Elastiek, trend of must

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • inspera
    Komt net kijken

• 20-08-2007
    • 65
    • Eindhoven

Elastiek, trend of must

Hoi,

Ik zit net een discussie te lezen over het nut of niet van de elastiek in den top.
    Aangezien ik aankomende week voor de keuze kom te staan of ik van die nieuwe stok een stuk eraf haal voor de montage van die broekophouder.

1: is er alleen een voordeel als er heel dun en secuur moet worden gevist om die bonus te vangen.
    2: Is er ook een voordeel als ik volop vis zit te vangen en eigelijk niet uit maakt of ik met 8 of 12/00 zit te vissen

Grt P.Deelen
  • roptop
    Frequent aanwezig

• 02-01-2009
    • 133
    • groningen

Het voordeel is o.a. dat je dunner kunt vissen.
    De keuze van de elastiek is meer van belang.
    Als je bv volop in de vis zit kan je gerust wat dikker elastiek gebruiken.
    Je hebt nl iets meer "demping" als je met elastiek vist.
    De vis vecht zich zelf moe op het elastiek.
    Vis zowel met elastiek van 1mm (t/m) als 2.1mm.
    voorbeeld:
    1mm voor op de schrale kanalen.
    2,1mm voor op de visrijke meren, karpervijvers en rivieren.

In de winter vis ik trouwens nooit meer met elastiek maar dan
    vissen we ook alleen nog maar op voorns en wel op die plekken
    waar ze massaal zitten. Is trouwens een persoonlijke keuze.

Reageer

• inspera
      Komt net kijken

• 20-08-2007
      • 65
      • Eindhoven

Dus voor jou is er geen keuze tussen wel of niet met de stiek, mits je hem wel in de goede combinatie toepast (wat je overigens altijd moet doen)

Reageer

• roptop
        Frequent aanwezig

• 02-01-2009
        • 133
        • groningen

Ik heb inderdaad geen duidelijke keuze wat betreft 'wel of niet' elastiek.
        Ik bepaal op voor hand wel waar ik mee ga vissen maar dat verschild per water
        er hoe ik er ga vissen.
        Ik denk wel dat de grootste groep mensen kiest voor elastiek.

Reageer

• henkus
          Met enige kennis...

• 23-12-2008
          • 457
          • hoogmade

Mensen kiezen voor elastiek, maar waarom?

omdat iedereen daar mee vist of omdat het voordelen heeft tov een versneden top?

ik verspeel zelden een vis met een versneden top, en eigenlijk heb ik ook nooit gedacht dat ik een vis verspeelde door het ontbreken van elastiek. Ik zie dus voor mij zelf geen reden om met elastiek te gaan vissen, alle rek die ik nodig heb haal ik wel uit het buigen van mijn topdelen.

als iemand goed kan beargumenteeren waarom ik elastiek nodig heb hoor ik dat graag, mischien dient de noodzaak zich vanzelf aan als ik een hengel heb die niet meer buigt?

Reageer

• † John van der Zee
            [In Memoriam]
            • 16-11-2005
            • 1761
            • in zuidholland in een mooi visgebied

met welke lijndiktes vis je dan henkus????
            Vissen is ontspannend.
            Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

Met Vriendelijke Visgroeten

vaste stokvisser????????

Reageer

• eduardpost
              The Bream Buster

• 21-06-2007
              • 108
              • Veenendaal

zelf vis ik ook met elastiek en ik zou het niet willen missen,
              bij de meeste wedstrijden die ik vis moet er dun gevist worden, 6/00 á 7/00 onderlijn.
              en als ik nou een brasem van een dikke 2 kilo eraan krijg zit ik met een goed gevoel op mn kist.
              afgelopen weekend ook, had ik selectie wedstrijd 3 dikke platte(1 van ong 1,5 en 2 van dik in de 2 kilo) gevangen aan een 7/00 onderlijntje, ik zou dit niet hebben gered zonder elastiek.
              elastiek gebruik ik alleen als het goed is afgesteld(anders mist het nog zijn functie)
              Als de vis niet naar jou komt...
              moet jij naar de vis toe.

The Bream Buster

Reageer

• inspera
                Komt net kijken

• 20-08-2007
                • 65
                • Eindhoven

Hoi,

Dat is het dus, is het vissen met elastiek zoveel beter, als het gaat om meer beet omdat er dunner op grotere vis kan worden gevist.
                Makkelijker is het zeker niet als je kijkt naar de dikte van de stiek, de lengte van de lijnen en de onderlijnen, de spanning op de stiek en de dikte van de onderlijnen.

Reageer

• fpulles
                  omgeturnd

• 15-02-2008
                  • 1260
                  • Eindhoven

hoi inspera,

ik vind het een "modeverschijnsel" of trend zoals jij het zo mooi zegt. Ik vind 2 akties mooi bij het vissen met de vaste stok.
                  1: het pennetje wat verdwijnt (of omhoog komt)2: de vis voelen en drillen. Bij de laatstgenoemden is er wat mij betreft geen sprake van met zo'n lubberding aan je stok. Die vis doet wat ie wil.

