Vaste stok en mais.

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • ghelsing
    Frequent aanwezig
    • 20-03-2004
    • 245
    • Vleuten

Vaste stok en mais.

Graag een tip wat ik misschien niet goed gedaan heb.
    Vandaag een wedstrijd gevist in het Hilversums kanaal. (vaste hengel) 11 mtr . met elastiek.
    Begonnen met aas op de haak Maden en casters. wat veelal klein spul opleverde en een enkele kleine platte. Ik wilde van de toch wel kleine vis af, om toch wat bonusvissen te vangen, en heb een maiskorrel aan de haak gedaan . Ik vis altijd met onderlijnen van 30 cm. ditmaal 10/00 en haakje 16. .
    lood gegroepeerd, en de dobber zoveel naar boven geschoven tot het lood op de bodem lag. (dus onderlijn 30 cm op de bodem ). Na 20 minuten de eerste aanbeet dobber komt iets uit het water , om direkt schuin naar beneden weg te lopen. ik sla aan , en ja hoor , elastiek er helemaal uit. Volgens mij de Brasem goed de haak gezet. Maar bij het afsteken ging het mis , haak schiet los.
    Dit is me daarna wel 9 keer gebeurd, telkens bij het afsteken schiet de haak los.
    Zo verspeelde ik op zeker 9 grote brasems. Nu heb ik nooit geen problemen bij het afsteken, een enkele keer daargelaten.
    Had ik misschien toen ik op mais overging een grotere haak moeten nemen bv haak 12.
    Op de zelfde manier met casters en maden gevist, wel kleinere vis, maar bij het afsteken geen losschieters meer.
    Waar kan dit aan liggen

Groeten Gerard
    Groeten van Gerard Elsing
  • cheffie
    Beginners geluk

• 03-04-2008
    • 664
    • Noord Holland

Wat je precies fout hebt gedaan is niet 1-2-3 te zeggen. Een grotere haak is wel raadzaam. Ik vang met mais mn vis ook wel op haak 16, wel een haak 16 met een ruime haakbocht. Als je dat afsteken onder de loep neemt, misschien je elastiek iets minder strak zetten of een dunner elastiek nemen? Misschien nog een idee om 3 seconden te wachten voordat je aanslaat. Doe ik op de match ook altijd.

Reageer

• PeBo
      Hengelaar

• 29-09-2007
      • 2643
      • Oosterhout

Volgens mij was het geen beet, maar je had last van lijnzwemmers, wat ook inherent is aan de manier van vissen die je hanteerde.
      ]Member of the Easterwood dreamteam.
      Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

Groeten,
      PeBo.

Reageer

• Alter Ego
        Newbie
        • 22-06-2006
        • 37
        • Heusden-Zolder

Waarom al het lood op de grond leggen?

Met mais kan je beter niet te zwaar op de grond vissen, max 5 cm op de grond en het lood verdelen (1 loodje tegen de onderlijn en de rest een stuk hoger)

Reageer

• ghelsing
          Frequent aanwezig
          • 20-03-2004
          • 245
          • Vleuten

Zelf denk ik ook aan te vroeg aangeslagen, van andere wedsrtijd vissers had ik begrepen dat je deze dag echt goed door moest laten bijten , te vroeg aanslaan resulteerde steevast in missers, of de haak werd niet goed gezet.
          Ik twijfel eraan of het elastiek wat minder strak moest, maar zou ook kunnen.
          Bedankt maar weer.

Gerard

Reageer

• ghelsing
            Frequent aanwezig
            • 20-03-2004
            • 245
            • Vleuten

Oorspronkelijk geplaatst door Alter Ego
            Waarom al het lood op de grond leggen?

Met mais kan je beter niet te zwaar op de grond vissen, max 5 cm op de grond en het lood verdelen (1 loodje tegen de onderlijn en de rest een stuk hoger)
            Inderdaad, zo doe ik het ook meestal wel, maar zoals ik het nu deed , leverde wel de meeste aanbeten, en was voor die wedstrijd de beste methode (ook volgens de andere wedstrijdvissers) helaas geen vis.

Gerard

Reageer

• Douwe
              NHSF lid van verdienste
              • 01-07-2006
              • 3136
              • Leeuwarden

Alter Ego zijn advies is niet geheel juist je moet je aanpassen het kan ook heel goed dat je met een enkel loodje op een cm of vijf van de bodem vist maar dat je met een een onderlijn tussen de 30 en 100 cm gaat vissen.
              Soms op stromende kanalen moet je meer lood naar onderen brengen m.a.w. er is geen advies te geven die altijd werkt je moet zelf op tijd aanpassen of durven experimenteren.

Persoonlijk ga ik met hele maiskorrel naar een haakmaat 12 of 10.
              Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

Working...