on the drop met de vaste hengel

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • moi
    Frequent aanwezig

• 02-09-2009
    • 144
    • veendam

on the drop met de vaste hengel

moi ik zou graag wat informatie hebben over dobbertypes die geschikt zijn voor het on the drop vissen met de vaste stok.
    graag tips over model gewicht en matriaal van de onder en boven antenne,en wat de ervaringen zijn met deze visserij.
    ik ben verwoed matchvisser en gebruik deze techniek veel maar zou het ook met de stok willen proberen.

groeten moi
  • lolo
    Geniet maar niet met mate
    • 01-05-2003
    • 3873
    • Weesp

Gewoon de setup wat je voor de match gebruikt op je vaste hengel monteren .
    Niets meer niets minder .

Moi
    Groetjes
    Johnny

Match
    Feeder
    Stok

Reageer

• Noel Gulpen
      Rutsekletser

• 11-10-2007
      • 450
      • Nieuwkuijk

Moi,

ik ga er dan vanuit dat je dan weet op welke manier er aangevoerd moet worden. Daarvan uit gegaan moet het ook duidelijk zijn hoe diep het is waar je vist. Ook dan kun je met de manier van voeren precies bepalen waar je de vis graag wilt vangen. Daar pas je je loodsetting op aan. bv.. krijg je de beet op bv 2 meter diepte dan kan het zo zijn dat je je lood ongeveer op 1,40m plaatst en dat het aas de laatste 60 cm vrij valt. Je zult vanzelf merken met welke frequentie je aas erbij schiet of hoe droog of nat het voer moet zijn.

Dobber.. het moet een dobber zijn die snel staat, dus een stalen onderantenne zou ik voorstellen.

De manier van Johnny heb ik zelf geen ervaring mee, dus daar kan ik vrij weinig over zeggen.

groeten Noel
      Noel Gulpen

Reageer

• moi
        Frequent aanwezig

• 02-09-2009
        • 144
        • veendam

bedankt voorde snelle reacties ,het monteren van mijn matchbobber aan de vaste hengel lijkt me nogal zwaar vissen met de vaste stok aangezien je de dobber niet hoeft te gooien .welk model zou de dobber het best kunnen hebben een langgerekt drijflichaam of juist en bolletje. het lijkt me toch het beste dat de setup zo langzam mogelijk afzinkt.

groeten moi

Reageer

• Eduard
          Moderator
          • 11-08-2004
          • 3278
          • Sappemeer

Wow... da's weer zo'n vraag waar je waarschijnlijk vele antwoorden op krijgt... Ik kan je alleen mijn eigen voorkeur geven, maar dat is dus geen wet van meden en perzen. Meestal pak ik een kortere stok (zgn. Whip). Ik gebruik het liefst kleine dobbertjes, van 0.2 tot 0.5 gram, heel soms (als het water erg diep is iets zwaarder), druppelvormig of een bolletje. De loodzetting is niet veel verschillend van de match, alhoewel, bij het matchvissen zet ik al het lood bij de dobber met slechts een of twee droppers richting haak. Bij de vaste stok staat het bulk vrij hoog met daaronder twee of soms drie valloodjes. De onderantenne is in dit geval altijd van carbon en geen RVS. Waarom? Ten eerste is een carbon antenne 'hufterproof' (met mijn stijl niet verkeerd) en gaat dus niet zo snel kapot door het constant inwerpen. Ten tweede, RVS staat vrijwel gelijk overeind, maar carbon volgt het lood, waardoor de 'val' van het aas niet onderbroken wordt en de lijn dus zonder knik, in een lijn en altijd in direct contact met de hengeltop staat. Doordat de dobber het lood volgt kun je aanbeten beter registreren dan met een RVS antenne en ben je dus sneller. Dit is een beetje tegenstrijdig met het matchgebeuren waar je bijna al je lood bij de dobber houdt zodat deze gelijk gaat staan, maar daar is de dobber zelf het beginpunt van de 'drop' en gebruik je dan geen bulk. Je kunt dit ook bij de vaste stok gebruiken, gewoon al je loodhagels als een kettinkje verdelen op je lijn. Hoe dan ook, ik gebruik meestal wel bulk omdat de vis zich toch vaak in een bepaalde waterlaag bevindt en je met een bulkloodje sneller die diepte bereikt. Ik piel en peil net zo lang tot ik de juiste diepte heb. Ik begin met mijn bulk tot bijna bij de dobber en schuif hem dan steeds verder naar beneden, met twee droppers eronder. Als je eenmaal de juiste diepte hebt kun je verder gaan schuiven met je droppers, en die variaties zijn legio, om zo snel mogelijk de beet te registreren.
          Ook zul je dan pas kunnen schuiven met je dobber. Ik begin met staande haak en het hangt er maar net vanaf waar de vis het aas pakt wat je moet doen. Heb je veel 'slikkers' moet je ondieper gaan, platte, lege maden betekent dat de vis niet goed hapt en moet je hem meer tijd geven en dieper gaan vissen, affijn, dat verschilt niks met het matchvissen...
          groet,
          Eduard

Reageer

• moi
            Frequent aanwezig

• 02-09-2009
            • 144
            • veendam

moi bedankt vor de uitgebreide uitleg hier zal ik zeker mijn voordeel mee doen.ik zag op de site van timms dobbers
            een model dobber staan die de naam lud draagt deze is langwerpig met een stalen onderantenne en staat beschreven als de ideale on the drop dobber .iemand deze al geprobeerd.

groeten moi

Reageer

• Tim1995
              Lerende visser

• 04-11-2009
              • 245
              • Overijse

Ik vis meestal met lange dobbers. ( 7 - 5 - 10 )
              Bulk 5 cm van dobber en dan nog 2 a 3 valloodjes +/- 20 cm van het bulk ( verandert wel eens tijdens het vissen )
              Het nadeel van deze is dat ze wel wat meer wegen dan die van gerrit.
              http://delanevissers.skynetblogs.be/...-van-de-vijver
              Mijn favoriete stek

Reageer

Working...