Nee, voor mij geen stiek

Gr.

Frank
                  oude hond kan ook trucjes leren

Reageer

• PeBo
                    Hengelaar

• 29-09-2007
                    • 2643
                    • Oosterhout

Oorspronkelijk geplaatst door henkus
                    Mensen kiezen voor elastiek, maar waarom?

omdat iedereen daar mee vist of omdat het voordelen heeft tov een versneden top?

ik verspeel zelden een vis met een versneden top, en eigenlijk heb ik ook nooit gedacht dat ik een vis verspeelde door het ontbreken van elastiek. Ik zie dus voor mij zelf geen reden om met elastiek te gaan vissen, alle rek die ik nodig heb haal ik wel uit het buigen van mijn topdelen.

als iemand goed kan beargumenteeren waarom ik elastiek nodig heb hoor ik dat graag, mischien dient de noodzaak zich vanzelf aan als ik een hengel heb die niet meer buigt?
                    Eindelijk iemand die er over denkt als ik.
                    Overigens heb ik al eens vermeld dat ik mijn hele leven al met 8/100 vis zonder onderlijn. Tegenwoordig 10/100 omdat de ogen wat minder worden. (lijndikte is nagemeten)
                    Ik zie nu dat ook Frank er zo over denkt

Groeten,
                    PeBo.
                    ]Member of the Easterwood dreamteam.
                    Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

Groeten,
                    PeBo.

Reageer

• inspera
                      Komt net kijken

• 20-08-2007
                      • 65
                      • Eindhoven

Hoi,

Ik wil best met de mode meegaan, als het mij ook maar voordeel op levert, en daar ben ik nog niet geheel achter.

Reageer

• inspera
                        Komt net kijken

• 20-08-2007
                        • 65
                        • Eindhoven

Hoi,

Is het misschien zo dat de klant steeds meer een lichtere en strakkere hengel wil zodat er naar een oplossing gezocht moest worden om geen lijn breuk te krijgen?

Reageer

• † John van der Zee
                          [In Memoriam]
                          • 16-11-2005
                          • 1761
                          • in zuidholland in een mooi visgebied

Bij de laatstgenoemden is er wat mij betreft geen sprake van met zo'n lubberding aan je stok. Die vis doet wat ie wil.
                          dat lubberen zoals hier het genoemd wordt ben ik het niet helemaal mee eens
                          als je je elastiek op de juiste spannig heb dan kan je ook voelen wat de vis doet je hebt alleen met elastiek en dat is wat ik er zelf van vindt meer speel ruimte hebt als je eengrote vis er aan krijgt en deze onverwachte bewegingen heeft om weg te komen
                          deze kan ik met elastiek goed op vangen
                          en ik vind het absoluut geen mode trend, maar van die strakkere hegnels dat moet ik wel weer toegeven de hengels moet steeds strakker worden voor de meeste vissers
                          maar als je een hengel met geen strakke top actie hebt dan heb je in mijn ogen geen elastiek nodig omdat het elastiek teveel weerstand heeft aan de binnen zijde door de buiging die je dan in je topdeel krijgt.
                          en ik vis niet altijd met die hele dunne lijnen maar ook met 0.08 en 0.10 en 0.12 maar dat is afhankelijk van waar ik vis en waarop

ps.je dobbers hebben goed hun werk gedaan vandaag pebo ze gingen zeer mooi onder bij een aanbeet enje kan er mooi mee spelen tijdens het plagen van de vis om deze tot een aanbeet te verleiden.
                          Vissen is ontspannend.
                          Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

Met Vriendelijke Visgroeten

vaste stokvisser????????

Reageer

• lolo
                            Geniet maar niet met mate
                            • 01-05-2003
                            • 3873
                            • Weesp

Als ik me boot stok gebruik is het echt wel versneden top .
                            Je vis er toch sneller mee (denk ik)
                            Wat ik wel vind is dat je meer de vis voelt ivm drillen.
                            Met lange slag vissen geef ik ook een voorkeur aan versneden top.
                            Groetjes
                            Johnny

Match
                            Feeder
                            Stok

Reageer

• henkus
                              Met enige kennis...

• 23-12-2008
                              • 457
                              • hoogmade

Oorspronkelijk geplaatst door John van der Zee
                              met welke lijndiktes vis je dan henkus????
                              hoofdlijn 12/100 en onderlijntjes 10/100 en 8/100 lijkt me toch zeker niet te dik, ben blij dat er meer mensen zijn die er net zo over denken als ik.

als je hengel zacht genoeg is (dmv een versneden topje) heb ik er geen moeite mee een vis te drillen

Reageer

Working...