vers dan dat het 2 jaar oud is neem ik aan...

Ik zou zelf als het water stil staat iets boven de grond beginnen dus bijvoorbeeld een centimeter of 2 dan vang je eerst een beetje de kleinere vis weg (voorn etc.) dan schuif je na verloop van tijd, tenzij je al eerder brasem gaat vangen je dobber gewoon wat omhoog zodat je op de grond vist en dan moet het goed gaan.

En gewoon goed kijken of er vis zit, goed rondvragen bij plaatselijke vissers en vooral ook veel gaan vissen.

Reageer

• spuiliefhebber
                                Verificatie gaande...
                                • 22-04-2006
                                • 4156
                                • onbekend

Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
                                Als er eenden - watervogels zwemmen is er ook brasem.

waar vis zit is meestal wel water aanwezig

volgens"mij"zijn er in Nederland overal eenden en zit er inderdaad dus vrijwel in elke stukje nat in nederland wel brasem,brasem zit overal.

Reageer

Working...