Shimano Exage AX 13m vs Preston CXR 600

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • † John van der Zee
    [In Memoriam]
    • 16-11-2005
    • 1761
    • in zuidholland in een mooi visgebied

ik heb zelf de exage ax 1300 met meerder topsets sinds december 2005
    ik vis ermee op kleine vis maar ook op het voornskanaal op die mooie brasem die dan lekker sterk zijn en deze hengel geeft in mijn ogen geen krimp.
    hij heeft een mooie actie als je niet van heel strak houd
    met wat meer wind is die ook nog te handterenhij zal niet zomaar breken er door
    ik heb al menig visser hun hengel zien opruimen om dat zo strakke stok was dat ze bang waren dat die zou breken met meer dan windkracht 3
    en dat is met deze stok niet zo
    ik heb zelf er nog nooit breuk megehad tijden het vissen( uitgezonderd die ene keer tijden het voorbereiden bij een wedstrijd hier met mijn maatje 42 toen ik me evenwicht verloor met opzij stappen).en je haald het zelf al aan er zijn er al zat van verkocht dus dan zal die heus wel goed zijn anders verkopen ze die niet en als je even googled onder het mom van exage ax kom je van zelf engelse reviews tegen van deze stok op van die karper vijvertjes in engeland.
    Vissen is ontspannend.
    Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

Met Vriendelijke Visgroeten

vaste stokvisser????????

Reageer

• preston-freak
      wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
      • 1834
      • Oss

Tijdens een storm zijn het de dikke stevige takken die breken en niet de buigzamere twijgen. Zo is ook met hengels, een dikke strakke hengel vind ik veel lastiger te hanteren bij veel wind.
      Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• Joas
        Frequent aanwezig

• 18-07-2009
        • 199
        • Breamcity

Klopt idd ja, ik heb wat reviews gedownload en gelezen. De BX schijnt wat dunner te zijn en heeft een systeem waarmee de bussen niet in elkaar vast blijven zitten wanneer ze nat worden.
        Is het niet goed mogelijk dat de BX een dweil wordt nu hij wat betreft diameter dunner wordt dan de AX. de BX zou dunner en strakker zijn geworden dan zijn voorganger de AX.
        Misschien mensen die al iets gehoord hebben over een BX of zelf de BX gebruiken?

Reageer

• lolo
          Geniet maar niet met mate
          • 01-05-2003
          • 3873
          • Weesp

Oorspronkelijk geplaatst door Joas
          Ik vind de diameter ook erg belangrijk omdat de hengel goed in de hand moet liggen.. een dikke hengel voelt log en daardoor traag. Een dunne hengel loopt/glijd lekkerder door je handen en is dus sneller. Maar dat is mijn mening
          Over kracht maak ik me wat betreft de hengels niet zo'n zorgen. In Engeland wordt de preston gebruikt voor karpervisserij en ook de exage komt in artikelen uit hengelsportbladen wat betreft kracht goed naar voren op karpervijvers.
          Hebben mensen al ervaring wat betreft service met Preston en Shimano?
          Ik heb het idee dat de AX van shimano veel verkocht is, je zit hem regelmatig voorbij komen op 2dehands sites.
          Verwachten jullie dat het met de CXR van preston ook gaat gebeuren?
          Als ik de verhalen moet geloven en dat is is moeilijk in de vaste stokken wereld zijn er niet veel delen van de preston terug naar de fabriek gegaan door fouten van de hengel .
          Meerdere winkeliers vertelden mij het zelfde verhaal daar over , en geloof me ik zoek het echt uit tot de bodem en dan nog verder (sorry zit in mijn aard) ik heb daar zeker vertrouwen in .Kijk alleen maar naar de 2de hans markt daar zijn ze nog niet te vinden ...dat zeg wel iets over het product terwijl er al heel wat prestons over de toonbank zijn verkocht
          Maar als je de diameter belangrijk vind zal ik voor de shimano gaan .een hengel moet je lekker in de hand vinden anders stoort het je ga je er op letten en voor je het weet zoek je toch weer een andere hengel en staat de hengel op markplaats.
          Succes met je keuze ben wel benieuwd wat het is geworden .
          Groetjes
          Johnny

