Shimano Exage AX 13m vs Preston CXR 600

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Joas
    Frequent aanwezig

• 18-07-2009
    • 199
    • Breamcity

Shimano Exage AX 13m vs Preston CXR 600

Na wat maanden rondgekeken te hebben en nu de selectie wat kleiner is geworden voor een nieuwe stok heb ik besloten eens wat beter te gaan kijken naar de volgende 2 stokken.

Preston CXR 600 13m
    Shimano Exage AX 13 m

Beide stokken liggen ongeveer binnen hetzelfde budget.
    Als jullie tussen beide stokken zouden moeten kiezen... welke kies je dan en WAAROM?
    Beide stokken heb ik in mijn handen gehad maar niet kort naar elkaar dus vergelijken is lastig. Ik heb het een en ander gelezen over de shimano maar over de preston is nog niet veel geschreven.

Jullie hulp is van harte welkom!
  • preston-freak
    wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
    • 1834
    • Oss

Bijna 2 jaar geleden stond ik ook voor deze keuze. Het is de Shimano geworden, omdat die wat dunner is en sneller is, maar dat is persoonlijk. De Exage is volgens mij de beste hengel die je kunt krijgen voor dit budge en ik neem aan dat dat voor de opvolger, de BX ook zo is. De AX kom je misschien nog tegen in de opruiming, maar ik zou voor de BX gaan ivm met garantie etc.
    Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• Joas
      Frequent aanwezig

• 18-07-2009
      • 199
      • Breamcity

Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
      Bijna 2 jaar geleden stond ik ook voor deze keuze. Het is de Shimano geworden, omdat die wat dunner is en sneller is, maar dat is persoonlijk. De Exage is volgens mij de beste hengel die je kunt krijgen voor dit budge en ik neem aan dat dat voor de opvolger, de BX ook zo is. De AX kom je misschien nog tegen in de opruiming, maar ik zou voor de BX gaan ivm met garantie etc.
      Bedankt voor je reactie Preston freak! Ik zit zelf ook nog een beetje met die vraag. De BX weet ik eigenlijk nog helemaal niks van, k heb hem ook nog niet in mn handen gehad. Gisteren sprak ik iemand die vertelde dat de BX wat minder zou zijn dan de AX maar nogmaals, ik heb hem zelf nog niet gezien. Wat betreft de garantie heb je helemaal gelijk al is het natuurlijk ook mogelijk om van het geld voor een nieuwe BX 2 keer een AX te kopen in de opruiming/2dehands..

Lastige keuze. Meer reacties zijn van harte welkom! Ook zeker reacties rondom de Shimano Exage BX op 13m!

Reageer

• Kosmozz
        Match en Feeder
        • 25-07-2005
        • 1959
        • Hannut

Als je mazzel hebt verkopen ze de Exage nog bij Voorhuis hengelsport voor 50% korting. De actie liep van juli tm begin december. Ik weet niet of ze door de voorraad heen zijn. Ik zou Jurgen even bellen.
        Carpe Diem

Reageer

• Joas
          Frequent aanwezig

• 18-07-2009
          • 199
          • Breamcity

Oorspronkelijk geplaatst door Kosmozz
          Als je mazzel hebt verkopen ze de Exage nog bij Voorhuis hengelsport voor 50% korting. De actie liep van juli tm begin december. Ik weet niet of ze door de voorraad heen zijn. Ik zou Jurgen even bellen.
          Net ff gebeld met die zaak, de BX pack komt in week 12 pas weer binnen! Wel nog steeds de actie van 50% dus dat is top! Bedankt voor de tip kozmozz. Weet jij verder iets van die BX?

Reageer

• Joas
            Frequent aanwezig

• 18-07-2009
            • 199
            • Breamcity

Oorspronkelijk geplaatst door Kosmozz
            De AX is op!

Reageer

• Kosmozz
              Match en Feeder
              • 25-07-2005
              • 1959
              • Hannut

Ik ben geen vaste stok visser, maar ik weet wel dat de Exage een heel goede hengel is voor dat geld, zeker met 50% korting :-) Ik denk dat de BX beter is dan de AX, want ik heb nog nooit meegemaakt dat een upgrade van Shimano slecht is uitgepakt. Ik zie Jurgen zaterdag weer. Ik zal het hem eens vragen. In het algemeen zou ik niet voor een Preston gaan, want de service van Shimano is vele malen beter. Als het op voorraad is heeft Jurgen het praktisch de volgende dag in huis.
              Carpe Diem

Reageer

• preston-freak

• 12-04-2008
                • 1834
                • Oss

De Exage is nu opgespitst in 3 modellen

Exage BX (De echte opvolger, die waarschijnlijk wel wat beter is)
                Exage Pro (Deze duurdere versie had ik eerst, maar was er niet over te spreken, toch te dik naar mijn zin en daarna een AX gekocht)
                Exage Slim (Dunne versie, zou snel moeten zijn, maar ik vind het een dweil)

De BX moet je dus eerst in je handen hebben. Als het goed is zijn de goede eigenschappen van de AX behouden in de BX.

