Verbe******en aanbrengen aan mijn huidige tuigen?

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • PeBo
    Hengelaar

• 29-09-2007
    • 2643
    • Oosterhout

Henkus,
    Zoals je waarschijnlijk al gelezen hebt, vis ik ook nog steeds met de versneden top. Ik heb wel toppen met elastiek, maar ik gebruik ze vrijwel nooit. De reden: ik vis voor de spanning. Ik wil een vis voelen en zelf drillen. Ik laat dit liever niet aan het elastiek over. Ik regel dat zelf liever.
    Overigens kan ik je garanderen dat mijn vaste stokken met versneden top, toen ik ze kocht zeker niet in het goedkopere segment zaten. Daar koop je nu toch nog steeds de mooiste strakke supergestroomlijnde en in flitsende kleuren gespoten stok met elastiek voor, inclusief topsets enz.
    ]Member of the Easterwood dreamteam.
    Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

Groeten,
    PeBo.

Reageer

• Rolla
      Allroundvisser

• 03-05-2009
      • 2439
      • Ter Apel

@Henkus
      De loodjes met de tanden dicht knijpen of te wel bijten is geen optie. Slecht voor het gebit. Ik ga komende week even bij de hengelsport winkelier informeren. Als er geen betere manier is om die kleine loodjes te monteren of geen alternatief is dan dan zit er niets anders op dan onder aan de lijn te eindigen met 0,20 grams loodje.

@PeBo
      Als hoofdlijn ga ik niet dunner vissen dan 0,12 mm , omdat vissen met de vaste stok meestal het vangen van voorns, brasems, kolbleien en zo af en toe een zeelt is. Als mijn hengel zich leende voor een elastiekmontage dan ging ik dat zeker gebruiken, omdat je dan een slag dunner kunt vissen en je kunt gemakkelijker je tuigje wisselen door dat je deze met een lus aan de connector hangt.
      Vaste stok | Match | Feeder

Reageer

• Eduard
        Moderator
        • 11-08-2004
        • 3278
        • Sappemeer

Ik knijp mijn loodjes er gewoon aan met een simpel punttangetje. Niks geen sjiek de friemel gedoe met stylloodtangetjes, Speciaal-voor-dit-doel-ontworpen-platbektangetjes of tanden. Ook een loodje nr 12 op 12/00 is geen probleem.
        Ik knijp een loodje in twee stappen op de lijn. Eerst gewoon stevig dicht, daarna draai ik de lijn (met loodje) een halve slag en knijp hem (met beleid) op de inkeping nog eens in. Hierdoor gaat het hart van het loodje weer ietsje open, maar de buitenkant blijft dicht. Zodoende komt het loodje wat minder strak op de lijn te zitten en kun je het schuiven zonder de lijn te beschadigen. Hard of zacht lood is dan ook niet meer belangrijk, persoonlijk heb ik zelfs liever wat harder lood omdat je anders door het knijpen je lood te veel in een 'dobbelsteentje' verandert.... 't Is natuurlijk wel even een beetje oefenen, maar verder is er nik moeilijks aan.....
        groet,
        Eduard

Reageer

• vosken
          Newbie

• 15-10-2008
          • 17
          • oost vlaanderen

Eduard,
          Zo doe ik dat ook eerst vastknijpen en dan dwars op de inkepping nogmaalls zacht knijpen,zo kan je de looodjes zonder problemen verschuiven indien nodig.

Reageer

• PeBo
            Hengelaar

• 29-09-2007
            • 2643
            • Oosterhout

Oorspronkelijk geplaatst door vosken
            Eduard,
            Zo doe ik dat ook eerst vastknijpen en dan dwars op de inkepping nogmaalls zacht knijpen,zo kan je de looodjes zonder problemen verschuiven indien nodig.
            Stonfo heeft hier voor een ding. Aan de ene zijde om loodhagel van de lijn te verwijderen, aan de andere zijde een inkeping om je loodhagel, die te vast op de lijn zit schuifbaar te maken. Het ding is niet duur en je gebruikt het op dezelfde manier zoals Eduard aangaf met zijn tangetje.
            ]Member of the Easterwood dreamteam.
            Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

Groeten,
            PeBo.