Match
          Feeder
          Stok

Reageer

• Joas
            Frequent aanwezig

• 18-07-2009
            • 199
            • Breamcity

Haha, ik ben ook erg benieuwd.. twijfel nog behoorlijk omdat ik niet weet wat die nieuwe BX voor hengel is.
            Voorlopig ligt er ijs en valt er waarschijnlijk weinig te vissen. Daarnaast kan ik slecht tegen kou
            K ben wel blij dat iedereen het er wel mee eens is dat de shimano en preston voor die prijsklasse de beste hengels heeft. Dat heeft mijn onderzoek en geduldig zijn al opgeleverd.

Reageer

• Harpie
              Specimen Hunter
              • 13-02-2003
              • 1009
              • Emmen

Oorspronkelijk geplaatst door Joas
              Haha, ik ben ook erg benieuwd.. twijfel nog behoorlijk omdat ik niet weet wat die nieuwe BX voor hengel is.
              Voorlopig ligt er ijs en valt er waarschijnlijk weinig te vissen. Daarnaast kan ik slecht tegen kou
              K ben wel blij dat iedereen het er wel mee eens is dat de shimano en preston voor die prijsklasse de beste hengels heeft. Dat heeft mijn onderzoek en geduldig zijn al opgeleverd.
              De BX is wel iets duurder dan de Preston.

Gr,
              Harpie
              https://www.prestonfishing.nl/

Reageer

• preston-freak

• 12-04-2008
                • 1834
                • Oss

De BX is inderdaad zo'n 1.5 x zo duur.

Shimano-site:

''Het was geen eenvoudige opgave om de vorige Exage te verbeteren. Neem echter deze allround competitiehengel in de hand en ervaar dat deze hengel nog strakker en lichter is! Ondanks de kleine diameter is de Exage BX zelfs in de zwaarste omstandigheden, zoals bij het vissen op karper of bij harde wind, makkelijk handelbaar"'.

Ik lees nergens dat de BX dunner is dan de AX, maar als je Shimano moet geloven nog strakker en lichter.

Het is maar net wat je er voor over hebt. Tijdens een 20% kortingsdag ofzo heb je voor een goeie 700,- een 13.00 m pack. Kwalitatief is de Preston wat minder, duurdere Prestons zijn trouwens gewoon Lerc. Deze serie, de 400, 500 en 600 volgens mij ook, maar ik denk dat Lerc zijn naam niet aan deze serie verbind.

Reageer

• Joas
                  Frequent aanwezig

• 18-07-2009
                  • 199
                  • Breamcity

Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
                  De BX is inderdaad zo'n 1.5 x zo duur.

Shimano-site:

''Het was geen eenvoudige opgave om de vorige Exage te verbeteren. Neem echter deze allround competitiehengel in de hand en ervaar dat deze hengel nog strakker en lichter is! Ondanks de kleine diameter is de Exage BX zelfs in de zwaarste omstandigheden, zoals bij het vissen op karper of bij harde wind, makkelijk handelbaar"'.

Ik lees nergens dat de BX dunner is dan de AX, maar als je Shimano moet geloven nog strakker en lichter.

Het is maar net wat je er voor over hebt. Tijdens een 20% kortingsdag ofzo heb je voor een goeie 700,- een 13.00 m pack. Kwalitatief is de Preston wat minder, duurdere Prestons zijn trouwens gewoon Lerc. Deze serie, de 400, 500 en 600 volgens mij ook, maar ik denk dat Lerc zijn naam niet aan deze serie verbind.
                  Daar heb je idd gelijk in. Er staat nergens dat hij dunner is. Beter lezen.
                  Iemand ervaring met de Shimano Exage BX pro. Wat kan het verschil zijn tussen de gewone BX en de BX pro?

Reageer

• preston-freak

• 12-04-2008
                    • 1834
                    • Oss

Ik heb zowel ervaring met de AX als de AX Pro, hetzelfde zal gelden voor de BX, namelijk dat de Pro strakker, maar wel dikker is. Met de gewone AX/BX heb ik meer snelheid en gevoel, gewoon meer finesse.