Reageer

• lolo
                  Geniet maar niet met mate
                  • 01-05-2003
                  • 3873
                  • Weesp

Ik ben een shimano fan , maar de preston bevalt zeer goed en nog beter de balans van de hengel is helemaal goed .
                  Ook deze stokken zijn veel verkocht plus het voordeel is dat een topset ik geloof net 125 euro kost dus eigenlijk helemaal niet duur .
                  Ik weet niet hoe de garantie is dar heb ik geen ervaring in omdat hij (gelukkig ) niet stuk is geweest .
                  Nogmaals shimano is mijn merk maar de stokken van Preston zijn iedergeval goed .
                  Groetjes
                  Johnny

Match
                  Feeder
                  Stok

Reageer

• Harpie
                    Specimen Hunter
                    • 13-02-2003
                    • 1009
                    • Emmen

Het gehele team (vier man) van Fishing4u vist met de 13 meter CXR 600.
                    We hebben er nu twee seizoenen mee gevist en zijn uitermate tevreden over deze stok.

Het is net wat Lolo schrijft, de balans is zeer goed.
                    Ook de slijtvastheid van de bussen is zeer goed en heb ook nog geen last gehad van vastzittende delen.

Een vierdelige topset voor de CXR 600 kost je nog geen 90 Euro.

Moet er wel bij zeggen dat ik geen ervaring heb met de Shimano, dus, ik kan geen vergelijk maken.

Gr,
                    Harpie
                    https://www.prestonfishing.nl/

Reageer

• Joas
                      Frequent aanwezig

• 18-07-2009
                      • 199
                      • Breamcity

Bedankt voor alle reacties!
                      Hoe zit het met de diameters van beide hengels. Ik heb het idee dat de exage een dunnere diameter heeft dan de preston. De exage voelt aan als een snelle hengel, wat meer allround misschien. Ik kreeg bij de preston het idee dat het een wat grovere hengel is voor de dikke vis. Klopt dit of is de preston wel degelijk snel voor bijv de snelle voornvisserij op 11,5m?
                      Ik probeer maar zoveel mogelijk info te verzamelen..

Reageer

• KOELI3
                        sensassupper pur sang

• 23-11-2007
                        • 162
                        • Heerlen

Diameter vind ik van ondergeschikt belang. Het gaat om de balans/strakheid. Mijn ervaring is dat als de hengel iets dikker van diameter is de balans en strakheid vaak veel beter zijn. Persoonlijk hou ik van snelle
                        strakke hengels, maar deze zijn vaak wel wat minder geschikt voor het sleurwerk!. De dunnere hengels zijn
                        vaak wat minder van balans, maar daarentegen kunnen ze veel meer hebben.

Als ik in jouw schoenen stond kocht ik de cxr 600, wil je naderhand nog een reserve stok erbij die wat
                        meer kan hebben koop je er een 500.
                        Groeten,

Marc

TEAMSENSAS.NL

Reageer

• preston-freak

• 12-04-2008
                          • 1834
                          • Oss

Ik vind de diameter wel belangrijk, daarom ik de Exage Pro geloost en de AX genomen. De dunnere diameter ligt beter in je hand, is sneller, is lichter en bij wind vist het fijner. De balans zal relatief zijn, maar omdat de AX dunner en dus ook lichter is, is de balans prima. Té strak vind ik ook weer niet fijn, omdat je dan een dood gevoel hebt. Ik heb liever een hengel dat ietsje meezwiept bij het aanslaan en daarom vind ik de AX juist zo fijn, o.a. voor de snelle voornvisserij. De CXR600 is niet verkeerd, maar ook net te dik naar mijn zin.

De CXR ken ik een beetje, maar ik weet zeker dat de Exage sneller is. Misschien dat de CXR iets sterker is, maar voor de doorsneevisserij is de Exage sterk genoeg.

Reageer

• Joas
                            Frequent aanwezig

• 18-07-2009
                            • 199
                            • Breamcity

Ik vind de diameter ook erg belangrijk omdat de hengel goed in de hand moet liggen.. een dikke hengel voelt log en daardoor traag. Een dunne hengel loopt/glijd lekkerder door je handen en is dus sneller. Maar dat is mijn mening
                            Over kracht maak ik me wat betreft de hengels niet zo'n zorgen. In Engeland wordt de preston gebruikt voor karpervisserij en ook de exage komt in artikelen uit hengelsportbladen wat betreft kracht goed naar voren op karpervijvers.
                            Hebben mensen al ervaring wat betreft service met Preston en Shimano?
                            Ik heb het idee dat de AX van shimano veel verkocht is, je zit hem regelmatig voorbij komen op 2dehands sites.
                            Verwachten jullie dat het met de CXR van preston ook gaat gebeuren?

Reageer

• Kosmozz
                              Match en Feeder
                              • 25-07-2005
                              • 1959
                              • Hannut

Vraag Jurgen maar naar de service van beide merken. Hij verkoopt beide. Hij zal bevestigen wat ik je al verteld hebt.... De vertegenwoordiging is bij Shimano het meest professioneel. Daar kan geen enkel merk tegenop, puur omdat ze daar de capaciteit niet voor hebben in NL.
                              Carpe Diem

Reageer

Working...