Reageer

• preston-freak
              wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
              • 1834
              • Oss

Sinds vorig jaar gebruik ik Stotz-lood en de bijbehorende tang. Voor mij een superverbe****** tov van ronde loodjes. Toch gebruik ik meestal nog mijn tanden, maar dit hoeft maar heel lichtjes om vervolgens het lood keurig dicht te knijpen met de tang. Het is mooi zacht lood dus je tanden hebben niks te lijden en daarbij bevochtig je het, waardoor het verschuiven makkelijker gaat. Ik heb op deze manier toch net wat meer controle dan alles met de tang te doen, want dan laat je het loodje veel meer vallen.
              Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• peterg
                Komt net kijken

• 04-01-2010
                • 98
                • IJsselstein

Ik ben het met PeBo eens, aan mijn "oude" carbolino oversteek knoop ik met gemak 8/100 lijn soms met 06/100 onderlijn.
                De hengel zelf is ongeveer een elastiek en geeft meters mee.
                Oke een grote karper gaat niet, maar ik kom een heel eind. Flinke brasems haal ik er wel mee uit.
                Alleen als er veel wind staat swiept de hengel alle kanten uit. Tja Dan een strakke en elestiek ter compensatie. Men wil wel een beetje boven de voerplek blijven.

Peterg

Reageer

• Rolla
                  Allroundvisser

• 03-05-2009
                  • 2439
                  • Ter Apel

Vandaag bij de lokale hengelsportwinkelier geweest en er is mij het een en ander duidelijk geworden.

Om die kleine loodjes te monteren heb ik een stotz tangetje van Preston gekocht. Als ik het loodhageltje op keukenpapier leg met de opening naar beneden dan kan ik hem met tangetje oppakken. Met de andere hand kan ik de lijn er tussen doen.

Verder heb ik nog een 3-tal wedstrijdpennen gekocht van 0.6 , 0.8 en 1 gram. Ik ga drie tuigen maken van 0,12 mm lijn. Qua loodbezetting doe ik het bulklood op 40 cm van de haak en net boven de onderlijnlus plaats ik een verklikkerloodje van 0,056 gram.

Op het moment dat ik ga vissen dan peil ik mijn dobber zo uit dat een 1cm tot 1,5 cm van de antenne boven water staat. Dan vis ik tegen de bodem. Schuif ik mijn dobber nu nog een onderlijnlengte omhoog dan vis ik op de bodem en zal mijn onderlijn op de bodem liggen. Mocht het stromen dan kan ik er nog voor kiezen om mijn dobber nog iets hoger te schuiven dat mijn bulklood richting bodem gaat.

Ik hoop dat ijs binnenkort uit de kanalen weg is, zodat ik hopelijk mijn nieuwe tuigjes die ik komend weekend ga maken in de praktijk kan testen.
                  Aangepast door Rolla; 03-02-2010, 21:09.

Reageer

• Rolla
                    Allroundvisser

• 03-05-2009
                    • 2439
                    • Ter Apel

Ik heb gisteren 3 tuigjes gemaakt en ben er zeer tevreden mee. Ik heb ze zo uitgelood dat het drijflichaam onder water is er een 1,5 cm van de antenne boven water staat. Wat mij opviel is dat aan alle drie de tuigjes ± 0,2 gram meer lood zit dan het gewicht wat op de pen staat aangegeven.

Bij deze heb ik ook nog een tip voor anderen die de kleine loodjes ook slecht kunnen monteren.

Pak een vel keukenpapier en leg het loodhageltje er op met de opening naar boven. Vervolgens leg je de lijn door de opening en houd de lijn met 2 vingers strak. Met het Stotztangetje knijp je vervolgens de loodhageltje dicht. Vergeet niet om na het monteren van alle loodhageltjes deze om hoog te schuiven en het stuk lijn waar je ze op aangeknepen hebt er af te knippen.

Reageer

Working...