Reageer

• Tom Meertens
                      Feedervisser

• 05-12-2008
                      • 182
                      • Philippine

Bij het kopen van een vaste hengel of hengelpack is het maar net waarop je het meeste vist en wat je ervoor over hebt .
                      De merken doen er allemaal niet zo veel toe het is normaal hoe lichter en strakker hoe duurder de hengel .
                      En de merken komen vaak uit dezelfde fabriek zoals bv sensas , maver , milo , trabucco ,preston , lerc ,al deze merken komen van Reglass in Italie .
                      Hoe duurder je hengel hoe breekbaarder !
                      Het is moeilijk aan te geven wat de beste hengel is .
                      Garantie kan wel een belangrijk aspect zijn om voor een bepaald merk te kiezen .

groeten Tom .

Reageer

• Joas
                        Frequent aanwezig

• 18-07-2009
                        • 199
                        • Breamcity

Ik heb vanmiddag de preston weer eens in mn handen gehad maar op de een of andere manier mis ik soort de klik met die hengel. Ik denk dat ik hem gewoon te dik vind.
                        Nu maar eens kijken of ik ergens een Shimano Exage AX vandaan kan halen. De BX kan ik nog niet beoordelen omdat ik deze nog niet in mijn handen heb gehad.
                        Ik ga maar eens kijken of er nog 2 Shimano Exage AX te vinden zijn...

Reageer

• Kosmozz
                          Match en Feeder
                          • 25-07-2005
                          • 1959
                          • Hannut

Ik zou wachten tot de BX weer op voorraad is. Stel dat hij beter is, en dat is hij hoogstwaarschijnlijk, dan zit je met een verouderde en mindere versie....
                          Carpe Diem

Reageer

• he11je24
                            tot de laatste minuut
                            • 16-10-2005
                            • 302
                            • Zwartemeer

ik vis sinds april 2008 met de preston bevalt erg goed.
                            het is een hengel die erg stevig is goede balans en goeie slijtvaste bussen heeft,heb tot nog toe geen breuk gehad
                            maar wat er al aangegeven wordt op het forum je moet wel een klik met de hengel hebben,mijn vismaten vissen zowel met spro,faps en shimano en dit zijn ook mooie en stevige stokken,maar aan sommige stokken hangt dan wel een heel ander prijskaartje dan aan mijn preston.
                            veel te weinig tijd om te trainen dus moet dat maar tijdens de wedstrijd gebeuren of info via het forum wat meestal goed is

Reageer

• Joas
                              Frequent aanwezig

• 18-07-2009
                              • 199
                              • Breamcity

Voor de mensen die het nog graag willen weten... ik heb een shimano exage BX gekocht.

Een 13 meter pack met:
                              stok 13 meter
                              2 keer 5delige topsets
                              cupset
                              extensiondeel 13m
                              alles in harde kokers
                              foudraal.

Een tijdje geleden nog de Preston in mijn handen gehad maar toen defiinitief besloten dat het niet mijn hengel is. Ik heb gewoon geen klik met die hengel in tegenstelling tot de Shimano.

Ik kan niet wachten tot ik ermee ga vissen.....
                              Als ik ermee gevist heb zal ik er het een en ander over melden..

Bedankt voor jullie hulp!

Reageer

• Bert Visser
                                Newbie
                                • 18-12-2005
                                • 29
                                • Aalden

ik heb jaren tot volle tevredenheid met de shimano diaflash 1400 gevist.
                                en vis nu sinds 1.5 jaar met de CXR 600. hoewel de diaflash nog steeds een prima hengel is, pak ik toch iedere keer weer de CXR, misschien omdat nieuw natuurlijk ook een gevoel van verplichting heeft om er mee te vissen.... maar ik moet toegeven dat de hengel op 13 meter ondanks het vrij dikke diameter een stabiele en goed in balans zijnde hengel is om mee te vissen.

groet: Bert Visser
                                Team Fishing4u / Rix Hengelsport
                                www.rixwebshops.nl

Reageer

Working...